Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 111 Bilag 34
Offentligt
962745_0001.png
962745_0002.png
962745_0003.png
962745_0004.png
962745_0005.png
962745_0006.png
962745_0007.png
962745_0008.png
J.nr. 2010-231-0038Dato: 28.02.2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 111– Forslag til lov om afgift af mættet fedt i visse fødevarer(fedtafgiftsloven).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Troels Lund Poulsen
/ Jeanette Rose Hansen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om afgift af mættet fedt i visse fødevarer (fedtafgiftsloven) (L 111)

Til titlen

1)

Efter titlen indsættes: ”1)”, og nederst side 1 indsættes: ”Loven har som udkast væretnotificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF.”[Indsættelse af manglende note.]
Til § 1

2)

Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:”01. Kakaosmør under position 1804, der er udsmeltet eller på anden måde ekstraheret.”Nr. 6 og 7 bliver herefter nr. 7 og 8.[Kakaosmør, der er udsmeltet eller på anden måde ekstraheret af kakaobønner, kan substituereandet fedtstof, som er afgiftspligtigt efter denne lov, og derfor foreslås det omfattet af det af-giftspligtige område.]

3)

I nr. 7 ændres: ”1 – 6” til: ”1 – 7”.[Konsekvensændring som følge af ændring nr. 2.]
Til § 4

4)

Istk. 2indsættes efter 2. pkt.:”Ved årets udgang foretages en regulering af afgiften mellem på den ene side de foretagneafgiftsfrie indkøb og på den anden side den faktiske produktion af fødevarer til eksport ogaf fødevarer, som er uegnede til menneskeføde. En virksomhed, der af fødevarer, hvoraf
Side 2
der betales afgift efter § 1, fremstiller fødevarer, der udelukkende sælges en gros, kan regi-streres som grossist hos told- og skatteforvaltningen.”[Der har været tvivl om, hvorvidt der skulle ske en regulering af afgiften, og derfor foreslås detpræciseret i lovteksten. Derudover gives mulighed for en frivillig registrering som grossist.]
Til § 6

5)

Istk.3indsættes som5. pkt.:”Vælger den afgiftspligtige at opgøre afgiftsgrundlaget på udskæringsniveau, skal dennemetode anvendes på alle virksomhedens udskæringer, som leveres færdigpakkede til detail-handelen. Valget er bindende for minimum 1 år.”[Der har været tvivl om, hvorvidt man kunne ”shoppe” mellem anvendelse af gennemsnitssat-serne og konkrete opgørelser af afgiftsgrundlaget alt efter, hvad der var mest fordelagtigt. Der-for foreslås det præciseret, at man enten benytter den ene eller den anden metode, og at valgeter bindende for minimum 1 år.]

6)

Istk. 5indsættes som2. pkt.:”Skønner told- og skatteforvaltningen, at dækningsafgiften, beregnet i overensstemmelsemed stk. 3 og 4, ville udgøre et højere beløb end den beregnede afgift på grundlag af det to-tale fedtindhold eller nettovægten, kan told- og skatteforvaltningen dog fastsætte afgifts-grundlaget skønsmæssigt.”[Tilbagefaldsreglerne ville kunne udnyttes og i nogle tilfælde være mere fordelagtige end at af-give en fabrikanterklæring, og derfor foreslås det, at SKAT i sådanne tilfælde kan fastsætte af-giftsgrundlaget skønsmæssigt.]
Til § 7

7)

Stk. 2affattes således:”En virksomhed, der er registreret efter § 4, stk. 2, 1. pkt., skal opgøre afgiftsgrundlaget foren afgiftsperiode på grundlag af afgiftspligtige fødevarer, jf. § 1, der er anvendt til fremstil-ling af fødevarer til eksport eller fremstilling af fødevarer, som er uegnede til menneskefø-de, der er udleveret fra virksomheden i afgiftsperioden. En virksomhed, der er registreretefter § 4, stk. 2, 4. pkt., skal opgøre afgiftsgrundlaget for en afgiftsperiode på grundlag afafgiftspligtige fødevarer, jf. § 1, der er medgået til produktionen af fødevarerne, det vil sigeincl. spild, svind o.lign.[Der er foretaget to grammatiske korrektioner og en sproglig præcisering. Derudover er derindsat et nyt pkt., der beskriver hvorledes grossister skal opgøre deres afgiftsgrundlag.]Side 3
Til § 10

8)

Istk. 2indsættes efter 2. pkt.:”Ved årets udgang foretages en regulering af afgiften mellem på den ene side de foretagneafgiftsfrie indkøb og på den anden side den faktiske produktion af fødevarer til eksport ogaf fødevarer, som er uegnede til menneskeføde. En virksomhed, der af fødevarer, hvorafder betales dækningsafgift efter § 8, fremstiller fødevarer, der udelukkende sælges en gros,kan registreres som grossist hos told- og skatteforvaltningen.”[Der har været tvivl om, hvorvidt der skulle ske en regulering af afgiften, og derfor foreslås detpræciseret i lovteksten. Derudover gives mulighed for en frivillig registrering som grossist.]
Til § 11

