Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
B 55
Offentligt
TALE
8. marts 2011
Beskæftigelsesministerens tale ved samråd i Ar-bejdsmarkedsudvalget – B 55, spørgsmål A
J.nr. 2011-0001380
Samrådsspørgsmål AMinisteren bedes redegøre for sine overvejelser om det be-budede ændringsforslag.Samrådstale
Som jeg har forstået det, ønsker hovedparten af forslagsstil-lerne til B 55 at afskaffe starthjælpen.Det er ikke et synspunkt, som regeringen deler, men det erselvfølgelig fair nok, at der er en politisk uenighed, og sådaner det i politik.Derfor kunne man måske også vente en vis forståelse fra for-slagsstillerne for, at vi andre er i vores lige gode ret til at øn-ske starthjælpen bevaret.Grunden er den simple, at det bedre kan betale sig at arbejdefor personer på starthjælp end for personer, der modtagerkontanthjælp, som jo er højere.Mange er således kommet i arbejde, hvor de ellers ville haveværet på kontanthjælp.Regeringen har med starthjælpen gjort det mere fordelagtigtat arbejde. Og jeg mener, det er helt essentielt for integratio-nen i det danske samfund, at man har et arbejde.Regeringen er også tilhænger af, at der skal være fokus på,hvad den enkelte kan - og ikke på hvad man ikke kan. Det
var der engang bred enighed om – også blandt forslagsstil-lerne til B 55.Vores ændringsforslag går ud på at skabe direkte parallelitettil ordningen for unge psykisk syge kontanthjælpsmodtagere.Det skal forstås på den måde, at når unge kontanthjælpsmod-tagere med visse psykiske lidelser vil modtage kontanthjælppå voksensats, så skal unge starthjælpsmodtagere med sam-me psykiske lidelser tilsvarende modtage starthjælp på vok-sensats.Det er således de samme psykiske lidelser, der gør, at en ungkan få starthjælp på voksensats og kontanthjælp på voksen-sats. For begge grupper gælder, at det er lidelser indenfor detskizofrene spekter og borderline. På den måde er der skabtdirekte parallelitet mellem de to grupper.Unge introduktionsydelsesmodtagere modtager samme ydel-se som unge starthjælpsmodtagere. Men oppositionens be-slutningsforslag omfatter alene unge på starthjælp, og ikkeunge på introduktionsydelse. Nogen forklaring er der ikke.Det er næppe økonomien, for vi regner med, at der kun ercirka 25 introduktionsydelsesmodtagere flere, der ville mod-tage voksensats, hvis unge på introduktionsydelse også varomfattet af forslaget.Regeringen mener selvfølgelig ikke, at der skal være for-skelsbehandling af de to grupper. Så vi har i ændringsforsla-get også taget gruppen af introduktionsydelsesmodtageremed.Ved førstebehandlingen bed nogle mærke i, at jeg sagde, jeganerkendte tankegangen bag beslutningsforslaget. Desværreoverfortolkede lige så mange udtalelsen. Den tankegang, jeganerkender, er, at når visse unge kontanthjælpsmodtagerekommer på voksensats, ja, så burde visse unge starthjælps-modtagere nok også komme på voksensats. Det var den tan-2
kegang, jeg anerkendte. Og det er den tankegang, der liggerbag ændringsforslaget.Vi kører altså fortsat en slags optjeningsprincip i kontant-hjælpssystemet, hvor man ikke på baggrund af diagnoser kanhoppe ”optjeningen” over og dermed blive stillet som perso-ner, der har været her i landet de seneste syv ud af otte år.Der er således en ”venteperiode”, hvor man i stedet kanmodtage starthjælp. Og det princip holder regeringen fast i.
3