Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
L 1 § 7 Bilag 13
Offentligt
934385_0001.png
Til lovforslag nr.
L 1
Folketinget 2010-11
Tillægsbetænkning afgivet af Finansudvalget den 9. december 2010
Tillægsbetænkning
over
Forslag til finanslov for finansåret 2011
[af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet følgende ændringsforslag til finanslovforsla-
get:
Finansministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-510
Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 511-521
Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 525-551
Radikale Venstre har stillet ændringsforslag nr. 552-572
Liberal Alliance har herudover stillet ændringsforslag nr.
522-524 uden for tillægsbetænkningen.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 7. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Finansudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 28. oktober 2010. Lovforslaget var til
2. behandling den 18. november 2010, hvorefter det blev hen-
vist til fornyet behandling i Finansudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet ud-
valgsbehandling, behandlet lovforslaget i 8 møder.
Sammenhæng med andre lovforslag
Som en konsekvens af de vedrørende finanslovforslaget
indgåede aftaler er der af flere ministre fremsat lovforslag, jf.
den som bilag 4 optrykte oversigt over aftaler om finansloven
for 2011.
Spørgsmål
Udvalget har under behandlingen af finanslovforslaget stil-
let spørgsmål til en række ministre. Svar på disse spørgsmål
optrykkes efter fast praksis som bilag til henholdsvis betænk-
ningen og tillægsbetænkningen. Efter afgivelse af betænknin-
gen den 28. oktober 2010 har Finansudvalget modtaget svar
fra følgende ministre:
– finansministeren (2)
– skatteministeren (3)
– beskæftigelsesministeren (2)
integrationsministeren (1)
videnskabsministeren (1)
undervisningsministeren (6)
transportministeren (1)
På tidspunktet for afgivelse af tillægsbetænkingen havde
udvalget ikke modtaget svar på L 1 – § 8, spørgsmål 1, til
økonomi- og erhvervsministeren og L 1 – § 20, spørgsmål 7,
til undervisningsministeren.
Politiske aftaler
I forbindelse med forhandlingerne om forslag til finanslov
for 2011 er der indgået nogle delaftaler mellem regeringen og
Folketingets partier. Indholdet af disse aftaler er optrykt som
bilag 4 til nærværende tillægsbetænkning.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, S, DF, SF, KF og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-
ningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
4. Bilag
1) Oversigt over bilag vedrørende L 1 og L 225 (2009-10)
omdelt efter afgivelse af betænkningen.
2) Finansministerens ændringsforslag nr. 1-510 med an-
mærkninger stillet den 17. november 2010.
3) Svarskrivelser modtaget efter den 28. oktober 2010 fra
ministre på spørgsmål stillet af Finansudvalget under be-
handling af finanslovforslaget.
AX012772
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0002.png
2
4)
»Aftaler om Finansloven for 2011«, Finansministeriet,
november 2010.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Der henvises til siderne efter udvalgssammensætningen.
Torsten Schack Pedersen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Karsten Lauritzen (V) Kim Andersen (V) Jacob Jensen (V)
Kristian Thulesen Dahl (DF)
fmd.
Tina Petersen (DF) Mike Legarth (KF) Carina Christensen (KF) Morten Bødskov (S) Klaus
Hækkerup (S) Jens Peter Vernersen (S) Nick Hækkerup (S) Ole Sohn (SF) Malene Søgaard-Andersen (SF) Morten
Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
47
45
24
23
17
9
4
Liberal Alliance (LA)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldisflokkurin (TF)
Sambandsflokkurin (SP)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
2
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0003.png
3
Ændringsforslag
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0004.png
4
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0005.png
5
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0006.png
6
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0007.png
7
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0008.png
8
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0009.png
9
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0010.png
10
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0011.png
11
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0012.png
12
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0013.png
13
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0014.png
14
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0015.png
15
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0016.png
16
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0017.png
17
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0018.png
18
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0019.png
19
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0020.png
20
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0021.png
21
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0022.png
22
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0023.png
23
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0024.png
24
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0025.png
25
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0026.png
26
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0027.png
27
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0028.png
28
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0029.png
29
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0030.png
30
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0031.png
31
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0032.png
32
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0033.png
33
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0034.png
34
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0035.png
35
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0036.png
36
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0037.png
37
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0038.png
38
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0039.png
39
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0040.png
40
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0041.png
41
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0042.png
42
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0043.png
43
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0044.png
44
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0045.png
45
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0046.png
46
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0047.png
47
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0048.png
48
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0049.png
49
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0050.png
50
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0051.png
51
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0052.png
52
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0053.png
53
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0054.png
54
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0055.png
55
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0056.png
56
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0057.png
57
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0058.png
58
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0059.png
59
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0060.png
60
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0061.png
61
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0062.png
62
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0063.png
63
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0064.png
64
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0065.png
65
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0066.png
66
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0067.png
67
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0068.png
68
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0069.png
69
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0070.png
70
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0071.png
71
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0072.png
72
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0073.png
73
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0074.png
74
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0075.png
75
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0076.png
76
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0077.png
77
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0078.png
78
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0079.png
79
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0080.png
80
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0081.png
81
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0082.png
82
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0083.png
83
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0084.png
84
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0085.png
85
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0086.png
86
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0087.png
87
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0088.png
88
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0089.png
89
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0090.png
90
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0091.png
91
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0092.png
92
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0093.png
93
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0094.png
94
Socialdemokraternes og Socialistisk Folkepartis bemærkninger
Bemærkninger
Til nr. 525
Ikke alene vil regeringen beskære ulandsbistanden kraftigt, den har også taget en del af den samlede ulandsbistand og brugt
den til klimabistand på trods af løftet om det modsatte. Det er ikke rimeligt. Klimaproblemerne er skabt af de rige lande, herunder
Danmark, og det er derfor kun rimeligt, at de rige lande betaler for de skader, den globale opvarmning skaber i ulandene. Derfor
bør klimabistand ikke tælle med i ulandbistanden.
