Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 121 Bilag 8
Offentligt
961136_0001.png
961136_0002.png
961136_0003.png
961136_0004.png
961136_0005.png
Til lovforslag nr.L 121
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. februar 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om indskud på etableringskonto ogiværksætterkonto, dødsboskatteloven og kursgevinstloven(Forbedring af etablerings- og iværksætterkontoordningerne m.v.)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 20 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. januar 2011 og var til 1.behandling den 10. februar 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 5. novemberog den 17. december 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAUalm. delbilag 46 og 84. Den 26. januar 2011 sendte skatte-ministeren de indkomne høringssvar og notater herom tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsfor-slag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverkenfor eller imod de stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at Enhedslistenønsker, at staten gør en større indsats for at sætte gang i merebeskæftigelse, men Enhedslisten mener, at der skal være kravtil, hvilken type produktion der skal støttes, herunder krav tilmiljø og klima. Derfor mener Enhedslisten, at det er en bedrestøtte til beskæftigelse at øge efterspørgslen efter udstyr tilvedvarende energi, energirenovering, energisparende udstyr,velfærdsløsninger m.v. Her ved man, hvad der kommer ud afstøtten i modsætning til forskellige former for skattelettelser,hvor man aldrig kan kontrollere, om de giver de ønskværdigeresultater. I den forbindelse henvises til skatteministerens svarpå spørgsmål 4, hvor der efterlyses en redegørelse for etab-lerings- og iværksætterkontoordningerne. En sådan redegø-relse kan skatteministeren ikke oversende.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger ellerpolitiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
ÆndringsforslagTil § 1Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undta-gelse af EL):1)Efter nr. 10 indsættes som nye numre:»01.I§ 7, stk. 11, 9. pkt.,ændres »§ 11, stk. 3« til: »§ 11, stk.9«.02.I§ 7, stk. 11, 12. pkt.,ændres »76/308/EØF af 15. marts1976, som ændret ved Rådets direktiv 79/1071/EØF af 6. de-cember 1979, Rådets direktiv 92/108/EØF af 14. december
AX012974
2
1992 og Rådets direktiv 2001/44/EF af 15. juni 2001« til:»2008/55/EF af 26. maj 2008«.«[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 16,og ændringsforslag nr. 16 samt redaktionel ændring]2)Inr. 11ændres»stk. 5, 4. pkt.,«til:»stk. 5, 5. pkt.,«.[Redaktionel ændring]3)Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 9, stk. 3, 4. pkt.,indsættes efter »der er indsat på etab-leringskontoen eller iværksætterkontoen«: »eller er anbragt iet særskilt depot af obligationer«.«[Obligationer i depot skal sikre skatte- eller afgiftskrav lige-som beløb på kontantkonto]4)Inr. 14ændres»§ 10, stk. 1, 2, 4og5,«til:»§ 10, stk. 1,2og4,«.[Redaktionel ændring]5)Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 10, stk. 5,indsættes som6. pkt.:»Til og med indkomståret 2009 udgør afgiften dog 60pct.««[Redaktionel ændring]6)Inr. 15ændres »efter 4. pkt.« til: »efter 5. pkt.«[Redaktionel ændring]7)I det undernr. 16foreslåede§ 11, stk. 2,indsættes efter 1.pkt.:»§ 9, stk. 3, 1. -3. pkt., finder tilsvarende anvendelsevedrørende etableringskonto.«[Tydeliggørelse af skattesats vedrørende etableringskonto vedfraflytning m.v.]8)I det undernr. 16foreslåede§ 11, stk. 2, 6. pkt.,der bliver7. pkt., ændres »1. -5. pkt.« til: »1. -6. pkt.«[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]9)I det undernr. 16foreslåede§ 11, stk. 2,indsættes efter 7.pkt., der bliver 8. pkt.:»Hvis etablering har fundet sted, skal der heller ikke skeefterbeskatning eller afgiftsberigtigelse, så længe en konto-haver, der efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsover-enskomst bliver hjemmehørende uden for Danmark, erskattepligtig efter kildeskattelovens § 1 af indkomsten fravirksomheden.