Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 122 Bilag 10
Offentligt
954305_0001.png
954305_0002.png
954305_0003.png
J.nr. 2010-611-0076Dato: 8. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 122 - Forslag til Lov om ændring af lov om opsigelse af dobbeltbe-

skatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig

og Spanien

(Overgangsregler for tjenestemandspensionister m.fl.)

Hermed sendes mine bemærkninger til henvendelse af 29. januar 2011 fraKlaus Vilner (L 122 – bilag 1).
Troels Lund Poulsen/ Ivar Nordland
Klaus Vilner har den 29. januar 2011 rettet henvendelse til skatteudvalget.Klaus Vilner nævner, at opsigelsen vil medføre økonomiske problemer for de pensionister,der skal betale skat af deres pension både til Danmark og Frankrig. Det skyldes, at både dendanske og den franske skatteskala har satser på op til 52 – 53 pct. Herudover opkræverFrankrig sygekassebidrag på 8 pct. Dette gælder dog ikke for personer, der modtager dansksocial pension. Klaus Vilner kommer frem til, at en pensionist kan komme til at betale 113pct. af sin pension i samlet dansk og fransk skat plus fransk sygekassebidrag.Jeg vil hertil for det første svare, at Klaus Vilners eksempler må angå personer, som ikke eromfattet af overgangsreglen for pensionister, fordi de er flyttet til Frankrigefter28. no-vember 2007 og/eller være begyndt at modtage dansk pension efter 31. januar 2008. Indenflytning til Frankrig eller overgang til pensionist status har de pågældende været fuldt vi-dende om, at der ville blive opkrævet fuld dansk skat af pensionsindkomsten. Det var ikkeen forudsætning for opsigelsen, at Frankrig havde interne lempelsesregler svarende til f.eks.de danske. Frankrig har efterfølgende indført regler svarende til de danske undtagen, at derikke gælder nogen regler om nedslag i fransk skat for danske skatter af pension. Frankrigforskelsbehandler således udenlandske pensioner negativt.Endvidere må de af Klaus Vilners skattesatser være marginalskattesatser. Det er kun perso-ner med meget store pensioner, der skal betale disse skattesatser, og i så fald er det ikke he-le pensionen, men kun en del af pensionen, der beskattes med 52 – 53 pct. I praksis vil defranske skattesatser være langt lavere som følge af nedslagsregler.Jeg vil også nævne, at den danske beskatning af udbetalinger fra danske pensionsordningerskal opveje, at modtageren tidligere har fået nedsat den danske beskatning af sin erhvervs-indkomst gennem skattefradrag for indbetalingerne til pensionsordningen.Klaus Vilner nævner, at hvis Frankrig gav efter over for Danmark, vil danske pensionisterkunne bo i Frankrig, uden at dette land fik skatteindtægter fra dem, selv om Frankrig skullestå for udgifter til hospitaler, ældreforsorg, og andre velfærdsudgifter.Jeg vil hertil svare, at Frankrig under alle omstændigheder kan opkræve andre skatter, somf.eks. moms og ejendomsskatter af danske pensionister.Desuden skal Danmark hvert år betale et refusionsbeløb til Frankrig til dækning af den statssociale udgifter for personer, der modtager dansk social pension.Klaus Vilner opfordrer derefter til, at Danmark søger at indgå en dobbeltbeskatningsover-enskomst med Frankrig, hvor beskatningsretten til pension fordeles på samme måde som iden dansk-portugisiske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det vil medføre, at både Frankrigog Danmark får ret til at beskatte dansk pension, men at den danske skat af pensionen ned-sættes med det beløb, der er betalt i fransk skat af pensionen.Jeg vil hertil svare, at Frankrig ikke vil acceptere en sådan løsning. Det vil nemlig medføre,at den samlede franske og dansk skat af dansk pension vil svare til dansk skatteniveau. Dervil derfor ikke være nogen skattemæssig fordel for pensionister i at flytte til Frankrig. End-
Side 2
videre ville en sådan løsning medføre et provenutab, da Danmark i så fald ikke opnår denbeskatning, der var forudsætningen for fradragsretten.Jeg vil i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 2.
Side 3