I 2007 indførte Folketinget ved lov en mulighed for på voksen- og efteruddannelsesområdet at få adgang til anerkendelse af realkompetencer.
Det skete bl.a.
på baggrund af en redegørelse om realkompetence, som den daværende undervisningsminister afgav til Folketinget tilbage i 2004.
Realkompetence er betegnelsen for en persons samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvordan disse kompetencer er erhvervet.
Med andre ord handler det om kompetencer ud over dem, der står på egentlige eksamensbeviser.
I Venstre er vi varme tilhængere af realkompetencevurderinger, og i særdeleshed er vi varme tilhængere af muligheden for at få anerkendt realkompetence.
Det kan efter vores opfattelse have en uvurderlig betydning for den enkelte netop at få anerkendt de reelle kompetencer.
Derfor er vi også glade for den undersøgelse, som Evalueringsinstituttet lavede i foråret, hvor man netop gennemgik lovændringen fra 2007.
På baggrund af EVA’s undersøgelse og den efterfølgende høring, som fandt sted, finder Undervisningsministeriet ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for at ændre lovgivningen på området.
Med andre ord kan vi glæde os over, at den lovgivning, som blev vedtaget i Folketinget i 2007, altså tilsyneladende virker efter hensigten.
Derfor lægges der med det lovforslag, som er til behandling i Folketinget i dag, op til, at vi hæver de revisionsbestemmelser, som ellers var en del af lovgivningen tilbage i 2007.
Det støtter Venstre naturligvis.
Men når det så er sagt, er vi meget glade for, at undervisningsministeren i løbet af 2011, sådan som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, som er til behandling her, vil tage forskellige initiativer med henblik på at sikre bl.a.
kvaliteten i realkompetencevurderingerne og sidst, men ikke mindst, også på at udvide og fremme kendskabet til og mulighederne for at få lavet en realkompetencevurdering.
I Venstre kan vi varmt støtte det foreliggende lovforslag.