«[Ingen efterbeskatning af dobbeltdomicileret kontohaver medfuld skattepligt for indkomst fra virksomhed efter etablering]10)I det undernr. 16foreslåede§ 11, stk. 2, 8. pkt.,der bliver10. pkt., ændres »stk. 4-7« til: »stk. 4-8«, og »1. -6. pkt.« æn-dres til: »1. -9. pkt.«[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7, 9 og16]11)I det undernr. 16foreslåede§ 11, stk. 3, 5. pkt.,ændres»stk. 4-7« til: »stk. 4-8«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 16]12)I det undernr. 16foreslåede§ 11, stk. 3,indsættes som6.pkt.:»Der gives dog ikke henstand med betaling af skatten afgevinst på obligationer, der er afstået eller indfriet inden fra-flytningen m.v.«[Ingen henstand, hvis obligationerne er afstået eller indfrietinden fraflytningen m.v.]13)Det undernr. 16foreslåede§ 11, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.Henstandsbeløbet efter stk. 2 eller 3 forfalder tilbetaling, når fristen for etablering efter § 8 er udløbet, indskudhæves efter § 9, stk. 2, eller den skattepligtige dør eller gårkonkurs, jf. stk. 1. § 10 finder tilsvarende anvendelse. Endvi-dere forfalder henstandsbeløb efter stk. 3 til betaling, nårobligationerne afstås eller indfries. Det henstandsbeløb, derforfalder til betaling efter 3. pkt., beregnes på grundlag af denlaveste værdi af den faktiske afståelses- eller indfrielsessumog handelsværdien på tidspunktet for fraflytningen m.v. Eneventuelt resterende del af det henstandsbeløb, der vedrørerde afståede eller indfriede obligationer, bortfalder. De beløb,der er indsat på etableringskontoen eller iværksætterkontoeneller er anbragt i et særskilt depot af obligationer, sikrer skatte-eller afgiftskravet efter stk. 2 eller 3 og kan ikke hæves, førskatten eller afgiften er betalt.«[Beregning af skat ved afståelse af obligationer efter fraflyt-ning m.v. samt obligationer i depot til sikring af skatte- ellerafgiftskravet ved fraflytning m.v. ligesom beløb på kontant-konto]14)I det undernr. 16foreslåede§ 11, stk. 6,udgår5.og6.pkt.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13 og16]15)I det undernr. 16foreslåede§ 11, stk. 7, 1. pkt.,udgår»eller meddelelse«.[Redaktionel ændring]16)Efter det undernr. 16foreslåede § 11, stk. 7, indsættessom nyt stykke:»Stk. 8.Told- og skatteforvaltningen kan se bort fra over-skridelse af fristen for indgivelse af selvangivelse som nævnti stk. 4, jf. stk. 7.«Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 9 og 10.[Lempelse af krav om overholdelse af selvangivelsesfrist vedfraflytning m.v. som betingelse for henstand]17)Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:»05.I§ 11 B, stk. 2,ændres »§ 11, stk. 1 og 3,« til: »§ 11, stk.1 og 9,«.«[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 16,og ændringsforslag nr. 16]Til § 318)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
3
»01.I§ 35, 5. pkt.,der bliver 6. pkt., ændres »1. -4. pkt.« til:»1. -5. pkt.««[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 2]Til § 419)Istk. 2ændres »nr. 5-15« til: »nr. 5-14, 04 og 15«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]20)Istk. 5ændres »§ 11, stk. 5, 3. pkt.,« til: »§ 11, stk. 5, 6.pkt.,«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13]BemærkningerTil nr. 1Ændringen af forslaget til affattelse af etablerings- ogiværksætterkontolovens § 7, stk. 11, 9. pkt., er en konsekvens-ændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 16, og ændrings-forslag nr. 16. Der henvises til bemærkningerne til ændrings-forslag nr. 16.