Tak for det.
Jeg skal prøve at gøre det kort.
Først vil jeg sige til fru Bente Dahl om det, at hun i høj grad mangler en målrettet indsats fra os, at jeg kan oplyse, at en af overskrifterne for de grupper, vi har bedt om at kigge på, hvilken kvælstofindsats der skal laves, og hvordan den skal gennemføres, netop er, at vi kan gøre indsatsen langt mere målrettet i de sårbare områder uden at handicappe alle hektar i det her land.
Så det er i hvert fald et eksempel på, at vi har bedt de pågældende grupper om at arbejde med at målrette indsatsen.
Så må jeg sige til både fru Bente Dahl og hr.
Per Clausen, at jeg tror, det er svært at bede en kommission om at komme med forslag til, hvordan dansk landbrugs gæld sådan kan forsvinde op i luften.
Det er næsten det, der bliver lagt op til.
Hr.
Per Clausen har selvfølgelig sagt, at staten bare kan købe al jord.
Det vil så få nogle andre konsekvenser.
Vi havde russerne på besøg i tirsdags, og også den russiske landbrugsminister er meget interesseret i private investeringer i jord.
Private interesser for at fremme og øge produktionen – det tror jeg er den bedste måde at fastholde den på.
Det er et stort problem, at der er en høj gæld.
Der har også været værdistigninger på al anden fast ejendom i hele Vesteuropa og USA.
Det var sådan set en af årsagerne til, at der kom en finansiel krise.
Noget af det bedste, vi kan gøre for at reducere den her gæld, er, som det er blevet gjort under den finansielle og økonomiske krise, at føre en stram og sikker økonomisk politik med en fast hånd, så der blandt kreditorerne er tillid til dansk økonomi og til det danske statsbudget.
Når jeg på et ministerrådsmøde taler med mine kollegaer fra Irland, Portugal og Spanien, siger de, at det var overraskende, at de så hurtigt kom i økonomisk uføre.
Det var overraskende, at renten steg så hurtigt, og det var overraskende, at deres internationale rating faldt så hurtigt med de følger, det havde for deres kredit og finansielle sektor.
Derfor er det bedste, vi kan gøre, hvad angår den situation, at føre en stram økonomisk politik med en sikker og fast hånd.
Og jeg synes, at det er det, der er lagt op til.
Lad mig så sige, at det er rigtigt, at vi jo har en række grupper siddende for at arbejde med noget af det, der har skabt frustrationer i landbrugserhvervet, nemlig nogle af tiltagene angående »Grøn Vækst«.
Vi har netop bedt de her grupper om at arbejde under nogle forudsætninger, ja, vi kan for min skyld godt kalde dem for et kommissorium, og det er derfor, vi siger, at vi ikke har brug for et nyt og for at vente et år længere, for det, der trykker allermest, og det, der har været mest frustration over, bliver der faktisk arbejdet intenst med i øjeblikket.
Jeg tror, at det var hr.
Bjarne Laustsen, der bad om, at det er voksne folk, som er med.
Jeg kan i hvert fald sige, at landbrugets egne folk og fagfolk er med, og så må hr.
Bjarne Laustsen selv vurdere, hvor høje de er, det vil jeg ikke kommentere.
Overskriften er jo, at vi dels skal have nogle flere bud på målrettede, specifikke tiltag, dels at vi vil fastholde, at man skal kunne dyrke landbrug i hele Danmark.
Vi vil se nogle bud på, hvordan andre lande implementerer det.
Der er en gruppe, der har aflagt rapport om, hvordan man gør det her i Nordslesvig.
Det var det, der gav anledning til, at vi sagde, at vi udsætter de 10.000 t til 2027, fordi man i Nordslesvig har en målsætning om udvaskning pr.
hektar, som er lig den, som vi når, når vi får gennemført de 9.000 t.
Så mener de, at de når målet.
Jeg skal ikke kommentere, om det mål nås eller ej, men vi har i hvert fald valgt at sige, at så venter vi også lige lidt.
For vi har sådan set samme mål.
Flensborg Fjord er et rigtig godt sammenligningsgrundlag, for vi har der samme mål som tyskerne.
Det er årsagen til, at de 10.000 t er udsat.
Så vi er til sinds at agere, efterhånden som disse grupper afrapporterer, og derfor mener vi, at vi kan vente.
En anden årsag er, at når rød blok hele tiden kommer med bud på, hvordan man finansierer natur- og miljøtiltag, så er buddene, at man skal bruge artikel 68.
Hr.
Kristen Touborg sagde for lidt siden, at han ikke har tillid til, at det kan gøres med frivillige aftaler.
Jeg kan oplyse om, at penge fra artikel 68 kun kan bruges gennem frivillige aftaler med de enkelte landmænd.
Man kan selvfølgelig sige, at det kan vi lave om.
Problemet er bare, at sådan som tidsskemaet ser ud i EU i øjeblikket med reformforhandlingerne, bliver det tidligst i 2015.
Og må jeg oplyse om, at rød blok vil have indført kvælstofreduktion på 19.000 t inden 2015.
Hvis man vil tage de her penge, hvorved man i øvrigt vil handicappe dansk landbrug i forhold til andre, som ikke får taget de penge i den periode, kan man alene gøre det med frivillige aftaler.
Det er derfor, at vi har snakket lidt om pengetræer og finansieringsmodeller, som ikke er helt realistiske.
Jeg vil glæde mig over, at stort set alle har påpeget vigtigheden af at få dansk landbrug på banen som energileverandør og dermed bidrage til de klimaopgaver, som vi har.
Jeg er helt enig i, at her ligger nogle udviklingsmuligheder.
Det er sådan set meget enkelt.
Alle partiernes fødevareordførere opfordres til at tale med deres energiordfører og sige, at nu skal vi gå til biddet.
De sidder sådan set til forhandlinger i øjeblikket, og jeg vil selvfølgelig orientere min kollega klima- og energiminister Lykke Friis om, at i hvert fald alle fødevareordførere her har været positivt stemt, så det er da et godt grundlag for, at de forhandlinger nu kan komme i gang, i stedet for at der stilles en masse forsinkende og forhalende spørgsmål.
Det vil jeg i hvert fald glæde mig over.
Så vil jeg bare slutte med at udtrykke glæde over, at alle har udvist stor omtanke og udtrykt stor omsorg og bekymring for fødevaresektoren.
Jeg vil stadig væk sige, at jeg er skuffet over, at man inden for 150 ord ikke kunne finde en formulering, der tager hånd om fødevareklyngen og dens mange arbejdspladser, uanset om der er tale om små 140.000 eller 150.000, i hvert fald er der kommet flere slagteriarbejdere på det seneste, men næppe så mange.
Det er skuffende, at man ikke kunne finde en formulering, der udtrykker omtanke og bekymring for hele fødevareklyngen.
I stedet for har man faktisk fem krav til dette erhverv.
Men lad nu det ligge.
Jeg vil finde det positive og sige, at det er glædeligt, for der bliver en del, der skal tages stilling til i den kommende tid, efterhånden som de her grupper afrapporterer.
Så hvis den omtanke og bekymring også kommer til udtryk der, kunne det næsten tegne til, at vi kan lave nogle brede, gode løsninger.
Vi har et dygtigt, videntungt og meget innovativt landbrugs- og fødevareerhverv.
Og jeg er helt enig i, at vi skal være meget opmærksomme på at tage hånd om det.
Det er en vigtig del af finansieringen af det her velfærdssamfund.
Jeg er glad for, at alle har vist omtanke og udtrykt omsorg for det under forhandlingen i dag.
Tak.