Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 13 Bilag 7
Offentligt
924435_0001.png
924435_0002.png
924435_0003.png
924435_0004.png
Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 24. december 2010
2. Udkast(ændringsforslag fra miljøministeren og Socialistisk Folkeparti)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse(Affaldshierarki, nationale affaldshåndteringsplaner og nationale affaldsforebyggelsesplaner)[af miljøministeren (Karen Ellemann)]1 ÆndringsforslagMiljøministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforsla-get2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 12. oktober 2010 og var til1. behandling den 5. november 2010. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægnings-udvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringDen 13. oktober 2010 sendte miljøministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 8 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
ÆndringsforslagTil titlenAfSocialistisk Folkeparti,tiltrådt af<>:1)Undertitlen affattes således:»(Affaldshierarki, nationale affaldshåndteringsplaner samtnationale og kommunale affaldsforebyggelsesplaner).«[Præcisering af lovforslagets titel som konsekvens af æn-dringsforslag nr. 2]Til § 12)Inr. 4indsættes efter den foreslåede § 50 e:»§ 50 f.Kommunalbestyrelsenudarbejder en 12-årig kom-munal plan for forebyggelse af affald. Planen skal revideresmindst hvert sjette år.Stk. 2.Den kommunale affaldsforebyggelsesplan skal in-deholde:1) En beskrivelse af de kommunale mål for affaldsforebyg-gelse.2) En beskrivelse af eksisterende kommunale affaldsfore-byggelsesforanstaltninger.3) En beskrivelse af de kommunale affaldsforebyggelses-politikker.4) En beskrivelse og en vurdering af nye kommunale af-faldsforebyggelsesforanstaltninger.
DocIDJournalnummer
2
En beskrivelse af de kommunale foranstaltninger til fore-byggelse af emballageaffald.Stk. 3.Ved udarbejdelsen af den kommunale affaldsfore-byggelsesplan finder § 6 b tilsvarende anvendelse.Stk. 4.Den kommunale affaldsforebyggelsesplan skal ud-arbejdes med udgangspunkt i den nationale affaldsforebyg-gelsesplan, jf. § 50 e, og må ikke stride mod denne.Stk. 5.Kommunalbestyrelsens vedtagelse af den kommu-nale affaldsforebyggelsesplan efter stk. 1 kan ikke påklagestil anden administrativ myndighed.«[Pligt for kommunerne til at udarbejde kommunale affalds-forebyggelsesplaner]Til § 2Afmiljøministeren,tiltrådt af<>:3)Stk. 1affattes således:»§ 2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse iLovtidende.«[Ændret ikrafttrædelsesbestemmelse]AfSocialistisk Folkeparti,tiltrådt af<>:4)Efter stk. 3 indsættes som sidste stykke:»Stk. 4.Den kommunale affaldsforebyggelsesplan, jf. § 50f i lov om miljøbeskyttelse, som affattet ved denne lovs § 1,nr. 4, skal udarbejdes senest den 1. januar 2015.«[Ikrafttrædelse af bestemmelsen om kommunale affaldsfore-byggelsesplaner]BemærkningerTil nr. 1Ændringen af undertitlen er en konsekvens af ændrings-forslag nr. 2 om indførelsen af en pligt for kommunerne til atudarbejde kommunale affaldsforebyggelsesplaner.Til nr. 2Med den foreslåede bestemmelse udvides forpligtelsen tilat lave affaldsforebyggelsesplaner til også at omfatte kom-munalbestyrelsen, der som noget nyt fremover skal lave 12-årige planer med en pligt til at revidere disse mindst hvertsjette år for den kommunale affaldsforebyggelse. Hidtil harplanforpligtelsen for kommunerne været begrænset til at ved-røre affaldshåndteringen – altså håndteringen af produkter,materialer og stoffer, efter at disse er blevet til affald. Kravenetil indholdet af de kommunale affaldshåndteringsplaner findesi dag i bekendtgørelse om affald.Den foreslåede bestemmelse svarer i sit indhold i det væ-sentlige til indholdet af de nationale affaldsforebyggelsespla-ner, dog således at den kommunale affaldsforebyggelsesplanvil indeholde affaldsforebyggelsesplanlægning set i et kom-munalt perspektiv. Den kommunale affaldsforebyggelsesplanvil på samme måde som den nationale affaldsforebyggelses-plan have fokus på at undgå, at produkter, materialer og stoffer
5)
