Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 13 Bilag 8
Offentligt
927012_0001.png
927012_0002.png
927012_0003.png
927012_0004.png
927012_0005.png
Til lovforslag nr.L 13
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 1. december 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse(Affaldshierarki, nationale affaldshåndteringsplaner og nationale affaldsforebyggelsesplaner)[af miljøministeren (Karen Ellemann)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. SFۥs med-lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4,og miljøministeren har stillet ændringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 12. oktober 2010 og var til1. behandling den 5. november 2010. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægnings-udvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 13. oktober 2010 sendte miljøministerende indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgetsspørgsmål til miljøministeren og dennes svar herpå er optryktsom bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed det af miljøministeren stillede ændrings-forslag. Flertallet vil stemmeimodde under nr. 1, 2 og 4stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (S, SF, RV, EL og IA) indstillerlovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
ÆndringsforslagTil titlenAf etmindretal(SF), tiltrådt af etmindretal(S, RV, EL ogIA):1)Undertitlen affattes således:»(Affaldshierarki, nationale affaldshåndteringsplaner samtnationale og kommunale affaldsforebyggelsesplaner).«[Præcisering af lovforslagets undertitel som konsekvens afændringsforslag nr. 2]Til § 12)Inr. 4indsættes efter den foreslåede § 50 e:»§ 50 f.Kommunalbestyrelsen udarbejder en 12-årig kom-munal plan for forebyggelse af affald. Planen skal revideresmindst hvert sjette år.Stk. 2.Den kommunale affaldsforebyggelsesplan skal in-deholde:1) En beskrivelse af de kommunale mål for affaldsforebyg-gelse.2) En beskrivelse af eksisterende kommunale affaldsfore-byggelsesforanstaltninger.3) En beskrivelse af de kommunale affaldsforebyggelses-politikker.4) En beskrivelse og en vurdering af nye kommunale af-faldsforebyggelsesforanstaltninger.5) En beskrivelse af de kommunale foranstaltninger til fore-byggelse af emballageaffald.
AX012657
2
Stk. 3.Ved udarbejdelsen af den kommunale affaldsfore-byggelsesplan finder § 6 b tilsvarende anvendelse.Stk. 4.Den kommunale affaldsforebyggelsesplan skal ud-arbejdes med udgangspunkt i den nationale affaldsforebyg-gelsesplan, jf. § 50 e, og må ikke stride mod denne.Stk. 5.Kommunalbestyrelsens vedtagelse af den kommu-nale affaldsforebyggelsesplan efter stk. 1 kan ikke påklagestil anden administrativ myndighed.«[Pligt for kommunerne til at udarbejde kommunale affalds-forebyggelsesplaner]Til § 2Afmiljøministeren,tiltrådt afudvalget:3)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.«[Ændret ikrafttrædelsesbestemmelse]Af etmindretal(SF), tiltrådt af etmindretal(S, RV, EL ogIA):4)Somstk. 4indsættes:»Stk. 4.Den kommunale affaldsforebyggelsesplan, jf. § 50f i lov om miljøbeskyttelse som affattet ved denne lovs § 1,nr. 4, skal udarbejdes senest den 1. januar 2015.«[Ikrafttrædelse af bestemmelsen om kommunale affaldsfore-byggelsesplaner]BemærkningerTil nr. 1Ændringen af undertitlen er en konsekvens af ændrings-forslag nr. 2 om indførelsen af en pligt for kommunerne til atudarbejde kommunale affaldsforebyggelsesplaner.Til nr. 2Med den foreslåede bestemmelse udvides forpligtelsen tilat lave affaldsforebyggelsesplaner til også at omfatte kom-munalbestyrelsen, der som noget nyt fremover skal lave 12-årige planer med en pligt til at revidere disse mindst hvertsjette år for den kommunale affaldsforebyggelse. Hidtil harplanforpligtelsen for kommunerne været begrænset til at ved-røre affaldshåndteringen – altså håndteringen af produkter,materialer og stoffer, efter at disse er blevet til affald. Kravenetil indholdet af de kommunale affaldshåndteringsplaner findesi dag i bekendtgørelse om affald.Den foreslåede bestemmelse svarer i sit indhold i det væ-sentlige til indholdet af de nationale affaldsforebyggelsespla-ner, dog således at den kommunale affaldsforebyggelsesplanvil indeholde affaldsforebyggelsesplanlægning set i et kom-munalt perspektiv. Den kommunale affaldsforebyggelsesplanvil på samme måde som den nationale affaldsforebyggelses-plan have fokus på at undgå, at produkter, materialer og stofferbliver til affald, hvorved affaldsmængden kan reduceres, oghvordan man reducerer affaldets farlighed.For så vidt angår affaldsdirektivets og emballagedirekti-vets krav til affaldsforebyggelsesplanlægning, er disse allere-de opfyldt med kravene til den nationale affaldsforebyggel-
