Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 111 Bilag 23
Offentligt
kommende vejlednings- og kontrolindsats fremgår ikke af det fremsatte lovudkast, hvilket skaberbekymring for afgiftsunddragelse.Komplekst forslag uden afsæt i fødevaremarkedet
Lovforslaget tager fortsat ikke højde for, at fødevaremarkedet og fødevareproduktionen er megetdynamisk med mange nye produkter, konstant udvikling af nye produktvarianter og justeringer afeksisterende produkter.Det er meget beklageligt, at der i forbindelse med det lovforberedende arbejde ikke er udarbejdetanalyser, som kan danne grundlag for viden om afgiftens effekt på markeder, virksomheder,produktudvikling, forvridninger mellem produktgrupper og for effekten på befolkningenssundhedstilstand.Dansk Erhverv mener ikke, at lovforslaget har øje for afgiftens kompleksitet ved afgiftsberegning afimporterede såkaldte sammensatte fødevarer, hvor en fødevare indeholder flere ingredienser og ofteforskellige fedtkilder med forskelligt indhold af mættet fedt.Eksempler på afgiftsberegninger mangler på de vanskeligste områder
Skatteministeriet har i det fremsatte lovforslag undladt at foretage afgiftsberegninger, hvor afgiftennetop er mest vanskelig og kompleks at beregne: nemlig på sammensatte, importerede fødevarer.Dansk Erhverv skal kraftigt opfordre til, at disse tilvejebringes hurtigt. Beregningerne er vigtige for ateksemplificere afgiftens effekt, samt anskueliggøre, hvordan myndighederne forestiller sig, atvirksomhederne skal håndtere de komplekse data.Øget grænsehandel og illegal handel
Det fremsatte lovforslag anerkender ikke de negative konsekvenser i forhold til grænsehandel, ulovligimport og det omfang af kontrol fra myndighedernes side, som lovforslaget stiller krav til. I forhold tilillegal handel og generel afgiftsunddragelse fremgår det ikke af det fremsatte lovforslag, hvordan loveni praksis skal håndhæves, selvom den åbner for mange muligheder for afgiftsunddragelse. DanskErhverv forventer en kontrolindsats, som sikrer, at de lovlydige virksomheder ikke stilles i en dårligerekonkurrencesituation. Dansk Erhverv mener ikke, at det eksisterende kontrolregime påskatteministeriets område reelt kan kontrollere en så kompleks afgift.Afgiftspunktet skal placeres tilbage i kæden
Dansk Erhverv er enig med Skatteministeriet i, at afgiften i lighed med øvrige punktafgifter skalplaceres langt tilbage i kæden. Det vil sikre, at færrest erhvervsdrivendeinddrages i den administrativebelastning, samt tage hensyn til myndighedernes kommende og fortløbende massivevejledningsopgave og kontrolindsats. Hvis afgiften flyttes frem til detailleddet, vil SKAT skullekontrollere 40.000-45.000 virksomheder, hvilket vil være unødigt administrativt byrdefuldt.Med venlig hilsenLotte Engbæk Larsen