Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 119
Offentligt
971155_0001.png
971155_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 17. marts 2011Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSAHSags nr.: 1005714Dok nr.: 459936
Folketingets Sundhedsudvalg har den 28. februar 2011 stillet følgendespørgsmål nr. 12 (L 119) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 12:’’Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne for apotekerne der ligger iudkantsområder, såfremt de skal til at konkurrere med håndkøbsudsalg fra etapotek i en større by.”Svar:Lovforslaget kan medvirke til, at der oprettes håndkøbsudsalg og medicinudle-veringssteder, hvor der er et behov og kundegrundlag herfor (f.eks. udkantenaf Danmark) til glæde og gavn for medicinbrugerne. Bl.a. i de områder, hvorden eksisterende apoteker ikke yder denne service til borgerne.Ministeriet kan til udvalgets orientering oplyse, at antallet af håndkøbsudsalgog medicinudleveringssteder ifølge oplysninger fra Lægemiddelstyrelsen (”Detgrå hæfte” af 10. september 2010) er faldet.Således er antallet af håndkøbsudsalg faldet fra 737 til 637 i perioden fra 2000til 2009, svarende til et fald på 14 %.Tilsvarende er antallet af medicinudleveringssteder faldet fra 324 til 215 i peri-oden fra 2000 til 2009, svarende til et fald på 34 %.Formålet med forslaget om at give apotekerne mulighed for at oprette hånd-købsudsalg og medicinudleveringssteder overalt er således at medvirke til atforøge antallet af disse enheder. Det kan især komme yderområder til gode,hvor der ikke er et apotek.Med forslaget er det således sigtet, at der bliver bedre tilgængelighed af medi-cin til glæde og gavn for alle medicinbrugerne.Med den udvidede adgang til at oprette håndkøbsudsalg og medicinudleve-ringssteder er det håbet, at der etableres enheder i områder af landet, hvor derer kundegrundlag til det, men hvor der ikke i forvejen er etableret sådanne en-heder.Forslaget kan samtidig fremme konkurrencen blandt apoteker. En apoteker fårsåledes mulighed for at konkurrere med en eksisterende apoteker ved at op-
Side 2
rette et håndkøbsudsalg eller medicinudleveringssted i nærheden af det eksi-sterende apotek.Det skal dog i den forbindelse nævnes, at der ikke på håndkøbsudsalg ellermedicinudleveringssteder kan ekspederes recepter, ligesom der ikke er taleom fagbetjente enheder. På håndkøbsudsalg kan der forhandles håndkøbslæ-gemidler, der er fritaget fra apoteksforbehold. Herudover kan der udleveresadresserede og forseglede forsendelser (lægemiddelpakninger, bl.a. indehol-dende receptpligtige lægemidler), der forinden er ekspederet og pakket på etapotek. Medicinudleveringssteder kan alene udlevere adresserede og forseg-lede forsendelser (lægemiddelpakninger).Det kan i den forbindelse desuden nævnes, at apotekerne har pligt til at føretilsyn med hver af de tilknyttede enheder. Apotekeren er ligeledes ansvarligfor, at ejeren af det forretningssted, hvori håndkøbsudsalget eller medicinudle-veringsstedet er beliggende, er bekendt med de til enhver tid gældende reglerom forhandling af lægemidler.Det kan endvidere nævnes, at apotekerne skal betale et gebyr til udsalgsbe-styreren for at forestå udleveringen (4,80 kr. pr. pakke).Det er på denne baggrund vurderingen, at apotekerne alene vil anvende denudvidede adgang til at oprette håndkøbsudsalg og medicinudleveringssteder iområder, hvor der ikke i forvejen er sådanne enheder, selvom der er kunde-grundlag herfor.Forslaget kan naturligvis også medvirke til, at apoteker i udkantsområder gen-overvejer muligheden for at oprette et håndkøbsudsalg eller medicinudleve-ringssted, hvis der er kundegrundlag herfor. Hvis apoteker i udkantsområderikke benytter sig af denne mulighed, ser jeg ingen grund til, at andre apotekerikke skal have mulighed for at oprette disse enheder til glæde og gavn for me-dicinbrugerne i området.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Sanne Have