Til nr. 526 og 548
Der afsættes 500 mio. kr. til at styrke ligningen af bl.a. større internationale virksomheder. Forslagets udgifter dækkes ind af
et tilsvarende større skatteprovenu.
Til nr. 527
Socialdemokraterne og SF vil sikre en udbygget forebyggende indsats i kommunerne. Det er ikke alene til gavn for den enkelte,
der f.eks. rammes af en kronisk sygdom med lavere livskvalitet til følge, men også en stor samfundsmæssig gevinst, hvis vi kan
forebygge nogle af de arbejdsskader og sygdomsforløb vi desværre ser i dag på arbejdsmarkedet. Vi skal forebygge problemerne
og ikke blot betale dyrt for at løse dem, når de opstår.
Til nr. 528
S og SF vil sikre et velfungerende offentligt sundhedsvæsen baseret på, at alle har lige ret og adgang til sundhedsydelser uanset
sygdomsbillede, økonomi, ansættelsesforhold m.v. Det betyder bl.a., at vi vil afskaffe fradraget for sundhedsforsikringer. Til
gengæld vil vi prioritere flere penge til nogle af de områder, der er blevet forsømt i de senere år. Det gælder især det medicinske
område, livstruende sygdomme som kræft samt psykiatriområdet.
Langt størstedelen af alle akutte indlæggelser handler om medicinske patienter, hvis eneste mulighed er de offentlige sygehuse.
Her mødes de af forsømte og nedprioriterede afdelinger, hvor personalemangel og overbelægning er hverdagskost. Vi vil sikre
flere ansatte og mere sammenhængende behandlingsforløb indenfor det medicinske område.
Derudover er der behov for en styrket indsats på kræftområdet. Diagnoserne skal stilles hurtigere og bedre, behandlingerne
skal være i verdensklasse og patienterne skal have ret til rehabilitering. S og SF vil i fællesskab fremlægge et forslag til Kræftplan.
Endelig skal der sikres bedre behandlingstilbud indenfor psykiatrien. En styrkelse af den forebyggende indsats og midler til
opfølgning, er nogle af de elementer, der skal opprioriteres indenfor psykiatri området. Især indenfor børn- og ungepsykiatrien
skal der sættes ekstra ressourcer ind.
Der afsættes ekstra 800 mio.kr. til mere og bedre sundhed i 2011.
Til nr. 529
S og SF har fremlagt forslag til prioriteringer for 1,2 mia. kr. Det drejer sig bl.a. om liberalisering af salg af sygehusmedicin,
mere fair konkurrence mellem offentlige og private sygehuse – samt en differentiering af hvor hurtigt behandlingsgarantien træder
i kraft på op til 2 måneder for mindre alvorlige sygdomme.
Til nr. 530
Danskerne står overfor mindre kommunal velfærd, fordi der er dikteret nulvækst i det kommunale forbrug i 2011. Det vil
betyde forringelser og nedskæringer, når den enkelte kommune i løbet af efteråret skal have budgetterne til at hænge sammen.
Det vil det bl.a., fordi de flere ældre og voksende udgifter til det sociale område vil betyde, at der skal spares tilsvarende indenfor
andre områder - bl.a. folkeskolen, børneområdet og ældreplejen.
S og SF vil ikke beskære men forbedre den danske velfærd. Vi vil først og fremmest sikre os, at kommunerne kan fastholde
et uændret serviceniveau, så det ikke er nødvendigt at skære ned på nogle områder for at få råd til stigende udgifter på andre
områder. Det vil bl.a. give mulighed for en begrænsning af lukkedagene i daginstitutionerne og dermed sikre mere fleksibilitet
for den enkelte familie, der i dag må tage fridage for at dække lukkedagene ind. I øjeblikket ser vi, hvordan begrænset økonomi
i kommunerne får antallet af lukkedage til at fortsætte med at stige.
Til nr. 531
Danmark har gennem årene udviklet sig mere og mere skævt. Væksten og erhvervsudviklingen koncentrerer sig i dag omkring
de større byer, mens de yderste egne af Danmark er præget af tilbagegang og stagnation. Samtidig slår den nuværende økonomiske
krise ekstra hårdt i yderområderne, hvor bl.a. store industriarbejdspladser lukker.
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0095.png
95
S og SF vil sikre udvikling og vækst i alle egne af Danmark. Vi vil sætte ind med tiltag, som kan genskabe en positiv udvikling
og skabe flere vækstmuligheder i yderområderne. Dermed undgår vi, at der opstår marginaliserede områder i Danmark. Det hører
ikke hjemme i et velfærdssamfund. Der afsættes 225 mio. kr. til en øget indsats i yderkommunerne i 2011.
Til nr. 532
Der afsættes en pulje på 150 mio. kr. til at sikre bymiljøet i yderområderne. Puljen afsættes for at kommunerne kan få tilskud
til opkøb af private ejendomme m.v. med henblik på nedrivning eller renovering.
Til nr. 533
Regeringen vil bruge 500 mio. kr. i 2011 på at sænke jordskatterne for landbruget. Det er passiv støtte og totalt ineffektivt.
Landbruget får i forvejen mange milliarder i passiv støtte, og det forhindrer ikke kriser i landbruget. Vi vil hellere give en aktiv
støtte til de landmænd, der tør og vil udvikle deres erhverv.
Til nr. 534
De lave kontanthjælpsydelser medfører mere ulighed og fattigdom i det danske samfund. Det vil vi ikke bidrage til. Start-
hjælpen, kontanthjælpsloftet og 450 timers reglen vil derfor blive afskaffet med en ny regering, så alle på de lave ydelser fremover
vil være berettiget til at modtage almindelig kontanthjælp.
