Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 112 Bilag 5
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet4. januar 2011
ForslagtilLov om regulering af statstilskuddet tilkommunerne i 2012(Nedsættelse af bloktilskuddet for 2012, hvis kommunernes regnskaber for2011 overskrider det aftalte niveau)
§ 1.§ 14 a i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner harikke virkning for tilskudsåret 2012.§ 2.Indenrigs- og sundhedsministeren nedsætter statens tilskud til kommunernefor tilskudsåret 2012, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og generelle til-skud til kommuner, hvis kommunernes regnskaber for 2011 under ét udviser ethøjere niveau for serviceudgifterne i 2011 end det budgetterede niveau, korri-geret efter § 3. Nedsættelsen udgør forskellen mellem de regnskabsførte og dekorrigerede budgetterede serviceudgifter for 2011.§ 3.For kommunerne under ét korrigeres de budgetterede serviceudgifter for2011 med et beløb, som udgør forskellen mellem det af kommunerne budgette-rede beløb og en af indenrigs- og sundhedsministeren forudsat ramme forkommunernes serviceudgifter for 2011. Der korrigeres endvidere for ændredeforudsætninger fra budget til regnskab, som opgjort af indenrigs- og sund-hedsministeren.§ 4.Nedsættelsen efter § 2 opgøres og fordeles af indenrigs- og sundhedsmini-steren.Stk. 2.40 pct. af nedsættelsen fordeles på alle kommuner i forhold til den en-kelte kommunes andel af det samlede indbyggertal.Stk. 3.60 pct. af nedsættelsen fordeles mellem de kommuner, hvor deregnskabsførte serviceudgifter overstiger det korrigerede budget for 2011. Ned-sættelsen fordeles på kommunerne i forhold til den enkelte kommunes andel afforskellen mellem de regnskabsførte serviceudgifter og de korrigerede budget-ter for 2011 opgjort for de kommuner, der er omfattet af denne bestemmelse.§ 5.Nedsættelsen efter § 2 afregnes i månederne oktober, november og decem-ber 2012.Side1af7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c0153a6\@[email protected]
§ 6Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler for opgørelse ogafregning af nedsættelsen, herunder om indhentelse af særlige revisionserklæ-ringer vedrørende regnskabsaflæggelsen og om de nødvendige korrektioner vedsammenligning af budget og regnskab.§ 7.Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Side 2 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c0153a6\@[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrund og formålLovforslaget er et led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2011Som led i genopretningen af den offentlige økonomi er det centralt, at kommu-nerne respekterer de økonomiske rammer, der er aftalt. I forbindelse med gen-opretningsaftalen i foråret 2010 blev der gennemført en justering af ordningenmed det betingede bloktilskud, som indebærer, at der fra og med 2011 vil skeen nedsættelse af bloktilskuddet, hvis kommunernes serviceudgifter overstigerbudgetterne. Efter de gældende regler er nedsættelsen kollektiv, således at dervil ske en nedsættelse af bloktilskuddet for kommunerne under ét, såfremt desamlede kommunale regnskaber overstiger de samlede kommunale budgetter.For at styrke den enkelte kommunes incitament til at overholde de økonomiskerammer er regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne enige om atjustere det betingede bloktilskud således, at en eventuel modregning i tilfældeaf, at kommunernes regnskaber under ét overskrider de aftalte rammer i 2011,foretages 60 pct. individuelt og 40 pct. kollektivt.
2. Gældende retKommunerne modtager hvert år et generelt tilskud fra staten – det såkaldtebloktilskud. Der indgår for det enkelte år en særlig forhøjelse af bloktilskuddetmed henblik på at sikre, at kommunerne kan finansiere det udgiftsniveau, der eraftalt med regeringen for det pågældende år. Denne forhøjelse kaldes balance-tilskuddet.Fra og med tilskudsåret 2009 blev 1 mia. kr. af dette balancetilskud gjort betin-get af, at kommunernes budgetterede udgifter i tilskudsåret efter finansministe-rens vurdering svarer til de forudsætninger, der har ligget til grund for forhøjel-sen.Fra og med tilskudsåret 2011 blev det betingede bloktilskud forhøjet fra 1 til 3mia. kr., og samtidig blev der indført en ordning, som betyder, at hvis kommu-nerne overskrider de budgetterede serviceudgifter, nedsættes bloktilskuddettilsvarende inden for en ramme på 3 mia. kr. Formålet var at styrke kommuner-nes incitamenter til at budgettere i overensstemmelse med det aftalte samt attilskynde kommunerne til at holde de realiserede udgifter inden for det budget-terede niveau.Eventuelle nedsættelser af bloktilskuddet efter denne ordning skal foretageskollektivt, således at alle kommuner vil være omfattet.
