Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 101 Bilag 7
Offentligt
954175_0001.png
03-02-2011/jlr
Manglende proportion i lovforslag L 101 om bødetakster:Cyklistforbundet vil gerne støtte en hårdere kurs mod de cyklister, der viser mangel på hensyn,herunder at bøden kan være på 1.000 kroner i grovere tilfælde, hvor politiet vurderer, atcyklisten ved sin kørsel har medført konkret fare for sig selv og andre.Vi kan derimod ikke anbefale, at det standardmæssigt skal koste 1.000 kr.Hvis det vedtages, vil det koste 1.000 kr. at køre til højre ved rødt lys – også selvom, det skeruden, at du er til konkret fare for dig selv eller andre.Det er ude af proportion, at det skal koste det dobbelt af i dag.Det vil gå ud over almindelige borgere, der ikke kunne drømme om at udsætte sig selv ellerandre for fare.Forhøjelsen med 100 pct. er på fire gange så stor som prisudviklingen.Der bør være en rimelig proportion mellem sanktion og forseelse.Vi har svært ved at forstå, at det ikke er nok at hæve bøden til minimumsniveauet på 700 kr.Hvorfor skal det koste 1.000 kr. uanset situationen?Rigsadvokaten pointerer, at cyklister er bløde trafikanter, der på grund af deres lavetrafikfarlighed (sammenlignet med bilister) IKKE skal takseres med høje bøder på 1.000 kr.Rigsadvokaten siger samtidig – helt ulogisk – at der ved forseelser, der i nogle situationer kanvære farlige hos cyklister, standardmæssigt skal straffes med en bøde på 1.000 kr. Det erselvmodsigende.Er det særligt farligt, når min forsigtige underbo, en lovlydig dame på 50, orienterer sig grundigtog svinger til højre for rødt lys i et kryds, hvor der ikke er andre trafikanter i nærheden? Minunderbo kan ikke se det rimelige i bøden. Det kan Cyklistforbundet heller ikke.Der er intet i ulykkesstatistikken, der peger i retning af et øget trafiksikkerhedsproblem medcyklister.Antallet af trafikdræbte cyklister i 2010 er det lavest målte nogensinde, og cyklisterne er denindsatsgruppe, hvis ulykkesudvikling ligger bedst i forhold til Færdselssikkerhedskommissionensmåltal.Der skal andre midler til, f.eks.: 1) Kampagner – evt. sammen med FDM, sådan som vi harforeslået Transportministeren. 2) Mere cyklende politi. 3) Oplysning og debat, somCyklistforbundet gør sit for at stimulere. Vi vil gerne tage et medansvar for en bedrefærdselskultur.Danske cyklister skal straffes, når de overtræder loven. Og de skal straffes HÅRDT, hvis dehensynsløst bringer sig selv eller andre i fare.MEN: Danske cyklister bør også være omfattet af princippet om proportionalitet mellembødestørrelse og forseelsens farlighed, som må være det bærende i lovforslagets bødetakster.