Som flere har været inde på, er lovforslaget jo en række ændringer, hvoraf flere har sådan en meget teknisk karakter, af ferieloven og beslægtede lovgivninger.
Fra Det Radikale Venstres side finder vi også, at der er en række hensigtsmæssige tiltag i lovforslaget.
Vi synes, det er udmærket, at feriefondene får mulighed for at føre kontrol med arbejdsgivernes indbetaling af uhævede feriepenge, men vi understreger dog, at præcis som i de tidligere diskussioner om ferieloven er det helt afgørende for os, at vi fortsætter arbejdet med at nedbringe andelen af uhævede feriepenge.
Det er altså helt centralt, at vi får skabt mindre bureaukrati og mere automatik i udbetalingen af feriepenge, og vi støtter sådan set også Dansk Folkepartis ønske om, at vi får kigget på, om der ikke er muligheder, også inden for den gældende EU-ret, for at se på minimumsbeløbet, sådan at en større del af feriepengene kan udbetales.
Vi ved jo, at det er de små beløb, som ikke bliver udbetalt, og vi synes, det er en uskik, at den løn, som vi pr.
lov har krævet indeholdt som feriepenge, ender i feriefonde frem for at ende hos de lønmodtagere, der sådan set har opsparet dem af deres løn.
Den del af forslaget støtter vi.
Så er der spørgsmålet om socialt bedrageri.
Der er jo ikke nogen, der ønsker nogen form for socialt bedrageri, men der er både hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige måder at bekæmpe det på.
En af de mere uhensigtsmæssige måder i nyere tid er jo forslaget fra regeringen om, at alle pensionister, der agter at rejse ud af landet, lige skal orientere deres kommuner om en langvarig udenlandsrejse og om, hvornår de agter at vende hjem igen, altså et helt uhørt bureaukrati, fordi nogle få har snydt med deres ydelser.
Men her er der jo tale om et forslag, hvor man laver en digital adgang, der giver en mulighed for dataudveksling mellem forskellige myndigheder, så man på en let og ubureaukratisk måde kan kontrollere, om der sker en dobbeltforsørgelse, ved at nogle både hæver understøttelse og får løn.
Det er en langt mere hensigtsmæssig måde at bekæmpe socialt bedrageri på, og derfor kan vi også støtte det.
Så er der det, som også har fyldt en del i debatten indtil videre, nemlig diskussionen om fritstillingsperioden.
Det synes jeg at vi skal forfølge noget mere i udvalgsbehandlingen, for helt grundlæggende synes vi sådan set, det er en uskik, at man kan mere eller mindre tvinge lønmodtageren til at afvikle ferie i en fritstillingsperiode.
Og derfor burde man måske overveje at indføre det modsatte princip, nemlig at det kan man ikke, altså ikke under nogen omstændigheder.
Medmindre lønmodtageren selv accepterer, at ferie afvikles i fritstillingsperioden, kan man ikke – hvis det er på arbejdsgiverens foranledning, at man er fritstillet, og det er det jo typisk – tvinges til at afvikle ferie der; så man er sikker på, at lønmodtageren har det værn mod at blive tvunget til det.
Vi kan se på tværs af høringssvarene, fra både lederne og andre, at der her faktisk er en ret central problemstilling.
Vi er klar til selvfølgelig at stille spørgsmål i udvalgsbehandlingen, men også til at diskutere, om vi skal skærpe de her regler gennem nogle ændringsforslag nu, hvor problemstillingen er rejst.
For jeg synes sådan set, at vi her tilsyneladende bør beskytte lønmodtagerne noget stærkere; sådan læser jeg høringssvarene.
Endelig kunne man jo sagtens, nu man alligevel er i gang, kigge på en lang række andre forhold, som vi tidligere har diskuteret i relation til ferieloven.
Jeg tænker bl.a.
på selvstændiges mulighed for efter at have modtaget barseldagpenge, hvorfra der er indeholdt feriepenge, at få feriepengene udbetalt, hvis de er gået tilbage til deres selvstændige virksomhed.
Der er det jo i dag sådan for de her selvstændige – det kunne være en ung kvindelig psykolog, der har startet egen praksis, men har været på barseldagpenge – at der bliver indeholdt feriepenge fra barseldagpengene, men hvis man så starter sin virksomhed, når man vender tilbage, er man jo selvstændig og ikke lønmodtager, og så er de penge altså tabt.
Der mener jeg sådan set at princippet må være, at hvis man indeholder folks feriepenge af deres løncheck eller deres barseldagpenge, må de også have dem udbetalt.
Ellers må man lade være at indeholde dem, hvis det er selvstændige, det drejer sig.
Og her synes jeg at vi har fat i noget vigtigt for mange, som kunne styrke et fælles ønske om at fremme iværksætteriet i Danmark, også for kvinder, som især er ramt af denne problemstilling.
Og det var måske også noget, vi i udkanten af det her forslag kunne nå at drøfte i udvalgsbehandlingen.
Men vi håber på, at vi, når udvalgsbehandlingen er tilendebragt, måske kan blive enige om nogle ændringsforslag.
Men samlet set vil vi nok også ende med at støtte lovforslaget.