Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 122 Bilag 1
Offentligt
Klaus VilnerPallies le BourgF-12540 Le ClapierFrance
telefon nummer : +33 5 65 99 38 21telefax nummer : +33 5 65 99 38 21e-mail:[email protected]
Le Clapier, den 29. januar 2011.
Til medlemmerne afFolketingets Skatteudvalg og tilSkatteminister Troels Lund Poulsen,Folketinget,Christiansborg,DK – 1218 København K.Vedrørende lovforslag L 122/2010-11, Forslag til lov om ændring af lov om opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.
Herved skal jeg tillade mig at fremsætte nogle bemærkninger i anledning af, at SkatteministerTroels Lund Poulsen den 26. januar 2011 har fremsat et lovforslag i Folketinget om ændring afloven op opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Frankrig og Spanien, herunderom mulighederne for, at Danmark kan afslutte nye dobbeltbeskatningsoverenskomster med de tolande.Genindførelsen af overgangsordningerne for danske tjenestemandspensionister, der alleredeboede i Frankrig og modtog tjenestemandspension, da opsigelsesloven i sin tid blev vedtaget iFolketinget, er en konsekvens af, at Frankrig ikke har indført en dertil svarende lempelsesregel.Derfor foreslås den samme overgangsregel indført, som i sin tid fremgik af den oprindelige lov,som alle medlemmer af Folketinget har stemt for.Indførelse af skattefrihed for danske piloter og dansk kabinepersonale med bopæl i Frankrig og iSpanien skyldes, at disse personalegrupper var kommet alvorligt i klemme som følge af bortfaldetaf dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, som gjorde at de nu skulle betale dansk skat af deres lønselvom de hidtil før dobbeltbeskatningsoverenskomsternes bortfald kun havde betalt fransk ellerspansk skat. Der er vel nærmest tale om, at de er blevet ofre for en tecknicality ved, at der ikke ikildeskatteloven er taget hensyn til, at et internationalt luftfarts- eller skibsfartskonsortium kan havepersoner ansat i en afdeling i Danmark samtidig med at den effektive ledelse befinder sig udenforDanmark. Det er netop tilfældet for SAS, og de upåregnede virkninger af denne tecknicality løsesnu med lovforslaget.Begge ændringerne forekommer mig derfor velbegrundede.
Efterhånden har både Danmark og Frankrig løst de problemer, der er opstået for private ved atdobbeltbeskatningsoverenskomsten er blevet opsagt. I Danmark gennemførte man i foråret 2009en lov om ændring af opsigelsesloven, der løste problemerne for personer, der er hjemmehørendei Danmark, og som modtager løn eller pension fra den franske stat m. v., og i Frankrig har man iaugust måned 2010 indført dobbeltbeskatningslempelse for personer, der er skattepligtige iFrankrig, og som modtager indtægter fra Danmark, således at den franske skat af disse indtægterkan nedsættes med dansk skat som måtte være blevet betalt af de samme indtægter.Der har altså i begge lande været en vilje til at løse opståede problemer, som har vist sig som enfølge af den danske opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten.Det er imidlertid værd at bemærke sig, at denne velvilje ikke omfatter pensionsbeskatningen, og atFrankrig ikke har vist sig villig til at indføre dobbeltbeskatningslempelse for så vidt angår danskepensioner, som man som skattepligtig i dette land modtager fra Danmark. På dette område skerder derfor fortsat dobbeltbeskatning.Da