De lave ydelser blev indført i den tro, at de ville motivere modtagerne af ydelserne til at finde et arbejde. Fakta er dog, at det
er de mest marginaliserede grupper i samfundet, der har allersværest ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, der i dag får de
lave ydelser. Derfor medvirker den økonomiske pisk blot til en endnu større marginalisering. For børnene i familierne betyder
det, at de f.eks. ikke kan deltage i fritidsaktiviteter på linie med deres jævnaldrende. Det er helt urimeligt. Afskaffelsen af de lave
ydelser koster 560 mio. kr.
Til nr. 535
I dag kan længerevarende sygdomsforløb ikke bare have helbredsmæssige men også store økonomiske konsekvenser. Det kan
det, fordi man mister retten til sygedagpenge, hvis man har været syg i mere end 52 uger og ikke falder under en af reglerne for
forlængelser. Herefter er man som syg henvist til kontanthjælp eller en evt. ægtefælles indkomst, indtil ens fremtidige tilknytning
til arbejdsmarkedet er afklaret.
S og SF ønsker at ophæve varighedsbegrænsningen for udbetaling af sygedagpenge. Til gavn for den enkelte syge, der uden
at tænke på økonomi kan komme sig over sin sygdom. En afskaffelse af varighedsbegrænsningen vil desuden medføre en admi-
nistrativ besparelse for kommunerne svarende til de ressourcer, de anvender på at beregne varigheden af de udbetalte dagpenge
m.v. Samlet set forventes en ophævelse at koste 200 mio. kr.
Til nr. 536
De danske uddannelsesinstitutioners annoncering har nået et omfang, der langt overskrider reel oplysning og vejledning. Det
er meningsløst, når offentlige uddannelsesinstitutioner konkurrerer mod hinanden gennem annoncering. En kraftig begrænsning
af annonceringsudgifterne vil kunne spare staten for 400 mio. kr.
Til nr. 537
Danmark kommer til at mangle uddannet arbejdskraft i fremtiden. Efterspørgslen efter ufaglært arbejdskraft vil falde i de
kommende år, mens den vil stige efter uddannet arbejdskraft med op til 150.000 personer. Der er altså behov for at øge det danske
uddannelsesniveau markant. Hvis det ikke lykkes, vil virksomhederne ikke kunne rekruttere den arbejdskraft, de har behov for,
samtidig med at ledigheden blandt de ufaglærte vil stige voldsomt. Det vil samlet set medføre store samfundsmæssige tab.
Løsningen på ubalancen er selvfølgelig mere uddannelse. Uddannelse skal sikre vækst og arbejdspladser til alle i fremtiden.
Derfor skal vi sikre, at flere unge får en ungdomsuddannelse, bedre videregående uddannelse og give ledige mulighed for ud-
dannelse, så de ikke ender i langtidsledighed.
Til nr. 538
Alt for mange elever forlader i dag folkeskolen uden at have de nødvendige færdigheder til at kunne fortsætte i uddannelses-
systemet. Det er uacceptabelt både for den enkelte og for samfundet, og det skal der rettes op på.
S og SF vil først og fremmest sikre en faglig stærk folkeskole, hvor alle elever lærer at læse og regne i de mindste klasser. Det
gør vi bl.a. ved at sige, at der maksimalt må være 24 elever i hver klasse, ved at sikre to lærere eller undervisningsassistenter i
fagene dansk og matematik i de mindste klasser og endelig ved at sikre tilbud om lektiehjælp til alle elever. Det tager tid før
ændringer i folkeskolen får betydning for uddannelsesniveauet i arbejdsstyrken. Derfor haster det med at komme i gang.
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0096.png
96
Vi skal også sikre en moderne folkeskole. Det betyder bl.a. en folkeskole med et godt indeklima, så eleverne kan koncentrere
sig i timerne. Og en folkeskole med opdaterede og tidssvarende undervisningsmaterialer, hvor IT er en endnu mere integreret del
af folkeskoleelevernes hverdag end tilfældet er i dag.
Endelig vil vi sikre en folkeskole, hvor alle børn trives, da det er forudsætningen for at børn kan lære noget. Men eleverne
skal også have de undervisningstimer de har krav på, og det kræver, at antallet af aflyste timer minimeres. Endelig vil S og SF
gerne se på måder at nytænke specialundervisningsområdet, så bl.a. flere børn kan rummes i de almindelige klasser, men det
forudsætter gennemførelsen af vores øvrige forslag omkring flere lærere og mindre klassekvotienter.
De enkelte tiltag til en mere faglig stærk folkeskole indfases løbende under en førsteregeringsperiode. I 2011 afsættes der i alt
750 mio. kr. til at styrke den danske folkeskole.
Til nr. 539
Regeringen har afsat en reserve på 1,5 mia. kr. i deres finanslovsforslag. S og SF bruger reserven til vores forslag og priori-
teringer.
Til nr. 540 og 541
S-SF vil rydde op i erhvervsstøtten og målrette den mere bevidst. Efter et regeringsskifte vil al ny erhvervsstøtte tilsættes en
udløbsdato. Oprydningen i erhvervsstøtten skal give et overskud på mindst 2,2 mia. kr., som vil gå direkte tilbage til erhvervslivet
gennem et klimafradrag og målrettede vækstinitiativer. I 2011 skal omlægningen sikre 500 mio. kr.
Til nr. 542
Mindre brug af private konsulenter i staten. Staten bruger årligt mellem 3 og 4 mia. kr. på køb af ekstern konsulentbistand. I
flere tilfælde er det velbegrundet – men omfanget er samtidig så stort, at det bør begrænses. S og SF foreslår, at der spares 1,0
mia. kr. årligt på køb af konsulentydelser.
