Jeg skal benytte lejligheden til at tilslutte mig det synspunkt, andre har fremført, nemlig at når vi nu alligevel snakker om denne lovgivning, ville det være helt oplagt at få taget spørgsmålet om aflevering af de her spil op.
Det er jo rejst over for os i flere omgange, at der er tale om et stort problem, som der bør gøres noget ved, og det går jeg da ud fra at vi i det udvalgsarbejde, der bliver omkring det her, som en afledt effekt kan kigge på og så få rejst de relevante krav over for kulturministeren på det her område.
Ellers vil jeg sige, at jeg jo synes, at det her er lidt mærkeligt, for alle er enige om, at det ville være rigtig godt, hvis man kunne få åbnet adgangen til de informationer, der ligger i Netarkivet.
Der nævnes også i beslutningsforslaget en række fordele, der vil være ved det.
Man siger så, at det ikke kan lade sig gøre nu af hensyn til persondataloven og sikringen af persondata, og at der er lavet en undersøgelse, der viser, at det ikke kan lade sig gøre.
Oprindelig var formuleringen jo, inden lovforslaget blev sendt i høring, at man sådan skulle have hundrede procent sikkerhed for, at man ikke kunne få adgang til noget, som var omfattet af persondataloven.
Det har man så nu erstattet med, at der skal være tale om den fornødne sikkerhed, og det tror jeg er rigtig klogt.
Når Enhedslisten ikke umiddelbart kan støtte det her lovforslag om at ophæve revisionsbestemmelsen, er det jo ikke, fordi vi ikke er enige i, at konklusionen i dag nok må være, at man ikke kan give den her åbenhed.
Men jeg føler mig faktisk ikke overbevist om, at der har været den fornødne opmærksomhed om at arbejde videre med problemstillingen og sikre, at vi faktisk den dag, det teknisk set kan lade sig gøre, får åbnet op, hvis der ikke findes en revisionsbestemmelse.
Så jeg vil i hvert fald sige, at der for Enhedslisten er to muligheder i det videre forløb:
Den ene er, at det lykkes kulturministeren i et svar på et spørgsmål, vi allerede har stillet, at give en overbevisende beskrivelse af den proces, man vil gennemføre, for at sikre, at der også er opmærksomhed om det her fremover.
Den anden er, at man indskriver et andet revisionstidspunkt i lovgivningen.
Det er jo ikke nødvendigvis nogen dårlig ting, at man i lovgivning inden for områder, hvor man godt ved, at der er sandsynlighed for, at tingene udvikler sig, forandrer sig, så reglerne skal laves om, sikrer sig, at man får set på det, når den mulighed opstår.
Og vi kunne jo godt forestille os – uden at have nogen som helst kritisk holdning til hverken den til enhver tid siddende kulturminister eller Kulturministeriet eller Folketingets medlemmer – at vi i den almindelige, hvad skal man sige, strøm af ting, vi skal forholde os til, og ting, der opstår hele tiden, og ideer og initiativer, vi gerne vil have gennemført, kunne risikere at glemme det her, hvis der ikke er en revisionsbestemmelse.
Så derfor er Enhedslistens synspunkt, at vi i hvert fald skal sikre os, at der fremadrettet er en proces, der gør, at vi får den åbenhed på det her område præcis på det tidspunkt, hvor det er teknisk muligt at gøre det på en måde, så vurderingen er forsvarlig.
Så må man selvfølgelig sige, at vi i hele diskussionen om persondata og persondataloven, og hvordan man beskytter persondata, jo også, som hr.
Rasmus Jarlov var inde på, må inddrage det, at der formentlig ikke er nogen som helst informationer i Netarkivet, som ikke findes et eller andet sted på nettet – altså, at der formentlig alligevel er adgang til alle de hemmelige, personlige informationer, vi gennem persondatalovgivningen vil beskytte.
Det synes jeg også skal indgå i en diskussion af, hvordan man skruer lovgivningen på det her område sammen fremadrettet, og derfor synes vi altså, at det i hvert fald er vigtigt, at vi sikrer os, at sagen kommer op igen, og at den kommer op igen, så snart der overhovedet findes nogle tekniske løsninger.