Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 128 Bilag 13
Offentligt
Planloven og L128 (kyst- oglandzone)Helle Tegner AnkerDet Biovidenskabelige Fakultet(LIFE), KU[email protected]
Planloven – hovedelementer og formål
Plansystemet
Planhierarki og rammestyringFormål: sikre en hensigtsmæssig udvikling ihele landet…., bevare de åbne kyster..,inddrage offentligheden mv.Landzone, byzone og sommerhusområder”landzonebåndet”Formål: undgå spredt og UPLANLAGTbebyggelse
Zonesystemet
KystplanlægningPl. kap. 2a (landsplandirektiv frem til1994)§ 5a: friholde kystområder for bebyggelseog anlæg, der ikke er afhængig af kystnærbeliggenhed..
Kystnærhedszonen (ca. 3 km i landzone ogsommerhusområder)Kystnære dele af byzoner
Særlige krav til planlægningen!
Kystnærhedszonen - § 5b, bl.a.
Stk. 1, nr. 1: der må kun inddrages nyearealer i byzone og planlægges for anlæg ilandzone, såfremt der er en særligplanlægningsmæssig eller funktionelbegrundelseEt særligt begrundelseskrav til planlægning –ikke en forbudszoneU2009.1151H (Peløkke/Langeland) …bl.a.vægt på Langelands særligebefolkningsmæssige situation og det hertilknyttede behov for at kunne tilbyde attraktivebyggegrunde!
Kystnærhedszonen – L128
§ 5v: Miljøministeren kan tillade planlægningselvom § 5b, stk. 1 nr. 1 ikke er opfyldt ..,medmindre væsentlige naturbeskyttelses- oglandskabelige interesser tilsidesættes…MIMs ”plantilladelse” kan ikke påklages!Fortsat kommunal planlægning ogborgerinddragelse - men
En ”skinproces”?Centralisering gennem ”plantilladelse”?Hvem skal fastlægge den ønskede udvikling i”yderområder”?
Landzone – nye boligerUndgå spredt og UPLANLAGT bebyggelseLandzonepraksis vedr. nye boliger
HR: ikke tilladelse til nye boliger i landzoneU:
erstatning for eksisterende byggeri (nogenlundesamme placering)Inden for landsbyafgrænsning (liberal praksis) samt”huludfyldning” i landsbyer/sammenhængendebebyggelse i øvrigtSærlig restriktiv praksis lige uden for landsbyer/byer(kræver planlægning)…
Landzone – L128 (boliger)
§ 5u (”yderområder”): krav på tilladelse til nyehelårsboliger i umiddelbar tilknytning til landsbyer(og sammenhængende bebyggelse), medmindrevæsentlige hensyn til landskab, natur, miljø,planlægning eller naboer taler afgørende imod.Fortsat hindre spredt og uplanlagt bebyggelse(selvmodsigende)?Direkte i modstrid med hidtidig praksis!Hindre/undergrave planlægning for boligudbygningi landsbyer?Er det, hvad ”yderområderne” ønsker?
Landzone - erhverv
Pl. § 37: indretning af visse erhverv ioverflødiggjorte landbrugsbygninger kræver ikkelandzonetilladelsePl. § 36, stk. 1, nr. 13: byggeri til udvidelse afmindre § 37-erhvervsvirksomhed kræver ikkelandzonetilladelse
Maks. 5 ansatteMaks. 500 m2
Landzonepraksis i øvrigt er restriktiv for nyeerhvervsvirksomheder/større udvidelser – ellersvægt på om modstående hensyn
§37-erhverv bør ikke have forventning om tilladelse tilyderligere udvidelse!
Landzone – L128 (erhverv)
§ 35a (alle kommuner uden forhovedstadsområdet): krav på tilladelse tiludvidelse (i tilknytning til ekst.bygningsmasse) medmindre væsentligehensyn til landskab, natur, miljø, planlægningeller naboer afgørende taler imod.Hindre/undergrave planlægning?Svært at sige nej til tilladelse pga. ejersforventning om fri udbygning?Flere nabokonflikter?
Opsamling
Kommunerne kan allerede i dag PLANLÆGGE for udvikling ikystnærhedszonen og for boligudbygning i landsbyerL128 flytter fokus /styring fra kommunal planlægning (medborgerinddragelse) til hhv. ministeriel tilladelse og konkretenkeltsagsbehandling (med forventning om tilladelse)Giver planlægning eller enkeltsagsbehandling den mesthensigtsmæssige udvikling/styring i ”yderområder”?Kan hensynet til ”yderområderne” sikres på anden vis?
Behov for eftersyn af plan- og miljølovgivningen somhelhed!
F.eks. ved en justering af planlovens formålsbestemmelseHerunder evt. tilkendegivelse om en mere lempeliglandzoneadministration i særlige tilfælde (f.eks. ny placering afdårligt beliggende boliger i yderområder)