Til nr. 543
Både S og SF har mange andre forslag til forbedringer af finansloven for 2011. Bl.a. vil vi styrke kulturen, trafiksikkerheden,
kriminalitetsbekæmpelsen, sikre bedre støtte til voldsofre, styrke indsatsen i forhold til udsatte gruppe m.v. For at kunne finansiere
de ekstra forslag, der vil komme, afsætter vi penge til en række af de forslag, der vil blive fremlagt i året. Puljen sætter dermed
en samlet ramme for de forslag, der yderligere måtte komme fra de to partier. Der afsættes i alt 800 mio. kr. til en reservepulje.
Til nr. 544
Regeringen har med genopretningspakken gennemført en lang række besparelser på uddannelse, forskning, børnefamilier mv.
og lagt loft over fagforeningskontingentet. S og SF af viser langt de fleste af disse besparelser og foreslår at der afsættes 3,3 mia.
kr. hertil.
Til nr. 545
Der anvendes 500 mio. kr. af den frivillige modulation af EU’s landbrugsstøtte. Midlerne øremærkes en forbedret naturindsats.
Til nr. 546
Den danske økonomi er fortsat i krise. De danske forbrugere er tilbageholdende, der er udsigt til lav vækst og ledigheden stiger.
Derfor er den opbremsning, som regeringen har lagt op til, direkte økonomisk uansvarlig på nuværende tidspunkt.
S og SF erkender usikkerheden i dansk økonomi, og derfor vil vi sikre nye initiativer, der kan stimulere beskæftigelsen både
her og nu men også på længere sigt. Det vil vi bl.a. gøre i dialog med dansk erhvervsliv, gennem nye partnerskaber, og ved at
bruge offentligt indkøb og regulering langt mere målrettet. Her og nu vil vi fremrykke investeringer for at sikre flere arbejdspladser
mod en senere tilsvarende reduktion i de offentlige investeringer.
Fælles for de væksttiltag og investeringer, der iværksættes, er, at de startes op nu, men strækker sig længere ud i fremtiden.
F.eks. vil flere energiinvesteringer og mere støtte til innovation indenfor velfærdsteknologi øge vores ekspertise på områderne
og dermed sikre os flere arbejdspladser i fremtiden.
Til nr. 547
Som en del af regeringens skattereform indførte regeringen et loft på 100.000 kr. ved indbetalinger på ratepensioner. S og SF
ønsker, at også pensioner med livslange ydelser skal være omfattet af loftet. Det sikrer en ekstra indtægt for staten på 6,7 mia. kr.
i 2011.
Private sundhedsforsikringer på arbejdspladserne breder sig. Det betyder, at staten hvert år mister skatteindtægter. Sundheds-
forsikringer betalt af arbejdsgiveren kan nemlig trækkes fra i skat. Det mener vi ikke er rimeligt. Forsikringerne skaber en øget
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0097.png
97
ulighed, fordi det langt fra er alle, der har adgang til disse forsikringer. Staten skal ikke være med til at finansiere en øget ulighed.
Derfor vil S-SF have fradraget fjernet. Skattefradraget for sundhedsforsikringer skønnes i 2011 at ville koste statskassen mindst
700 mio. kr.
De nuværende regler for multimedieskat er alt for firkantede. Der afsættes ca. 100 mio. kr. til at undtage personer fra multi-
mediebeskatningen, der alene enten har én arbejdsmobiltelefon eller én arbejds-PC. Lempelsen finansieres indenfor rammerne
af beskatningen af personalegode, hvorfor det samtidig foreslås, at alle aktieordninger gøres fuldt skattepligtige.
Til nr. 549
Flytrafikken yder et væsentligt bidrag til CO2-udledningen. Samtidig er priserne på at flyve gennem de seneste år faldet
betydeligt, hvilket trækker i retning af stigende flytrafik. For at øge tilskyndelsen til at anvende andre transportformer indføres
en klima-afgift på flytransport fra danske lufthavne. Afgiften fastsættes til 75 kr. pr. flybillet. En klimaafgift på flytrafik giver et
provenu på 700 mio. kr.
Til nr. 550
For at give virksomheder et incitament til at bidrage til en forebyggelse af arbejdsulykker indføres en arbejdsskadeafgift, som
en årlig afgift, der opkræves af forsikringsselskaber m.v. Afgiften fastlægges, så den sikrer en provenu på 500 mio. kr.
Til nr. 551
Finansielle virksomheder betaler i dag lønsumsafgift i stedet for moms. Lønsumsafgiften er hævet lidt i skattereformen, men
er fortsat langt fra den moms, der betales i andre brancher. S-SF vil hæve afgiften med i alt 2 mia. kr. De fleste banker har overskud
igen, og derfor er det fuldt ud acceptabelt at øge den nuværende lønsumsafgift. Vi starter med 750 mio. kr. i 2011.
Radikale Venstres bemærkninger
Bemærkninger
Til nr. 522
Radikale Venstre er imod besparelserne på i ulandsbistanden i regeringens Genopretningsplan. Radikale Venstre ønsker tvær-
timod, at ulandsbistanden, gradvis forhøjes så Danmark igen kommer tilbage på et niveau, der svarer til 1 pct. af bruttonationa-
lindkomsten.
Til nr. 523
Radikale Vestre ønsker at udvide den globale ramme med flere midler og aktiviteter så rammen kan bidrage til at løse en række
globale udfordringer. Det gælder bl.a. klima, miljø, fred og stabilitet. Men pengene til dette skal ikke tages fra ulandsbistanden.
Pengene skal bevilliges særskilt.
Til nr. 524
Radikale Venstre ønsker at støtte anvendelse af uafhængige rådgivere. Radikale Venstre ønsker at styrke Det Økonomiske
Råd og bl.a. pålægge Rådet nye opgaver som, f.eks. konsekvensberegning af politiske udspil.
