Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 116 Bilag 1
Offentligt
952432_0001.png
952432_0002.png
952432_0003.png
952432_0004.png
952432_0005.png
NOTAT
12. januar 2011
Notat om høringssvar vedrørende lovforslag om æn-dring af lov om sygedagpenge (Større fleksibilitet iopfølgning og indsats)
J.nr. 2010-00197343. kontor/ami/ass
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Beskæftigelsesrådet, Ankestyrelsen, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Dan-ske Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd,Kristelig Fagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiverforening.Lovforslaget har desuden været lagt ud på høringsportalen.
Følgende har afgivet høringssvar:Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet (DA/SALA og LH), LO, KL, KræftensBekæmpelse, Det Centrale Handicapråd, FTF, Landsforening SIND, Kristelig Fag-bevægelse, Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger.Høringssvarene vedlægges.
Bemærkninger til lovforslagetArbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet (DA/SALA og LH)finder det positivt,at lovforslaget lægger op til, at gradvis tilbagevenden altid går forud for aktive til-bud samt, at kommunernes ressourcer anvendes på de sager, hvor opfølgning ogaktiv indsats gør en forskel.Arbejdsgiversiden er betænkelig over for forslaget om, at kommunerne kan undla-de at kontakte arbejdspladsen i tilfælde, hvor sygemeldtes helbredssituation skøn-nes uproblematisk, og den sygemeldte forventes at kunne vende tilbage til arbejds-pladsen inden for 13 uger. Arbejdsgiversiden mener, at kontakten til arbejdspladsenogså er afgørende i en situation, hvor der er klarhed over helbredssituationen. Fri-tagelsen i lovforslaget vil medvirke til, at mulighederne for at afsøge, om mulighedfor gradvis tilbagevenden, ikke benyttes. Det vil efter arbejdsgivernes vurderingikke være til gavn for den enkelte, arbejdspladsen eller samfundets udgifter til sy-gedagpenge.Arbejdsgiversiden finder derfor, at kommunerne ikke skal fritages for at have kon-takt til arbejdspladserne i de situationer, hvor sygemeldte har en uproblematiskhelbredssituation.
Arbejdsgiversiden finder det relevant, at meget syge fritages for en individuel sam-tale, såfremt samtalen gennemføres på anden vis.Derimod finder arbejdsgiversiden det ikke hensigtsmæssigt, at kommunerne skalhave mulighed for at fravige princippet om individuel samtale ved personer, der erfraværende i op til 13 uger efter opfølgningssamtalen i kommunen.Arbejdsgiversiden finder ikke, at det er unødvendigt kontakt at møde op i jobcent-ret til en individuel samtale. Arbejdsgiversiden finder derfor, at det nuværendeprincip om, at opfølgningen kan ske telefonisk, digitalt eller ved brev i situationer,hvor sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk og tilbagevenden påfuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal findested, bør fastholdes.Kommentar: Forslaget om fleksibel kontakt til arbejdsgivere i tilknytning til førsteopfølgning giver kommunen mulighed for at anvende ressourcer på de sager, hvoropfølgningen og den aktive indsats gør en forskel. Kommunen kan alene undlade attage kontakt til arbejdspladsen, hvis den sygemeldtes helbredssituation skønnesuproblematisk, og der forventes tilbagevenden på fuld tid inden for 13 uger regnetfra første opfølgningssamtale. Kommunen har fortsat en mulighed for at kontaktearbejdspladsen, hvis kommunen vurderer, at der er behov for det, herunder hviskommunen vurderer, at der er mulighed for gradvis tilbagevenden.For så vidt angår bemærkningerne til forslaget om fleksibel opfølgning kan det op-lyses, at lovforslaget blandt andet har det sigte, at opfølgningen tilpasses syge-meldte, som forventes at vende tilbage på fuld tid allerede inden for de første 13ugers sygefravær. Det kan være