Side 3 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c0153a6\@[email protected]
3. Lovforslagets indholdForslaget indebærer, at hvis de kommunale serviceudgifter for kommunerneunder ét for 2011 overskrider de aftalte rammer, nedsættes bloktilskuddet i2012 tilsvarende. Nedsættelsen vil ske som en kombination af individuelle ogkollektive nedsættelser.40 pct. af nedsættelsen vil blive afregnet kollektivt for kommunerne under étsom en generel nedsættelse af bloktilskuddet, mens 60 pct. vil blive afregnetindividuelt for de kommuner, som har overskredet deres budgetter.De foreløbige indberetninger af de budgetterede kommunale serviceudgiftertyder på, at kommunerne har budgetteret ca. 1,2 mia. kr. under det aftalte ni-veau, men den endelige opgørelse må afvente Danmarks Statistisk opgørelse afde kommunale budgetter. Ved opgørelsen af overskridelse af rammen korrige-res der for forskellen mellem det budgetterede og det aftale niveau.Ved den endelige opgørelse af de kommunale regnskaber for 2011, som vilblive foretaget i foråret 2012, skal der herudover foretages de nødvendige kor-rektioner ved sammenligning af budget og regnskab. Der skal korrigeres foreventuelle ændringer i regler og opgaver, som er gennemført efter kommuner-nes budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for æn-drede forudsætninger om pris- og lønudviklingen i den kommunale sektor.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget tilskynder kommunerne til at holde deres serviceudgifter for 2011inden for det aftalte niveau.Hvis kommunernes regnskaber for 2011 overskrider det aftalte, vil det kom-munale bloktilskud for 2012 blive nedsat. Nedsættelsen vil ske som en kombi-nation af individuelle og kollektive nedsættelser.5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet.6. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring i KL.
Side 4 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c0153a6\@[email protected]
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/ Negative konsekven-mindreudgifterser/ merudgifterØkonomiskekonse- Lovforslaget tilskynderkvenser for stat, kom- kommunerne til at over-muner og regionerholde de aftalte udgifts-rammer for 2011.Administrative konse-kvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiskekonse-kvenser for erhvervsli-vetAdministrative konse-kvenser for erhvervsli-vetMiljømæssigekonse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-rettenIngenHvis kommunerne over-skrider de aftalte rem-mer for 2011, vil detkommunale bloktilskudfor 2012 blive reduceret.Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1Den foreslåede bestemmelse i § 1 indebærer, at den gældende bestemmelse i §14 a i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner suspende-res for 2012, idet bestemmelserne i dette lovforslag træder i stedet for bestem-melsen i § 14 a for så vidt angår nedsættelser af det kommunale bloktilskud for2012.Bestemmelsen i § 14 a indebærer, at hvis de kommunale serviceudgifter for etår overskrider de kommunale budgetter, vil der det følgende år ske en kollektivnedsættelse af bloktilskuddet. Det vil sige, at hvis de samlede kommunale ser-viceudgifter for 2011 skulle overskride de samlede budgetter, ville bloktilskud-det for 2012 blive nedsat for kommunerne under ét.De foreslåede bestemmelse i denne lov erstatter dog bestemmelsen i § 14 a forså vidt angår nedsættelser af det kommunale bloktilskud for 2012 som følge afbudgetoverskridelser i 2011.Til § 2Forslaget indebærer, at hvis kommunernes serviceudgifter for 2011 overskriderdet korrigerede budget for 2011, vil bloktilskuddet for 2012 blive nedsat tilsva-
Side 5 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c0153a6\@[email protected]
rende. For kommunerne under ét vil det korrigerede budget for 2011 blive fast-sat svarende til det aftalte niveau for serviceudgifterne for 2011. Det korrigere-de budget udgør en ramme for kommunernes serviceudgifter for 2011, der fast-sættes som kommunernes budgetterede udgiftsniveau tillagt en korrektion,således at rammen vil være i overensstemmelse med det niveau for serviceud-gifterne, som regeringen og KL har aftalt for 2011. Herudover vil der blivekorrigeret for eventuelle opgaveændringer. De nærmere bestemmelser heromfremgår af § 3.Til § 3Den foreslåede bestemmelse i § 3 indeholder reglerne for fastsættelse af detkorrigerede budget for serviceudgifterne for 2011, som vil udgøre rammen forkommunernes serviceudgifter. Rammen fastsættes som kommunernes budget-terede serviceudgifter tillagt et korrektionsbeløb.Bestemmelsen indebærer, at der opgøres et korrektionsbeløb, som udgør for-skellen mellem kommunernes budgetterede serviceudgifter for 2011 og en afindenrigs- og sundhedsministeren forudsat ramme for serviceudgifterne. Denneramme vil blive fastsat svarende til det niveau for serviceudgifterne for 2011,som regeringen og KL har aftalt..De foreløbige indberetninger af de budgetterede kommunale serviceudgifter for2011 tyder på, at kommunerne har budgetteret ca. 1,2 mia. kr. under det aftalteniveau. Men den endelige opgørelse må afvente Danmarks Statistisk opgørelseaf de kommunale budgetter, som vil foreligge i januar 2011. Når denne opgø-relse foreligger, vil korrektionsbeløbet kunne beregnes.Det fremgår videre, at ved den endelige opgørelse af de kommunale regnskaberfor 2011 skal der foretages de nødvendige korrektioner ved sammenligning afbudget og regnskab. Der skal korrigeres for eventuelle ændringer i regler ogopgaver, som er gennemført efter kommunernes budgetlægning. Endvidere kander bl.a. være tale om korrektioner for ændrede forudsætninger om pris- oglønudviklingen i den kommunale sektor. Den endelige opgørelse sker på bag-grund af de af Danmarks Statistik opgjorte kommunale regnskaber for 2011,som vil foreligge i maj 2012.