Ændringen af forslaget til affattelse af etablerings- ogiværksætterkontolovens § 7, stk. 11, 12. pkt., er af redaktionelkarakter og skyldes, at EU’s inddrivelsesdirektiv med senereændringer er blevet kodificeret ved Rådets direktiv 2008/55/EF af 26. maj 2008.Til nr. 2, 4, 5 og 6Der er tale om redaktionelle ændringer.Til nr. 3Efter de gældende regler i etablerings- og iværksætterkon-tolovens § 9, stk. 3, 4. pkt., sikrer de beløb, der er indsat påetableringskontoen eller iværksætterkontoen, skatte- eller af-giftskravet, og beløbene kan ikke hæves, før afgiften ellerskatten er betalt.Det foreslås, at obligationer i depot også skal sikre skatte-eller afgiftskravet ligesom beløb på en kontantkonto. Der børgælde samme vilkår, uanset om kontomidlerne er anbragt iobligationer eller på en kontantkonto.Til nr. 7Efter forslaget tydeliggøres det, at der ved opgørelsen affraflytningsskatten for ikke hævede indskud på etablerings-konti skal anvendes de skattesatser, der fremgår af de gæl-dende regler i etablerings- og iværksætterkontolovens § 9, stk.3, 1. -3. pkt.Det vil sige, at beskatningen sker med satsen for sundheds-bidrag efter personskattelovens § 8 og med satserne for kom-munal indkomstskat og kirkeskat for det indkomstår, hvoriindskudsbeløbet m.v. medregnes i den skattepligtige ind-komst. For indskud fradraget til og med indkomståret 2001anvendes dog satsen for indkomstskat efter personskattelo-vens § 6, satsen for sundhedsbidrag efter personskattelovens§ 8 og satserne for kommunal indkomstskat og kirkeskat. Forskattepligtige, der svarer skat efter personskattelovens § 8 c,anvendes fra og med indkomståret 2007 beskatningsprocentenefter personskattelovens § 8 c i stedet for satsen for kommunalindkomstskat.
Som det fremgår af affattelsen af etablerings- og iværk-sætterkontolovens § 11, stk. 2, i forslaget som fremsat, skal deikke hævede indskud endvidere tillægges 3 pct. for hvert årfra udløbet af de indkomstår, hvori indskuddene er fradraget,og indtil udløbet af det indkomstår, hvori skattepligten ophø-rer. Til og med indkomståret 2001 udgør tillægget dog 5 pct.Til nr. 8Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-dringsforslag nr. 7. Der henvises til bemærkningerne til detteændringsforslag.Til nr. 9Som det fremgår af affattelsen af etablerings- og iværk-sætterkontolovens § 11, stk. 2, i forslaget som fremsat, skalder ikke ske efterbeskatning eller afgiftsberigtigelse, så længeen kontohaver, der efter bestemmelserne i en dobbeltbeskat-ningsoverenskomst bliver hjemmehørende uden for Danmark,er begrænset skattepligtig her til landet efter kildeskattelovens§ 2, stk. 1, nr. 4, af indkomsten fra virksomheden.Det foreslås, at der i en i øvrigt tilsvarende situation hellerikke skal ske efterbeskatning eller afgiftsberigtigelse, så læn-ge kontohaveren efter etableringen er fuldt skattepligtig her tillandet efter kildeskattelovens § 1 af indkomsten fra virksom-hedenTil nr. 10Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-dringsforslag nr. 7, 9 og 16.Til nr. 11Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-dringsforslag nr. 16.Til nr. 12Ifølge det foreslåede § 11, stk. 5, i etablerings- og iværk-sætterkontoloven forfalder henstandsbeløb efter stk. 3 bl.a. tilbetaling, når obligationerne afstås eller indfries. Det foreslåsderfor, at der ikke kan gives henstand med betalingen af skataf gevinst på obligationer, hvis obligationerne allerede er af-stået eller indfriet før fraflytningen.Til nr. 13I det foreslåede § 11, stk. 5, i etablerings- og iværksætter-kontoloven som affattet i lovforslaget som fremsat, jf. lovfor-slagets § 1, nr. 16, foreslås, at henstandsbeløbet vedrørendeobligationer ved fraflytning m.v. forfalder til betaling, når ob-ligationerne afstås eller indfries.Det foreslås, at det forfaldne henstandsbeløb beregnes pågrundlag af den laveste værdi af den faktiske afståelses- ellerindfrielsessum og handelsværdien på tidspunktet for fraflyt-ningen m.v. Dermed tages der et hensyn til skatteyderen somfølge af mulige ændringer i værdierne i perioden fra fraflyt-ningstidspunktet og frem til afståelsen eller indfrielsen afobligationerne.Det foreslås, at en eventuelt resterende del af det hen-standsbeløb, der vedrører de afståede eller indfriede obligati-oner, bortfalder.
