Fremsat den 1. april 2011 af Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF), Meta Fuglsang (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at forbedre tilbuddene på landets
voldtægtscentre
Folketinget pålægger regeringen inden november 2011
at tage de nødvendige skridt for at sikre mere ensartede og
forbedrede tilbud til ofre for voldtægt eller
voldtægtsforsøg.
Følgende tilbud skal være landsdækkende:
1.
Voldtægtsofre, som henvender sig inden for 6 måneder
efter hændelsen har fundet sted, skal kunne få
behandling på et center for voldtægtsofre.
2.
Voldtægtsofre skal tilbydes en retsmedicinsk
undersøgelse inden for rimelig tid (svarende til et
nødvendigt tidsrum for at tilkalde relevant fagperson),
uanset om der er sket anmeldelse til politiet.
3.
Voldtægtsofre har krav på akut og opfølgende
psykologbehandling i forhold til det konkrete behov samt tilbud om
gruppeterapi. Det anbefales, at centrene tilknytter psykologbistand
direkte til centret.
4.
Voldtægtsofre tilbydes hjælp fra socialrådgivere,
der er knyttet direkte til centret.
5. Parterne
tilbydes mægling i egnede
»gråzonesager«
6. Der oprettes
tilbud til pårørende om hjælp til at
håndtere egne reaktioner og til at støtte offeret.
Bemærkninger til forslaget
Forslag om ensartede og
forbedrede tilbud
Forslagsstillerne ønsker ensartede og forbedrede tilbud
til voldtægtsofre i hele landet. Bopæl bør ikke
være afgørende for, om man får
tilstrækkelig psykolog- eller lægebehandling efter en
voldtægt eller et voldtægtsforsøg. Det er
desværre realiteterne i dag.
Forslagsstillerne ønsker, at der i dialog med regionerne
bliver fastlagt et rimeligt og ensartet minimumsniveau for de
psykologiske og lægefaglige tilbud, som regionerne tilbyder
voldtægtsofre. Forslagsstillerne er parate til at
tilføre området ekstra midler, mod at regionerne
forbedrer tilbuddene.
Psykologiske og lægefaglige tilbud er afgørende
for, at de ofte helt unge kvinder, som er ofre i
voldtægtssager, kan komme videre i livet. I betragtning af at
der er relativt få sager, som reelt finder deres afslutning i
retssalen, er mægling desuden et relevant tilbud.
Det foreslås derfor, at følgende tilbud til ofre
for voldtægt eller forsøg på voldtægt
bliver landsdækkende:
1.
Voldtægtsofre, som henvender sig inden for 6 måneder
efter hændelsen har fundet sted, skal kunne få
behandling på et center for voldtægtsofre.
2.
Voldtægtsofre skal tilbydes en retsmedicinsk
undersøgelse inden for rimelig tid (svarende til et
nødvendigt tidsrum for at tilkalde relevant fagperson),
uanset om der er sket anmeldelse til politiet.
3.
Voldtægtsofre har krav på akut og opfølgende
psykologbehandling i forhold til det konkrete behov samt tilbud om
gruppeterapi. Det anbefales, at centrene tilknytter psykologbistand
direkte til centret.
4.
Voldtægtsofre tilbydes hjælp fra socialrådgivere,
der er knyttet direkte til centret.
5. Parterne
tilbydes mægling i egnede
»gråzonesager«
6. Der oprettes
tilbud til pårørende om hjælp til at
håndtere egne reaktioner og til at støtte offeret.
Uddybende om
psykologhjælp
I al almindelighed er det ofte tilstrækkeligt med fem
psykologsamtaler. Der er imidlertid voldtægtsofre, som har
behov for flere samtaler. Derfor er det uhensigtsmæssigt med
et loft på fem psykologsamtaler uden brugerbetaling, som
flere centre for voldtægtsofre opererer med.