Til nr. 525
Radikale Venstre vil styrke den boligsociale indsats i de belastede områder, for at hindre ghettodannelse. De nuværende
bevillinger skal øges.
Til nr. 526
Radikale Venstre vil lige som regeringen afsætte 2 mia. ekstra til sygehuse og sygesikring. Radikale Venstre vil dog anvende
pengene anderledes. Hurtig diagnose og de mest syge patienter skal prioriteres først, ud fra lægefaglige vurderinger. Tandlidelse
bør desuden anerkendes som en alvorlig sygdom hvorfor tandlidelse skal behandles gratis.
Radikale Vestre er imod at indføre yderligere brugerbetaling på kunstig befrugtning. Fødselstallet i Danmark er i forvejen lav.
Kunstig befrugtning er med til at holde fødselstallet oppe med omkring 5.000 fødsler om året eller ca. otte procent af en fødsels-
årgang.
Til nr. 527
Det forældrepålæg, som regeringen og Dansk Folkeparti gennemførte i forbindelse med finanslovsaftalen for 2010 er ikke et
særligt brugbart redskab for kommunerne til at adfærdsregulere utilpassede unge. Ordningen er kun blevet brugt i enkeltstående
tilfælde uden nævneværdige resultater.
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0098.png
98
Til nr. 528
Radikale Venstre vil sikre alle et rimeligt indkomstniveau og vil derfor hæve starthjælpsydelsen til kontanthjælpsniveau og
afskaffe 450-timersreglen og kontanthjælpsloftet. Ydelserne fastholder folk i fattigdom, og ofte er der mange børn i familier, der
lever på disse ”fattigdomsydelser”.
Til nr. 529
Radikale Venstre ønsker at afskaffe varighedsbegrænsningen for sygedagpenge. I dag mistes retten til sygedagpenge, når man
har været sygemeldt i 52 uger, med mindre man falder ind under reglerne for forlængelser. Det betyder, at mange mennesker med
længerevarende sygdomsforløb henvises til et liv alene på kontanthjælp.
Til nr. 530
Radikale Venstre vil afskaffe den ekstra kontrol på familiesammenføringssager i Udlændingeservice, som blev indført i medfør
af Metock-dommen. Kontrollen er overflødig, fordi reglerne er ganske klare.
Til nr. 531
Radikale Venstre afviser regeringens forslag om at lade ansøgeren til familiesammenføring betale et gebyr på 15.000 kr. for
sagens omkostninger.
Til nr. 532
I dag bliver asylsøgers appelsager afgjort ved flygtningenævnet der er en instans under Integrationsministeriet. Radikale Ven-
stre ønsker at oprette en uafhængig asyldomstol og hermed få en appelstol, der står helt uden integrationsministeriet.
Til nr. 533
Radikale Vestre ønsker at tilbyde danskundervisning til alle som søger om familiesammenføring, ventetiden udnyttes til at
opnå bedre danskkundskaber og hurtigere integration.
Til nr. 534
Radikale Venstre vil afskaffe Styrelsen for Grundskolen, da den radikale skolepolitik bygger på det kommunale ansvar for
undervisningen i skolerne. Kvalitetsrapporter og statslige tilsyn er unødvendige.
Til nr. 535
Radikale Venstre vil styrke den danske folkeskole. Derfor afsættes en milliard ekstra til gennemførelse af den radikale plan
for ”Vores Skole”. Milliarden skal anvendes til efteruddannelse af lærere, nye fag i folkeskolen og til styrkelse af specialunder-
visningen.
Til nr. 536
Radikale Venstre afviser regeringens besparelser i dens Genopretningsplan på uddannelsesområdet, som rammer en lang række
uddannelser, herunder de frie skoler. Radikale Venstre mener tværtimod at der skal investeres i uddannelser.
Til nr. 537
Radikale Venstre ønsker at styrke kulturen i Danmark med flere frie midler til uddeling i Kunstrådet og Kunstfonden. Der er
brug for at støtte op om det nyskabende og eksperimenterende kunstliv med politisk armlængde.
Til nr. 538
Radikale Venstre vil fjerne det offentlige tilskud til Centeret for Copenhagen Consensus.
Til nr. 539
Radikale Venstre ønsker statsligt opkøb af urentable og følsomme jorder til naturgenopretning, udtagning af områder, der
friholdes for sprøjtning mm.
Til nr. 540
En økologiplan skal sikre Danmark en bæredygtig landbrugsproduktion, som er økonomisk fremadrettet. Hertil skal der af-
sættes 200 mio. på finansloven. Ved at satse strategisk på den økologiske fødevareproduktion er visionen, at Danmark skal være
verdens førende økologiske fødevareproducent. Vi skal producere de sundeste, mest velsmagende og mest bæredygtige fødevarer.
Til nr. 541
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0099.png
99
Den kollektive trafik skal udbygges og gøres bedre og billigere. Målet er at kollektiv trafik skal være tilgængelig over hele
landet og hovedledningerne skal elektrificeres. Bilafgifterne skal omlægges således at ejer afgiften bliver afskaffet og registre-
ringsafgiften bliver markant nedsat for klimavenlige biler. Til gengæld skal der indføres en afgift på 50 øre pr. kørt kilomenter
for nye biler. Herved falder den unødige kørsel, Co2-udledningen daler og trængslen på vejen mindskes.
Til nr. 542
Radikale Venstre afviser regeringens loft over hvor mange børn man kan få børnecheck til i Danmark. Der føde i forvejen for
få børn i Danmark, en besparelse på børnechecken vil trække udviklingen endnu mere i den forkerte retning.