Til § 4Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at nedsættelsen af det kommu-nale bloktilskuddet for 2012 efter § 2 i denne lov beregnes og fordeles af inden-rigs- og sundhedsministeren. De nærmere regler for korrektion af kommuner-nes budgetterede serviceudgifter til brug for beregning af nedsættelsen fremgåraf § 3, og reglerne for fordeling af nedsættelsen fremgår af § 4, stk. 2 og 3.Det fremgår af stk. 2, at 40 pct. af den beregnede nedsættelse efter § 2 fordelespå alle kommuner i forhold til den enkelte kommunes andel af det samledeindbyggertal. Det vil sige, at der er tale om en kollektiv nedsættelse for allekommuner.Side 6 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c0153a6\@[email protected]
Det fremgår af stk. 3, at 60 pct. af den beregnede nedsættelse efter § 2 fordelesmellem de kommuner, som har overskredet deres korrigerede budget for 2011.Denne del af nedsættelsen fordeles på disse kommuner i forhold til den enkeltekommunes andel af den samlede overskridelse af de korrigerede budgetter. Idenne beregning indgår kun de kommuner, som har overskredet deres korrige-rede budget for 2011. Korrektionen af den enkelte kommunes budget indebæ-rer, at der korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er gen-nemført efter kommunernes budgetlægning. Endvidere kan der være tale omkorrektioner for ændrede forudsætninger om pris- og lønudviklingen i denkommunale sektor.For de kommuner, der ikke har overskredet deres korrigerede budget for 2011,sker der ikke nedsættelse efter stk. 3.
Til § 5Nedsættelsen af det kommunale bloktilskud for 2012 efter denne lov vil bliveafregnet med kommunerne i de sidste tre måneder af 2012, det vil sige samtidigmed den såkaldte midtvejsregulering af bloktilskuddet for 2012.Nedsættelsen vil blive beregnet på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelseaf de kommunale regnskaber for 2011, som foreligger i maj 2012. Nedsættel-sen vil blive udmeldt til kommunerne sammen med udmeldingen af tilskuds-og udligningsbeløb ultimo juni 2012. Der vil dog herefter kunne ske ændringer,såfremt revisionens bemærkninger til de kommunale regnskaber giver anled-ning hertil.Til § 6Den foreslåede bestemmelse i § 6 indeholder en bemyndigelse til indenrigs- ogsundhedsministeren til at opgøre de nødvendige korrektioner ved sammenlig-ning af budget og regnskab. Der skal korrigeres for eventuelle ændringer i reg-ler og opgaver, som er gennemført efter kommunernes budgetlægning. Endvi-dere kan der være tale om korrektioner for ændrede forudsætninger om pris- oglønudviklingen i den kommunale sektor.Den endelige opgørelse af nedsættelsen vil blive foretaget på grundlag afkommunernes revisionspåtegnede regnskaber for 2011. Indenrigs- og sund-hedsministeren kan i den forbindelse fastsætte nærmere regler om afgivelse ogindberetning af revisionspåtegnede regnskaber for de kommunale serviceudgif-ter.
Til § 7Loven træder i kraft den 1. juli 2011. Loven har virkning for tilskudsåret 2012.Det betyder, at bloktilskuddet for 2012 vil blive nedsat, hvis kommunerneoverskrider en fastsat ramme for de kommunale serviceudgifter for 2011.Side 7 af 7Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c0153a6\@[email protected]