Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 111 Bilag 20
Offentligt
956016_0001.png
956016_0002.png
956016_0003.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Bager- & Konditormestre i DanmarkIslands Brygge 262300 København S

Skriftlig version af talepapir i forbindelse med foretræde for Folketingets

skatteudvalg 02.02.11

Supplerende.

Som selvstændig bagermester og formand for Bager- & Konditormestre iDanmark kan jeg godt forstå, at når der ligger en politisk aftale om at skaffe 1,5milliard kroner til finansiering af forårspakke 2.0, så skal pengene findes.Men for os som brancheorganisation virker det også, som om man har stirret sigblind på, at pengene skal hentes via en afgift på mættet fedt – selvom det erpraktisk umuligt at lave en model, som er forståelig, rimelig eller - hvis manspørger sagkundskaben - øger folkesundheden nævneværdigt.Udefra kan det godt se ud, som om man har ledt efter den mest bureaukratiskemåde at få pengene ind på. Nemlig ved en lov, der med Skat’s egne ord kostererhvervslivet omkring 35 millioner kroner om året at administrere ogskatteborgerne 8. Plus et engangsbeløb på 161 millioner. Det er mange penge,der skal hentes ved de danske forbrugere. For ingen virksomheder vil tage en delaf de omkostninger fra deres overskud – eller mangel på samme.Med vore øjne kunne man have gjort det hele langt lettere ved at hæve nogleeksisterende afgifter – eksempelvis emballageafgiften eller smide et par ører påalle de sodavand eller øl, der bliver solgt i Danmark. Skatteministeren svarer ospå dette, at afgifterne her er afstemt med vore nabolande af hensyn tilgrænsehandlen. Men netop denne nye afgift på mættet fedt er ikke afstemt medvore nabolande, da vi er det eneste land i verden, der har den. Derfor er der blottale om en ekstra skat, som kun vi danskere skal betale. Og det bliver en dyrregning for forbrugerne. En regning, som vi frygter vil komme til at koste danskearbejdspladser.Regning vil ramme ekstra hårdt hos de små og mellemstore bagerier udenfor destørre byer, hvor visse bagerier kan tage en høj pris for deres varer og dermedikke rammes så hårdt af afgiften.
Men for mange af de danske bager- og konditormestre ser virkelighedenanderledes ud. Her har finanskrisen ramt hårdt, da tusindvis af arbejdspladser erforsvundet fra bagerens nærområde. Så vores sædvanlige kunder har ikkemærket til de lettelser i skat på arbejde, som var en del af Forårspakke 2.0.Derfor bliver bageren tvunget til at fokusere meget på prisen på sine varer, ogderfor rammer en øget afgift på mættet fedt hårdt.Afgiften giver også problemer i forhold til vores mulighed for at prissætte voreprodukter efter indholdet af mættet fedt. For vi kan jo ikke, som loven er skruetsammen i dag, trække afgiften på ikke solgte varer ud. Producerer jeg tiwienerstænger om mandagen men sælger kun et, så skal jeg stadig haveafgiftskronerne på de ni usolgte produkter ind. I runde tal er det ti kroner, der skalhentes ind på ét produkt. Det kommer til at føre til markant højere priser på mineprodukter.
I min virksomhed vil jeg skulle betale cirka 78.000 kroner i ren afgift på detmættede fedt i den margarine, jeg køber. Dertil skal lægges moms af afgiftensamt spild. Altså næsten 100.000 kroner, der skal hentes ind på mineudsalgspriser. Ideelt set kun på de varer, der indeholder mættet fedt. Men da detvil fordyre mine wienerbrødsprodukter i en grad, der vil gøre dem nærmestusælgelige, så er jeg bange for at jeg, og mange af mine kollegaer, vil fordeleden ekstra omkostning ud på så mange varenumre som muligt.Alternativet er at jeg, og mine kollegaer, skal tage en del af omkostningerne fravores bundlinje. Et valg, der vil koste rigtigt mange små og mellemstore bagerierudenfor de store byer livet. Dermed er vi nødt til at fordele omkostningen, såogså de sunde ting som f.eks. det grove rugbrød kommer til at holde for.I Skatteministerens svar til vores bemærkninger til lovforslaget beklager han, at vibagere og konditorer ikke bakker op om Regeringens og Dansk Folkepartisinitiativ til at forbedre folkesundheden. Intet er længere fra sandheden. Sombrancheorganisation bruger vi masser af ressourcer på Fuldkornspartnerskabet –og Fuldkornsmærket – hvis eneste formål er at hæve folkesundheden med etøget indtag af fuldkorn. Men med indførslen af fedtafgiften afhænger den enkeltebutiks overlevelse af muligheden for at kunne sprede omkostningerne ud.I sit svar til os opfordrer Skatteministeren også branchen til at se dette som enchance for at finde fedtstoffer med lavere indhold af mættet fedt. Men somtingene er nu, så findes de sunde alternativer til margarine, smør og fløde ikke.Du kan ikke lave wienerbrød, croissanter, tarteletter eller lignende uden detmættede fedt. Så vi

skal

bruge råvarer ramt af fedtafgift.Set over de sidste år er de beløb som vi bagere og konditorer betaler til staten iform af afgifter på chokolade, mandler, nødder og så videre steget markant.
Alene fra 2009 til 2010 steg afgifterne, i gennemsnit, omkring 25 procent. Nukommer der endnu en afgift, som rammer vores branche hårdt.I et marked, hvor håndværket er presset af enormt høje råvarepriser, dusinvis afafgifter og så videre, så kan Fedtafgiften være det berømte strå, der knækkerkamelens ryg. Det her kommer til at koste virksomheder livet. Det kommer til atkoste arbejdspladser.Der er tale om et forslag, hvor man helt har glemt, at en ide først er en god ide,hvis den også fungerer i den virkelige verden. Men hvis meningen er at afskaffespecialbutikker, og dermed det friske vareudvalg, i Danmark, så skal lovenselvfølgelig indføres. Specialbutikkerne er i forvejen hårdt presset.Fx kan Føtex, Bilka og Coop sælge 10 rundstykker og en Dagmartærte for 35kroner, fordi kagen er produceret i Polen til en meget lavere løn end i Danmark.På grund af fedtafgiften bliver supermarkederne yderligere favoriseret, da manaldrig kan beregne det reelle forbrug af mættet fedt, der er medgået tilproduktionen af kagen, da det bliver mere end almindelig svært at overtale enleverandør til at redegøre for al sit indkøb af fedt, spild på produkterne leveret tildet danske marked. Dermed bliver afgiftsbelægningen af et dansk og udenlandskproduceret produkt aldrig den samme. Til stor skade for os; specialbutikkerne iDanmark.Så kære Skatteudvalg. Hvis I siger ja til fedtafgiften, så siger i også ja til enafskaffelse af specialbutikker i Danmark. Valget er jeres.