Problemstillingen har været diskuteret tidligere. Under
førstebehandlingen af beslutningsforslag nr. B 123 i
folketingsåret 2007-08, 2. samling om at beskytte kvinder mod
seksuelle overgreb m.v. fremsat af Dansk Folkeparti, udtaler
daværende justitsminister Lene Espersen bl.a:
»Jeg vil sige til hr. Peter Skaarup, at en del af
beslutningsforslaget i princippet ikke hører under mit
ressortområde, for det er ministeren for sundhed og
forebyggelse, der forestår den del af det.
Mig bekendt plejer regeringen at lave rigtig, rigtig gode
finanslovaftaler med Dansk Folkeparti, og jeg vil i hvert fald sige
til hr. Peter Skaarup, at jeg er helt enig med Dansk Folkeparti og
hr. Peter Skaarup i, at det ikke er der, samfundet skal stå
og mangle midler. Hvis der er behov for psykologbistand, skal den
naturligvis være til rådighed, og jeg vil derfor
på regeringens vegne tilkendegive, at vi med stor
velvillighed vil se på, at det er noget som man søger
løst endnu bedre i forbindelse med kommende
finanslovforhandlinger.«
Der er imidlertid ikke tilført området yderligere
midler.
Uddybende om gruppebehandling
Det at være udsat for seksuelle overgreb er ofte
tabuiseret. Mange ofre føler stor skyld og skam i
forbindelse med overgrebet/ne. Som en følge heraf er der
mange voldtægts?ofre, som isolerer sig. Muligheden for at
møde andre, der har været i en lignende situation,
bryder den isolation og giver en forståelse for, at andre har
været udsat for noget tilsvarende. Erfaringerne fra
gruppeforløb i Århus og København viser, at
denne form for terapiforløb har positiv effekt i forhold til
at behandle PTSD-symptomer. Gruppebehandling bør derfor
tilbydes ved de centre, der er store nok til at kunne samle
deltagere, og ramte fra mindre centre bør gøres
opmærksom på tilbuddene ved de større centre med
henblik på at blive henvist dertil.
Uddybende om mægling
Som beskrevet nedenfor ender en stor del af
voldtægtssagerne uden en egentlig retlig afgørelse.
Enten fordi der ikke vurderes at være grundlag for at rejse
en sigtelse, eller fordi der ikke er tilstrækkelige beviser
til at føre sagen. For at få en form for afslutning
på forløbet kan der er i nogle tilfælde
være grundlag for at gennemføre en mægling
mellem de involverede parter. En mægling, som naturligvis
ikke har en retslig virkning, men som i udvalgte tilfælde vil
kunne hjælpe med til at give parterne en afslutning på
et forløb, som kan være svært for begge parter.
Mægling vurderes at være særlig relevant i
såkaldte gråzonesager, og skal i sagens natur
være et tilbud, der er betinget af parternes frivillige
deltagelse.
Uddybende om ophævelse af
tidsgrænsen
Den eksisterende tidsgrænse for adgangen til
psykologbehandling er stærkt problematisk. Voldtægt er
et af de traumer, som oftest medfører PTSD. En
undersøgelse viser, at der 3 måneder efter overfaldet
var 47 pct., som opfyldte de diagnostiske kriterier for PTSD. Efter
henholdsvis 6 og 9 måneder led 41,7 pct. stadig af PTSD. Det
ser således ud til, at man efter 6 måneder ikke kan
forvente en spontan bedring af PTSD, jf. Rothbaum, et al. , A
prospective examination of posttraumatic stress disorder in rape
victims. Journal of Traumatic Stress 1992, 5: 455-475. Tilsvarende
resultater findes i andre undersøgelser, jf. f.eks. Kessler
et al. : Posttraumatic Stress Disorder in the National Comorbidity
Survey. Archives of General Psychiatry, 1995 52, 1048-1060. ; Dahl:
Rape - A Hazard to Health. Oslo: Scandinavian University Press,
1993.
En undersøgelse foretaget ved Center for
Voldtægtsofre i Århus blandt kvinder, der havde
været udsat for et seksuelt overgreb, viste, at 72 pct. af de
ramte led af PTSD, selv om det i gennemsnit var 7-8 år siden,
de havde været udsat for overgrebet. De ramte blev tilbudt et
behandlingsforløb, og præliminære analyser
viser, at behandlingen reducerede de ramtes traumesymptomer
signifikant, jf. Bak, R. S, publikationen er under
udarbejdelse.