4
I det foreslåede § 11, stk. 5, i etablerings- og iværksætter-kontoloven som affattet i lovforslaget som fremsat foreslåsogså, at de beløb, der er indsat på etableringskontoen elleriværksætterkontoen, sikrer skatte- eller afgiftskravet og ikkekan hæves, før skatten eller afgiften er betalt.Det foreslås, at beløb, der er anbragt i obligationer, ogsåsikrer skatte- eller afgiftskravet, idet der bør gælde lige vilkår,uanset om beløbene er anbragt i obligationer eller på en kon-tantkonto. Dermed gælder der også samme vilkår ved fraflyt-ning m.v. som for kontohaverne i almindelighed, jf. ændrings-forslag nr. 3.Til nr. 14Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-dringsforslag nr. 13 og 16.Til nr. 15Der er tale om en redaktionel ændring.Til nr. 16Henstand ved fraflytning m.v. er efter det fremsatte lov-forslag som udgangspunkt betinget af, at der ved fraflytningm.v. indgives selvangivelse til SKAT, jf. etablerings- ogiværksætterkontolovens § 11, stk. 4, som affattet ved lovfor-slagets § 1, nr.16.Det foreslås, at SKAT kan se bort fra overskridelse af fri-sten for indgivelse af selvangivelse. Det kan f.eks. ske itilfælde, hvor der er tale om mindre kursgevinster på obliga-tioner, hvor det efter en konkret vurdering anses for en foralvorlig konsekvens, at skatteyderen helt mister muligheden
for at opnå henstand med betaling af skatten ved fraflytningm.v.Administrative konsekvenser for det offentligeDet er forudsat, at opkrævninger af henstandsbeløb holdesuden for årsopgørelsen, og at opkrævningerne i stedet foreta-ges manuelt.I det fremsatte lovforslag skønnes ressourceforbruget atudgøre ca. 1 årsværk, dog på sigt stigende til 1½ årsværk. Un-der hensyntagen til forudsætningen om, at opkrævninger afhenstandsbeløb foretages manuelt, vurderes det, at det sam-lede ressourceforbrug formentlig snarere vil være hen ad 2-2½ årsværk.Til nr. 17Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovfor-slagets § 1, nr. 16, og ændringsforslag nr. 16. Der henvises tilbemærkningerne til ændringsforslag nr. 16.Til nr. 18Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovfor-slagets § 3, nr. 2.Til nr. 19Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-dringsforslag nr. 5.Til nr. 20Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-dringsforslag nr. 13.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF)Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) KlausHækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF) Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 121Bilagsnr.1234567TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenSupplerende høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministeren2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 121Spm.nr.1TitelSpm. om at lade den forestående lovovervågning omfatte såvel iværksætterkon-toordningen som etableringskontoordningen, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan afgiften i forbindelse med efterbeskatning af iværksætterord-ningen relaterer sig til marginalskattesatsen, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorfor den gunstigere restafskrivning ved anvendelse af etablerings-kontomidler ikke begrænses til midler indskudt i år 2010 og senere, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre nærmere for udbyttet, der har været af etablerings- ogiværksætterkontoordningerne, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan provenutabet på 20 mio. kr. fordeler sig på de forskelligeudvidede muligheder for brug af opsparede midler under ordningerne, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvilke muligheder der er for at forbedre ordningernefor iværksættere, der ønsker at drive virksomhed i selskabsform, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er indstillet på at forbedre ordningerne for iværksættere,der ønsker at drive virksomhed i selskabsform, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpå
2
3
45
6
7