Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
B 55
Offentligt
978927_0001.png
978927_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 25. februar 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 7 (B 55), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MortenØstergaard (RV).
4. april 2011J.nr. 2011-0001380

Spørgsmål nr. 7:

”Ministeren bedes sende udvalget en juridisk vurdering af, hvorvidt den gældenderetstilstand og den fremtidige retstilstand, såfremt ministerens bebudede ændrings-forslag vedtages, er i overensstemmelse med FN’s Handicapkonvention.”

Endeligt svar:

Det blev oplyst i det foreløbige svar, at spørgsmålet var sendt til udtalelse i Ju-stitsministeriet. Det er imidlertid Beskæftigelsesministeriet, der har ressortansvareti forhold til, om ministeriets egen lovgivning er i overensstemmelse med handicap-konventionen. Det følgende er således Beskæftigelsesministeriets vurdering.Baggrunden for gældende retstilstand er Folketingets vedtagelse af B 116, 2005-2006, forslag til folketingsbeslutning om tillæg til den nedsatte kontanthjælp til un-ge under 25 år med psykiske lidelser.B 116 blev fremsat af S, EL, RV og Socialistisk Folkeparti og af bemærkningernefremgår, at forslaget tager udgangspunkt i de gældende ungeregler på beskæftigel-sesområdet, idet forslagsstillerne dog finder, at reglerne på dette konkrete områdemodarbejder hensigten.Videre fremgår det af bemærkningerne, at der ”er en mindre gruppe af unge, der pågrund af psykiske lidelser ikke umiddelbart kan påbegynde et uddannelsesforløb ogderfor reelt ikke har nogen valgmulighed. Disse unge er i mange tilfælde tvunget tilat forblive på kontanthjælp i længere tid. Af hensyn til de unges behandlingsforløbkan det være nødvendigt i en periode at være uden arbejde eller undervisning. Detkan forebygge, at den unges psykiske lidelse udvikler sig til en mere permanent til-stand. Denne gruppe rammes ekstra hårdt af en lavere kontanthjælp, da disse ungehar brug for et økonomisk fundament, der betyder, at de kan have en hverdag, derfungerer med et socialt liv og aktiviteter, der styrker dem i bestræbelser på atkomme i uddannelse eller arbejde.”Af resumeet til beslutningsforslaget fremgår, at regeringen senest den 1. januar2007 pålægges ”at fremsætte forslag til ændring af lov om aktiv socialpolitik, såle-des at unge under 25 år med psykiske lidelser på den nedsatte kontanthjælpsydelsetildeles et tillæg, så den samlede månedlige kontanthjælpsydelse kommer til at sva-
re til kontanthjælpsniveauet for kontanthjælpsmodtagere over 25 år. Undtaget erpersoner, der modtager starthjælp i henhold til lov om aktiv socialpolitik, og perso-ner, der ikke er omfattet af de på bilag 1 til folketingsbeslutningen opførte syg-domme.”Forslaget blev vedtaget med af et flertal bestående af S, DF, RV, SF og EL. Et fler-tal i Folketinget har således taget stilling til, at en særlig gruppe psykisk syge ungepå kontanthjælp skal have et tillæg.Lovgivningen er udformet i overensstemmelse med denne folketingsbeslutningmed et ændringsforslag, der tillige medtog personer diagnosticeret som havende enemotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype. Med denne ændringblev loven enstemmigt vedtaget af Folketinget – lov nr. 88 af 30. januar 2008.Loven indebærer således en positiv særbehandling af en af Folketinget nøje udvalgtpersongruppe, der er 1) under 25 år, 2) har en F2-diagnose eller borderline jf.WHOs diagnosesystem og 3) opfylder betingelserne for at modtage kontanthjælp.Handicapkonventionens fokus er, at diskrimination på grund af handicap skal und-gås.Handicapkonventionen ses ikke at indeholde forbud imod den ovenfor beskrevnepositive særbehandling, ligesom den ikke ses at indeholde krav om, at personer, derikke opfylder de tre krav, skal opnå tillæg på linje med personer, der opfylder detre krav.Ifølge konventionens artikel 2 betyder ”diskrimination på grund af handicap” en-hver sondring, udelukkelse eller begrænsning på grund af et handicap, hvis formåleller virkning er at svække eller ophæve den ligelige anerkendelse, nydelse ellerudøvelse af alle menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder på detpolitiske, økonomiske, sociale, kulturelle, civile eller et hvilket som helst andetområde.Desuden indeholder konventionens artikel 5 et generelt diskriminationsforbud, dersikrer, at alle er lige for loven. Efter dansk ret er det grundlæggende udgangspunkt,at alle mennesker er lige for loven og således bl.a. har krav på den samme socialebeskyttelse og respekt for menneskerettigheder.Det fremsatte ændringsforslag indebærer, at en ny gruppe unge – unge der modta-ger starthjælp eller introduktionsydelse og som har en F2-diagnose eller borderline- også vil få positiv særbehandling i ydelsesmæssig henseende.Det er således efter Beskæftigelsesministeriets vurdering ikke holdepunkter for atantage, at den gældende retstilstand eller det foreslåede ændringsforslag til B 55skulle være i strid med handicapkonventionen.Venlig hilsen
Inger Støjberg
2