Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 120 Bilag 1
Offentligt
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr.21. januar 20112010-3462
Høringsnotat
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje og
lov om private fællesveje (valgplakater)
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje og lov om privatefællesveje (valgplakater) har været i supplerende høring fra d. 12. januar 2011til d. 19. januar 2011. Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på hø-ringsportalen påwww.borger.dk.I forhold til tidligere høring er lovforslaget blevet udvidet, således det også om-fatter ophængning og nedtagning af valgplakater på private fællesveje.Lovforslaget tilgodeser et ønske om, at de opstillingsberettigede partier og de-res kandidater får ret til at ophænge valgplakater på offentlige veje og privatefællesveje uden at skulle søge om forudgående tilladelse til ophængning afvalgplakater.Lovforslaget er endvidere et led i regeringens målsætning om at forenkle og ty-deliggøre lovgivningen og gennemføre administrative lettelser.Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Kommunernes Lands-forening, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunal Vejteknisk Forening,Danske Regioner, de til Folketinget opstillingsberettigede partier, FDM, Rådetfor Sikker Trafik, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Energi, Dansk Energinet,Trafikselskaberne, Dansk Naturfredningsforening, Landsforeningen af Menig-hedsrådsvalg, Rigspolitichefen, Parcelhusejernes Landsforening, Fritidshus-ejernes Landsforening, Danske Boligadvokater, Dansk Ejendomsmæglerfor-ening1. Høringssvar med bemærkninger
./.
Transportministeriet har modtaget 6 høringssvar. De modtagne høringssvar ervedlagt som bilag. Endvidere har KL efter høringsfristens udløb fremsendt etsupplerende høringssvar i forbindelse med den første høring. Høringssvaretbehandles i dette høringsnotat.I det følgende gennemgås høringssvarene. Transportministeriets bemærknin-ger er anført i kursiv.
1.1 Danske Boligadvokater
Danske Boligadvokater bemærker, at forslaget ikke giver Danske Boligadvoka-ter anledning til at afgive høringssvar.1.2 Landsforeningen af Menighedsråd
Landsforeningen af Menighedsråd hilser en forenkling af proceduren for op-hængning af valgplakater på private fællesveje velkommen.1.3 Rådet for Sikker Trafik
Rådet for Sikker Trafik har ingen bemærkninger til lovforslaget.1.4 Venstre
Venstre bemærker indledningsvis, at det er med stor tilfredshed, at det nufremgår, at de private fællesveje også er omfattet af lovforslaget.Venstre finder det bekymrende, at der er forskellige ikrafttrædelsestidspunkterfor henholdsvis bestemmelserne i lov om offentlige veje og lov om private fæl-lesveje henset til, at lov om private fællesveje først træder i kraft d. 1. januar2012.Som det fremgår af høringsbrevet af 12. januar 2011 er der pågået en lovtek-nisk gennemgang af lovforslaget, imens det har været i høring. Den påpegedeproblemstilling vedrørende ikrafttrædelsestidspunktet er i den anledning ble-vet behandlet, således at bestemmelserne vedrørende ophængning af valgpla-kater på offentlige veje og ophængning af valgplakater på private fællesvejevil få samme ikrafttrædelsestidspunkt.Det er fundet hensigtsmæssigt at indarbejde bestemmelser vedrørende op-hængning af valgplakater både i den nuværende privatvejslovs (§ 49 a), jf.lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008, og i den privatvejslov, som førsttræder i kraft d. 1. januar 2012, jf. lov nr. 1537 af 21. december 2010 (§ 66 a).Der er således tale om to helt identiske bestemmelser, som fremgår af bådeden nuværende privatvejslov og den kommende.Venstre fastholder endvidere deres bemærkninger fra første høringsrunde, somer følgende:Venstre finder, at det kan være svært at vurdere konsekvenserne af ophæng-ning af valgplakater i praksis. Venstre foreslår derfor, at der inden fremsættelseses på nogle konkrete eksempler.
