Lad mig da starte med at sige tak for den overvejende positive modtagelse af det her lovforslag.
Jeg skal forsøge her i min tale at komme ind på hr.
Per Clausens bekymringer omkring lovforslaget, for helt overordnet set er formålet med det her lovforslag jo at fremme renere og mere energieffektive køretøjer.
Jeg har også konstateret, at stort set samtlige af Folketingets partier er enige med mig i, at det er et godt og vigtigt formål at holde fast i.
Det bliver jo sådan, som også nævnt, at alle offentlige myndigheder og private virksomheder, som er omfattet af EU's udbudsdirektiver, fremover skal indtænke miljøbelastning og energiforbrug, når de køber køretøjer som f.eks.
biler, busser og lastbiler.
Det betyder jo så, at vi på et fælleseuropæisk plan får brugt den her store offentlige købekraft, vi har, til at sætte en udvikling i gang.
Og der er regeringen altså meget enig i – og jeg er glad for at konstatere, at et stort flertal her i Folketinget også er enig i det – at det er positivt at bruge det offentlige indkøb som en grøn løftestang.
For alene det offentlige indkøb i Danmark beløber sig til samlet set omkring 160 mia.
kr.
om året.
Når den her indkøbskraft eller den her store indkøbsmuskel bliver brugt strategisk, kan der jo netop høstes rigtig mange miljøfordele.
Vi giver her producenterne et incitament til at satse hårdere på udviklingen af renere og mere energieffektive produkter, og med et marked og en væsentlig efterspørgsel på miljørigtige produkter vil virksomhederne jo være langt mere villige til at tage de risici, der følger med i udviklingen af ny teknologi og nye produkter.
Så med de nye regler lægges der altså op til en stramning i forhold til tidligere praksis i arbejdet med grønne indkøb, og det nye er jo altså, at miljø- og energiforhold skal inddrages ved indkøbet.
Hidtil har det være frivilligt både i dansk og i europæisk kontekst.
Vi vil selvfølgelig følge tæt, hvilken effekt den her mere håndfaste tilgang til offentlige grønne indkøb får, og i den forbindelse netop, hvordan markedet og indkøbere reagerer.
Og vi vil også fortsat lægge meget vægt på, at vi kan nå meget langt med frivillighed i forbindelse med grønne indkøb.
Det afspejler sig jo også i de øvrige initiativer, vi tager på det her område, f.eks.
hele Partnerskabet for offentlige grønne indkøb og det netop etablerede Forum for Bæredygtige Indkøb.
Da der er tale om fælles EU-regler, forventer vi en effekt på den europæiske efterspørgsel på renere og mere energieffektive køretøjer, fordi indkøberne nu netop bliver pålagt at forholde sig til bilernes, bussernes og lastbilernes miljøpåvirkning.
Og det her vil jo altså bidrage til at drive den teknologiske udvikling i en retning, som vi ønsker og finder nødvendig på hele transportområdet.
Så er det korrekt, som hr.
Per Clausen siger, at selve miljøeffekten af de her nye regler ikke er opgjort specifikt for Danmark endnu.
Men ifølge EU's fremskrivninger vil de nye regler på europæisk plan potentielt kunne reducere NO
x
- og CO
2
-emissionen fra de berørte køretøjer med omkring 30 pct.
og emissionen af partikler med op til hele 70 pct.
Der er naturligvis en masse usikkerheder knyttet til de her estimater, som der alt andet lige er tale om, og derfor er det meget vigtigt for mig at pointere, at hovedformålet med det her direktiv altså er at få stimuleret markedet, så der skabes en markant efterspørgsel på renere og mere energieffektive køretøjer, og så bilproducenterne netop på den her måde får et væsentligt incitament til at satse hårdere på udvikling af renere og mere energieffektive køretøjer.