Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 12 Bilag 11
Offentligt
Dato 23. november 2010Side 1 af 2
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Ændring af husdyrloven – lovforslag L 12, opfølgning på Landbrug & Føde-varers foretræde for udvalget den 17. november 2010.Landbrug & Fødevarer skal hermed takke Miljø- og Planlægningsudvalget for muligheden for at fo-relægge vores synspunkter for udvalget den 17. november 2010. I forbindelse med vores foretrædeblev der stillet en række meget relevante spørgsmål, som der desværre ikke var tid til at svare fyl-destgørende på.Spørgsmålene relaterede sig særligt til brugen af teknologi og BAT, herunder hvor langt det øko-nomisk er muligt at nå, samt vores overvejelser om mulighederne i alternative produktionsformer.I forbindelse med vores foretræde fremhævede vi en række eksempler på eksisterende husdyrbrugplaceret i nærheden af et Natura2000 område som stilles i en helt urimelig situation ved overgangfra merdeposition til totaldeposition af ammoniak. Problemstillingerne relaterer sig til hvordan lov-forslaget tænkes at håndtere de eksisterende husdyrbrug, der er etableret lovligt og drives i over-ensstemmelse med eksisterende lovgivning.Vedlagt dette brev er en uddybning af de spørgsmål, der blev rejst. Der er tale om en meget tekniskkompliceret problemstilling, og der er derfor taget udgangspunkt i et par af de eksempler vi frem-lagde i udvalget. Eksemplerne omfatter mulighederne for omlægning til økologi i en kvægprodukti-on (bilag 1), de fremtidige muligheder for overlevelse for en kvægproduktion (bilag 2) samt BAT iforhold til svineproduktionen (bilag 3). Konklusionen er desværre nedslående for alle eksempler påtrods af at der er tale om moderne produktioner.Set i lyset af at der er tale om meget små mængder kvælstof sammenlignet med den samlede bag-grundsbelastning forekommer det helt ude af proportioner at vedtage et lovforslag med så storekonsekvenser uden det løser problemet.I forhold til EU-reglerne har Danmark allerede overimplementeret IPPC-direktivet, hvor BAT-princippet har sin oprindelse. Der stilles således større krav til BAT i Danmark og langt flere hus-dyrbrug omfattes af kravet end i resten af EU. Vi er derfor uforstående overfor, at lovforslaget læg-ger op til at gå endnu længere for en række eksisterende husdyrbrug med alvorlige konsekvenserfor dansk beskæftigelse og produktion til følge. Vi skal understrege, at Landbrug & Fødevarer ar-bejder aktivt med at få de danske BAT-referencer introduceret i de Europæiske BAT-standarder. Vihar derfor indsat repræsentanter både indenfor svineproduktion og fjerkræsproduktion i det euro-pæiske arbejde, men det kræver, at vi kan vise, at de danske producenter kan overleve kravene.
Side 2 af 2
Vi skal kraftigt opfordre til, at der findes en fornuftig løsning på problemstillingen, så erhvervet fort-sat har muligheder for at udvikle sig i fremtiden. Alternativt kan vi desværre forudse at en del afproduktionen vil flytte til lande, hvor kravene til miljøbelastningen er langt mindre. Det kan ingenvære tjent med.
Med venlig hilsen
Niels Peter NørringDirektørMiljø og Energi