både Danmark og Frankrig har indkomstskat med progressive skatteskalaer, der kommer op påat beskatte over 50 % af indkomsten, vil dette betyde, at man kan komme op på at skulle betalemere end 100 % af sin pension i skat til de to lande. Det vil altså sige, at man kommer til at skullebetale mere i skat af sin pension end man rent faktisk modtager i pension. Desuden adskiller detfranske skattesystem sig fra det danske ved, at man fortsat beskatter husstanden (foyer) samlet,hvilket betyder, at man kommer hurtigere op i toppen af skatteskalaerne i Frankrig end i Danmark.Skattebyrden bliver altså hårdere i Frankrig end man umiddelbart forestiller sig, såfremt man alenehar det danske skattesystem i tankerne. Den gældende franske skatteskala for indkomstskatter ogsociale skatter når i 2011 op på 53,3 % af indkomsten, og den tilsvarende danske når op på ca. 52%, og summen heraf bliver 105,3 %, hvortil kommer fransk sygekassebidrag på 8 % afindkomsten, som man har pligt til at betale, blandt andet i de talrige tilfælde, hvor man ikkemodtager sociale pensioner fra Danmark. De samlede marginale skatter og afgifter af enspensionsindkomst kan altså komme op på i alt 113,3 % af indkomsten eller 13,3 % mere end manfår udbetalt.Jeg gjorde opmærksom på dette forhold allerede ved behandlingen af selve opsigelsesloven iFolketinget i januar måned 2008, og den daværende skatteminister oplyste dengang i sit svar tilmig af 16. januar 2008 på min henvendelse (Lovforslag L 13 af anden samling 2007 – 08, bilag73), at ”Frankrig i modsætning til langt de fleste andre lande alene giver fradrag for udenlandskskat ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i stedet for at nedsætte den franske skat af denudenlandske indkomst med den udenlandske skat af denne indkomst. Der kan således blive taleom delvis dobbeltbeskatning, men den samlede skat vil altid være mindre end den pågældendeindkomst”. Efter hvad jeg har fået oplyst skulle embedsmænd fra Skatteministeriet have fået denneoplysning ved et møde med kolleger i Finansministeriet i Paris.Det ville være lykkeligt, hvis denne oplysning havde været korrekt, men det er den formentlig ikke.Der er i hvert fald ingen i Frankrig, der kender til en sådan regel, når det gælder pensioner, og jeger personligt blevet præsenteret for et antal tilfælde, hvor skattemyndighederne i Frankrig beskatterdanske pensioner fuldt ud uden at tage det mindste hensyn til, at der også har fundet beskatningsted i Danmark af pensionen. Der findes i den franske code général des impôts en regel, somligner den citerede, når det drejer sig om kapitalindtægter så som renteindtægter og aktieudbytter,men der findes så vidt det har kunnet konstateres ingen sådan regel, når det drejer sig ompensionsindtægter fra Danmark.Det må altså på denne baggrund konkluderes, at der i dag sker dobbeltbeskatning af danskepensionsindtægter for skattepligtige i Frankrig, og at denne dobbeltbeskatning kan bevirke ensamlet marginalbeskatning på noget over 100 % af pensionsudbetalingerne.