Side 2/2
For så vidt angår de enkelte bestemmelser bemærker Venstre følgende:Vedr. § 103 a, stk. 5, pkt. 4:
Side 3/3
Venstre stiller sig uforstående overfor behovet for at stille krav om 100 meter.Bestemmelsen i § 103 a, stk. 5, pkt. 4 er fastsat ud fra et hensyn til trafiksik-kerheden. Der sker mange alvorlige ulykker i forbindelse med vejkryds pålandevejene, hvor trafikanterne ikke er opmærksomme på muligheden forfærdsel fra de mindre betydende veje, ligesom trafikanterne fra de mindre be-tydende veje undervurderer hastighederne på landevejen. Det er derfor vig-tigt at sikre, at oversigtsforholdene ikke forringes ved ophængning af valg-plakater. Derfor fastslår bestemmelsen, at der ikke kan ophænges valgplaka-ter nærmere end 100 meter fra vejkryds uden for bymæssigt område.Vedr. § 103 a, stk. 5, pkt. 7, 8 og 9:
Venstre stiller sig uforstående overfor nødvendigheden af at operere med to af-standskrav og foreslår på den baggrund, at § 103 a, stk. 5, pkt. 7 udgår. Pkt. 7fastslår, at valgplakater ikke må ophænges nærmere end 0,5 meter fra køreba-nekant eller 0,3 meter fra cykelstikant målt fra nærmeste kant af valgplakaten.Bestemmelserne i § 103 a, stk. 5, pkt. 7 og 8 er fastsat ud fra et hensyn til tra-fikanter på både veje, cykelsti og fortov. Pkt. 7 regulerer valgplakaters place-ring i forhold til kørebanekant og cykelstikant. Pkt. 8 regulerer valgplakatersplacering, når de hænger direkte over fortov og cykelsti. Med bestemmelsernetilgodeses det, at der ikke opstår sammenstød mellem trafikanter og valgpla-kater, idet der både i forhold til kørebanekant, cykelstikant og fortov er en”afstandsmargin”, som skal overholdes.Pkt. 7 og pkt. 8 regulerer således forskellige scenarier. I § 103 a, stk. 3 frem-går det, at valgplakater må ophænges på indretninger fæstnet i jorden, derhar til formål at fremvise valgplakater. Bestemmelsen i § 103 a, stk. 5, pkt. 7,regulerer således, at en valgplakat på en sådan indretning, f.eks. et spydfæstnet i jorden eller en elmast, skal overholde afstandskravene i pkt. 7. I den-ne situation er der ikke tale om, at den pågældende valgplakat hænger overhverken fortov eller cykelsti, men derimod er placeret parallelt hermed.1.5 Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkeparti bemærker, at det er uhensigtsmæssigt, at der gæl-der forskellige ikrafttrædelsestidspunkter alt efter om det er lov om offentligeveje eller lov om private fællesveje.Som det fremgår af høringsbrevet af 12. januar 2011 er der pågået en lovtek-nisk gennemgang af lovforslaget, imens det har været i høring. Den påpegede
problemstilling vedrørende ikrafttrædelsestidspunktet er i den anledning ble-vet behandlet, således at bestemmelserne vedrørende ophængning af valgpla-kater på offentlige veje og ophængning af valgplakater på private fællesvejevil få samme ikrafttrædelsestidspunkt.Det er fundet hensigtsmæssigt at indarbejde bestemmelser vedrørende op-hængning af valgplakater både i den nuværende privatvejslovs (§ 49 a), jf.lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. maj 2008, og i den privatvejslov, som førsttræder i kraft d. 1. januar 2012, jf. lov nr. 1537 af 21. december 2010 (66 a).Der er således tale om to helt identiske bestemmelser, som fremgår af bådeden nuværende privatvejslov og den kommende.Det Konservative Folkeparti foreslår endvidere, at der først må hænges valg-plakater op 72 timer efter valgets udskrivelse.Der er i lovforslaget fastsat en frist på 24 timer af hensyn til, at den konkretedato for afholdelse af folketingsvalg ikke er kendt, før valget er udskrevet. Forat give partierne mulighed for at forberede ophængningen, foreslås det, at derved folketingsvalg tidligst må ophænges valgplakater 24 timer efter valgetsudskrivelse. Det skønnes således, at der med en frist på 24 timer er taget højdefor den anførte problemstilling.Det Konservative Folkeparti foreslår yderligere, at bør kunne dokumenteres framyndighedernes side, at ophængningen af plakaterne ikke overholder reglerne.Desuden finder Det Konservative Folkeparti, at myndighedernes afgørelser skalkunne prøves ved en højere instans.Henset til indgrebets omfang, samt at reglerne for hvor der må ophængesvalgplakater er klare, vurderes det at være uproportionelt, hvis myndighe-derne skulle fremlægge dokumentation inden valgplakater kan nedtages.Idet valgplakater hænger i en kort periode, som på forhånd er kendt, findesder ikke at være retssikkerhedsmæssige problemer ved at afskære klagead-gangen. Reglerne om hvor der må ophænges valgplakater, er desuden klartbeskrevet.Det bemærkes, at der er klageadgang for så vidt angår spørgsmålet om hvemudgifterne, i forbindelse med nedtagning af valgplakater og udbedring afskader, kan pålægges.1.6 Dansk Energi
Dansk Energi bemærker indledningsvis, at de tilslutter sig lovforslagets forbudmod opsætning af valgplakater på højspændingsmaster, transformerstationerog kabelskabe. Bemærkningerne fra Dansk Energi vedrører både ophængningaf valgplakater på offentlige veje og private fællesveje.
