Det her er jo et interessant forslag, og det er en interessant debat, der er kommet ud af det.
Jeg havde egentlig forestillet mig at skulle sige noget helt andet, men jeg vil starte med at sige, at jeg synes, at det var en rigtig god ordførertale, som Venstres ordfører lagde ud med, og den støtter jeg fuldstændig.
Og i forhold til debatten her synes jeg, at det er utroligt, at vi ender med at diskutere penge – hvem der skal betale, og hvem der ikke skal betale – og hjemmeundervisning.
Hvad er det egentlig, der er kernen i det her forslag?
Kernen i det her forslag er, at alle skal have mulighed for at tage en ungdomsuddannelse.
Det er det, vi altid snakker om.
Vi har et mål om, at 95 pct.
af en årgang skal have en ungdomsuddannelse.
Hvad er en forudsætning for at komme godt igennem uddannelsessystemet?
Punkt 1 er, at man i hvert fald kan sproget.
Punkt 1 er også, at man kan fungere i et system som skolevæsenet, og der må man altså sige, at udgangspunktet med, at man også har været i daginstitution, er rigtig godt for også at kunne fortsætte i folkeskolen og få et godt fundament til at komme videre med en ungdomsuddannelse.
Derfor siger vi ja til forslaget her.
Man kommer så ind på at snakke om betaling her, og jeg kan simpelt hen ikke forstå, at det bliver gjort til et kæmpe problem, i forbindelse med at der faktisk findes nogle familier, som har nogle specielle udfordringer i forhold til sprog og kultur.
Vi siger, at familien skal pålægges at lade børnene komme ud og få de her færdigheder, som der nu engang hjælper dem igennem resten af livet; det forstår jeg ikke at Socialdemokratiet vil diskutere om.
Med hensyn til hjemmeundervisning vil man ved at læse forslaget kunne se, at der er en del forudsætninger, der skal være opfyldt, før der overhovedet kan foretages hjemmeundervisning, og det vil sige, at hjemmeundervisningen skal ske på et højt fagligt niveau for at sprogstimulere de her børn.
Men jeg må sige, at der også godt kan være tale om tosprogede børn, og at de har nogle andre udfordringer end kun lige sproget; det kunne være, at barnet var handicappet eller andet, men alligevel fik en form for hjemmeundervisning; det kunne jo være, at der var nogle helt andre ting, der spillede ind, i forhold til at det er svært at komme i en daginstitution, så det skal vi da være åbne over for, vi skal da være åbne over for, at der kan være børn, der har andre udfordringer end kun lige sproget.
Og derfor kan det, at undervisningen af barnet sker i hjemmet, være en stor fordel for det enkelte barn.
Det skal vi da være åbne over for.
Det kommer bag på mig, at der bliver tordnet sådan imod, at man laver noget lovgivning, der er fleksibel, så børnene, hvis de har nogle specielle udfordringer, har mulighed for at blive undervist i hjemmet.
Vi forstår simpelt hen ikke i Dansk Folkeparti, at man tordner sådan imod det.
Jeg vil sige noget om en anden ting, der også ligger i det her.
Der bliver talt om det, som om det bare er gratis at komme og være i daginstitution, men det er jo sådan, at det er et 30-timers-tilbud, der gives med det her, og et 30-timers-tilbud er jo ikke et tilbud om en fuld daginstitutionsplads, som andre forældre får.
Det her er et tilbud, som gives til det enkelte barn, så det kan blive sprogstimuleret og få gavn af alle de andre ting, som jo også ligger i at være i en daginstitution, og det hilser vi meget, meget velkommen.
Jeg er også helt sikker på, at kommunerne er gode til det her.
Det er jo sådan, at nogle forældre, som forfejlet, kan man sige, beskytter deres børn imod det danske samfund, og det er jo dybt forfejlet at have den tankgang.
Derfor er det jo vigtigt, at de ikke i en mærkelig form for kærlighed til deres børn holder deres børn uden for det danske samfund, og når børnene så starter på deres uddannelse, vælter tingene ind over dem, og de får nogle store problemer.
Så vi er utrolig glade for, at det her forslag er kommet.
Vi er også glade for, at der skal ske en evaluering i 2013.
Der står, at vi skal evaluere kommunernes implementering, og jeg forventer selvfølgelig også, at vi skal evaluere virkningen af forslaget her, så vi kan kigge på, om der er noget, der skal rettes op på.
I forhold til hjemmeundervisning vil jeg sige, at vi selvfølgelig også skal evaluere og følge op på, om der har været de her kompetencer til stede med hensyn til sprogstimulering.
Derfor kan vi sige ja til det her forslag, som vi også synes er et rigtig godt, socialt forslag for de børn, som ellers ville stå i en helt anden situation, når de starter i folkeskolen.