Jeg vil på forslagsstillernes vegne gerne takke for debatten, som jo har været oplysende på sin egen måde.
Jeg har noteret mig, at de fire oppositionspartier er blevet kritiseret stærkt af stort set alle andre ordførere for, at vi tillader os at fremsætte et åbent beslutningsforslag, fordi også statsministeren mente, at det, der var blevet vedtaget i Folketinget, var gået for vidt.
Og det var jo på baggrund af den sag med den afghanske tolk, der deltog i det danske forsvarsarbejde i Afghanistan.
Så er vi blevet kritiseret for ikke detaljeret at have gjort rede for vores politik eller for slet ikke at have gjort rede for den politik, vi ønsker gennemført.
Men nu er formen på et beslutningsforslag faktisk således, at et beslutningsforslag består i, at Folketinget pålægger regeringen at gøre noget bestemt.
Det er mønsteret i et beslutningsforslag, og det er også mønsteret i dette beslutningsforslag.
Vi har faktisk vist os meget åbne.
Det er derfor, vi ikke op og ned ad stolper har remset op, hvad vi kunne tænke os af ændringer.
Men vi har taget udgangspunkt i en helt konkret situation, hvor landets statsminister for åben skærm erkender, at det, der er vedtaget herinde vedrørende reglerne for at få permanent opholdstilladelse, er gået for vidt.
Derfor foreslår vi med det her beslutningsforslag, at regeringen indkalder til en bred forhandling om at finde nogle mere fleksible regler.
Vi har altså ikke afvist de regler, som regeringen og Dansk Folkeparti har vedtaget, men vi appellerer til, at de bliver mere fleksible, bl.a.
med baggrund i statsministerens reaktion.
Jeg må så sige til Liberal Alliances ordfører, at Liberal Alliance ikke har læst beslutningsforslaget helt korrekt.
Vi siger ikke, at vi skal afskaffe et bestemt pointsystem nu og så sætte os til forhandlingsbordet bagefter.
Nej, vi siger, at vi starter ved forhandlingsbordet, mens der stadig væk er et system, der gælder, med henblik på at få et mere fleksibelt system.
For vi er enige i det, integrationsministeren meget fint har sagt heroppe fra talerstolen i dag og i andre sammenhænge, nemlig at permanent opholdstilladelse skal gives – og nu citerer jeg – til udlændinge, der vil gøre en aktiv indsats for egen integration.
Det er vi alle sammen enige om er udgangspunktet.
Det er ikke meningen, at vi bare skal give hvem som helst, der kommer og siger, at de gerne vil bo i Danmark resten af deres liv, permanent opholdstilladelse.
Det er der overhovedet ikke nogen af partierne der ønsker.
Så vi gør selvfølgelig vores overvejelser om, hvordan vi kan skabe en større fleksibilitet – og hvorfor gør vi det?
Det gør vi, fordi vi har set så mange eksempler på borgere, der har gjort sig meget umage med at uddanne sig, har taget en kandidatuddannelse eller er lige ved at gøre den færdig, bliver færdig til sommer, og regner med, når de også har været her i 7 år, at kunne få permanent opholdstilladelse.
Men så bliver der lige pludselig lavet noget om med virkning fra en dag i foråret 2010, og så kan det ikke lade sig gøre.
Så skal man begynde forfra.
Hele diskussionen om arbejde kontra uddannelse er i virkeligheden en meget, meget trist diskussion.
For vi har store forhåbninger og målsætninger i det danske samfund om – alle partierne er enige om det – at 95 pct.
skal gøre en ungdomsuddannelse færdig, og at 50 pct.
skal tage en videregående uddannelse.
Men så honorerer vi det ikke, når folk, der bor her i landet, faktisk gør sig umage for at opfylde de krav.
Det er ulogisk, og det er ikke rimeligt.
Der har også været nævnt andre eksempler.
