Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 128 Bilag 13
Offentligt
966969_0001.png
966969_0002.png
966969_0003.png
966969_0004.png
966969_0005.png
966969_0006.png
966969_0007.png
966969_0008.png
966969_0009.png
966969_0010.png
966969_0011.png
966969_0012.png
966969_0013.png
966969_0014.png
Byudviklingi AalborgHvordan ser diskussionen om yderområderud fra Aalborg Kommune?
Stadsarkitekt Peder Baltzer NielsenNæstformandi Akademisk Arkitektforening
Over 50 % af verdens befolkning bor i byer – og det er stigende.
Det handler om kvalitet i planlægningenDet handler om æstetikog skala i forhold til omgivelserPlanlægninghandler om meget andet end §§ i PlanlovenDet handler IKKE nødvendigvis ommereogstørremere”større”Heller ikke når det gælderdagligvare- og /ellerdagligvare-udvalgsvarehandel
Aalborg har et ansvar for sit opland og for Norddanmark – også for yderområderne
HALS2500 indbyggere i en levende kystby – 31 km øst for AalborgHvis der endelig skal bygges i kystområderne –så lad det være i forbindelse med eksisterende bysamfund (Pick the winner)gerne en afrundet byudvikling, der hvor det er naturligt og ikke kun ind i landet
VODSKOV4500 indbyggere i ældre landsby - 11 km nordøst for AalborgHviler i sig selv med naturlig befolkningsudvikling / aldersfordelingBefolkningen - også tilflyttere - føler tilknytningKommunal service vigtig - samarbejde på tværs af forvaltningerForeningslivet er med til at skabe et godt sted at bo
VESTRE HASSING2500 indbyggere i ældre landsby / parcelhusby – 17 km nordøst for AalborgParcelhusbyen har kvalt landsbyen med byggeboom i 70’erne og 80’erneBefolkningen – synes ikke at have tilknytning til byen – orienterer sig mod AalborgKommunal service vigtig – samarbejde på tværs af forvaltninger – men svært her”til salg” skiltene florerer overalt
LANDZONENNej tak til solitært byggeri i landzonen – også i yderområderneDet ødelægger kommunernes forsøg på at skabe liv i de eksisterende landsbyerNej tak til udvidelser af erhvervsvirksomheder uden loft over størrelsenBegge dele er grimt og går ud over natur og landskab og er langt fra bæredygtigtDet handler om at bygge på det der er, finde byidentiteten og understøtte denDer er og kommer masser af store tomme landbrugsbygninger
PERSPEKTIVER PÅ LOVFORSLAGET- Eller hvad har vi brug for?Må vi ikke godt blive fri for flere restriktive §§Fx dem hvor vi får besked på hvad vi SKAL tilladeDet ødelægger kommunernes forsøg på at arbejde seriøst med udviklingenEn udvikling der både i og uden for yderområderne er i vanskeligheder
PERSPEKTIVER PÅ LOVFORSLAGET- Eller hvad har vi brug for?”Afbureaukratisering af byudviklingen”Lade lokalplaner overskrive kommuneplanenHvorfor gennemføre kommuneplanprocesser når få, nærmest bagatelagtige ændringer ereneste årsag.Nogle lokalplaner laves som følge af ”juristeri” og har ingen konsekvens for et områdeskarakter eller miljøprofil. Lad os bryde dogmet og gøre det muligt i visse tilfælde at givedispensationer fra lokalplanernes anvendelsesbestemmelser.I dag laver vi enten en byggetilladelse, eller en stor og forkromet planproces efterfulgt af enbyggetilladelse. Lad os finde en mellemform, hvor vi muliggør byggerier medtidsbegrænsede tilladelser hvor planlægningshensyn er indarbejdet i tilladelsen, ligesom vii dag gør med fx landzonetilladelser. Så behøver vi ikke forkromede planprocesser og kanagere hurtigt i markedet.
Udvide adgangen til at dispensere fra en lokalplan
Sætte overlæggeren for lokalplanpligten højere
Byggesagsbehandling skal fremover - somforeslået af Dansk Byggeri - samles i noglefå centre.- Der er mange gevinster ved at tage etopgør med kommunernes monopol påsagsbehandling, og det skaber respekt, atministeren nu så klart og målrettet tager fatom de problemer …- Det siger erhvervspolitisk chef i DanskByggeri, Torben Liborius, i en kommentar tilBrian Mikkelsens udmelding om
myndig-heder ind i sagsbehandlingen,og at det giver mere administration, bliverdyrere og mere tidskrævende.Lokalplaner kræver lokal sagsbehandling
Christian Bjerg (Teknisk Direktør i AalborgKommune) beskriver, hvordan han forudser, atder i fremtiden vil skulleto
regeringens planer om, somled i konkurrencepakken, atsamle den tekniske bygge-sagsbehandling i centraleenhederfor at sikre en hurtigere ogmere effektiv sagsbehandling.
Præmissen er forkert, der børkun være én myndighed, denregionale.

(Dansk

Byggeri, Torben Liborius )