Forespørgselsdebatten her i dag om angreb på ytringsfriheden er jo i virkeligheden en rigtig god anledning til at slå fast, at terrortruslen mod Danmark aldrig må føre til, at borgerne i dette land bliver frataget lysten til at deltage i den frie debat, eller at vi i øvrigt lægger bånd på vores ytringer af hensyn til terrorister.
Retten til frit at kunne give sin mening til kende offentligt er en helt grundlæggende værdi i et demokratisk samfund som Danmark.
Derfor må vi ikke give skruppelløse terrorister lov til at fratage os den ret og overgive os i deres kamp for at undertrykke demokratiet og ytringsfriheden i Danmark og i vores del af verden – tværtimod.
Denne regering har derfor, lige siden vores tiltræden, også lagt stor vægt på at styrke det danske samfunds værn mod terrorisme.
Regeringen har flere gange styrket det lovgivningsmæssige værn mod terrorisme og har samtidig løbende sikret, at Politiets Efterretningstjeneste har de nødvendige ressourcer til rådighed.
Politiets Efterretningstjenestes indsats mod terrorisme spænder vidt fra efterforskning af personer, der mistænkes for at have til hensigt at begå helt konkrete terrorhandlinger, til mere generel rådgivning af myndigheder og virksomheder med henblik på at øge disses modstandsdygtighed over for bl.a.
terrorhandlinger.
Netop sikkerhedsrådgivning er et af de områder, PET har styrket i de senere år som følge af udviklingen i terrortruslen og ved udnyttelse af de ressourcer, som regeringen har stillet til rådighed.
PET har således gennem længere tid arbejdet målrettet på at styrke og udbygge samarbejdet om sikkerhedsspørgsmål og sikkerhedsforanstaltninger med såvel offentlige myndigheder som private virksomheder og organisationer.
Politiets Efterretningstjeneste yder således i dag bl.a.
sikkerhedsrådgivning i forhold til Folketinget, en række ministerier, styrelser, private virksomheder, organisationer samt særligt truede enkeltpersoner.
Indholdet af rådgivningen fra PET og de foranstaltninger, som PET finder anledning til at iværksætte, beror naturligvis på helt konkrete vurderinger.
Som eksempel på et konkret tiltag fra efterretningstjenestens side kan nævnes, at PET i lyset af det skærpede trusselsbillede har indledt et samarbejde med Dansk Industri om at højne danske virksomheders sikkerhed og robusthed.
I fællesskab med Dansk Industri har PET således kortlagt 25 danske virksomheders syn på deres egen sikkerhed og udgivet pjecen »Beskyt din virksomhed«, som indeholder redskaber til at identificere trusler, vurdere sårbarheder og planlægge et beredskab.
I december 2010 offentliggjorde PET endvidere pjecen »Pas på følsomme informationer«, som giver gode råd til virksomheder og myndigheder om, hvordan de forhindrer, at følsom information havner i de forkerte hænder.
Derudover har PET f.eks.
for nylig indgået et samarbejde med TrygFonden om en analyse, som kan skabe klarhed over, hvordan danskerne egentlig opfatter terrortruslen, når de bevæger sig rundt på offentlige steder og på deres arbejdsplads.
Analysen skal også se på, hvordan de forskellige forebyggende tiltag mod terror bliver opfattet.
På baggrund af analyser, erfaringer fra udlandet og ikke mindst erfaringer fra PET’s egen sikkerhedsrådgivning vil PET udforme et rådgivningskoncept rettet mod ejere, ansatte og sikkerhedsansvarlige de steder, hvor mange mennesker samles.
Rådgivningskonceptet skal efterfølgende formidles både til andre myndigheder, til butiksejere og ansatte, sikkerhedsansvarlige og eksempelvis til vagtpersonale.
På baggrund af den skærpede terrortrussel mod danskere og danske interesser visse steder i udlandet, som jo bl.a.
kom til udtryk ved det tragiske terrorangreb mod den danske ambassade i Pakistan, har PET endvidere udbygget sikkerhedsrådgivningen af danske myndigheder og virksomheder i udlandet.