På baggrund af ovennævnte er det vigtigt at udvide -
eller endda helt at fjerne - voldtægtscentrenes fastsatte
tidsgrænser for tilbud om psykologbehandling til
voldtægtsramte.
Uddybende om tilbud til
pårørende
En undersøgelse lavet ved Center for Voldtægtsofre
i Århus viser, at de pårørende til
voldtægtsramte i mange tilfælde selv rammes
hårdt, når en af deres nærmeste udsættes
for et seksuelt overgreb. Faktisk er en stor del af de
pårørende selv traumatiserede og oplever et stort
behov for hjælp i efterforløbet til både at
håndtere egne reaktioner og til at støtte den
voldtægtsramte. Tilbud til de pårørende kan
omfatte 1) Informationsmøder, hvor de pårørende
får kendskab til normale reaktioner hos den
voldtægtsramte, og hvordan man bedst støtter den
ramte. 2) Rådgivende samtaler med de pårørende.
3) Telefonisk eller internetbaseret rådgivning til
pårørende
Uddybende om tilknyttet
socialrådgiver
En del voldtægtsramte er allerede inden overgrebet socialt
udsatte eller belastede af forskellige sociale problematikker.
Mange ofre vil desuden blive ramt ikke blot fysisk og psykisk, men
også socialt af at blive udsat for et overgreb. Det kan
være problematikker forbundet med sygemelding fra arbejde,
længerevarende/permanent nedsættelse af
arbejdsfunktion, behov for støtte i forhold til at fastholde
skolegang, behov for støtte til at undgå social
isolation m.v. Hertil kommer at der ofte er behov for at lave
underretninger, når de ramte er under 18 år. Da de
sociale problematikker er så fremtrædende og i
høj grad fører yderligere belastning med sig,
bør der knyttes socialrådgivere til centrene.
Tilbud til
voldtægtsofre
Krav til tilbud til
voldtægtsofre
Regionerne er ikke forpligtet ved lov til at oprette og drive
centre for voldtægtsofre. Der ligger imidlertid en klar
henstilling på området i Sundhedsstyrelsens
»Vejledning om den fremtidige organisation af
sundhedsvæsenets indsats for volds- og voldtægtsramte
kvinder« fra oktober 1999.
Heraf fremgår det bl.a., at »Formålet med den
foreslåede organisation af indsatsen er, at der tilbydes akut
omsorg, retslægelig undersøgelse
(personundersøgelse), rådgivning og behandling til
kvinder, der har været ofre for seksualiseret og anden vold.
Ordningen skal tilgodese offerets behov for tryghed og omsorg i den
akutte situation, og samtidig sikre, at der så tidligt som
muligt kan gennemføres en adækvat
personundersøgelse m.h.p. vurdering og dokumentati?on af
voldsfølgerne, herunder sikring af de nødvendige
prøver til retsmedicinske og andre undersøgelser.
Beredskabet skal omfatte både kvinder, der har politianmeldt
vold/voldtægt, og kvinder, der ikke, eller ikke umiddelbart,
ønsker at foretage en politianmeldelse af
overgrebet«.
Vejledningen er udarbejdet på baggrund af beretning over
beslutningsforslag nr. B 10 fra folketingsåret 1997-98, 2.
samling. Af Sundhedsstyrelsens vejledning fremgår det
bl.a.:
»Beredskabets geografiske placering skal være
lettilgængelig og være velkendt som stedet, hvor man
som offer for vold eller voldtægt kan få hjælp,
omsorg og evt. henvisning til yderligere hjælp.
[…]
Det skal pointeres, at personundersøgelsens omfang og
sporsikringen bør være uafhængig af, om der
allerede er eller bliver foretaget politianmeldelse. Det bør
sikres, at undersøgelsens resultater kan videregives i en
erklæring til retsmyndighederne, hvis/når der foretages
en politianmeldelse.
