Nu håber jeg ikke, man opfatter det som udtryk for meget dårligt humør, når jeg siger, at jeg godt vil se forslaget på skrift først, inden jeg tager stilling til, om jeg vil støtte det som et bedre forslag end det, jeg selv har fremsat.
Det skal jo forhandles på plads med Socialdemokraterne, kan jeg forstå, inden, og hvem ved, hvad der kan ske i den proces.
Så jeg vil bare sige, at det vil jeg nok forbeholde mig ret til.
Når det er sagt, så er det klart, at et forslag selvfølgelig virker fristende, når det stiller ikke mindst kontanthjælpsmodtagere, som skal rejse fra Brønderslev til Aalborg, bedre end det forslag, jeg selv har fremsat.
Det er klart.
Så med den måde, ministeren har beskrevet det på – og hvorfor skulle jeg tro, at ministeren havde fundet på et særlig udvalgt gunstigt tilfælde, det er der jo ingen grund til at tro om den her regering at man gør – så er det jo meget positivt.
Så vil jeg bare sige, at når vi har fremsat det her beslutningsforslag fra Enhedslistens side, er det, fordi det ikke var mit indtryk, da jeg stillede spørgsmål til ministeren om det her og også havde en debat med hende her i Folketingssalen, at vi kunne være helt sikre på, at problemet ville blive løst, og så synes jeg måske, det var meget fornuftigt at fremsætte forslaget.
Jeg vil også sige, at jeg jo sagtens fortsat kan være munter, men jeg kunne godt forestille mig, at der er et par kontanthjælpsmodtagere rundtomkring i landet, som har lidt svært ved at forstå, at noget, alle synes er rimeligt og burde bringes i orden, ikke kan bringes i orden, og at man lige pludselig den 1.
januar får meddelelse fra kommunen om, at nu er det der med de i 1.500 kr.
altså slut; det er blevet til 1.000 kr., og så må man selv betale resten.
Der kan det måske være lidt svært at opretholde humøret, ligesom der måske også kan være en enkelt kommunalt ansat sagsbehandler, der også har haft lidt svært ved at bevare humøret, når han skulle afsende besked til kontanthjælpsmodtageren om det her, som han selv syntes var virkelig, virkelig urimeligt.
Så der kan måske være grund til, at der er nogle, der skal være sure her, men dem, der skal være sure, er sådan set ikke mig, så jeg vil tage det, hvad det angår, fuldstændig roligt.
Der er nogle enkelte bemærkninger i øvrigt til det her, og først og fremmest vil jeg sige, at i de omgange, det har været diskuteret, har det jo været karakteristisk, at der har været to argumenter for, at man skulle have en bedre støtteordning end de 1.000 kr.
Jeg må nok sige, at hensynet til kontanthjælpsmodtagernes økonomi har spillet en forholdsvis lille rolle i argumentationen.
Det har mere været et spørgsmål om, at man var nødt til at sikre, at folk kunne få en ordentlig kompensation, så de kunne få den bedst mulige aktivering.
Jeg vil sige, at det synes jeg da også er et rimelig sagligt argument, og jeg tror, der kan findes rigtig mange eksempler på mennesker, som bor i tyndt befolkede dele af Danmark – for nu ikke at falde i den fælde at begynde at omtale Brønderslev som et udkantsområde, det skal man jo passe på med, når man kommer fra et sted deroppe i nærheden – som godt kan have brug for at komme i aktivering et sted, der ligger lidt langt væk, hvis de skal have det bedst mulige tilbud.
I Brønderslev er der så det, at kommunen jo er skruet sammen på en sådan måde, at selv om man holder sig inden for kommunens område, kan man skulle transporteres ganske langt.
Det var et fuldstændig rigtigt eksempel, ministeren nævnte med, at man kan skulle til Aalborg, og det er noget, som ganske mange bliver udsat for.
Så jeg synes, det er vigtigt, at man får det problem løst.