Jeg skal yderligere gøre opmærksom på, at der i Frankrig sker fuld beskatning afarbejdsmarkedspensioner, tjenestemandspensioner, folkepension og andre sociale pensioner,ATP m. v., og at det kun er privattegnede danske pensioner, hvortil en arbejdsgiver ikkeoverhovedet har medvirket ved finansieringen, som i Frankrig beskattes lempeligere. Og dergælder i Frankrig kun skattefrihed for privattegnede ratepensioner, de er tegnet før den 1. januar1983, og dette forudsat at særlige betingelser er opfyldt.For almindelige lønmodtagere gælder det altså, at de beskattes fuldt ud i Frankrig af derespensioner, og at den samlede marginalbeskatning derved kan komme op på at æde noget mereend de får udbetalt i pension.Det kan almindelige modtagere af dansk pension naturligvis ikke holde til, og man vil derfor kunnekonstatere, at udvandringen af danske pensionister til Frankrig nu stort set er stoppet, ligesom jegnu oplever, at den ene danske familie efter den anden, som allerede er flyttet til Frankrig, nu mågive op og igen må flytte fra Frankrig til et andet land eller tilbage til Danmark på grund af, at deresøkonomi ikke længere kan holde til at hele deres pension beslaglægges af skatter.Frankrig er altså i dag blevet det land i verden, hvor man som dansk pensionist skal betale denhøjeste skat i verden af sine pensioner.I den forbindelse er det værd at bemærke sig, hvad den daværende skatteminister udtalte tilpressen i efteråret 2007, da lovforslaget om opsigelsesloven blev fremsat i Folketinget: ” Men derer en ting, der er vigtigt at slå fast, og det er, at der ikke er nogen danske pensionister, der bliverbeskattet hårdere i Frankrig, end hvis de var blevet i Fredericia” (Berlingske Tidende den 10.oktober 2007). Og i en udtalelse (den 29. juni 2007 til Dagbladet Børsen) ”garanterer …. (han) athvis konflikten går i hårdknude, så Danmark og Frankrig pludselig står uden en aftale, så kommerdanskerne ikke til at betale dobbelt skat, selvom begge lande kræver skat. Der vil så ske dette, atpensionisterne kan trække den franske skat fra den danske skat.”Det er desværre ikke gået sådan som skatteministeren i sin tid garanterede. Det har tværtimod vistsig, at pensionisterne rent faktisk kommer til at betale dobbelt skat.Og det i en situation, hvor både Danmark og Frankrig har indgået internationale aftaler bådeindenfor EU og indenfor OECD, hvor de har accepteret at tilstræbe om nødvendigt at undgå, atborgerne i medlemslandene udsættes for dobbeltbeskatning.Således som jeg har opfattet situationen, var Danmark og Frankrig meget tæt på at opnå enighedom samtlige bestemmelser i en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst, men med en megetvæsentlig undtagelse, og det gælder reglerne om beskatning af pensionerne. Her krævedeDanmark beskatning efter kildelandsbeskatningsprincippet og Frankrig fastholdt (ligesomSpanien), at beskatningen fortsat som hidtil skulle ske efter domicilprincippet ellerbopælslandsprincippet. Der skiltes vandene, det var årsagen til, at Danmark skred til stort set udenat have indledt forhandlinger med Frankrig og Spanien opsagdedobbeltbeskatningsoverenskomsterne med de to lande den 10. juni 2007.I dag står landene lige så langt fra hinanden i dette spørgsmål, som man gjorde dengang, ogkonsekvensen er blevet, at der i øjeblikket ikke er nogen dobbeltbeskatningsoverenskomst i sigteover hovedet mellem Danmark og Frankrig eller Spanien. Hver part holder på sin ret i konflikten ogingen af parterne er villig til at give sig. Og offeret i denne konflikt er blevet de danske pensionister,som er flyttet til eller vil flytte til Frankrig, og som udsættes for dobbeltbeskatning.