[…]
Procedurerne for modtagelse, undersøgelse og behandling
bør dog være ensartede i landet, uanset hvilke
strukturelle rammer procedurerne foregår i.
Følgende indholdsmæssige krav bør være
opfyldt:
-
døgnåben modtagelse med faciliteter til akut
lægeundersøgelse, sikring og opbevaring af
prøver
- lokale til evt.
politiafhøring
- mulighed for
overnatning
-
sygeplejepersonale i døgnvagt
- psykolog og
socialrådgiver tilknyttet ordningen
- læger i
tilkaldevagt, der besidder den fornødne kompetence til at
undersøge, vurdere samt evt. behandle voldsfølger,
sikre prøver og - evt. i samarbejde med det nærmeste
retsmedicinske institut - affatte erklæringer om
undersøgelsen til brug for politi og retsvæsen
(samarbejdet med det retsmedicinske institut kan evt. baseres
på telemedicin (videokonference))
- procedure for
opfølgning, herunder aftale om lægeundersøgelse
en/to uger efter første undersøgelse
- tilbud om
henvisning/kontakt til psykolog som fast rutine
- fastlagt
procedure for evt. kontakt til advokat«.
Eksisterende tilbud
Der er etableret et antal voldtægtscentre på landets
sygehuse. Tilbuddene til voldtægtsofre varierer fra region
til region. Region Sjælland skiller sig særligt ud ved
ikke at have et voldtægtscenter i Regionen.
Voldtægtsofre henvises i stedet til Rigshospitalet. For
voldtægtsofre, der opholder sig på Sydsjælland,
er der derfor stor afstand til undersøgelse og behandling
på Rigshospitalets Center for Voldtægtsofre.
Tilbuddene til voldtægtsofre varierer fra landsdel til
landsdels. Visse centre kan tilbyde længerevarende og
opfølgende psykologbehandling, mens der andre steder
tilbydes et fast og minimalt antal samtaler. Normalt tilbyder
centrene i omegnen af fem samtaler med en psykolog.
Normalt kan voldtægtsofferet få foretaget en
retsmedicinsk undersøgelse, førend vedkommende
beslutter, om der skal foretages en politianmeldelse. Det
gælder dog ikke i nattetimerne i København, hvor der
kun tilbydes akut sporsikring, såfremt der er foretaget en
politianmeldelse. Forslagsstillerne er ikke bekendt med situationen
på landets øvrige sygehuse i forhold til dette punkt.
Eventuelle spor vil i hovedreglen kunne opbevares i en tre
måneders betænkningsperiode.
På flere af centrene skal man henvende sig indenfor en
nærmere fastsat periode efter overfaldet har fundet sted for
at modtage behandling. F.eks. er grænsen i København
72 timer (svarende til tre døgn), mens grænsen er syv
døgn i Odense og Aarhus.
Kun København og Ålborg har socialrådgivere
tilknyttet centrene for voldtægtsofre.
På trods af at forsøgsordninger har været
positivt evalueret, er der aktuelt set ingen tilbud til
pårørende til ofre for voldtægt. Der eksisterer
heller ikke stående tilbud om gruppeterapi, selv om
både København og Århus har gjort sig erfaring
med oprettelse af ad hoc grupper.
I København har man desuden erfaringer med mægling
i sager, som ikke har været relevante for en domstol.
Mægling er et interessant redskab, idet det er relativt
få sager, som finder en retlig afslutning.
Antal henvendelser til
voldtægtscentrene
Antallet af henvendelser til voldtægtscentrene viser et
fald i antallet af henvendelser fra 2007 til 2009 på 13 pct.
En del af det fald vil imidlertid skyldes en mere restriktiv
praksis for adgangen til voldtægtscentret i Aarhus. Med det
udgangspunkt er antallet af henvendelser relativt stabilt fra 2006
til 2009. Antallet af henvendelser topper i 2007.
