Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 105 Bilag 1
Offentligt
935847_0001.png
935847_0002.png
935847_0003.png
935847_0004.png
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPHENSags nr.: 1004910Dok. Nr.: 382096Dato:13. december 2010
Høringsnotat til Folketingets Kommunaludvalg om forslag til lovom ændring af lov om kommunernes styrelse (aflæggelse afhalvårsregnskab)Modtagne høringssvarIndenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget i alt 6 høringssvar:Følgende myndigheder og organisationer (i alt 3) har meddelt, at de har bemærk-ninger: KL, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) og BDO Kommuner-nes Revision A/S.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 3) har meddelt, at de ikke har be-mærkninger: Danmarks Statistik, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Statsforvalt-ningerne.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 1) har ikke afgivet høringssvar:Danske Regioner.Bemærkninger til lovforslagetI det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslagtil ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene. Der er ud overde punkter, der omtales i det følgende, indarbejdet en række lovtekniske ændrin-ger i lovforslaget inden fremsættelsen.1. GenereltKL bemærker, at udarbejdelsen af halvårsregnskaber indgår i økonomiaftalen for2011, som KL og regeringen indgik i juni 2010. KL finder, at forslaget pålæggerkommunerne betydelige administrative meropgaver. KL bemærker dog samtidig, atdet fremgår af lovforslaget, at de administrative konsekvenser modsvares af enforenkling af det omkostningsbaserede regnskab. KL er enig i dette sigte og forud-sætter, at der skal ske betydelige ændringer i kravene til udarbejdelsen af det om-kostningsbaserede regnskab.FSR støtter forslaget om at indføre halvårsregnskaber i kommunerne, da det efterforeningens opfattelse vil understøtte en stærkere økonomistyringskultur i kommu-nerne.BemærkningerDet har været drøftet i Budget- og regnskabsudvalget i regi af Indenrigs- og Sund-hedsministeriet, hvordan der kan foretages en forenkling af det omkostningsbase-rede regnskab. Det omkostningsbaserede driftsregnskab, der bl.a. omfatter af-skrivninger, er en periodisering af det udgiftsbaserede drifts- og anlægsregnskab.Bl.a. KL har i udvalget tilkendegivet, at det omkostningsbaserede driftsregnskabbør afskaffes, da det ikke anvendes af hverken kommunerne eller de centrale
Side 2
myndigheder, da både bevillingerne og økonomiaftalerne mellem regeringen og KLer udgiftsbaserede.Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan støtte KL’s forslag. Det er således hensig-ten at gøre det frivilligt for kommunerne, om de vil udarbejde et omkostningsbase-ret driftsregnskab. Det vurderes, at denne ændring vil være en væsentlig admini-strativ lettelse for de kommunale regnskabskontorer.Derimod fastholdes den udvidede balance, der blev etableret ved den omkost-ningsbaserede regnskabsreform. Den udvidede balance sikrer, at kommunerneopgør og har overblik over alle aktiver og forpligtelser, herunder de fysiske aktiverog afskrivningerne på disse samt forpligtelser vedrørende tjenestemandspensio-ner. Kommunerne vil fortsat have mulighed herfra at kunne udlede omkostninger,herunder afskrivninger, til brug for kalkulationer, så der kan sammenlignes medomkostningerne ved f.eks. privat opgavevaretagelse.Forenklingen af det omkostningsbaserede regnskab vil blive gennemført admini-strativt med virkning fra regnskab 2010 ved en ændring af ”Budget- og regnskabs-system for kommuner”, der er bilag til bekendtgørelse om kommunernes budget-og regnskabsvæsen, revision m.v.Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.2. Periodisering, supplementsperiode og afslutningDet er KL’s opfattelse, at lovforslaget stiller mere vidtgående krav til omfanget afhalvårsregnskaberne, end de udkast, der har været drøftet med bl.a. KL i regi afIndenrigs- og Sundhedsministeriets budget- og regnskabsudvalg.KL mener, at det er tvivlsomt, om den administrative opgave med bl.a. periodise-ring af alle udgifter står mål med den styringsmæssige værdi, som halvårsregnska-berne er tiltænkt at have. KL mener ligeledes, at omfanget af halvårsregnskaberneer større, end det var forudsat i økonomiaftalen for 2011.KL tager udformningen af lovforslaget til efterretning, men foreslår samtidig, atudformningen og indholdet af halvårsregnskaberne tages op til evaluering efter etår, når forholdet mellem ressourceforbrug og styringsmæssig værdi kan vurderes.FSR er enig i betragtningerne om, at halvårsregnskabet skal være periodiseret forat have tilstrækkelig troværdighed. FSR anfører endvidere, at både balancen ogdet udgiftsbaserede regnskab bør afstemmes.BDO Kommunernes Revision A/S foreslår, at der stilles krav om, at der som mini-mum foretages afstemning af de likvide aktiver samt debitor- og kreditorområdet iforbindelse med halvårsregnskabet.BemærkningerFormålet med indførelsen af halvårsregnskaber er at få et velegnet regnskab tilpræcist at prognosticere det forventede årsregnskab for den enkelte kommune ogalle kommuner under ét. Det er derfor hensigtsmæssigt at stille krav om periodise-ring af udgifterne, bl.a. ved brug af en supplementsperiode. Herudover bør deranvendes en række kontroller og afstemninger, der kan sikre, at halvårsregnskabet