9)

Istk. 2ændres: ”registrerede virksomheder” til: ”oplagshavere”.[Bestemmelsen skulle have været identisk med den tilsvarende § 5, og dette foreslås korri-geret.]
Til § 12

10)

Istk. 3indsættes som2. pkt.:”Skønner told- og skatteforvaltningen, at dækningsafgiften, beregnet i overensstemmelsemed stk. 2, ville udgøre et højere beløb end den beregnede afgift på grundlag af det totalefedtindhold eller nettovægten, kan told- og skatteforvaltningen dog fastsætte afgiftsgrund-laget skønsmæssigt.”[Tilbagefaldsreglerne ville kunne udnyttes og i nogle tilfælde være mere fordelagtige end at af-give en fabrikanterklæring, og derfor foreslås det, at SKAT i sådanne tilfælde kan fastsætte af-giftsgrundlaget skønsmæssigt.]
Til § 13

11)

Stk. 2affattes således:”En virksomhed, der er registreret efter § 10, stk. 2, 1. pkt., skal opgøre afgiftsgrundlagetfor en afgiftsperiode på grundlag af vægten af mættet fedt medgået til fremstilling af dedækningsafgiftspligtige fødevarer, der er udleveret fra virksomheden i afgiftsperioden. Envirksomhed, der er registreret efter § 10, stk. 2, 4. pkt., skal opgøre afgiftsgrundlaget for enafgiftsperiode på grundlag af dækningsafgiftspligtige fødevarer, jf. § 8, der er medgået tilproduktionen af fødevarerne, det vil sige incl. spild, svind o.lign.Side 4
[Der er foretaget to grammatiske korrektioner og en sproglig præcisering. Derudover er derindsat et nyt pkt., der beskriver hvorledes grossister skal opgøre deres afgiftsgrundlag.]
Til § 17

12)

Inr. 5ændres: ”er uanvendelige” til: ”blevet uanvendelige”.[Sproglig præcisering.]
Ny paragraf

13)

Efter § 28 indsættes som ny paragraf:”§

01.

I lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (chokoladeafgiftsloven), jf. lov-bekendtgørelse nr. 567 af 3. august 1998, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 1385 af 21.december 2009, foretages følgende ændring:

1)