i situationer, hvor den sygemeldte har brækket enarm eller et ben. Kommunen kan her i stedet foretage opfølgningen telefonisk, digi-talt eller ved brev. Kommunen har dog fortsat mulighed for at indkalde sygemeldtetil samtale, hvis kommunen vurderer, at der er behov for opfølgning med personligtfremmøde.Efter gældende lovgivning kan opfølgning ske telefonisk, digitalt eller ved brev i si-tuationer, hvor sygemeldtes helbredssituation skønnes uproblematisk og tilbage-venden på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalenskal finde sted.LOer betænkelig ved § 15 a, hvor af det fremgår, at der ikke kan gives tilbud efterlov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis den sygemeldte kan vende gradvis til-bage til arbejdet – medmindre tilbuddet understøtter en hurtigere tilbagevenden.LO er af den vurdering, at en sygemeldt, der er gradvist raskmeldt kan have brugfor et supplerende tilbud i de resterende arbejdstimer til afklaring af arbejdsevnen iandre jobområder, således at den sygemeldte både er delvis raskmeldt i hidtidigtarbejde, og i supplerende tilbud i de resterende arbejdstimer, så de 52 uger ikke gåruden andre tilbud.2
Kommentar: Sigtet med lovforslaget er, at der ikke gives unødvendige tilbud til sy-gemeldte, der snart vender tilbage i job. Der vil fortsat være mulighed for, at kom-munen iværksætter en indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis detfremmer arbejdsfastholdelse og en hurtigere tilbagevenden til arbejdet.Kommunernes Landsforening (KL)synes, at der med lovforslaget åbnes op foren mere fleksible tilrettelæggelse af indsatsen for de alvorligt syge og syge, dersnart vender tilbage til arbejdsmarkedet.KL finder det ufleksibel, at der med lovforslagetikke kaniværksættes nye tilbud tilsygemeldte i ansættelsesforhold, der har klar diagnose og forventes raskmeldt in-den for 8 uger. Det bør i stedet være en mulighed for dem, der har behov herfor.KL mener, at der kan være situationer, hvor arbejdsgiver ikke er i stand til at tilby-de delvis beskæftigelse. I disse situationer kan et tilbud være hensigtsmæssigt. Li-geledes mener KL, at der kan være situationer, hvor et aktivt tilbud suppleret medgradvis tilbagevenden understøtter en hurtigere raskmelding.Endvidere mener KL, at det er vigtigt, at listen over diagnoser, der anvendes tilstandby-ordningen, bliver snæver og rettet mod nogle få meget alvorlige sygdom-me. Det er problematisk på forhånd at undtage syge med visse typer af diagnoser,idet det er individuelt, om den syge har gavn af en indsats.Kommentar: Sygemeldte, som er meget tæt på en raskmelding, skal ikke haveunødvendige aktive tilbud. For personer der snart vender tilbage i job, skal kom-munens indsats bestå i støtte til kontakt med virksomheden og gradvis tilbageven-den.Kommunen skal fortsat holde løbende kontakt til sygemeldte, så kommunen kan re-agere hurtigt og give den fornødne hjælp, hvis situationen ændrer sig, og den sy-gemeldte alligevel ikke kan vende tilbage til arbejdet, som forventet.Diagnoselisten skal understøtte, at meget syge omfattes af standby-ordningen. Di-agnoselisten må dog ikke kunne bruges til ”parkere” mennesker på passive syge-dagpenge, uden den nødvendige opfølgning. Udformning af diagnoselisten ogstandby-ordning vil sigte mod at ”balancere” disse to hensyn.Kræftens Bekæmpelsefinder det positivt, at sygedagpengeloven ændres og at deti forslaget til § 15 a præciseres, at brugen af aktive tilbud kun må anvendes, hvisdet konkret kan påvises, at det vil hjælpe den pågældende til en hurtigere tilbage-venden til arbejdsmarkedet.Kræftens Bekæmpelse opfordrer til, at man ser på at bringe sygedagpengeloven er ioverensstemmelse med det, der er aftalt om fritagelse/standby for meget syge i af-
3