sesplan. Den kommunale affaldsforebyggelsesplan er derforudtryk for en ren national regulering.Det foreslåede § 50 f, stk. 2, oplister kravene til indholdetaf den kommunale affaldsforebyggelsesplan.Som nr. 1 angives det, at den kommunale forebyggelses-plan skal indeholde en beskrivelse af de kommunale mål foraffaldsforebyggelse. Sådanne mål kan f.eks. være, at borgernei kommunen har øget kendskabet til handlemuligheder for ataffaldsforebygge med 10 pct., eller at mængden af madspild ide kommunale institutioner er reduceret med 20 pct.Af det foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 2, fremgår det, at denkommunale affaldsforebyggelsesplan skal indeholde en be-skrivelse af eksisterende kommunale affaldsforebyggelses-foranstaltninger. Som eksempler på sådanne eksisterendeaffaldsforebyggelsesforanstaltninger kan nævnes en informa-tionskampagne om affaldsforebyggelse rettet mod borgerne,byttehjørne på kommunens genbrugsplads eller faste loppe-markedsarrangementer.Det fremgår af det foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 3, at denkommunale affaldsforebyggelsesplan desuden skal indeholdeen beskrivelse af de kommunale affaldsforebyggelsespolitik-ker. Det kan f.eks. være formulering af en politik for forebyg-gelse af madspild i de kommunale institutioner, fokus påemballageminimering i kommunens indkøbsaftaler eller etab-lering af byttehjørner i alle kommunens etagebebyggelser.Af det foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 4, fremgår det, at af-faldsforebyggelsesplanen skal indeholde en beskrivelse og envurdering af nye kommunale affaldsforebyggelsesforanstalt-ninger. Sådanne nye affaldsforebyggelsesforanstaltninger kanf.eks. være gennemførelse af informationskampagner, udvik-ling af undervisningsmaterialer til kommunens skoler, etab-lering af byttebørs på kommunens intranet eller indgåelse afpartnerskab med lokale virksomheder.Endelig fremgår det af det foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 5,at den kommunale affaldsforebyggelsesplan skal indeholde enbeskrivelse af de kommunale foranstaltninger til forebyggelseaf emballageaffald. Som et eksempel på et initiativ til fore-byggelse af emballageaffald kan nævnes dialog herom medkommunens leverandører i forbindelse med indkøb.På samme måde som den nationale affaldsforebyggelses-plan skal den kommunale affaldsforebyggelsesplan udarbej-des med udgangspunkt i den prioritering, som er angivet iaffaldshierarkiet, dog således at en livscyklusbetragtning kanbegrunde en fravigelse for særlige affaldsstrømme, jf. hen-visningen i det foreslåede § 50 f, stk. 3, til § 6 b (se bemærk-ningerne til denne bestemmelse i L 13 som fremsat).Af det foreslåede 50 f, stk. 4, fremgår, at den kommunaleaffaldsforebyggelsesplan skal udarbejdes med udgangspunkti den nationale affaldsforebyggelsesplan og ikke må stridemod denne. Hermed udtrykkes, at den nationale affaldsfore-byggelsesplan udgør den overordnede ramme for den kom-munale affaldsforebyggelsesplan. Dette forhold mellem dennationale og den kommunale plan er med til at sikre en over-ordnet og sammenhængende affaldsforebyggelsesplanlæg-ning i Danmark på samme måde, som også gælder foraffaldshåndteringsplanlægningen.Det fremgår af det foreslåede § 50 f, stk. 5, at kommunal-bestyrelsens vedtagelse af den kommunale affaldsforebyggel-
3
sesplan, som i relation til lov om miljøbeskyttelse betragtessom en afgørelse, ikke kan påklages til anden administrativmyndighed. Klageadgangen foreslås afskåret, fordi der ikkevurderes at være behov for at kunne klage over denne plan pågrund af dens generelle karakter, og idet den hovedsageligbestår af beskrivelser. Uden en bestemmelse om klageafskæ-ring ville bestemmelsen i § 91, stk. 1, 1. pkt., i lov ommiljøbeskyttelse medføre, at der ville være adgang til at på-klage kommunalbestyrelsens afgørelse om den kommunaleaffaldsforebyggelsesplan til Miljøklagenævnet.For så vidt angår inddragelse af offentligheden og offent-lighedens adgang til de kommunale affaldsforebyggelsespla-ner, forudsættes det, at samme procedure, som gælder for denationale affaldsforebyggelsesplaner, følges, selv om de kom-munale affaldsforebyggelsesplaner som anført ikke er en gen-nemførelse af affaldsdirektivet. Der henvises til bemærknin-gerne