Jeg skal takke ministeren for besvarelsen.
Det er ikke, fordi jeg synes, at ministerens afsluttende bemærkninger giver anledning til indholdsmæssigt megen tak, men på den anden side tak for, at det var en klar og præcis besvarelse, nemlig at det er regeringens opfattelse, at man har gjort rigtig meget, og at man ikke mener, at man har mulighed for eller vilje til at gøre mere.
Det er jo en konklusion, som er til at tage og føle på.
Det, man så bare må overveje her, er jo, om det er en tilfredsstillende udgang på en diskussion, som er rejst af borgmestrene på de tre øer, hvor de jo sådan set tager afsæt i, hvordan de på de tre øer i den situation, som de står i i dag, har forsøgt at gøre en indsats for at vende en meget negativ udvikling.
Man kan kigge på tallene for, hvor mange mennesker der bor på de her øer, og på tallene for udviklingen i gennemsnitsalderen over de sidste 20-30 år, og så kan man se, at udviklingen i almindelighed er gået den forkerte vej.
Det er ikke, fordi jeg principielt mener, at der er noget galt i, at folk bliver ældre, men det er bare et problem, hvis der ikke kommer nogle andre til.
Der kan vi i hvert fald se at der har været en kedelig udvikling.
På den anden side tror jeg også, at vi er mange, der har den klare fornemmelse, som vi måske synes godt kan baseres på en vurdering af, hvordan samfundsudviklingen er, at der måske bliver et større og større ønske om også i en større del af året at bo et sted, hvor man er tættere på naturen og lever i nogle samfund, som har den kvalitet, at de er mindre, med de fordele det giver.
Det er jo også det, der har gjort, at de på de tre øer systematisk har forsøgt at arbejde på at skabe bosætning og udvikling.
Det gælder både Samsø og Ærø, men på Læsø har de brugt nogle andre midler med udgangspunkt i f.eks.
at manifestere sig som et sted med vedvarende energi, at fokusere på nogle fødevareprodukter af særlig kvalitet osv.
– alt sammen vigtige og væsentlige bestræbelser.
Det, som de så bare meget entydigt siger nu, er, at hvis man for alvor skal skabe et gennembrud på de her tre øer for bosætning, turisme og erhvervsudvikling, forudsætter det, at der sker en forbedring transportmæssigt, at der sker en forbedring af færgefarten, hvor de snakker om en trimmet færgestruktur med overfartstider, der skal nedsættes, færgemateriel og sejlplaner, der skal tilpasses det fremtidige transportbehov, og så siger de også sidst, men måske vigtigst af alt, at færgetaksterne skal reduceres.
Der har jo været andre problemer med færgedriften.
På Samsø har de jo haft ganske interessante oplevelser med færger, der ikke sejlede og slet ikke levede op til forventningerne, og med alt, hvad det har givet af problemer.
Men de ender altså alligevel med at sige, at færgetaksterne er noget af det, der skal gøres noget ved.
Vi har jo den her analyse fra Anvendt KommunalForskning, som jo sådan set siger præcis det samme, som borgmesteren gør, nemlig at det, der er brug for, er, at der sker en reduktion i priserne, og de nævner det såkaldte amtsvejprincip, hvor pointen jo er, at man skal forsøge at reducere den ekstraudgift, der er ved at transportere sig over vand i stedet for at transportere sig på landevej.
Princippet betyder i virkeligheden, at det skal koste det samme.
Det er så det princip, som man i 2003 sagde ville være en god løsning.
Når det ikke blev til noget i 2003, er det sikkert af samme grund, at det ifølge regeringen ikke kan blive til noget nu, nemlig at det selvfølgelig koster penge.
Det er de også opmærksomme på på de tre øer, for de siger, at det jo vil koste penge.
Og den mulighed, der har været nævnt om en direkte gratis færgetransport, vil selvfølgelig være endnu dyrere.
Jeg synes faktisk, at amtsvejprincippet vil være et godt princip at tage udgangspunkt i.
Det er jo ikke, fordi vi ved at indføre amtsvejprincippet vil fjerne alle forskelle mellem at bo på en ø og bo inde i landet.
Der vil stadig væk være nogle tidsmæssige vanskeligheder, som de vil have, så det vil stadig væk være anderledes.
Det er ikke sådan, at vi får fjernet alle de – i gåseøjne – ulemper, der kan være forbundet med at bo på en ø ved at indføre det princip.
Men det giver i hvert fald nogle gode muligheder for øgede turistindtægter, hvor de billetpriser, der er i dag, virker som en blokering, forstået på den måde at man jo lige så nemt kan tage ret langt væk for de samme penge, som man skal bruge, hvis man skal besøge en af de tre øer.
Det vil også betyde noget for det erhvervsliv, der er på øerne, med hensyn til transport til og fra øerne.
Så det vil altså være en vigtig ting at få gjort noget ved.
Vi har fra Enhedslistens side, som har taget initiativ til den her forespørgselsdebat, også forsøgt at skrue et forslag til vedtagelse sammen, og vi er så glade for, at vi i den sammenhæng har kunnet blive enig med Socialdemokraterne, SF og Radikale Venstre.
Teksten er sådan her:
Forslag til vedtagelse
»Efter flere årtier med faldende befolkningstal, tab af arbejdspladser og en skæv befolkningssammensætning med forholdsvis mange ældre på Samsø, Ærø og Læsø er der nu mulighed for at vende denne udvikling.
Flere og flere får øjnene op for kvaliteterne i et liv på disse øer, og ny teknologi understøtter mulighederne for tilflytning.
Hvis afvikling skal vendes til udvikling, er det vigtigt at sikre gode transportforhold.
På den baggrund opfordrer Folketinget regeringen til inden udgangen af 2011, med udgangspunkt i analysen som AKF udførte i 2003 med anbefaling af at indføre et såkaldt amtsvejprincip, at fremsætte forslag til en ændret ordning for de tre øer.
Aftalen for de tre øer overføres til Transportministeriet til forhandling nu og i fremtiden.«
(Forslag til vedtagelse nr.
V 57).