Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 105 Bilag 4
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg1240 København K
Vedrørende ændring af den kommunale styrelseslov (af-
læggelse af halvårsregnskaber)
Regeringen og KL indgik i juni 2010 aftale om kommunernes økonomi for2011. Et element i aftalen var, at den lokale økonomiopfølg-ning i kommu-nerne skulle styrkes, og det blev aftalt, at kommunerne fra 2011 skal udar-bejde halvårsregnskaber.KL har noteret sig, at Indenrigs- og Sundhedsministeren den 16. december2010 fremsatte det lovforslag, der pålægger kommunerne at udarbejde hal y-årsregnskaber, samt at forslaget nu er henvist til behandling i Kommunal-udvalget.Forud for fremsættelsen af lovforslaget afgav KL et høringssvar til Inden-rigs- og Sundhedsministeriet, men som det fremgår af ministeriets hørings-notat af 13. december 2010, har ministeriet ikke fundet, at hovedparten afKL's bemærkninger gav anledning til ændringer i lovforslaget. KL's hø-ringssvar er vedlagt dette brev.KL skal i den forbindelse påpege, at flere af høringsbemærkningerne pri-mært var af praktisk karakter. KL støtter således fuldt op omkring formåletmed lovforslaget, og noterer sig halvårsregnskabet som et nyt styringsværk-tøj for kommunerne, og et nyt redskab i den løbende dialog mellem rege-ringen og KL om kommunernes økonomi.De administrative konsekvenser af lovforslaget er imidlertid forbundet meden betydelig usikkerhed, og KT, foreslog derfor i sit høringssvar, at udform-ningen og indholdet af halvårsregnskaberne tages op til evaluering efter etår, når forholdet mellem ressourceforbrug og styringsmæssig værdi kanvurderes. I sit høringsnotat har Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke fun-det lejlighed til at komme med bemærkninger til KT,'s forslag, men i hen-
Den 25. januar 2011
Weidekampsgade 10Postboks 33702300 København STlf 3370 3370Fax 3370 3371www.kl.dk1/3
hold til lovforslagets bemærkninger er det udelukkende tidsplanen, der skaltages op til revision.For så vidt angående tidsplanen fremgår det af lovforslagets bemærkninger,at kommunen foruden et egentligt halvårsreg-nskab pr. 30. juni også skaludarbejde et forventet årsregnskab. Kommunalbestyrelserne skal såledessamtidig med behandlingen af halvårsregnskabet godkende et forventet års-regnskab, der skal indberettes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet senestden 1. september.Hensynet til at halvårsregnskabet skal have styringsmæssig værdi for denenkelte kommune er en af årsagerne til, at KT, i sit høringssvar bemærkede,at tidsfristen for politisk behandling af halvårstegnskabet er urealistisk. Hviskommunalbestyrelsen skal haste en politisk behandling igennem inden den1. september, som lovforslaget lægger op til, er der stor sandsynlighed for,at halvårsregnskabet ikke bliver retvisende.Dermed mister halvårsregnskabet den styringsmæssige værdi, som er såvæsentlig. Samtidig kan det være problematisk i forhold til dialogen mellemregeringen og KL, såfremt halvårsregnskaberne ikke er baseret på validere-de og konsoliderede data.Den stramme tidsfrist udgør endvidere et problem i forhold til den måde,som kommunerne er organiseret på. Kommunerne er karakteriseret ved enstor grad af decentral styring. Det er et sundt princip, fordi det indebærer,at der er direkte sammenhæng mellem opgaver og økonomi. Men det nuvæ-rende lovforslag indebærer, at både decentrale og centrale økonomirnedar-bejdere skal bruge store dele af sommerferien på at indsamle og validere talsamt udarbejde halvårsregnskaber og forventet årsregnskab.Det er KL's vurdering, at det blandt andet på grund af den tidsmæssige pla-cering i såvel skolernes sommerferie som industriferien, vil være vanskeligtfor kommunerne at nå at udarbejde og politisk godkende et forventet års-regnskab baseret på konsoliderede data og indenfor den foreslåede frist.Herudover skal det forventede å'rsregnskab i hovedparten af kommunerneforelægges for fagudvalgene forud for behandlingen i økonomiudvalget og isidste ende for kommunalbestyrelsen på dennes møde i august. Den præcisepolitiske kalender varierer imidlertid fra kommune til kommune.For at give mere tid til udarbejdelsen af halvårsregnskaberne og dermedhøjne kvaliteten og styrke styringsværdien af disse, foreslår KL i hørings-svaret, at kommunalbestyrelsens behandling af halvårsregnskabet i stedetsenest skal ske på kommunalbestyrelsens første møde i september og inden1. behandlingen af budgettet for det kommende år.2
KL peger i høringssvaret også på andre problemstillinger, herunder udfor-dringer i forhold til praksis for regnskabsmæssig håndtering af de selvejendeinstitutioner samt udfordringer i tilfælde af, at anlægsudgifter skal være om-fattet af kravet om halvårsregnskab.KL skal afslutningsvist henlede opmærksomheden på, at uanset valg af tids-frist, så skal den politiske behandling finde sted i en periode på året, hvorder traditionelt set er stor administrativ og politisk travlhed i kommunernepå grund af udarbejdelsen af det efterfølgende års budget.
Med venlig hilsen
Peter Gorm Hansen
3