Beslutningsforslaget, som vi skal behandle her, indebærer, hvis det bliver vedtaget, at regeringen bliver pålagt at ændre våbenlovens bestemmelser om minimumsstraf for at overtræde forbuddet mod besiddelse af knive på offentligt tilgængelige steder.
Efter beslutningsforslaget, der er fremsat af Liberal Alliance, skal regeringen inden april 2011 fremsætte de nødvendige lovforslag, der skal til, for at ophæve våbenlovens bestemmelser om minimumsstraf for at overtræde knivforbuddet.
Forslaget indebærer en ophævelse af hovedreglen om 7 dages ubetinget fængselsstraf for ulovlig besiddelse af kniv på et offentligt tilgængeligt sted, som jo blev indført ved forarbejderne til lov nr.
500 af 17.
juni 2008.
Beslutningsforslaget ligger tæt op ad to beslutningsforslag stillet af henholdsvis Enhedslisten og Det Radikale Venstre i oktober måned 2009, og siden da har knivloven jo med jævne mellemrum været genstand for drøftelse og også medieomtale, ligesom Højesteret har afsagt to vigtige domme netop om knivforbuddet.
Derfor vil jeg godt benytte lejligheden til at redegøre for udstrækningen af det gældende knivforbud.
Efter våbenloven er det forbudt at bære eller besidde kniv på offentligt tilgængelige steder, både udendørs og på restaurationer, værtshuse og lignende steder, og siden 2004 har det forbud også omfattet besiddelse af kniv i biler.
Denne udvidelse af forbuddet skete bl.a.
under hensyn til, at en kniv, der opbevares i en parkeret bil, hurtigt vil kunne hentes af personer, der ønsker at anvende kniven til voldshandlinger.
Der er så to undtagelser fra knivforbuddet.
For det første er små foldeknive med en klinge på højst 7 cm, som ikke kan fastlåses i en udfoldet position, undtaget fra forbuddet.
Disse små foldeknive kan altså lovligt bæres på offentligt tilgængelige steder, uden at der er et anerkendelsesværdigt formål i lovens forstand.
I modsætning til andre knive må man med andre ord gerne gå med en lille foldekniv i lommen eller tasken eller have den liggende i sin bil.
For det andet må man gerne bære kniv på offentligt tilgængelige steder, når kniven skal bruges til et såkaldt anerkendelsesværdigt formål.
Det er f.eks.
tilfældet, hvis kniven skal bruges som led i udførelsen af et erhverv, i forbindelse med jagt eller fiskeri, eller hvis kniven i øvrigt skal bruges til et konkret, praktisk gøremål.
Forslagsstillerne anfører, at fiskere og jægere, spejdere, campister og andre let kommer til at pådrage sig et strafferetligt ansvar.
I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at en spejder godt må have en kniv med på spejdertur, at lystfiskeren gerne må have en kniv med ud at fiske, og at jægere kan tage en kniv med på jagt.
Det samme gælder andre, som dyrker friluftsaktiviteter, herunder vandreture og skovture.
Og så må man gerne transportere kniven direkte til og fra det sted, hvor den skal bruges, naturligvis.
Straffen for overtrædelse af knivforbuddet blev så skærpet i 2008, så overtrædelsen af forbuddet i førstegangstilfælde som hovedregel bliver straffet med 7 dages ubetinget fængsel.
Baggrunden for den skærpelse var jo en række voldsepisoder, som involverede brug af kniv, og regeringen fandt det derfor nødvendigt med en betydelig strafskærpelse på området for at sende et tydeligt og et afskrækkende signal om, at knivforbuddet skulle overholdes.
Da regeringen foreslog en strafskærpelse på området, var vi ikke desto mindre meget opmærksomme på, at der kan være tilfælde, hvor det ud fra de konkrete omstændigheder i sagen ville være urimeligt at straffe med fængsel.
Og det fremgår også udtrykkeligt af loven, at overtrædelse af knivforbuddet under særlig formildende omstændigheder alene bliver straffet med bøde.
Afgørelsen af, om der skal straffes med bøde eller fængsel, afhænger af domstolens vurdering af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag.
Som vejledning for domstolene er der så i bemærkningerne til forslaget anført en række eksempler på, hvilke omstændigheder man anser for særlig formildende.
Det fremgår af bemærkningerne, at særlig formildende omstændigheder navnlig kan anses for at foreligge i tilfælde, hvor en person oprindelig har haft anerkendelsesværdige formål med kniven, men som på grund af et svinkeærinde eller en forglemmelse er kommet i en situation, hvor det ikke længere er lovligt at have kniven.
Det gælder f.eks.
folk, som i forbindelse med en arbejdsdag eller en fisketur lovligt har haft kniv på sig og siden tager på restaurant med kniven i lommen eller i tasken i stedet for at tage direkte hjem.
Efter bemærkningerne til lovforslaget vil der derimod kun sjældent være formildende omstændigheder, hvis en kniv bliver medbragt under forhold, hvor der er en nærliggende risiko for tilspidsede situationer, ikke mindst af voldelig karakter, f.eks.
i værtshusmiljøer eller i aften- eller nattetimerne.
De nævnte bemærkninger angiver altså, hvad der navnlig kan anses for særlig formildende omstændigheder, og hvad der sjældent kan, men det er langtfra en udtømmende facitliste.
I sidste ende er det op til domstolene at bedømme, om de konkrete omstændigheder alt taget i betragtning er formildende eller ej, og så har Højesteret altså 15.
december 2009 afsagt dom i to sager om overtrædelse af våbenlovens knivforbud.
Begge sager vedrørte spørgsmål om, hvorvidt der forelå særlig formildende omstændigheder i de konkrete tilfælde.
For særlig interesserede kan jeg oplyse, at det drejer sig om U 2010.789 H og U 2010.796 H.
I begge sager var der idømt fængselsstraffe i 7 dage ved landsretten.
Den første sag vedrørte besiddelse af et multiværktøj, som blev opbevaret i handskerummet i en bil, og i den anden sag var der tale om to hobbyknive, som blev fundet ved en ransagning af tiltaltes bil, som holdt foran et diskotek om natten.
Hobbyknivene blev anvendt i den pågældendes arbejde, og knivene var kun medtaget i bilen ved en forglemmelse.
I begge sager fandt Højesteret ud fra en samlet bedømmelse, at der var særlig formildende omstændigheder, så udgangspunktet om en ubetinget fængselsstraf måtte fraviges.
Højesteret fastsatte altså i begge tilfælde straffen til en bøde på 3.000 kr.
med henvisning til forarbejdernes bemærkninger om straffen under særlig formildende omstændigheder.
På baggrund af det har Rigsadvokaten udstedt nogle nye retningslinjer, hvor man nærmere kan se, hvad anklagemyndigheden skal lægge vægt på i disse sager.
Så alt i alt er det regeringens opfattelse, at der ikke er anledning til at ændre på reglerne.
Vi synes, det var rigtigt, at vi i sin tid skærpede reglerne om straf for at bære kniv, og regeringen må derfor afvise forslaget.