Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 100
Offentligt
949731_0001.png
949731_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 28. januar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LLA/ J.nr. 2010-6034
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 25 (L100).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 25:”Hvilke konkrete tiltag er der gjort for at forbedre Tilbudsportalen?”
Svar:Der arbejdes løbende med at styrke og forbedre Tilbudsportalen, og aktuelter driften af Tilbudsportalen blevet styrket med 1.5 mio. kr. årligt, ligesom derer afsat midler til udvikling af Tilbudsportalen version 2.0.Formålet med de øgede driftsmidler og udviklingen af Tilbudsportalen versi-on 2.0 er at styrke Tilbudsportalen som sagsbehandlerværktøj og som cen-tral datakilde på socialområdet. Det gøres ved at gennemføre initiativer, derstyrker informationsniveauet om indhold og priser, øger kvaliteten af de ind-berettede oplysninger og forbedrer mulighederne for at genanvende Til-budsportalens data. De enkelte initiativer beskrives nedenfor.Med udvidelsen af driftsmidlerne til Tilbudsportalen er der iværksat en øgetindsats for at højne datakvaliteten dels gennem struktureret og systematiskkvalitetssikring dels gennem undervisning af brugerne, særligt leverandører-ne som indberetter og myndighedsbrugerne, der godkender indberetningen.Tilbudsportalen udvides med oplysninger om resultatdokumentation, dvs.oplysninger om, hvorvidt tilbuddene dokumenterer den forskel, deres levere-de indsats konkret gør for den enkelte bruger.
2
Der er som en del af version 2.0 udviklet et nyt og brugervenligt indberet-ningssystem med henblik på at sikre mere let anvendelig indberetningssy-stematik og derigennem højne datakvaliteten. Med udviklingen af indberet-ningssystemet blev den automatiske data-udveksling med andre it-systemerligeledes gjort nemmere.Tilbudsportalen som sagsbehandlerværktøj styrkes med en mere fleksibelsøgefunktion, hvor der blandet andet forslås alternativer til et fremsøgt tilbud.Hertil kommer, at der som supplement til den eksisterende offentlige adgangtil Tilbudsportalen, etableres en særskilt indgang forbeholdt sagsbehandler-ne. Den særskilte sagsbehandlerindgang gør det muligt for den enkeltesagsbehandler at tilpasse visningen på Tilbudsportalen, så de på startsidenkun får vist tilbud relevante for deres geografiske område.Der gennemføres et begrebsarbejde, der skal differentiere ydelseskategori-erne på Tilbudsportalen, så sagsbehandlerne bedre kan gennemskue, hvadder ligger til grund for en takst. Styrkelse af sammenligningsgrundlaget mel-lem ydelser og takster vil have positiv effekt både for Tilbudsportalen somsagsbehandlerværktøj og for Tilbudsportalen som central datakilde.Som en del af Tilbudsportalen version 2.0 etableres desuden en offentligttilgængelig databank, hvor interesserede har mulighed for frit at arbejde medTilbudsportalens data. Udover selvkomponerede dynamiske lister og stati-stikker, vil der være faste lister, som justeres løbende.
Benedikte Kiær/ Lone Larsen