Udviklingen i antal
henvendelser til centre for voldtægtsofre* | | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | København | 303 | 335 | 347 | 329 | Uændret** | Aarhus | 118 | 136 | 177 | 136*** | 132*** | Odense | 52 | 57 | 67 | 66 | 53 | Ålborg | 31 | 34 | 29 | 30 | 24 | Samlet | 504 | 562 | 620 | 561 | 538 | Kilde: Respektive centre for
voldtægtsofre * Medtager ikke Bornholm, Hillerød,
Kolding og Herning ** Årsrapport ikke udgivet da data blev
indhentet, men centret oplyser, at tallene er nogenlunde
uændrede *** Faldet i henvendelser i 2008 skyldes, at
man overgik til kun at acceptere ofre, der henvender sig indenfor
72 timer. Tidligere 6 måneder. I 2008 afviste man 32 personer
som følge af den regel. |
|
Satspuljemidler
I finansloven for 1999 blev der afsat 5 mio. kr. årligt i
4 år til et nationalt voldtægts-videnscenter på
Rigshospitalet. Efter en sammenligning af forskningsaktiviteterne
ved centrene i henholdsvis Aarhus og København blev det
besluttet, at tilskuddet fra satspuljen med virkning fra 2007
skulle deles mellem de to centre. Bevillingen er fortsat efter de 5
første år og er budgetteret til og med år
2012.
Bevillingen deles mellem Center for Voldtægtsofre
på Rigshospitalet og Center for Voldtægtsofre på
Århus Sygehus baseret på antallet af
henvendelser til de to centre. Satspuljemidlerne er
øremærket til forskning og formidling. De kan derfor
(principielt set) ikke anvendes til behandlingstilbud for
voldtægtsofre.
Voldtægt i Danmark
Det anslås, at der i Danmark er ca. 2.600 kvinder, som
hvert år udsættes for voldtægt. Hertil kommer et
ukendt antal af mandlige ofre. De 2.600 voldtægter er et
skøn, der baserer sig på selvrapportering, og som
således er behæftet med betydelig usikkerhed, jf.
Balvig & Kyvsgaard, Udsathed for vold og andre former for
kriminalitet: Offerundersøgelserne 2005-2009 med delvis
opdatering for 2010. København: Københavns
Universitet, Justitsministeriet, Det Kriminalpræventive
Råd og Rigspolitichefen. 2010 s. 82.
Det skønnede antal voldtægter sammenholdt med
antallet af politianmeldte voldtægter indikerer, at det kun
er ca. 1/5 af alle voldtægter, som bliver meldt til politiet.
Anmeldelsesprocenten er altså relativt lille. I Balvig og
Kyvsgaards voldsofferundersøgelse er der spurgt til
kvindernes forklaring på, at de ikke har anmeldt, hvad de
selv betegner som et overgreb. Voldsofferundersøgelsen
vedrører interviews foretaget i 2008 og 2009.
Derfor anmeldes voldtægten
ikke
Blandt kvinder, som har oplevet, men ikke anmeldt et
forsøg på eller fuldbyrdet voldtægt indenfor de
seneste 5 år, er den selvrapporterede forklaring:
- 15 pct., fordi
det var en kæreste eller ven, eller det kunne gå ud
over børn
- 28 pct., fordi de
var bange eller i panik
- 12 pct., fordi de
følte skyld/skam eller mente, de selv havde lagt op til
det
- 20 pct., fordi de
ikke mente, der var grund til det, eller at der ikke var sket noget
kriminelt
- 9 pct. fordi de
ikke troede, det ville hjælpe, eller ikke havde lyst
- 5 pct. anden
grund
- 12 pct. ved
ikke.
Kilde: Balvig & Kyvsgaard: Udsathed for vold og andre former
for kriminalitet: Offerundersøgelserne 2005-2009 med delvis
opdatering for 2010. København: Københavns
Universitet, Justitsministeriet, Det Kriminalpræventive
Råd og Rigspolitichefen. 2010 s. 82
Anmeldte voldtægter
Siden 2007 har der været et betydeligt fald i antallet af
registrerede politianmeldelser for voldtægt. Der foreligger
ingen undersøgelser, som kan vurdere, hvorvidt dette
afspejler et reelt fald i antallet af begåede
voldtægter. Ser man på udviklingen i en 10-års
periode, er det åbenbart at antallet af anmeldte
voldtægter i 2010 er på sit laveste i perioden.