talen ”Nye rammer for sygefraværsindsatsen” mellem regeringen, Dansk Folkepar-ti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance den 5. november 2010.I sygedagpengelovens § 13, stk. 6, hvor der står, at kommunerne kun kan benyttestandby-ordningen, ”hvis alvorlig sygdom forhindrer enhver kontakt til sygemeld-te, (…)”. Kræftens Bekæmpelse mener ikke, at dette er præcist i forhold til stand-by-ordningen.Kommentar: Der er på baggrund af Kræftens Bekæmpelses høringssvar indsat enpræcisering af standby-ordningen i § 13, stk. 6. Den nye formulering af § 13, stk. 6,er bredere end hidtil, idet der lægges vægt på, om der er tale om alvorlig sygdom,hvor kontakt til sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sy-gemeldtes helbredssituation. I den gældende formulering om standby-ordningenlægges alene vægt på, hvorvidt den alvorlige sygdom forhindrer enhver form forkontakt med den sygemeldte.For at understøtte en målrettet brug af standby-ordningen udarbejdes der en listetil jobcentrene med diagnoser ved meget alvorlig og livstruende sygdom. Når derer tale om en diagnose, som findes på listen, informerer kommunen den sygemeldteeller en pårørende om muligheden for at sætte kontakten i sygeopfølgningen på”standby”.Det Centrale Handicapråder enig i, at det er vigtigt at yde en aktiv og individuelttilpasset indsats over for sygemeldte, hvilket også fremgår af aftalen om nye ram-mer for sygefraværsindsatsen, som er blevet indgået den 5. november 2010.Rådet er derfor enige i, at det er vigtigt, at kommunen prioriterer en aktiv indsatsoverfor de sygemeldte, der har behov for en indsats, mens opfølgningen gøres merefleksibel i forhold til alvorligt syge og syge, der hurtigt har mulighed for at vendetilbage i beskæftigelse.Rådet har som udgangspunkt ikke bemærkninger til udkastet til lovforslag. I for-hold til de fire initiativer, der skal udmøntes administrativt vil rådet henlede op-mærksomheden på, at det er vigtigt, at Arbejdsmarkedsstyrelsen i inspirationsmate-rialet til kommunens breve til sygemeldte, gør kommunen opmærksom på, at denskal sikre, at brevene til de sygemeldte udformes i en for den sygemeldte tilgænge-lig form.Kommentar: Arbejdsmarkedsstyrelsen udarbejder i samarbejde med KL, KræftensBekæmpelse og 3 kommuner materiale til kommunerne, som kommunerne kan bru-ge som inspiration til deres breve til sygemeldte. Det er væsentligt, at brevene har”et menneskeligt ansigt”, så fx alvorligt syge ikke oplever brevene som krænkende.Landsforening SINDtilslutter sig formålet med de ønskede ændringer. Forenin-gen studser dog over formuleringen af § 1, nr. 2 (§ 13, stk. 4, nr. 4). Heri siges det,
4
at opfølgning kan ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvis den sygemeldte skalopereres inden for 13 uger regnet fra opfølgningstidspunktet.Det følger allerede af § 13, stk. 5, at opfølgning kan ske telefonisk, digitalt ellerved brev, hvis sygdommen forhindrer en individuel samtale. Det fremgår ikke afbemærkningerne, hvorfor man har fundet det nødvendigt at indsætte en særskilt be-stemmelse om personer, der venter på operation.Foreningen er derfor i tvivl om, hvorvidt der er nogen saglig begrundelse for at for-skelsbehandle behandling ved operation.Kommentar: Efter gældende regler kan sygemeldte, der skal opereres, kun fritagesfor opfølgning ved fremmøde, hvis sygdommen forhindrer opfølgning ved fremmø-de. Med forslaget vil det ikke længere være et krav, at sygemeldte med en fastsatoperationsdato inden for 13 uger regnet fra opfølgningstidspunktet skal møde per-sonligt op i jobcentret. Opfølgningen kan her ske telefonisk, digitalt eller ved brev.Med forslaget øges således fleksibiliteten i kommunernes opfølgning i sygeforløb,hvor det videre forløb i sagen, i form af en operation, er kendt.FTF, Ankestyrelsen, Kristelig Fagbevægelse og Danske Statsforvaltningerharingen bemærkninger til lovforslaget.
5