Jeg skal ikke repetere dem alle sammen igen, men alle – og det gælder selvfølgelig også Venstres, Konservatives og Dansk Folkepartis medlemmer af Folketinget – har modtaget de samme mails, som vi andre har, og som viser den meget firkantede måde, som nu gælder, hvad angår definitionen af, hvad der skal opfyldes for at kunne opnå permanent opholdstilladelse i Danmark.
Vi ønsker en større fleksibilitet.
Vi lægger åbent op til regeringen, at vi deltager.
Regeringen afgør jo selv, hvilke kompromiser den vil indgå, så det er ikke, fordi vi sætter en fælde for regeringen.
Vi vil tilbyde at bidrage med konstruktive forslag til, hvordan vi får noget, der er mere fleksibelt end det, der i dag.
Når vi ønsker den større fleksibilitet, er det faktisk, fordi vi erkender, at mennesker er forskellige, og at man kan gøre en stor indsats for sin egen integration på forskellige måder.
Men integrationen er dog det vigtigste.
Det er jo ikke måden, hvorpå man er integreret, der skulle være det centrale, men det er det blevet med det pointsystem, som regeringen har lavet sammen med Dansk Folkeparti.
Så vil jeg til sidst sige, at de borgerlige ordførere har tillagt forslagsstillerne mange mærkelige motiver, herunder at alle, uanset hvad de har bedrevet, skal kunne få permanent opholdstilladelse.
Det er jeg faktisk pinligt berørt over og ked af, for det fremmer ikke en ordentlig politisk debat at tillægge sine modstandere nogle motiver, som ingen af dem nogen sinde har givet udtryk for.
Ingen kan finde nogen som helst citater om, at jeg mener, at folk, der er på offentlig forsørgelse, har gæld til samfundet, er kriminelle eller har siddet i fængsel, jeg ved ikke hvor længe, bare skal kunne gå ind og hæve en permanent opholdstilladelse i en automat.
Nej, det mener Det Radikale Venstre ikke, selv om nogle af ordførerne har påstået noget i den stil.
Jeg noterer mig også, at der er sket store forandringer hos nogle af de ordførere, der er herinde.
Nu tænker jeg på min gamle partifælle, hr.
Simon Emil Ammitzbøll, som tilsyneladende ikke længere mener, at statsborgere skal kunne få deres ægtefæller og børn familiesammenført i Danmark, i kraft af at de er statsborgere i Danmark.
Det var bare lige en parentes, som jeg ikke kunne lade stå.
Men jeg vil gerne foregribe et spørgsmål fra hr.
Simon Emil Ammitzbøll om sundhed, om man kunne forestille sig, at der var partier i oppositionen, der kunne gå ind for, at folk skulle betale skat i 5 år og have sundhedsforsikring 5 år for at kunne oppebære sundhedsydelser.
Til det må jeg sige, at det ikke kan lade sig gøre, hvis vi vil overholde internationale konventioner.
For der er noget, der hedder et lægeløfte, og der er noget, der hedder, at folk i akutte situationer skal kunne trække på et sundhedsvæsen.
Så alene den forestilling, at nogle, som ikke tegner en sundhedsforsikring, heller ikke kan få sundhedsbehandling i Danmark, er ikke rigtig.
Sådan er det ikke engang i dag.
Så med det her vil jeg sige, at det er lidt ærgerligt og lidt trist, at vi ikke er i stand til at samles om en helt udramatisk opfordring fra oppositionen til at skabe bare en større fleksibilitet i erkendelse af, at der er mange mennesker, der gerne vil gøre en integrationsindsats, og som gør det, og at der ikke er et ganske bestemt mønster, der er bedre end et andet mønster.
Hvis de i øvrigt har gjort en indsats og kan tale sproget og er uddannet eller kan arbejde her, er det jo fuldstændig logisk, at de kan udfylde en udmærket plads i det danske samfund.
Men trods alt tak for debatten.