Enhedslistens bemærkninger
Generelle bemærkninger
Den aktuelle økonomiske krise er dybt præget af regeringens uansvarlige politik. Den private sektor blev pustet op med det
resultat, at gigantiske bobler er bristet med brutale følger for især de svageste og mest udsatte. Beskæftigelsen er faldet med
200.000 siden efteråret 2008 og når ledigheden ’kun’ er steget med godt 70.000 personer skyldes det blandt andet, at mange af
de arbejdsløse ikke tælles med fordi de står udenfor a-kasserne og ikke er berettigede til kontanthjælp. Desuden er titusinder i
aktivering – mange af dem i meningsløse og demotiverende forløb på grund af regeringens ideologiske udlicitering af området.
Krisen er hermed også et billede på en situation, hvor mange falder helt igennem det sociale sikkerhedsnet, eller langtidsparkeres
i et umyndiggørende aktiveringssystem.
Statskassen er det bedste eksempel på regeringens dundrende uansvarlighed. Der forventes enorme i år og de kommende år.
Men underskuddene er ikke kommet af sig selv. De er direkte foranlediget af regeringens skattelettelser. De samlede skattelettelser
i perioden 2002-2012 udgør hele 305 mia. kr. Omkring det samme beløb som statsgælden i Danmark er vokset med.
Udover den økonomiske uansvarlighed ved skattelettelserne, har de også haft markant social slagside og har fået den økono-
miske ulighed i Danmark til at vokse markant.
Regeringen misforstår krisen
Den liberalistiske retorik om krisen er, at der er brugt for mange penge i den offentlige sektor og der ikke er gennemført
tilstrækkelige reformer på arbejdsmarkedet. Sagt på dansk mener de, at der burde være skåret endnu mere i velfærd, efterløn og
dagpenge. Holdningen er, at det er den private sektor og det private forbrug, der skal skabe vækst og fremgang.
Men det er bobler i den kapitalistiske økonomi, der ligger til grund for krisen. Det er den private beskæftigelse og det private
forbrug, der er styrtdykket, og som fortsat er kriseramt. Hvis ikke den offentlige beskæftigelse og det offentlige forbrug var vokset,
ville konsekvenserne i form af arbejdsløshed, fald i levestandard og social deroute være endnu mere ødelæggende.
Fremtiden tegner endnu værre under den nuværende regering. Krisen har nemlig fået de borgerlige kræfter til at skærpe den
liberalistiske profil. Mens der er pumpet milliarder ud i skattelettelser til de rigeste, er der samtidig indført velfærdsstop og
gennemført nedskæringer i f.eks. dagpenge og børnepenge. Hensigten er, at den private sektor skal vokse og føre os ud af krisen
mens den offentlige sektor skal begrænses. Fremtiden vil præges af varig høj arbejdsløshed og gæld, med mindre der føres en ny
politik, der skaber et nyt Danmark.
Ikke kun økonomi
Det er ikke kun økonomisk at regeringen har ført Danmark i uføre. På stort set alle politiske områder er der sket forringelser,
der peger mod et samfund med mindre demokrati, frihed og mangfoldighed. Der er også en voksende økologisk gæld, der vil
ramme kommende generationer hårdt.
Årets finanslov bliver den sidste finanslov under den nuværende regering. Forhåbentlig kommer oppositionens finanslovsud-
spil til at danne ramme om den økonomiske politik efter valget. Det er i denne sammenhæng Enhedslisten fremlægger dette
finanslovsudspil. Vi vil slå fast, at vi kan stå sammen med resten af oppositionen i forhold til konkrete fremskridt, der anlægger
en ny kurs for Danmark. Man vi vil også være garantien for, at en ny regering fører en ny politik, og at mulighederne for at trække
Danmark til venstre, bliver udnyttet fuldt ud.
En ny regering skal straks lancere en række initiativer, der skaber konkrete fremskridt alle steder i samfundet. På dette grundlag
skal der arbejdes langsigtet med at udbygge og fordybe den progressive udvikling.
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0100.png
100
Lave indkomster skal hæves
Alle de såkaldte fattigdomsydelser skal afskaffes. Starthjælpen, 450-timers reglen og kontanthjælpsloftet fastholder mange
tusinder i en helt urimelig økonomisk situation på bunden af samfundet.
Herudover øges uligheden systematisk ved, at overførselsindkomster hæves mindre end lønindkomster.
Derfor skal satspuljen afskaffes og overførselsindkomsterne hæves markant, så mange års efterslæb indhentes. De sociale
udgifter, der i dag finansieres af satspuljen skal fremover finansieres som alle andre udgifter på finansloven. Vi foreslår desuden,
at SU’en hæves med 1.000 kr. om måneden og forringelsen af børnechecken rulles tilbage.
Desuden vil vi sikre en markant lønstigning for den lille halve million lavtlønnede, oftest kvinder, der er i den offentlige sektor
(plejepersonale, politi, HKere, 3Fere, pædagoger, hjemmeplejere og medhjælpere, m.fl.) med en samtidig opfordring til at fag-
foreninger inden for den private sektor arbejder for en tilsvarende lønstigning til de lavestlønnede.
De rigeste skal betale
De rigeste i Danmark har holdt fest efter regeringens skattelettelser. Enhedslisten vil annullere VKOs skattelettelser for de ti
procent rigeste danskere, der tjener mere end en halv million om året.
Desuden vil vi have aftalen om olien i Nordsøen genforhandlet, så samfundet får mere afkast fra den stigende oliepris og nye
fund.
Med tilbagerulningen af skattelettelserne står direktøren for Danmarks største bank til at miste den halv mio. kr. om året, VKO
lige har foræret ham. Men vi ønsker også et generelt loft over direktørlønninger og indgreb mod bonusordninger og aktieoptioner.
Herudover er der milliarder at hente fra multinationale selskaber. Vi foreslår også en aktieomsætningsafgift for at mindske spe-
kulation i aktier.