hertil i L 13 som fremsat.Til nr. 3Det foreslås, at ikrafttrædelsesdatoen ændres fra datoen idet fremsatte lovforslag (den 11. december 2010) til dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Den foreslåede ændringer begrundet i hensynet til at sikre Folketinget den fornødnetid til at behandle lovforslaget.Til nr. 4Der foreslås i stk. 4 indsat en bestemmelse om, at kommu-nalbestyrelsen senest den 1. januar 2015 skal have udarbejdetden kommunale affaldsforebyggelsesplan. Tidspunktet forudarbejdelsen af den kommunale affaldsforebyggelsesplan erbegrundet i hensynet til kommunernes mulighed for at anven-de den nationale affaldsforebyggelsesplan, som første gangskal udarbejdes den 12. december 2013, som udgangspunktfor den kommunale plan. Samtidig sikres sammenhængen tilde kommunale affaldshåndteringsplaner, som efter de kom-mende regler i affaldsbekendtgørelsen forventes at skulleudstedes næste gang den 1. januar 2015.Den kommunale affaldshåndteringsplan og den kommu-nale affaldsforebyggelsesplan vil enten kunne integreres i ogudarbejdes som én samlet plan eller udarbejdes som to selv-stændige planer.
Peter Juel Jensen (V)nfmd.Eyvind Vesselbo (V) Erling Bonnesen (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Thoning (V) JørnDohrmann (DF) Liselott Blixt (DF) Carina Christensen (KF) Tage Leegaard (KF) Torben Hansen (S) Mette Gjerskov (S)Flemming Møller Mortensen (S) Ida Auken (SF)fmd.Steen Gade (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL) JulianeHenningsen (IA)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 13Bilagsnr.1234567TitelHøringssvar og høringsnotat, fra miljøministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetInvitation til teknisk gennemgang den 18/11-101. udkast til betænkningPræsentation af L 13 om affaldsdirektivet ved teknisk gennemgang den 24/11-10,fra miljøministerenÆndringsforslag fra miljøministeren2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 13Spm.nr.1TitelSpm., om det i mange år har været en målsætning at afkoble væksten i affalds-mængder fra vækst i økonomi og forbrug, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at uddybe begrundelserne for, at der skal være de to typer af affalds-hierarkier, som skitseres i lovforslaget, i stedet for kun et, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilken rolle kommunerne vil komme til at spille i forhold til affalds-forebyggelse, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at sikre, at også de borgerrettede tiltag i affaldsforebyggelsen, hvorkommunerne har en væsentlig rolle at spille, vil kunne gebyrfinansieres, til mil-jøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er elementer i lovforslaget, der i givet fald ligger ud over dele afaffaldsdirektivet, eller om der alene er tale om en »ren« gennemførelse af deleaf EU-direktivets bestemmelser, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at fremsende en plan for implementeringen af de elementer af affalds-direktivet, der ikke gennemføres med dette lovforslag, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at stoppe for eksport af gips til Tyskland og redegørelse for mulighe-derne for generelt at stoppe eksport til påstået eller reel nyttiggørelse, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om mulighederne for generelt at stoppe eksport af giftaffald, til miljømi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der sikrer, at kom-munerne pålægges en pligt til at lave en forebyggelsesplan, til miljøministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at det er ministeren, der har det overord-nede ansvar for, at der sker en afkobling mellem økonomisk vækst og affalds-mængder, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil præcisere, at det bliver Miljøministeriet, der får ansvaretfor kvaliteten af livscyklusanalyser, til miljøministeren, og ministerens svar her-Spm., om ministeren allerede nu vil udarbejde en plan for genbrug på en rækkeyderligere områder, herunder eksempelvis for fosfor, til miljøministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om Danmark med henvisning til affaldsdirektivets artikel 16 i givet faldville kunne tage yderligere skridt til at begrænse overførslen til forbrænding, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpå
2
34
5
6
7
89
10
11
12
13
5
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål til miljøministeren og dennes svar herpåSpørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske fra SF.