bliver til affald, hvorved affaldsmængden kan reduceres, oghvordan man reducerer affaldets farlighed.For så vidt angår affaldsdirektivets og emballagedirekti-vets krav til affaldsforebyggelsesplanlægning, er disse allere-de opfyldt med kravene til den nationale affaldsforebyggel-sesplan. Den kommunale affaldsforebyggelsesplan er derforudtryk for en ren national regulering.Den foreslåede § 50 f, stk. 2, oplister kravene til indholdetaf den kommunale affaldsforebyggelsesplan.Som nr. 1 angives det, at den kommunale forebyggelses-plan skal indeholde en beskrivelse af de kommunale mål foraffaldsforebyggelse. Sådanne mål kan f.eks. være, at borgernei kommunen har øget kendskabet til handlemuligheder for ataffaldsforebygge med 10 %, eller at mængden af madspild ide kommunale institutioner er reduceret med 20 %.Af den foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 2, fremgår det, at denkommunale affaldsforebyggelsesplan skal indeholde en be-skrivelse af eksisterende kommunale affaldsforebyggelses-foranstaltninger. Som eksempler på sådanne eksisterendeaffaldsforebyggelsesforanstaltninger kan nævnes en informa-tionskampagne om affaldsforebyggelse rettet mod borgerne,byttehjørne på kommunens genbrugsplads eller faste loppe-markeds-arrangementer.Det fremgår af den foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 3, at denkommunale affaldsforebyggelsesplan desuden skal indeholdeen beskrivelse af de kommunale affaldsforebyggelsespolitik-ker. Det kan f.eks. være formulering af en politik for forebyg-gelse af madspild i de kommunale institutioner, fokus påemballageminimering i kommunens indkøbsaftaler eller etab-lering af byttehjørner i alle kommunens etagebebyggelser.Af den foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 4, fremgår det, at af-faldsforebyggelsesplanen skal indeholde en beskrivelse og envurdering af nye kommunale affaldsforebyggelsesforanstalt-ninger. Sådanne nye affaldsforebyggelsesforanstaltninger kanf.eks. være gennemførelse af informationskampagner, udvik-ling af undervisningsmaterialer til kommunens skoler, etab-lering af byttebørs på kommunens intranet eller indgåelse afpartnerskab med lokale virksomheder.Endelig fremgår det af den foreslåede § 50 f, stk. 2, nr. 5,at den kommunale affaldsforebyggelsesplan skal indeholde enbeskrivelse af de kommunale foranstaltninger til forebyggelseaf emballageaffald. Som et eksempel på et initiativ til fore-byggelse af emballageaffald kan nævnes dialog herom medkommunens leverandører i forbindelse med indkøb.På samme måde som den nationale affaldsforebyggelses-plan skal den kommunale affaldsforebyggelsesplan udarbej-des med udgangspunkt i den prioritering, som er angivet iaffaldshierarkiet, dog således at en livscyklusbetragtning kanbegrunde en fravigelse for særlige affaldsstrømme, jf. hen-visningen i den foreslåede § 50 f, stk. 3, til § 6 b (se bemærk-ningerne til denne bestemmelse i L 13 som fremsat).Af den foreslåede 50 f, stk. 4, fremgår, at den kommunaleaffaldsforebyggelsesplan skal udarbejdes med udgangspunkti den nationale affaldsforebyggelsesplan og må ikke stridemod denne. Hermed udtrykkes det, at den nationale affalds-forebyggelsesplan udgør den overordnede ramme for denkommunale affaldsforebyggelsesplan. Dette forhold mellemden nationale og den kommunale plan er med til at sikre en
3
overordnet og sammenhængende affaldsforebyggelsesplan-lægning i Danmark på samme måde som også gælder foraffaldshåndteringsplanlægningen.Det fremgår af den foreslåede § 50 f, stk. 5, at kommunal-bestyrelsens vedtagelse af den kommunale affaldsforebyggel-sesplan, som i relation til lov om miljøbeskyttelse betragtessom en afgørelse, ikke kan påklages til anden administrativmyndighed. Klageadgangen foreslås afskåret, fordi der ikkevurderes at være behov for at kunne klage over denne plan pågrund af dens generelle karakter, og idet den hovedsageligtbestår af beskrivelser. Uden en bestemmelse om klageafskæ-ring ville bestemmelsen i § 91, stk. 1, 1. pkt., i lov ommiljøbeskyttelse medføre, at der ville være adgang til at på-klage kommunalbestyrelsens afgørelse om den kommunaleaffaldsforebyggelsesplan til Miljøklagenævnet.For så vidt angår inddragelse af offentligheden og offent-lighedens adgang til de kommunale affaldsforebyggelsespla-ner forudsættes det, samme procedure, som gælder for denationale affaldsforebyggelsesplaner, følges, selv om de kom-munale affaldsforebyggelsesplaner som anført ikke er en gen-nemførelse af affaldsdirektivet. Der henvises til bemærknin-gerne hertil i L 