Side 4/4
Dansk Energi bemærker endvidere, at de fastholder deres forslag om en re-spektafstand målt fra jorden, som beskrevet i det første høringssvar. IfølgeDansk Energi vil det i højere grad tilgodese plakatophængerens personsikker-hed, da det vil være lettere og mere sikkert at arbejde med en afstand målt ne-defra jorden. På den baggrund foreslår Dansk Energi, at formuleringen i § 103a, stk. 5, nr. 9 justeres til ”valgplakater må ikke ophænges højere end 3 metermålt fra jorden til øverste kant af valgplakaten på master til lavspændingsled-ninger.”Det vurderes, herunder fra Vejdirektoratet, at det er mest hensigtsmæssigt atoperere med en afstand målt i forhold til valgplakatens øverste kant og op tilledningen, idet dette ud fra et sikkerhedsmæssigt hensyn indebærer, at der eret fastsat afstandskrav mellem valgplakaten og ledningen, som skal overhol-des.Dansk Energi bemærker deslige, at det bør præciseres yderligere hvad der me-nes medmaster til brug for elforsyning.Dansk Energi finder, atmaster tilbrug for elforsyning bør slettes,og i stedet indføresmaster til brug for lav-spændingsforsyning.I forlængelse heraf bemærker Dansk Energi, at det børpræciseres, hvad der menes medindretninger til brug for forsyningsvirksom-hed i § 103 a, stk. 5, nr. 10,samt at dette ændres tilmaster til brug for lav-spændingsforsyning.Af hensyn til netop personsikkerheden er lovforslaget blevet justeret, såledesat det nu fremgår, at der på højspændingsmaster, transformerstationer, ka-belskabe og lignende ikke må ophænges valgplakater. Med bestemmelsen erder dermed taget hensyn til, at der ikke må ophænges valgplakater på de for-syningsanlæg, som indebærer en personrisiko i forbindelse med ophængningaf valgplakater.1.7 KL
Efter udløbet af den første høringsfrist fremsendte KL et par supplerende be-mærkninger.KL finder, at opbevaringsperioden af nedtagne valgplakater på 6 måneder i §103 b, stk. 5, er i overkanten, og burde halveres.De 6 måneder er fastsat ud fra et hensyn til, at partier og kandidater har til-strækkelig tid til at afhente nedtagne valgplakater. Det er skønnet, at en op-bevaringsperiode på 6 måneder er hensigtsmæssig for partier og kandidater,men også for vejbestyrelserne, idet der med bestemmelsen er fastsat en mak-simum grænse for hvor længe vejbestyrelserne skal opbevare valgplakaterne.
Side 5/5
KL finder afslutningsvis, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis det også fremgåraf lovforslaget, at det ikke alene er valgplakaterne, som skal nedtages, men ogsåde plastikstrips som valgplakaterne er hængt op med på lysmasterne.Det er indarbejdet i lovforslaget, at ”nedtagning af valgplakater, samt midlertil fastgørelse af valgplakater, skal være tilendebragt ved døgnets afslutning”.Det fremgår således specifikt af lovforslaget, at de dele man fastgør valgpla-kater med, også skal nedtages sammen med valgplakater.
Side 6/6