Spørgsmål 12:Vil ministeren allerede nu udarbejde en plan for genbrug på en række yderligere områder, herunder eksempelvis for fosfor.
Svar:Jeg har forestået spørgsmålet således, at det især vedrører en plan for genanvendelse af fosfor. Området er allerede nu højtprioriteret af regeringen i såvel Affaldsstrategi ’10 og indirekte gennem Vandmiljøplan III.Vi har fokus på genanvendelse af fosfor. Miljøstyrelsen afholdt således den 23. november 2010 en workshop om genanvendelseaf fosfor i aske fra husdyrgødning, spildevandsslam og organisk affald med deltagelse af en række interessenter og forskere frablandt andet Sverige, hvor man har en aktionsplan for tilbageførelse af fosfor fra bl.a. spildevandsslam. Formålet med work-shoppen var at afdække muligheder og potentiale blandt deltagerne for at etablere et partnerskab for genanvendelse af fosfor fraaske.Fosfor er en knap ressource og et uundværligt og uerstatteligt gødningsstof. Derfor er vi ved at se på, hvordan de forskelligeaffaldsstrømme skal håndteres, så fosforen bevares og udnyttes. Der er væsentlige mængder fosfor i husdyrgødning (ca. 50.000tons P/år), kød- og benmel (ca. 3.000 tons P/år), spildevandsslam (ca.4.000 tons P/år) og organisk affald (ca. 2.500 tons P/år,heraf 800 tons P/år i organisk dagrenovation), som kan udnyttes og genanvendes. I aftalen om »Grøn Vækst« har en øget ener-giudnyttelse af husdyrgødninger (ved biogasproduktion suppleret med forbrænding) en væsentlig plads. Ved forbrænding enderfosforen i asken og bliver svært tilgængelig, med mindre der sikres mulighed for at udvinde den af asken mhp. genanvendelse.Det er derfor vigtigt, at der sker afprøvning af nye affaldsteknologier, som kan fremme denne målsætning. Dette støtterregeringen via Handlingsplan for fremme af miljøeffektiv teknologi 2010-2011.Herudover bør vi også se på, hvordan der kan ske en forebyggelse af fosfortab, f.eks. ved at reducere fosforindholdet i vaske-midler, en bedre udnyttelse af fosfor i foderet til husdyr, samt gennem at nedsætte fosforbruget i gødning til landbruget generelt(præcisionsgødskning med kunstgødning, bedre/øget udnyttelse af næringsindholdet i husdyrgødning). På disse områder foregårder i dag betydelige forsknings- og udviklingsarbejder i Danmark og udlandet. Dette arbejde skal både bidrage til at strækkefosforressourcerne længere og til at undgå fosforens bidrag til et ringere vandmiljø.Når vi kender resultaterne af de initiativer, vi har iværksat, drøfter jeg gerne, om der skal udarbejdes en plan for forebyggelseog genanvendelse af fosfor.