Samtidig er det tydeligt, at relativt store udsving fra år
til år ikke er usædvanligt. Det er således
uklart, om der nødvendigvis er tale om et varigt fald i
antallet af anmeldelser.
Udviklingen i anmeldte
voldtægter | Antal \ årstal | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | Anmeldte voldtægter | 497 | 493 | 500 | 472 | 562 | 475 | 527 | 566 | 475 | 431 | 398* | Danmarks Statistik: Statistiskbanken:
STRAF11 og STRAF22: Vedr. straffelovens §§ 216, 217, 221
samt 224 jf. 216, 217 og 221 *For 2010 er anvendt en anden
opgørelsesmetode, fordi tallene for hele året
(STRAF22) ikke foreligger. I årene 2007-2009 har forskellen
mellem de to opgørelser ligget mellem 8 og 14. |
|
Sagernes afgørelse
I sammenligning med både skønnet for det samlede
antal af voldtægter i Danmark samt antallet af anmeldte
voldtægter er der relativt få gerningsmænd, som
modtager en dom for voldtægt. I 2009 blev i alt 65 personer
dømt skyldige. Tallet svarer til, at der sker
domsfældelse i 15 procent af de anmeldte
voldtægtssager. I 2009 var der 18 frifindelser, mens
påtalen blev opgivet i 176 tilfælde. De øvrige
sager falder tidligere i forløbet. Når påtalen
bliver opgivet, afspejler det, at anklagemyndigheden har vurderet,
at der ikke er beviser, som vil kunne få den sigtede
dømt i retten.
Afgørelser* i anmeldte
voldtægtssager | Antal \ årstal | 2007 | 2008 | 2009 | Fældende afgørelser
(skyldig) | 69 | 57 | 65 | Ikke fældende afgørelser
(ikke skyldig) | 217 | 175 | 194 | - heraf »frifindelser« | 13 | 3 | 18 | - heraf »påtale
opgivet« | 204 | 172 | 176 | Afgørelser i alt | 286 | 232 | 259 | Kilde: Danmarks Statistik:
Statistiskbanken STRAF44 og STRAF45: Vedr. straffelovens
§§ 216, 217, 221 samt 224 jf. 216, 217 og 221 * Træffes af politi eller ved dom.
Hver afgørelse kan vedrøre flere forhold, ligesom
afgørelsen ikke nødvendigvis falder i samme år
som forholdet anmeldes. |
|
»Voldtægt der anmeldes« er en
undersøgelse af politianmeldte voldtægter og
voldtægtsforsøg i Danmark i årene 2000, 2001 og
2002. Den seneste udgivelse er kommet i februar 2011 og omhandler
voldtægtssagernes vej fra anmeldelse til afgørelse,
jf. Voldtægt der anmeldes: Del VI Voldtægtsanmeldelsers
vej gennem retssystemet Camilla Laudrup m.fl., Det
Kriminalpræventive Råd, 2010:
Analysen viser, at det er færre end hver femte (19 pct.)
af samtlige anmeldelser i perioden, som ender med en dom for
voldtægt. 4 pct. af sagerne ender med frifindelse.
I en lille tredjedel (28 pct.) af sagerne falder sagen, fordi
der ikke identificeres en formodet gerningsmand. Ca. en tredjedel
(32 pct.) af sagerne bliver sluttet udenretsligt med
»undladelse af påtale« og kommer aldrig for en
dommer. En lille tredjedel (30 pct.) af sagerne kommer for en
domstol. De resterende 10 procent afsluttes uden sigtelse af manden
(10 pct.). Heraf sluttes 2 procent af sagerne, fordi den formodede
gerningsmand er under den kriminelle lavalder.
Analysen viser desuden, at langt de fleste kvinder, der anmelder
voldtægt, har fysiske skader samt at færre end 4 ud af
10 anmeldelser af voldtægt (36 pct.), hvor kvinden har
fysiske skader, ender for en domstol.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
forbedre tilbuddene på landets voldtægtscentre.
(Beslutningsforslag nr. B 117)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.