Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 116 Bilag 1
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG17. januar 2011
Lov om ændring af lov om sygedagpenge(Større fleksibilitet i opfølgning og indsats)
J.nr. 2010-00197343.kontor/ass
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen ”Nye rammer for sygefraværsindsatsen”mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti.Det Radikale Venstre og Liberal Alliance fra den 5. november 2010.I lovforslaget udmøntes aftalens elementer om større fleksibilitet og opfølgning,som kræver lovgivning.Elementet om større fleksibilitet i opfølgning og indsats omfatter følgende initiati-ver:1. Aktive tilbud kan kun gives, hvis det tjener tilbagevenden til arbejdet2. De ”mindst syge” sygemeldte skal ikke have aktive tilbud3. Fritagelse/standby for de mest syge (diagnoseliste)4. Ikke krav om samtale ved fremmøde, hvis snarlig tilbagevenden til job5. Ikke krav om samtale ved fremmøde, hvis der ventes på operation6. Præcisering af at gradvis tilbagevenden altid går forud for aktive tilbud7. Fleksibel kontakt til arbejdsgivere i tilknytning til første opfølgning8. Inspirationsmateriale til god kommunikation til sygemeldte9. Information til jobcentrene om standby-ordningen10. Oplysningsskema skal give information om alvorlig sygdom11. Et forbedret samarbejde med lægerne vil styrke jobcentrenes opfølgning.Dette lovforslag udmønter 7 af de 11 ovennævnte initiativer om større fleksibilitet iopfølgning og indsats. Det drejer sig om nr. 1, 2, 4, 5, 6, 7 og 10.De resterende 4 initiativer (nr. 3, 8, 9 og 11) udmøntes administrativt.Forslaget skal ses i sammenhæng med lov om ændring af lov om sygedagpenge(Ændring af refusionssatser) L 67 og lov om ændring af lov om en aktiv beskæfti-gelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik oglov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Virksomhedsrettet
aktivering, ændring af refusionssystemet m.v.) L 71, som begge er vedtaget den 17.december 2010.Lovforslagets formål
Større fleksibilitet i opfølgningI dag skal kommunen tilrettelægge og gennemføre et individuelt og fleksibelt op-følgningsforløb under hensyn til sygdommens karakter og sygemeldte behov ogforudsætninger.Udgangspunkt er, at der ved alle opfølgninger holdes individuelle samtaler.Opfølgningen kan dog ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvis1) den sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk, og tilbagevenden påfuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal findested,2) den sygemeldte er i tilbud eller3) den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet delvist.Opfølgningen kan endvidere ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvis sygdom-men forhindrer en individuel samtale.Herudover sker opfølgningen, i de tilfælde hvor alvorlig sygdom forhindrer enhverform for kontakt til den sygemeldte, uden kontakt til den sygemeldte (standby).Opfølgningen kan i stedet iværksættes ved hjælp af kontakt til fx læge, sygehuslæ-ge og andre kommunale forvaltninger for at skaffe oplysninger i sagen om borge-rens helbred og behandlingsforløb.Med lovforslaget kan kommunen fravige kravet om personligt fremmøde i jobcent-ret for syge, der venter på en operation og syge, der snart vender tilbage til ar-bejdsmarkedet.Hvis den sygemeldte forventes at genoptage arbejdet på fuld tid inden for de første13 ugers sygefravær, eller hvis den sygemeldte skal opereres inden for 13 uger reg-net fra opfølgningstidspunktet, kan opfølgningen derfor foregå telefonisk, digitalteller ved brev.Med lovforslaget præciseres endvidere, at i de tilfælde, hvor der er tale om alvorligsygdom, og hvor kontakt til den sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig pågrund af den sygemeldtes helbredssituation, så foregår opfølgningen uden kontakttil den sygemeldte (standby). Ved vurdering af alvorlig sygdom indgår, om syg-dommen er livstruende.Større fleksibilitet i kontakt til arbejdspladsenEfter gældende regler skal kommunerne i forbindelse med den første opfølgnings-samtale, der afholdes inden udgangen af 8. sygeuge regnet fra første fraværsdag,tage kontakt til arbejdspladsen og indgå i en dialog om arbejdspladsens mulighederfor at tage den sygemeldte helt eller gradvist tilbage.Med forslaget gøres kommunens kontakt til arbejdspladsen mere fleksibel, så derikke skal tages kontakt i tilfælde, hvor der er tale om langvarig sygdom eller i til-fælde, hvor den sygemeldte står umiddelbart forud for tilbagevenden til arbejde.
2
Derfor kan kommunen undlade at tage kontakt til arbejdspladsen, hvis den syge-meldtes helbredssituation skønnes uproblematisk, og der forventes tilbagevendenpå fuld tid inden for 13 uger regnet fra det tidspunkt, hvor første opfølgningssamta-le skulle finde sted. Kommunen kan endvidere undlade at tage kontakt til arbejds-pladsen, hvis sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb, og den sy-gemeldte ikke aktuelt kan vende gradvist tilbage eller deltage i tilbud efter kapitel10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (i form af tilbud om vejledning ogopkvalificering, tilbud om virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud).Større fleksibilitet i indsatsenEfter gældende regler kan kommunen iværksætte en indsats efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats for at fremme arbejdsfastholdelse og hurtigst mulig raskmel-ding.Ifølge sygedagpengeloven skal indsatsen tilpasses den sygemeldtes forudsætningerog behov samt den sygemeldtes helbredstilstand og ressourcer.Med forslaget præciseres det, at kommunen kun skal iværksætte en indsats efterlov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis det kan fremme arbejdsfastholdelse ogen hurtigere tilbagevenden til arbejdet.Desuden præciseres det, at gradvis tilbagevenden altid går forud for aktive tilbud.Der vil derfor ikke kunne iværksættes tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats (i form af tilbud om vejledning og opkvalificering, tilbud omvirksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud), hvis den sygemeldte kan ven-de gradvis tilbage til arbejde. Dog kan et tilbud iværksættes i kombination medgradvis tilbagevenden, hvis tilbuddet understøtter en hurtigere tilbagevenden.Forslaget skal endvidere sikre, at sygemeldte, som er meget tæt på en raskmeldingikke skal deltage i tilbud. Der vil derfor ikke kunne iværksættes nye tilbud til sy-gemeldte i ansættelsesforhold, der har en klar diagnose og forventes fuldt ud rask-meldt inden for 8 uger regnet fra opfølgningstidspunktet.Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslaget sikrer en tilpasset indsats for alvorligt syge og syge, der snart vendertilbage til arbejdsmarkedet.Kvinderne udgør ca. 55 pct. og mændene ca. 45 pct. af den samlede gruppe af sy-gedagpengemodtagere.Med lovforslaget præciseres det, at aktive tilbud kun kan gives, hvis det tjener til-bagevenden til arbejdet. Kvinder udgør en andel på 62 pct. ud af antallet af helårs-personer i aktive tilbud og mændene 38 pct.Endvidere præciseres det, at gradvis tilbagevenden altid går forud for aktive tilbud.Kvinderne udgør 63 pct. og mændene 37 pct. af de sygedagpengemodtagere, derbliver delvist raskmeldte, og dermed har mulighed for at vende gradvist tilbage iarbejde.
3
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Det skønnes ikke, at lovforslaget påvirker eksisterende forskelle eller rettigheder.Forslaget påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskel-ligt.Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurderingaf de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
4