Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 111 Bilag 23
Offentligt
959338_0001.png
959338_0002.png
959338_0003.png
Til Folketingets skatteudvalg

Supplerende bemærkninger vedr.

Fedtafgiftsloven L111

11. februar 2011Kære udvalgsmedlemmer,Dansk Erhverv vil gerne supplere høringssvaret om en afgift på mættet fedt, da det fremsattelovforslag fortsat er problematisk, og vil lægge et nedadgående, selvvalgt dansk pres påproduktiviteten, konkurrencen,udgøre”entry-barrierer” for nye virksomhederoggive storeadministrative byrder i fødevareerhvervet i Danmark. Det er bekymrende i en situation, hvorsamfundet har brug for vækst og et styrket privat erhvervsliv, som kan sikre fremtidens velstand iDanmark.

Forslag om udskydelse

Indførelse af meget kompleks lovgivning bør gives med behørig frist, således at virksomheder kantilrette deres it-systemer, arbejdsgange og informationsprocedurer. Dette taler for, at afgiften førsttræder i kraft tidligst pr. 1. januar 2012.En udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen for afgiften til de kommende fælles EU-regler omfødevareinformation, som bl.a. indebærer krav om oplysninger om indholdet af mættet fedt ifødevarer, vil lette de administrative byrder betragteligt for en lang række virksomheder, hvis afgiftensudformning vil tage udgangspunkt i EU’s informationskrav.Udskydelse af afgiftens ikrafttrædelse vil kunne tolkes som respekt for det danske erhvervsliv, og vilikke ødelægge den langsigtede finansiering af skattereformen.

Forholdet til EU

Dansk Erhverv foreslår, at afgiftens vedtagelse – som minimum - afventer en nærmere afklaring afforholdet til EU-retten, således at danske virksomheder ikke skal udsættes for, at afgiften skal justereskort efter implementeringen.

Myndighedernes vejledningsindsats

Dansk Erhverv opfordrer til, at Skatteministeriet forpligtes til at udarbejde vejledningsmateriale og derelevante formularer på minimum engelsk, tysk, fransk, spansk, tyrkisk, urdu, arabisk og kinesisk. Den
LEL/LEL[email protected]Side 1/311. februar 2011
kommende vejlednings- og kontrolindsats fremgår ikke af det fremsatte lovudkast, hvilket skaberbekymring for afgiftsunddragelse.

Komplekst forslag uden afsæt i fødevaremarkedet

Lovforslaget tager fortsat ikke højde for, at fødevaremarkedet og fødevareproduktionen er megetdynamisk med mange nye produkter, konstant udvikling af nye produktvarianter og justeringer afeksisterende produkter.Det er meget beklageligt, at der i forbindelse med det lovforberedende arbejde ikke er udarbejdetanalyser, som kan danne grundlag for viden om afgiftens effekt på markeder, virksomheder,produktudvikling, forvridninger mellem produktgrupper og for effekten på befolkningenssundhedstilstand.Dansk Erhverv mener ikke, at lovforslaget har øje for afgiftens kompleksitet ved afgiftsberegning afimporterede såkaldte sammensatte fødevarer, hvor en fødevare indeholder flere ingredienser og ofteforskellige fedtkilder med forskelligt indhold af mættet fedt.

Eksempler på afgiftsberegninger mangler på de vanskeligste områder

Skatteministeriet har i det fremsatte lovforslag undladt at foretage afgiftsberegninger, hvor afgiftennetop er mest vanskelig og kompleks at beregne: nemlig på sammensatte, importerede fødevarer.Dansk Erhverv skal kraftigt opfordre til, at disse tilvejebringes hurtigt. Beregningerne er vigtige for ateksemplificere afgiftens effekt, samt anskueliggøre, hvordan myndighederne forestiller sig, atvirksomhederne skal håndtere de komplekse data.

Øget grænsehandel og illegal handel

Det fremsatte lovforslag anerkender ikke de negative konsekvenser i forhold til grænsehandel, ulovligimport og det omfang af kontrol fra myndighedernes side, som lovforslaget stiller krav til. I forhold tilillegal handel og generel afgiftsunddragelse fremgår det ikke af det fremsatte lovforslag, hvordan loveni praksis skal håndhæves, selvom den åbner for mange muligheder for afgiftsunddragelse. DanskErhverv forventer en kontrolindsats, som sikrer, at de lovlydige virksomheder ikke stilles i en dårligerekonkurrencesituation. Dansk Erhverv mener ikke, at det eksisterende kontrolregime påskatteministeriets område reelt kan kontrollere en så kompleks afgift.

Afgiftspunktet skal placeres tilbage i kæden

Dansk Erhverv er enig med Skatteministeriet i, at afgiften i lighed med øvrige punktafgifter skalplaceres langt tilbage i kæden. Det vil sikre, at færrest erhvervsdrivendeinddrages i den administrativebelastning, samt tage hensyn til myndighedernes kommende og fortløbende massivevejledningsopgave og kontrolindsats. Hvis afgiften flyttes frem til detailleddet, vil SKAT skullekontrollere 40.000-45.000 virksomheder, hvilket vil være unødigt administrativt byrdefuldt.Med venlig hilsenLotte Engbæk Larsen
Side2/3
Fødevarepolitisk chef
Side3/3