Udvalget for Forretningsordenen 2010-11 (1. samling)
B 54
Offentligt
977911_0001.png
977911_0002.png
PERSONALEKONTORET

Spørgsmål 2

Der ønskes en analyse af, hvordan de typiske fratrædelsesgodtgørelser i le-dende stillinger i det private erhvervsliv og den offentlige sektor er udformet iforhold til modregning af indtægt fra ny ansættelse.
31. marts 2011Ref.: 10-001101-17
John Baastrup

Besvarelse af B 54, spørgsmål 2

Ved indgåelse af aftaler om fratrædelse og fratrædelsesgodtgørelser i denoffentlige sektor vil det typiske være, at der tages udgangspunkt i bestemmel-serne om modregning i rådighedsløn ved nedlæggelse af tjenestemandsstil-linger.Modregning vil ske ved ansættelse i en stilling med tilknyttet tjeneste-mandspensionsret, offentlig ansættelse på andre vilkår end tjenestemandsvil-kår, dvs. ansættelse inden for staten, folkeskolen, folkekirken, Folketinget,under Københavns kommunes skolevæsen, Færøernes Landsstyre, Grøn-lands Selvstyre, i en kommune, en region, et koncessioneret selskab, enstats- eller kommunegaranteret virksomhed eller i en tilsvarende virksomhedog endelig ansættelse i et aktieselskab, som efter en opgaveomlægning vare-tager de arbejdsopgaver, inden for hvilke den pågældende var beskæftigetsom ansat i staten eller folkekirken, og hvor staten ejer mere end 50 pct. afaktierne.Sædvanligvis vil der i den konkrete aftale, som kan omfatte såvel tjeneste-mænd som overenskomstansatte være tale om, at der henvises til ovennævn-te bestemmelser.Derimod sker der typisk ikke modregning for indtægter, som stammer fra be-skæftigelse i det private erhvervsliv.Der er dog i nyere tid en svag tendens til fuld fritstilling inden for det offentligeogså fsva. indtægter fra det offentlige. Dette har især vist sig på det kommu-nale område i forbindelse med etableringen af større kommuner.Fsva. ansatte i det private erhvervsliv fastsætter Funktionærlovens § 3 enminimal erstatning som funktionæren i alle tilfælde har krav på (et beløb sva-rende til 3 måneders løn), hvis arbejdsgiveren nægter at modtage funktionæ-ren i sin tjeneste eller uberettiget bortviser denne. Minimalerstatningen til-kommer funktionæren uafhængigt af, om denne straks efter fratrædelsen harfået andet lønnet beskæftigelse. Erstatningskrav udover minimalerstatningenvil typisk kun dække reelle tab, dvs. at der sker modregning for eventuelleindtægter.
1/1
Disse regler gælder ikke for topchefer, hvor der typisk indgås en fratrædel-sesaftale. Egentlige aftaler om fratrædelse (såkaldte ”gyldne håndtryk”), skerderfor efter forhandling, og her er det typiske, at der sker fuld fritstilling i fra-trædelsesperioden – dog ikke mht. beskæftigelse i konkurrerende virksomhe-der. Der kendes dog også eksempler på�, at der sker modregning for indtæg-ter fra andet job.Afslutningsvis skal det bemærkes, at det normalt er en fast bestanddel affratrædelsesaftalen, at denne holdes fortrolig. Dette gælder for såvel offentligesom privat ansatte topchefer. Ovenstående kan derfor ikke statistisk verifice-res.
2/2