I§ 1, stk. 1, nr. 1,udgår ”, kakaosmør”.”[Ændringen er en konsekvens af, at ekstraheret kakaosmør foreslås omfattet af det afgiftspligti-ge område i fedtafgiftsloven.]
Bemærkninger
Til nr. 1I henhold til retningslinjer for udformning af lovgivning skal relevant EU-regulering, som lov-givningen relaterer sig til, være anført i en note til titlen. Idet lovforslaget er notificeret, jf. in-formationsproceduredirektivet, foreslås det, at der indsættes en sådan note.
Til nr. 2I forbindelse med udvalgsbehandlingen mellem 1. og 2. behandlingen i Folketinget har en virk-somhed gjort opmærksom på, at kakaosmør, som stammer fra kakaobønner og findes i choko-lade, også kan ekstraheres. Sådant ekstraheret kakaosmør sælges både i fast og flydende formog kan anvendes i fremstillingen af andre fødevarer end chokolade. Idet ekstraheret kakaosmørsåledes kan substituere andet fedtstof f.eks. til bagværk, foreslås det, at kakaosmør, jf. position1804, der er udsmeltet eller på anden måde ekstraheret, omfattes af det afgiftspligtige område.Dermed ligestilles fedtstofferne afgiftsmæssigt.
Side 5
Til nr. 3Ændringen er en konsekvens af, at der er indsat et nyt nummer i lovens § 1.
Til nr. 4 og 8Der har været tvivl om, hvad der ville ske, hvis virksomheden havde mere eller mindre eks-port/non-food produktion end det foregående år, og om det betød, at der f.eks. skulle betalesafgift af fødevarer, der blev eksporteret, hvis eksportandelen var større det aktuelle år.Tilbuddet om en frivillig registrering som oplagshaver for den andel af produktionen, der går tileksport eller non-food produktion, har til formål at lette likviditetsbelastningen for virksomhe-derne. Såfremt de registreres som oplagshavere, kan de indkøbe afgiftspligtige råvarer til deresproduktion afgiftsfrit i stedet for at indkøbe råvarerne med afgift og så efterfølgende skulle sø-ge godtgørelse af den betalte afgift. Denne likviditetsmæssige fordel må kun omfatte deres eks-port/non-food produktion og ikke en evt. produktion til hjemmemarkedet, idet de ellers villeopnå en fordel i forhold til virksomheder, som kun producerer til hjemmemarkedet, og derforindkøber deres afgiftspligtige råvarer med afgift. Virksomheder med blandet eksport/non-foodproduktion og produktion til hjemmemarkedet ved ikke på indkøbstidspunktet, om råvarernebliver anvendt til eksport/non-food varer, og derfor kan de kun indkøbe afgiftsfri råvarer meden andel svarende til deres eksport/non-food det foregående år. Såfremt en virksomhed har me-re eller mindre eksport/non-food end det foregående år, skal der ske en regulering af afgiften,således at betalt afgift på yderligere eksport/non-food kan godtgøres, mens en mindre eks-port/øget hjemmemarkedssalg medfører betaling af afgift af de anvendte råvarer.Grundet tvivlen foreslås det, at lovteksten præciseres, således at det udtrykkeligt fremgår, at derskal ske en regulering af afgiften ved årets udgang.Derudover foreslås det, at grossistvirksomheder som anvender afgiftspligtige varer, jf. § 1 ellerdækningsafgiftspligtige varer, jf. § 8 i deres fremstilling af fødevarer, frivilligt kan vælge at la-de sig registrere som grossist. At virksomheden er grossistvirksomhed vil sige, at den udeluk-kende sælger fødevarer til andre virksomheder en gros, og således ikke sælger fødevarer til for-brugere.
Til nr. 5Der har overfor Skatteministeriet været rejst spørgsmål om, hvorvidt man kan ”shoppe” mellemanvendelsen af gennemsnitssatserne i bilag 1 og en måling af det konkrete indhold af mættetfedt i udskæringerne.I henhold til lovforslaget er det udgangspunktet, at man skal anvende gennemsnitssatserne i bi-lag 1, men at man kan vælge at beregne afgiftsgrundlaget på baggrund af det konkrete indholdaf mættet fedt i den enkelte udskæring, når der er tale om færdigpakket kød til detailhandelen.Heri ligger, at man anvender enten den ene metode eller den anden og således ikke anvendergennemsnitssatserne på de fede udskæringer og konkrete målinger på de magre udskæringer.
Side 6
Det foreslås derfor, at lovteksten præciseres, således at det tydeligt fremgår, at den valgte me-tode anvendes på alle udskæringer. For yderligere at understrege, at ”afgiftsshopping” ikke ertilladt, foreslås en bestemmelse om, at valget er bindende for minimum 1 år, således at slagteri-erne ikke skifter metode en gang om måneden.
Til nr. 6 og 10Flere erhvervsorganisationer har gjort opmærksom på, at det i nogle tilfælde kan være en fordelikke at anvende fabrikanterklæringer, når der skal betales dækningsafgift, men i stedet at an-vende en af tilbagefaldsreglerne. Dette kunne f.eks. være gældende for chipsproducenter, idetimportøren så ikke ville skulle betale afgift af den olie, der er medgået til produktionen.Det foreslås derfor for at undgå sådanne spekulationer, at SKAT, når der ikke foreligger en fa-brikanterklæring, kan fastsætte afgiftsgrundlaget skønsmæssigt, så der betales afgift af et retvi-sende grundlag.En lignende bestemmelse findes i dag i chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 7.
Til nr. 7 og 11Der er foretaget mindre sproglige præciseringer, men derudover foreslås også, at grossistvirk-somheder, der er frivilligt registreret efter lovens § 4, stk. 2, 4. pkt. eller § 10, stk. 2, 4. pkt. skalopgøre sit afgiftsgrundlag for en afgiftsperiode på grundlag af afgiftspligtige/-dækningsafgifts-pligtige fødevarer, der er medgået til produktionen af fødevarerne.Det vil sige, at sådanne grossister først skal afregne afgiften/dækningsafgiften, når fødevarerneforlader virksomheden, og derved slipper for den likviditetsbelastning, der ellers ville have væ-ret, hvis de havde indkøbt deres fødevarer med afgift/dækningsafgift. Det bemærkes dog, atgrossistvirksomhederne skal afregne afgift af de afgiftspligtige/dækningsafgiftspligtige fødeva-rer, der er medgået til fremstillingen af den pågældende fødevare, idet de skal ligestilles medudenlandske producenter, som også afregner afgift af det, der er medgået til fremstillingen.Med andre ord skal en frivilligt registreret grossistvirksomhed også afregne afgift/dæknings-afgift af sit spild, svind o.lign. – alt der er medgået til produktionen.
Til nr. 9”Registrerede virksomheder” burde have været ”oplagshavere”, således at bestemmelsen eridentisk med den tilsvarende bestemmelse i lovens § 7. Dette foreslås korrigeret.
Til nr. 12Der er udelukkende tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 13Side 7
Ændringen er en konsekvens af, at kakaosmør i ekstraheret form er blevet omfattet af det af-giftspligtige område jf. bemærkningerne til nr. 2 i dette ændringsforslag.Kakaosmør i chokolade vil fortsat være afgiftspligtigt som chokolade, jf. chokoladeafgiftslo-ven. Såfremt der derimod er tale om kakaosmør - som sælges som et ekstraheret fedtstof - vildet være afgiftspligtigt efter fedtafgiftsloven.Det foreslås derfor, at kakaosmør som selvstændig varegruppe slettes fra chokoladeafgiftslo-ven, fordi det nu indgår i fedtafgiftsloven.
Side 8