Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 125
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 4. marts 2011
J.nr. 2010-6946
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. februar2011 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.12 ad L 125 (SOU).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfoed (EL).
Spørgsmål nr. 12:”I forlængelse af svar på spørgsmål 9 bedes ministeren redegøre for, hvorfordet er så stort et problem, at ministeren mener der skal lovgivning til, at 673børn modtager sprogstimulering uden at være i dagtilbud?”
Svar:Tosprogede børn, der har behov for sprogstimulering og ikke går i dagtilbud,og hvor en eller begge forældre ikke er i beskæftigelse, har dårlige betingel-ser for at lære dansk, fordi børnene typisk ikke hører det danske sprog ideres hjemlige miljø.Regeringen ønsker at sikre, at disse børn får de nødvendige dansksprogligekompetencer, så de har de samme muligheder som jævnaldrende børn forat få et godt skoleforløb, en uddannelse og på sigt et arbejde.
Benedikte Kiær/ Lars Møller Christiansen