Umiddelbart virker det jo sympatisk, at Danmark kan overtage tilsynet med personer, som har fået en udenlandsk straffedom, og på den måde sikre, at personen kan være i egne omgivelser, tæt på familie m.v., men det, der jo er det grundlæggende problem i det her forslag, er det grundlæggende problem, der eksisterer i den gensidige anerkendelse af de domstolsafgørelser, der afsiges i andre EU-lande.
Det forholder sig jo på den måde, at der mindst kan være to grunde til, at det er problematisk.
Den første er, at man jo kan dømmes i andre EU-lande for handlinger, som ikke er ulovlige i Danmark.
Det vil sige, at man altså kan risikere, at man skal føre tilsyn med en person, som er dømt for noget, vedkommende aldrig kunne dømmes for i Danmark.
Det synes jeg er en selvmodsigelse, som er vanskelig at leve med.
Så er der også det, at der blandt EU-landene findes eksempler på, at retssystemerne ikke fungerer på en måde, som vi mener er hensigtsmæssig eller for den sags skyld acceptabelt.
Man kan selvfølgelig bevæge sig til østeuropæiske lande og måske også til sydeuropæiske lande, hvor det er vores indtryk, at retssystemerne og i øvrigt også politisystemerne er præget både af korruption og af magtmisbrug.
Så også der eksisterer der altså risiko for, at der kan blive afsagt domme, som aldrig ville være blevet afsagt i Danmark.
Det er det, der får os til at sige, at vi ikke mener, at det er forsvarligt at anerkende domme eller afgørelser afsagt i en anden stat, uden at disse kan afprøves i det danske retssystem – og slet ikke når der i flere tilfælde kan være tale om noget, der ikke er kriminelt i Danmark.
Det var da også derfor, vi oprindelig stemte imod den gensidige anerkendelse, og at vi også stemte imod den tidligere rammeafgørelse på det her område.
Derfor kan vi heller ikke støtte det forslag, der ligger her.
Vi er også imod anvendelse af positivlisten og fravigelsen af kravet om dobbelt strafbarhed.
Vi er enige med Institut for Menneskerettigheder, som anbefaler, at man stiller krav om dobbelt strafbarhed som betingelse for anerkendelse af afgørelser og overtagelse af tilsyn.
Det hænger jo også sammen med, at selv om man har lavet en positivliste, hvor det ikke gør sig gældende, må vi konstatere, at disse forbrydelser, som er oplistet i positivlisten, ikke defineres ens i EU-landene.
Det betyder altså også, at en handling kan være på positivlisten i et land og ikke i et andet.
Så vi har altså igen problemet med, at vi ved at anerkende det her også anerkender domme, som vi med nogenlunde sikkerhed ved ikke ville blive resultatet i Danmark.
Så selv om der kan være positive elementer i, at Danmark kan overtage tilsynet med personer, der har fået en udenlandsk dom, så borgere kan være i Danmark, når straffen afsones, kan vi altså ikke støtte det lovforslag, der ligger her.