13 som fremsat.Til nr. 3Det foreslås, at ikrafttrædelsesdatoen ændres fra datoen idet fremsatte lovforslag (11. december 2010) til dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. Den foreslåede ændring er be-grundet i hensynet til at sikre Folketinget den fornødne tid tilat behandle forslaget.Til nr. 4Det foreslås i stk. 4 indsat en bestemmelse om, at kommu-nalbestyrelsen senest den 1. januar 2015 skal have udarbejdetden kommunale affaldsforebyggelsesplan. Tidspunktet forudarbejdelsen af den kommunale affaldsforebyggelsesplan erbegrundet i hensynet til kommunernes mulighed for at anven-de den nationale affaldsforebyggelsesplan, som første gangskal udarbejdes den 12. december 2013, som udgangspunktfor den kommunale plan. Samtidig sikres sammenhængen tilde kommunale affaldshåndteringsplaner, som efter de kom-mende regler i affaldsbekendtgørelsen forventes at skulleudstedes næste gang den 1. januar 2015.Den kommunale affaldshåndteringsplan og den kommu-nale affaldsforebyggelsesplan vil enten kunne integreres i ogudarbejdes som én samlet plan eller udarbejdes som to selv-stændige planer.
Peter Juel Jensen (V)nfmd.Eyvind Vesselbo (V) Erling Bonnesen (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Thoning (V) JørnDohrmann (DF) Liselott Blixt (DF) Carina Christensen (KF) Tage Leegaard (KF) Torben Hansen (S) Mette Gjerskov (S)Flemming Møller Mortensen (S) Ida Auken (SF)fmd.Steen Gade (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL) Juliane Henningsen(IA)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 13Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra miljøministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetInvitation til teknisk gennemgang den 18. november 20101. udkast til betænkningPræsentation af L 13 om affaldsdirektivet ved teknisk gennemgang den 24. no-vember 2010, fra miljøministerenÆndringsforslag fra miljøministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 13Spm.nr.1TitelSpm. om det i mange år har været en målsætning at afkoble væksten i affalds-mængder fra vækst i økonomi og forbrug, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at uddybe begrundelserne for, at der skal være de to typer af affalds-hierarkier, som skitseres i lovforslaget, i stedet for kun et, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilken rolle kommunerne vil komme til at spille i forhold til affalds-forebyggelse, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at sikre, at også de borgerrettede tiltag i affaldsforebyggelsen, hvorkommunerne har en væsentlig rolle at spille, vil kunne gebyrfinansieres, til mil-jøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om der er elementer i lovforslaget, der i givet fald ligger udover dele afaffaldsdirektivet, eller er der alene tale om en "ren" gennemførelse af dele af EU-direktivets bestemmelser, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at fremsende en plan for implementeringen af de elementer af affalds-direktivet, der ikke gennemføres med dette lovforslag, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at stoppe for eksport af gips til Tyskland og redegørelse for mulighe-derne for generelt at stoppe eksport til påstået eller reel nyttiggørelse, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, mulighederne for generelt at stoppe eksport af giftaffald, til miljømi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der sikrer, at kom-munerne pålægges en pligt til at lave en forebyggelsesplan, til miljøministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at det er ministeren, der har det overord-nede ansvar for, at der sker en affkobling mellem økonomisk vækst og affalds-mængder, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil præcisere, at det bliver Miljøministeriet, der får ansvaretfor kvaliteten af livscyklusanalyser, til miljøministeren, og ministerens svar her-Spm. om ministeren allerede nu vil udarbejde en plan for genbrug på en rækkeyderligere områder, herunder eksempelvis for fosfor, til miljøministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om Danmark - med henvisning til affaldsdirektivets artikel 16 - i givet faldville kunne tage yderligere skridt til at begrænse overførslen til forbrænding, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpå
2
34
5
6
7
89
10
11
12
13