Bedre velfærd – lige velfærd
Tilskuddet til kommunerne skal forhøjes, regeringens bureaukratiske ledelsesformer skal fjernes og loftet for kommunale
investeringer skal afskaffes. Dette kan bl.a. sikre mere tid til de ældre og et opgør med kontrol og minuttyranni i ældreplejen,
samt forbedringer af folkeskolen.
Forbedringen af velfærden skal bl.a. finansieres ved afskaffelse af skattefradrag for sundhedsforsikringer, der er med til at
skabe endnu større ulighed i sundheden. Tillige ønsker vi en millionærskat, genindførelse af formueskatten og reduceret er-
hvervsstøtte. Vi støtter gerne grøn udvikling, men vil skære i milliarderne til landbruget.
Jobs og grønne fremskridt
Der skal iværksættes en grøn jobplan med offentlige investeringer i klimarenovering og omstilling til vedvarende energi. Det
kan bekæmpe klimaforandringerne og dæmme op for den voksende arbejdsløshed. Til at finansiere det har Enhedslisten fremlagt
en fremtidsfond der tilføres 26 mia. kr. om året i fem år. Fonden skal sikre investeringer, der styrker den fælles fremtid. Det skal
bl.a. ske ved klima- og miljøinvesteringer, der alligevel bør gennemføres så hurtigt som muligt og samtidig sikre nye produktions-
arbejdspladser og fremskridt i udkantsområderne (se særskilt udspil).
Dem, der alligevel bliver ramt af arbejdsløshed, skal have bedre rettigheder via hurtigere optjening af dagpengeret – og så skal
den seneste reduktion af dagpengeperioden ophæves.
Desuden skal den offentlige trafik tilgodeses og den private trafik gøres dyrere. Dette skal ske ved en kraftig reduktion af
billetprisen på kollektiv trafik og tilladelse til at indføre bompenge og trængselsafgifter i storbyerne. Det er grøn omfordeling fra
venstre.
Uddannelse og plads til alle
Uddannelsesområdet er et af de områder regeringen har forsømt, når det ikke lige handler om, at tvinge nye regler igennem.
Undervisningen på de videregående uddannelser skal løftes med flere undervisningstimer. Vi skal ligeledes have et loft over
klassekvotienter på alle ungdomsuddannelser, en praktikpladsgaranti og oprettelse af praktikpladscentre. Derudover skal der
sættes ind med en særlig indsats overfor frafald på erhvervsuddannelser. Og så skal vi have bedre fysiske rammer og regler for
arbejdsmiljøet på daginstitutioner og uddannelsessteder.
Der er også behov for en akut indsats overfor udsatte grupper, så der er plads til alle i samfundet. Ud over at øge de lave sociale
ydelser, der skaber mere fattigdom skal der etableres gratis offentlig gældsrådgivning i hele landet og sættes målrettet ind mod
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0101.png
101
udsættelse af familier fra deres bolig. Desuden skal der være flere psykiatriske sengepladser og igangsættes forsøg med fixerum
for narkomaner.
Mere demokrati og ligestilling
Krav om udbud af kommunale opgaver skal væk. Det vil styrke det kommunale selvstyre. På landsplan skal vi have partistøtte
på alle niveauer frem i lyset så der f.eks kommer lys på erhvervslivets betalinger til partier. Borgerens retsstilling i det sociale
system skal forbedres.
Ligestillingen mellem kønnene skal styrkes ved at gennemføre øremærket barsel til begge forældre.
International ansvarlighed
Regeringens internationale profil er tegnet af krige og nedskæringer i udviklingsbistanden til fattige lande. Der er også sket
en forråelse af holdningen til asylansøgere.
Vi skal have undersøgt grundlaget for Irak-krigen, tropperne skal ud af Afghanistan og udviklingsbistanden skal op over 1 %
af BNI samtidig med, at vi skal leve op til vores globale klimaansvar med massiv klimastøtte til de fattige lande.
Forholdene for asylansøgere skal forbedres ved, at de kommer ud af lejrene, og har ret til at arbejde og uddanne sig. Mulig-
hederne for humanitær opholdstilladelse skal forbedres og der skal være lettere adgang til statsborgerskab.
Øvrige initiativer
Kontoen reserve til øvrige initiativer dækker offentlig gældsrådgivning, projekter på det børne- og familiepolitiske område,
implementering af UNESCOS konvention om kulturel mangfoldighed, museum om særforsorgen, fælles sekretariat for småfær-
ger, flere psykiatriske sengepladser, fixerum for narkomaner, indsats mod udsættelse af familier i lejebolig, bedre forhold for
asylansøgere og lavere billetpriser i den kollektive trafik.
Indtægter (mia. kr.)
Tilbagerulning af skattelettelser til de 10 % rigeste
Mere skat på Nordsø-olien
Aktieomsætningsafgift
Afskaffelse af skattefradrag for sundhedsforsikringer
Ekstraskat på indkomster over 1.000.000 kr.
Genindførsel af formueskatten
Reduceret erhvervsstøtte
Bompenge og trængselsafgifter i de store byer
Fremtidsfond
Tropperne hjem fra Afghanistan
Kapitalindkomst beskattes som arbejdsindkomst
Øgede grønne afgifter minus grønt bundfradrag
Øget skat på multinationale selskaber
Annullering af motorvejsprojekter
Besparelser på konsulentbistand
Sparede dagpenge osv. når 90.000 kommer i arbejde
Indtægter ialt
Udgifter (mia. kr.)
Forbedringer for arbejdsløse og børnefamilier
Bedre velfærd i kommunerne
Grøn jobplan
Bedre ungdoms- og videregående uddannelser
Højere udviklings- og klimabistand
Bedre løn til lavtlønnede, herunder kvindefag
Øvrige initiativer
10,0
15,0
26,0
8,0
10,0
5,0
10,0
7,3
10,0
7,6
0,3
1,7
3,0
2,2
2,5
26,0
2,3
5,0
5,5
5,0
6,4
2,0
18,0
104,8
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0102.png
102
Udgifter ialt
84,0
Finanslovsudspillet indebærer øgede indtægter for 104,8 mia. kr. og øgede udgifter på 84 mia. kr.