Side 3
bliver præcist og retvisende. Det er således hensigten at anvende de samme regn-skabsprincipper og i videst muligt omfang at stille de samme krav til afslutningen afhalvårsregnskabet som årsregnskabet. Dog vil der ikke blive stillet krav om revisionaf halvårsregnskabet, da dette ikke står mål med formålet med halvårsregnskabet.På baggrund af bemærkningerne er det i lovbemærkningerne præciseret - somforeslået af BDO Kommunernes Revision A/S - at der i balancen som minimumskal foretages en afstemning af de likvide aktiver samt debitor- og kreditorområdet.3. Tidsplan for politisk behandlingKL noterer sig, at kommunalbestyrelserne i henhold til lovforslaget vil skulle god-kende halvårsregnskabet senest den 1. september. Dette sker blandt andet medhenblik på indberetning til Indenrigs- og Sundhedsministeriet med frist denne dato.KL finder, at tidsplanen for den politiske behandling er urealistisk.For at give mere tid til udarbejdelsen af halvårsregnskaberne og dermed forbedresåvel kvaliteten som styringsværdien af disse, foreslår KL, at fristen for den politi-ske behandling af halvårsregnskabet skubbes. KL foreslår således, at det i stedetfastsættes, at kommunalbestyrelsens behandling af halvårsregnskabet skal skesenest på kommunalbestyrelsens første møde i september og inden 1. behandlin-gen af budgettet for det kommende år, der senest skal finde sted 3 uger før den15. oktober, hvor budgettet skal være vedtaget.BemærkningerDet er vigtigt, at der hurtigt efter afslutningen af halvårsregnskabet sker en politiskgodkendelse af dette, og at der evt. iværksættes de nødvendige foranstaltningerfor at sikre, at det vedtagne budget overholdes. En udskydelse af fristen for denpolitiske godkendelse af halvårsregnskabet vil det gøre det meget svært at nåiværksætte evt. initiativer, der kan få virkning for indeværende års budget.Det er derfor mest hensigtsmæssigt, at fristen for kommunalbestyrelsens godken-delse af halvårsregnskabet foreløbigt fastholdes til den 1. september som anført ilovforslaget, og som det har været drøftet i Budget- og regnskabsudvalget i regi afIndenrigs- og Sundhedsministeriet.Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.4. Indholdet af halvårsregnskabetKL anfører, at lovforslaget indebærer, at den nuværende praksis for budgetopfølg-ning i forhold til de selvejende institutioner vil skulle ændres betydeligt, såfremt deselvejende institutioner også er omfattet af kravet om halvårsregnskaber.Endvidere bemærker KL, at halvårsregnskabet ikke bør omfatte anlægsudgifter ogen balance.Endelig bemærker KL, at udarbejdelsen af de kvartalsvise oversigter vedrørendesocialområdet for andet kvartal bør integreres i halvårsregnskabet og processenomkring dette. Dette vil ligeledes bidrage til at styrke de kvartalsvise oversigtersstyringsmæssige værdi for kommunerne. Oversigterne blev aftalt i forbindelse med
Side 4
aftalen om den kommunale økonomi for 2010 som følge af den betydelige udgifts-vækst, der har været på området i en årrække.FSR foreslår, at regnskabsoversigterne skal vise både halvårsregnskabet for 1.halvår, det forventede regnskab for 2. halvår og det forventede årsregnskab.BemærkningerHalvårsregnskabet omfatter de regnskabsområder, som henhører under kommu-nalbestyrelsen. Dette gælder også selvejende institutioner, såfremt der er indgåeten driftsoverenskomst. Det findes at være vigtigt, at dette område også omfattesaf halvårsregnskabet, idet der ellers vil blive skabt en usikkerhedsfaktor i forhold tiludarbejdelsen af det forventede årsregnskab.Anlægsudgifter forudsættes ligesom driftsudgifter at være omfattet af halvårsregn-skabet, da der som anført i lovbemærkningerne i de senere års aftaler om kommu-nernes økonomi er aftalt rammer for henholdsvis nettoserviceudgifterne og brutto-anlægsudgifterne. Da formålet med halvårsregnskabet bl.a. er at kunne følge oppå de årlige økonomiaftaler, er det naturligt, at dette også omfatter bruttoanlægs-udgifterne.Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enig i, at halvårsregnskabet ikke skal omfattebalancen, da denne ikke indgår i de årlige økonomiaftaler mellem regeringen ogKL. Ligeledes er det hensigtsmæssigt, at den kvartalsvise oversigt på det socialeområde for 2. kvartal integreres i halvårsregnskabet og processen omkring dette.Endelig kan Indenrigs- og Sundhedsministeriet støtte FSR’s forslag om at synlig-gøre det forventede regnskab for 2. halvår i regnskabsoversigterne.De to sidstnævnte forhold kan gennemføres administrativt. Bemærkningerne giverderfor ikke anledning til ændring af lovforslaget.