Så har der været lidt diskussion om, hvordan det skulle finansieres, og jeg er glad for, at ministeren understregede, at Enhedslisten ikke er med i satspuljeforliget, for satspuljeforliget er jo det, man altid hører om, når pengene deles ud.
Men gudskelov sørgede hr.
Eigil Andersen i dag for også at præcisere, hvor pengene kommer fra, for det er jo vigtigt.
Pengene kommer jo fra de mennesker, der er på overførselsindkomst, fra kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse og pensionister, og i stedet for at få reguleret deres indkomst på samme måde som de mennesker, der har løn, får de den reguleret en lille smule mindre, og de penge, det giver, deler man så ud til gode formål.
Her ville man så have sendt nogle af pengene tilbage til kontanthjælpsmodtagerne.
Jeg deler sådan set Socialdemokraternes og SF's opfattelse af, at det ville være en lidt underlig måde at bruge de her penge på.
Jeg er helt med på – jeg tror, det var Venstres ordfører, der sagde det – at man jo kan bruge de penge til, hvad man har lyst til, og det er jo rigtigt, men man har vel haft sådan den der grundopfattelse, at de skal bruges til nogle ting, som ikke er almindelig drift.
Det siger jeg vel vidende, at store dele af psykiatrien og driften i psykiatrien drives af satspuljemidler, så det er jo ikke noget, man gør særlig konsekvent.
Men det forstår jeg nu godt.
Jeg vil bare sige, at det er vanskeligt forståeligt for mig, og jeg tror, at det er endnu mere uforståeligt for de mennesker, som er blevet ramt af det her, hvad enten det er kontanthjælpsmodtagere eller mennesker, som sidder i kommunerne og arbejder med de her ting, at det skulle være et problem, som man ikke kunne have løst inden den 1.
januar 2011.
Det er jo sådan, at vi nu efterhånden i en 4-5 måneder har haft en tilstand, hvor man kun kunne få de her 1.000 kr.
i kompensation.
Det tror jeg er ganske ubegribeligt for folk, og det bliver et eller andet sted nok endnu mere ubegribeligt, når man så kommer med en ordning, som man i hvert fald siger er bedre end den, man havde foreslået.
Men i øvrigt vil jeg sige, at jeg da synes, det er dejligt, at det sker i forbindelse med, at man gennemfører et afbureaukratiseringstiltag i forhold til dagpengesystemet og arbejdsmarkedssystemet.
Det er jo hårdt tiltrængt, så måske kan det blive en lang række forslag, der kan komme ud af det, som kan vække tilfredshed også hos Enhedslisten.
Det ville jo være dejligt.
Jeg synes altså, det er rigtig godt, at der en løsning på vej, og vi vil selvfølgelig, når den løsning bliver færdigforhandlet og bliver lagt frem, stille de nødvendige spørgsmål for at være fuldstændig overbevist om, at forslaget er bedre end vores forslag.
Hvis det viser sig, at forslaget
er
bedre end vores forslag, så kan man være evig forvisset om, at Enhedslisten ikke vil fastholde et forslag, der vil forringe vilkårene for kontanthjælpsmodtagerne.
Det behøver man ikke at være bekymret for.
Jeg er i hvert fald glad for, at det ser meget anderledes ud nu med hensyn til en løsning på det her problem, end det gjorde, da vi fremsatte det her forslag i sin tid, og det synes jeg er positivt.
Så jeg vil nok sige, at jeg sådan set er glad og optimistisk, også fordi jeg da håber på, at Socialdemokraterne vil sørge for, at det forslag, som ministeren kommer med, ikke bliver dårligere end det, ministeren skitserede, og at ministerens eksempel var relativt tilfældigt valgt og mere for at tilfredsstille mine geografiske interesser end ud fra et ønske om at finde et eksempel, som var særdeles positivt og godt for forslaget.
Men det vender vi tilbage til.