Fra dansk side er man af den opfattelse, at det efter international praksis er Frankrig, der skal givesig og yde dobbeltbeskatningslempelse, så dobbeltbeskatning undgås, og fra fransk side gør mangældende, at man ikke er villig til at fravige princippet om domicilbeskatning og har gjort dette klarti mange år over for de danske forhandlere. Dels er Frankrig ligesom Spanien de to lande i Europa,som modtager flest pensionister fra andre lande, og giver man sig overfor Danmark, kan det havefølgevirkninger på de overenskomster, som man har med andre lande. Skulle man give sig, villedet desuden komme til at betyde, at de udenlandske pensionister, der flytter til landet, ville kunnekomme til at bo der uden at man i det hele taget fik skatteindtægter fra dem, mens man fortsat villeskulle stå for udgifterne til disse tilflyttere til hospitaler, ældreforsorg, velfærdsudgifter, veje oganlæg med videre. Og det er man ikke villig til.Således som situationen er i dag, ser konflikten ud til at være helt fastlåst, og der er vel i dag storsandsynlighed for, at man må indstille sig på, at Danmark ikke har nogendobbeltbeskatningsoverenskomster med Frankrig og Spanien i en betragtelig årrække fremover.Muligvis lykkes det aldrig nogen sinde at komme overens mellem parterne om nyeoverenskomster. Og dette på grund af et i den store sammenhæng relativt begrænset spørgsmål,som pensionsbeskatningen må siges at være. Det er i dag mere end tre et halvt år sidendobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Frankrig og med Spanien blev opsagt.Måske skulle man prøve at se på, hvorledes det er lykkedes indenfor de senere år at løse dennekonflikt med andre lande.Danmark har tidligere opsagt en dobbeltbeskatningsoverenskomst på grund af enuoverensstemmelse om beskatningen af pensionerne, nemlig med Portugal.Men efter at man havde stået uden dobbeltbeskatningsoverenskomst med Portugal i ca. 6 årlykkedes det alligevel på portugisisk initiativ at nå frem til enighed om en nydobbeltbeskatningsoverenskomst. Portugal var kommet ind i EU og ønskededobbeltbeskatningsoverenskomster med alle andre EU-lande. Og da Portugal havde åbnet op forforhandlingerne, fik man relativt hurtigt en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst i stand.Og det der løste konflikten på pensionsområdet var, at man kom overens om at indføre en regelom såkaldt omvendt credit i beskatningen af pensionerne.Hvad vil omvendt credit sige?Omvendt credit vil sige, at bopælslandet får ret til i fuldt omfang at beskatte pensionerne efterlandets egne skatteregler helt som hidtil. Og kildelandet (i dette tilfælde Danmark) får ret til atbeskatte pensionerne efter kildelandets egne skatteregler, men således at man ved beskatningentager hensyn til den beskatning, der allerede er foretaget i bopælslandet. Det er et princip, somman i Danmark allerede kender til og praktiserer ved beskatning af udenlandsk indkomst iligningslovens § 33.Med andre ord, hvis man indfører en sådan regel i en ny dobbeltbeskatningsoverenskomst mellemDanmark og Frankrig (og Spanien), får Frankrig (og Spanien) ret til som hidtil at beskattepensionerne efter landets egne regler. Det er det som de gerne vil og som de har gjort hele tiden.Og Danmark får ret til at opkræve det beløb i skat af pensionerne, hvormed den danske skat erhøjere end den franske (eller spanske) skat. Man sikrer sig altså, at der sker beskatning i fuldtomfang af de pensionsudbetalinger, som der har været fradrag for ved indbetalingerne, og at detderfor ikke er muligt at flygte fra skatten.
Og pensionisterne undgår at blive udsat for dobbeltbeskatning. Det bliver på ny muligt for danskepensionister at flytte til Frankrig for at tilbringe deres alderdom der under mildere himmelstrøg. Mankommer til at betale den samme skat af sine pensioner i Frankrig (og i Spanien) som hvis man varblevet boende i Danmark. Eller som man kommer til at betale, hvis man flytter til ethvert andetland, med hvilket Danmark har fået indført kildelandsbeskatning af pensioner i sinedobbeltbeskatningsoverenskomster.Der er altså tale om det ideelle kompromis på konflikten, som i øjeblikket forekommer uløselig.På denne baggrund skal jeg herved opfordre til, at det bringes under overvejelse at genoptageforhandlingerne med Frankrig og med Spanien med henblik på at få afsluttet nyedobbeltbeskatningsoverenskomster, hvor beskatningen af pensionerne søges løst ved at indføre etprincip om omvendt credit på samme måde som det skete ved forhandlingerne med Portugal.Såfremt det skulle vise sig, at skatteministeren ikke er villig til at tilbyde en sådan løsning påkonflikten ved at Danmark tilbyder en regel om omvendt credit, som det allerede tidligere er sket iforhandlingerne med Portugal, til nabolandene Spanien og Frankrig, så skylder han unægtelig atgive en motivering herfor.
Med venlig hilsen
Klaus Vilner