Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 12
Offentligt
932779_0001.png
932779_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-106-00869Den 10. december 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 12. november 2010stillet følgende spørgsmål nr. 30 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra udvalget.

Spørgsmål nr. 30 (L 12)

Kan miljøministeren bekræfte, at der som følge af ændringerne af ammoni-akkravene i lovforslaget ikke vil blive lukket eksisterende husdyrbrug, derstår overfor en revurdering, og at der ikke vil være husdyrbrug, som vil blivepålagt store omkostninger?

Svar

Som det fremgår af svar på spørgsmål 6 (L 12), ad 4.2., er de erhvervsøko-nomiske konsekvenser af den ændrede ammoniakregulering beregnet tilomkring 25 mio. kr. pr. år, når alle reelt berørte husdyrbrug er godkendte.Det skal understreges, at de beregnede meromkostninger på omkring 25mio. kr. ikke omfatter de reduktioner af omkostninger for erhvervet, der føl-ger af forenklingen i lovforslaget. Omkostningerne er konsekvenser af øge-de investeringer i miljøteknologi. Der er ikke omkostninger forbundet med atlukke brug, for det vil ikke blive konsekvensen af lovforslaget. De flestehusdyrbrug vil kunne tilpasse sig de nye krav ved at investere i mil-jøteknologi og de relativt få brug, der ikke pt har mulighed for det, vil havemulighed for at fortsætte produktionen inden for anlæggets resterende leve-tid. Der er således tale om en meget målrettet regulering der sikrer, at derstilles de nødvendige krav til beskyttelse af kvælstoffølsom habitatnatur somfølger af habitatdirektivet.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag L12, at husdyrbrug ved revur-dering skal leve op til et krav, der er baseret på bedste tilgængelige teknik(BAT-kravet) for den pågældende type husdyrbrug på tidspunktet for revur-deringen, også selvom dette krav er forskellig fra totaldepositionskravet.Dette er i harmoni med den almindelige praksis ved revurderinger, hvor bl.a.vilkår om BAT inddrages i respekt for de almindelige forvaltningsretlige prin-cipper, herunder proportionalitetsprincippet.Uanset niveauet for BAT vil totaldepositionskravet dog skulle være opfyldtefter en frist, som fastlægges konkret ved revurderingen i den enkelte sag.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Det er således fastlagt, at proportionalitetsprincippet indgår ved fastsættelseaf vilkår ved en revurdering. Dermed tages der udgangspunkt i, at revurde-ringen ikke i sig selv vil give anledning til at lukke husdyrbrug eller stille demoverfor økonomiske omkostninger udover, hvad der vurderes at være in-denfor rammerne af proportionalitetsprincippet.Der er i dag cirka 30.000 husdyrbrug, hvoraf cirka 1.500 husdyrbrug i 2007havde en miljøgodkendelse, og derfor skal revurderes. Cirka 3.000 husdyr-brug har fået en miljøgodkendelse siden 2007. Det er Miljøstyrelsens vurde-ring, at kun en meget lille del af disse er placeret nær ammoniakfølsommenaturområder, da bufferzonerne har udgjort et klart signal om at søge alter-nativ placering.Miljøstyrelsen vurderer på den baggrund, at samlet set har 50 - 100 af de1.000 husdyrbrug, som er placeret nær kategori 1 og 2-naturområder, enmiljøgodkendelse. Af disse forventes totaldepositionskravet at være pro-blematisk for ca. 25-50 husdyrbrug i forbindelse med revurderinger. Desu-den forventes 25 - 50 brug at blive mødt med totaldepositionskrav som led iansøgning om udvidelse eller ændring af produktionen.
Karen Ellemann/ Claus Torp
2