Det samlede resultat af vores finanslovsudspil er øgede indtægter på 20,8 mia. kr. Dertil kommer en række afledte økonomiske
forbedringer for de offentlige budgetter når flere kommer i arbejde
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0103.png
103
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 1 efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr.
§7-4
§7-5
§7-6
§7-7
§7-8
§7-9
§ 7 - 10
§ 7 - 11
Titel
Aftaler om Finansloven for 2011
Betænkning afgivet den 28. oktober 2010 over L 1
FFL 2011 ÆF Finansministeren (nr. 1-510)
ÆF Liberal Alliance (nr. 522-524)
ÆF Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti (nr. 525-551)
ÆF Radikale Venstre (nr. 552-572)
ÆF Enhedslisten (nr. 511-521)
Udkast til tillægsbetænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 1
Spm.nr.
§7-1
§8-1
Titel
Spm. om provenutab ved højere bundfradrag ved udlejning af sommerhus, til
finansministeren
(Spørgsmålet taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
Spm. om ministeren vil redegøre for beskæftigelseseffekten af aftalen med pen-
tionsbranchen »som sikrer 10 mia. kr. ekstra til mindre og mellemstore virksom-
heder«, jf. Dagbladet Børsen »Regeringens tidsplan for iværksætterpakken
skrider«, den 15-11-10, til økonomi- og erhvervsministeren
Spm. om refusioner ift. aktivering, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om modregning af indkvarteringsudgifterne i udviklingsbistanden, til in-
tegrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om besparelser på aktiviteter inden for universiteternes bevilling, til vi-
denskabsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om besparelser på uddannelsesområdet, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om finansiering af motorvej i Vestjylland, til finansministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om forskerskatteordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om forskerskatteordningen, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
Spm. om optjeningsretten til dansk folkepension i 2011, til beskæftigelsesmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om besparelser på taxametre, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad reduktionen af kontraktbetalingen til DSB skal finansiere, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om provenutab ved højere bundfradrag ved udlejning af sommerhuse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om gevinst ved at udvide karantæneperioden for hjemvendte danskere, til
finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
Spm. om, hvad de statslige udgifter til aktivering og de samlede kommunale
udgifter til aktivering (eksklusive og inklusive refusioner) forventes at være i
2011, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om elevstøtten på efterskolerne, til undervisningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om karantæneperiode for hjemvendte danskere, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan besparelse på taxametre vil fordele sig, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
Spm. om udkantstilskuddet til professionshøjskolerne, til undervisningsministe-
ren, og ministerens svar herpå
§ 17 - 1
§ 18 - 1
§ 19 - 1
§ 20 - 1
§ 28 - 1
§ 38 - 1
§7-2
§ 17 - 2
§ 20 - 2
§ 28 - 2
§ 38 - 2
§7-3
§ 17 - 3
§ 20 - 3
§ 38 - 3
§7-4
§ 20 - 4
L 1 - 2010-11 (1. samling) - § 7 - Bilag 13: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2010
934385_0104.png
104
§ 38 - 4
§7-5
§ 20 - 5
§7-6
§ 20 - 6
§7-7
§ 20 - 7
§7-8
§7-9
§ 7 - 10
§ 7 - 11
§ 7 - 12
§ 7 - 13
§ 7 - 14
§ 7 - 15
§ 7 - 16
§ 7 - 17
§ 7 - 18
§ 7 - 19
§ 7 - 20
Spm. om optjeningsretten til børnefamilier, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om besparelser på aktiviteter på universiteters bevillinger, til finansmini-
steren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 19)
Spm. om besparelser på VEU-godtgørelse, til undervisningsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om elevstøtten på efterskolerne, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
Spm. om befordringsordningerne på uddannelserne, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om udkantstilskuddet til professionshøjskolerne, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
Spm. om til professionsbacheloruddannelserne, til undervisningsministeren
Spm. om befordringsordningerne, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
Spm. om fremrykning af besparelser på VEU-området, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
Spm. om opdatering af tabeller i aftale om genopretningen af dansk økonomi, til
finansministeren
(Spm. taget tilbage - stillet på ny den 17-11-2010)
Spm. om, hvor mange der rammes af ændringen i optjeningsretten til dansk fol-
kepension, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 17)
Spm. om, hvor mange der bliver ramt af ændringen i optjeningsretten til børne-
familieydelse, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
Spm. om refusion i forhold til aktivering , til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 38)
Spm. om besparelser på uddannelsesområdet fra 2010 til 2011, til finansmini-
steren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 20)
Spm. om finanseffekten som følge af finanspolitikken – herunder kommune- og
regionsaftalerne samt beskæftigelsen, til finansministeren
(Spm. taget tilbage - stillet på ny den 17-11-2010)
Spm. om, hvad reduktionen af kontraktbetalingen til DSB skal finansere, til fi-
nansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 28)
Spm. om modregning af indkvarteringsudgifterne i udviklingsbistanden, til fi-
nansministeren
Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 18)
Spm. om finansiering af motorvej i Vestjylland, til finansministeren
(Spm. taget tilbage den 17-11-2010 - stillet på § 28 til besvarelse af finansmini-
steren)
Spm. om opdatering af tabeller, til finansministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om finanseffekten af aftaler med kommuner og regioner, til finansmini-
steren, og ministerens svar herpå
Oversigt over svar vedrørende L 225 (2009-10) efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr.
§ 35 - 4
§ 40 - 2
Titel
Spm. om fremtidens sygehusstruktur, til finansministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om størrelsen af lånekapital til banker, til finansministeren, og ministerens
svar herpå