Indfødsretsudvalget 2010-11 (1. samling)
B 60
Offentligt
973711_0001.png
973711_0002.png
Dato:J.nr.:
23. marts 20112011/300-8
Folketingets IndfødsretsudvalgChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 4.

Spørgsmålet er stillet af Folketingets Indfødsretsudvalg den 15. februar 2011 efter øn-

ske fra Søren Krarup (DF) m.fl., jf. B 60.

Spørgsmål nr. 4:

”Ministeren bedes i forlængelse af B 60 – spørgsmål 1-3 – redegøre for, om Folketinget erblevet fuldt ud oplyst om konsekvenserne ved en ratificering af de pågældende FN-konventioner. I fald dette ikke kan siges at være tilfældet, bedes ministeren redegøre for, omFolketinget er bundet af disse konventioner, som Folketinget i så fald må have givet sin tilslut-ning til på et ikke-oplyst/forkert/falsk grundlag.”

Svar:

FN’s konvention af 30. august 1961 om begrænsning af statsløshedIntegrationsministeriet kan oplyse, at der, som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål2-3, i bemærkningerne til forslag til folketingsbeslutning nr. B 20 om Danmarks tiltrædelse afFN’s konvention om begrænsning af statsløshed blandt andet blev henvist til, at de lovændrin-ger, der var nødvendige for Danmarks tiltrædelse af konventionen, allerede var gennemførtved lov nr. 399 af 11. december 1968 af den allerede eksisterende erklæringsmulighed i ind-fødsretslovens § 3.Folketinget var således allerede forud for Folketingets stillingtagen til beslutningsforslaget omtiltrædelse af konventionen blevet oplyst om og gjort bekendt med konsekvenserne ved entiltrædelse af konventionen.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
FN’s konvention af 20. november 1989 om barnets rettighederIntegrationsministeriet kan oplyse, at der, som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål2-3, i bemærkningerne til forslag til folketingsbeslutning nr. B 22 om Danmarks tiltrædelse afFN’s konvention om barnets rettigheder, blandt andet blev henvist til, at konventionen er denførste FN-konvention, der giver rettigheder særligt til børn, og som pålægger konventionsdel-tagerne konkrete juridiske forpligtelser særligt over for børn.Herudover fremgår det af bemærkningerne, at Danmark ved en ratifikation påtager sig enfolkeretlig forpligtelse til at indrette sine nationale retsregler og administrative praksis således,at de krav, som konventionen opstiller, opfyldes.Under fremsættelsestalen blev det pointeret, at konventionen som en af de juridiske forpligtel-ser fastslår barnets ret til et statsborgerskab, dvs. et egentligt retskrav.Der blev i den henseende henvist til, at der formentlig efter en ratifikation bør indføjes en be-stemmelse i cirkulæret om dansk indfødsret (naturalisation).Under førstebehandlingen blev der udtrykkeligt gjort opmærksom på, at det retskrav på stats-borgerskab, som et statsløst barn har efter konventionen, ikke bliver sikret ved, at konventio-nen gennemføres i et cirkulære om dansk indfødsret ved naturalisation, uanset at regeringenanfører, at der er stor sikkerhed for, at man får statsborgerskab efter cirkulæret. Det blev end-videre pointeret, at man ikke i lovbemærkningerne har anført, at statsløse børn efter konventi-onen har ret til fra fødslen at opnå et statsborgerskab, ligesom cirkulæret om naturalisationikke opfylder kravene i konventionen.Det fremgår af udvalgsbilag nr. 10, at Indenrigsministeriet i et høringssvar til Justitsministerietvedrørende konventionen har oplyst, at et barn, der fødes af statsløse forældre her i landet,ikke efter indfødsretsloven har noget retskrav på at blive statsborger, og at barnet således kunkan opnå statsborgerskab ved naturalisation.Endvidere fremgår det af udvalgsbilag 21 som svar på udvalgsspørgsmål nr. 11, om at detnærmere bedes oplyst, hvordan regeringen alligevel mener at kunne ratificere konventionenuden enten at tage forbehold eller skabe en sådan ret, at det er Justitsministeriets opfattelse,at en gennemførelse af en ændring af cirkulæret, hvorved et barn født af statsløse forældre iDanmark kan søge om og erhverve dansk indfødsret ved naturalisation, vil være tilstrækkeligttil at opfylde konventionens artikel 7.
Med venlig hilsen
Søren Pind