Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
B 56
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. maj 2011Strafferetskontoret2011-730-1277EHL41205
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til fol-ketingsbeslutning om mulighed for eftergivelse af sagsomkostninger istraffesager (B 56), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-nisteren den 8. april 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarinaLorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
folketingsbeslutning om mulighed for eftergivelse af sagsomkostnin-
ger i straffesager (B 56):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen omdelt på B 56– bilag 1 og i forbindelse hermed tilkendegive, om ministerenmener det er rimeligt at det skal være så vanskeligt at få ef-tergivet gæld samt oplyse, hvilke kriterier der gælder for ef-tergivelse af gæld.”Svar:
I den anonymiserede henvendelse beskrives en konkret sag, hvor en per-son har fået afslag på eftergivelse af sin gæld til det offentlige af restan-ceinddrivelsesmyndigheden (Skat). Det fremgår af henvendelsen, at stør-stedelen af gælden på ca. 11 mio. kr. er til politiet, og at ca. 76 pct. ved-rører bøder. Det fremgår ikke, hvad den resterende del af gælden vedrø-rer.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraSkatteministeriet, som har oplyst følgende om eftergivelse af bøder:”Opkrævning og inddrivelse af bl.a. bøder er reguleret ved lov nr.1333 af 19. december 2008 om inddrivelse af gæld til det offentli-ge.Efter straffuldbyrdelseslovens § 91, stk. 1, inddrives bøder af re-stanceinddrivelsesmyndigheden, medmindre inddrivelsesmyndig-heden skønner, at inddrivelse ikke er mulig eller væsentligt vil for-ringe den pågældendes levevilkår.Det fremgår af forarbejderne til loven om inddrivelse af gæld til detoffentlige, at ”formålet med at skabe mulighed for eftergivelse afalle gældstyper er at sikre, at skyldner kan få en samlet ordning foral gæld til det offentlige. De generelle regler sikrer dog, at eftergi-velse i almindelighed ikke kan finde sted, hvis en ikke uvæsentliggæld er pådraget ved strafbare eller erstatningspådragende for-hold.”Selv om bestemmelsen i lov om inddrivelse af gæld til det offentli-ge, § 13, stk. 2, nr. 3, angiver, at eftergivelse som udgangspunk ik-ke kan ske, når en ikke uvæsentlig gæld er pådraget ved strafbareeller erstatningspådragende forhold, giver § 13, stk. 6, mulighedfor, efter en konkret vurdering at eftergive gæld pådraget ved straf-bare eller erstatningspådragende forhold, uanset om den fylder envæsentlig del af den samlede gæld.2
Bestemmelsen i § 13, stk. 6, skal dog anvendes under hensyn tilretsfølelsen således, at der ved vurderingen lægges vægt på forhol-dets grovhed og den tid, der er forløbet, siden det strafbare forholdblev begået, samt hensynet til skyldneren.Der findes specielle forældelsesregler for bøder, idet det af straffe-lovens § 97 a, stk. 1, bl.a. fremgår, at forældelsesfristen på bøderover 10.000 kr. er 10 år. Denne forældelsesfrist er absolut og kanikke afbrydes.I praksis medfører de særlige forældelsesregler, der er for bøder,samt hensynet til retsfølelsen, at der som regel gives afslag på ef-tergivelse af bøder. Disse vil så automatisk bortfalde efter 10 år.”Restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser i sager om eftergivelse afbøder kan påklages til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Det fremgårikke af henvendelsen, om det er sket i den konkrete sag.Jeg kan generelt oplyse, at jeg ikke har aktuelle planer om at tage initiativtil en ændring af reglerne om eftergivelse af bøder.For så vidt angår reglerne om eftergivelse af gæld til det offentlige gene-relt kan jeg henvise til min besvarelse af 8. december 2010 af Retsudval-gets spørgsmål nr. 145 (Alm. del).
3