Det er bl.a.
sket, ved at efterretningstjenesten har oprettet en international sikringsgruppe.
Den internationale sikringsgruppe består af PET-medarbejdere, der i kortere eller længere tid bliver udstationeret til danske ambassader i udlandet, hvis terrortruslen gør det nødvendigt.
De udsendte medarbejderes opgave er at træffe de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger på stedet og etablere et tæt samarbejde med lokale myndigheder med henblik på at afværge konkrete trusler.
Det er en kendsgerning i en globaliseret verden, at danske virksomheder i stadig højere grad er udsat for flere og nye typer trusler på både ude- og hjemmemarkeder, og terrortruslen er desværre blevet en af de mange nye trusler.
Virksomhederne skal således sikre sig mod bl.a.
industrispionage, elektroniske hackerangreb, røveri, tyveri, svindel, overfald på medarbejdere, kidnapning, naturkatastrofer og altså terror.
Det må nu en gang være sådan, at det i første række er op til den enkelte person eller virksomhed selv at sikre, at boligen eller virksomheden ikke er sårbar over for trusler.
Det gælder både i forhold til f.eks.
guldsmeden, der skal sikre sin forretning mod røveri, virksomheden, der skal have it-sikkerheden på plads med passwords og krypterede pc’er, og parcelhusejeren, der ønsker at undgå et indbrud.
Selv om terrortruslen mod Danmark fortsat er alvorlig, er det i den forbindelse vigtigt at understrege, at kun et fåtal af virksomheder og privatpersoner har behov for dyre sikkerhedsforanstaltninger i form af f.eks.
sikkerhedsrum eller sikkerhedssluser.
I forlængelse af anholdelsen inden nytår af de fire personer, der er mistænkt for at planlægge et terrorangreb mod Jyllands-Posten, har bl.a.
Dansk Folkeparti været inde på muligheden for at oprette en pulje, administreret af PET, med midler til at dække udgifterne, når en person eller en virksomhed konstateres at være et terrormål.
Det er imidlertid regeringens opfattelse, at en offentlig finansieret pulje til sikkerhedsforanstaltninger vil kunne skabe en forventning hos en lang række virksomheder, som opererer i udlandet, om, at sikkerhedsforanstaltninger generelt er noget, offentlige myndigheder tager sig af.
Det kan have den uheldige konsekvens, at virksomhederne selv undlader at investere i sikkerhed.
Som nævnt har danske virksomheder i første række selv ansvaret for at sørge for sikkerheden i deres virksomhed, men som jeg også har været inde på, er det et område, hvor PET bistår med centrale råd og med vejledning.
I stedet for at uddele en pose penge til bestemte virksomheder er det regeringens opfattelse, at ressourcerne udnyttes bedre ved at sikre, at PET fortsat har de nødvendige rammer til at kunne videreføre og styrke indsatsen vedrørende sikkerheden for danske myndigheder, virksomheder og borgere.
Det er efter regeringens opfattelse den bedste måde at sikre en bred og effektiv indsats på, hvor virksomheder og borgere også selv tager ansvar for deres egen sikkerhed.
Jeg vil så slutte med at gøre det helt klart for alle, at terrortruslen mod Danmark naturligvis aldrig må føre til en indskrænkning af lysten til at deltage i den fri debat.
Selv om vi bliver nødt til at skærpe opmærksomheden og gennemføre relevante foranstaltninger over for de aktuelle trusler, skal vi fastholde Danmark som et frit og et åbent land – ellers har vi under alle omstændigheder tabt kampen mod terroristerne.
Statsstøtte til konkrete sikkerhedsforanstaltninger på private virksomheder er imidlertid ikke vejen frem.
I stedet handler det om at sikre, at PET fortsat har de nødvendige rammer til at kunne videreføre og styrke indsatsen vedrørende sikkerheden for danske myndigheder, virksomheder og borgere.