Først og fremmest vil jeg sige tak for den velvillige behandling her i dag.
De ordførere, der havde læst forslaget og givet sig tid til at skrive en tale på forhånd, tog vel imod det og havde meget spændende og konstruktive kommentarer til det.
Jeg vil også takke ministeren for det.
Men først vil jeg lige sige noget om, hvorfor vi fremsætter det her forslag.
Der har jo været talt meget om, at man på en måde kunne sige, at det 21.
århundrede er byernes århundrede.
Hvorfor det?
Jo, fordi der for bare et par år siden kom det vendepunkt i verden, at mere end halvdelen af verdens befolkning nu bor i byer.
Vi ved, at de næste 3 milliarder mennesker, der kommer til, altså når vi kommer til at gå fra 6 milliarder til 9 milliarder mennesker i verden, kommer til at bo i byer.
Det vil altså også sige, at byerne bliver knudepunkter – for meget store problemer, kan man sige, pladsmæssigt, miljømæssigt, ressourcemæssigt og arbejdspladsmæssigt, men de kommer også til at blive nøglen til at løse en masse af de her problemer.
Så derfor er det 21.
århundrede måske byernes århundrede, og derfor er det vigtigt, at vi også herinde på Christiansborg kan tage en diskussion om bæredygtig byudvikling.
Vi har haft en stor konference i Miljøudvalget her for halvanden måned siden, som der var bred opbakning til og en meget stor tilslutning til.
Vi har været på studietur i Kina, hvor vi bl.a.
har set på bæredygtig byudvikling og hørt om, hvordan Kina prøver at lave eco-cities, fordi de har set, at det her er et af de områder, hvor man virkelig kan rykke.
Så jeg synes, det er vigtigt at få det her på dagsordenen, og derfor er jeg også glad for, at vi kan diskutere tingene herinde i dag.
Sagen er jo, at hvis vi her i Danmark finder de løsninger, der kan knække byernes problemer, vil vi kunne eksportere dem til resten af verden.
Derfor kan man altså uden at overdrive sige, at et af de vigtigste grønne markeder i fremtiden måske bliver markedet for de her løsninger.
Ud over det kan man sige, at der også kan følge meget ære med de her ting.
Danmark er jo kendt rundt i verden for at kunne rigtig mange ting på miljøområdet.
Der kommer folk hertil for at se, hvordan vi håndterer vores vand og vores affald, selv om der er nogle, der synes, at vi gør det helt galt i Danmark; men det har vi faktisk en lang historie for at kunne.
I New York er man begyndt at bygge cykelstier efter dansk forbillede i meget stor stil, og jeg har sjældent været så stolt over at være dansker nogen steder, som da jeg cyklede rundt i New York med deres borgmester derovre – ja, deres trafikborgmester, for nu skal jeg jo ikke overdrive her i disse faktatjektider.
Men det er kun den ene side af det her.
Det er jo kun den internationale vinkel på det her og vækstvinkelen, men der er jo også en anden, som måske er lige så vigtig:
at vi kan skabe byer herhjemme i Danmark, der er rigtig rare at bo i for danskerne, som kan tiltrække arbejdspladser, kan tiltrække liv, og som kan give danskerne rigtig høj livskvalitet.
Så det er virkelig en win-win-situation, hvis vi finder de her løsninger.
Man kan sige, at den økonomiske bæredygtighed i en by er betinget af mange faktorer:
Er byen attraktiv at bo i?
Er der en høj livskvalitet?
Er folkesundheden i orden?
Er der mulighed for at skabe nye arbejdspladser og tiltrække virksomheder?
Har alle mulighed for at transportere sig?
Og har alle indkomstgrupper mulighed for at bosætte sig i byen?
De mange tiltag, der knytter sig til at skabe bæredygtige byer, spiller altså en afgørende rolle for at skabe økonomisk bæredygtige byer.
Miljømæssigt bæredygtige byer synes jeg at hr.
Per Clausen beskrev vigtigheden af.
Byerne er jo som sagt en stor belastning, så kan vi finde måder at minimere vores vandforbrug, håndtere regnvandet bedre, sørge for ren luft, spare på energien, vil det være noget, man vil efterspørge i resten af verden, og som er med til, at vi belaster verden mindre.
Med hensyn til social bæredygtighed skal byerne være rare at være i.
Men for at kunne løse de her problemer på én gang skal der tænkes på tværs.
Det kræver tværgående tænkning at lave byplanlægning, og det, vi måske også prøver at pege på i dag med vores forslag, er, at vi skal prøve at få samlet den her viden i et center.
Vi må prøve at lave en national politik, så vi kan få tænkt tingene sammen, så vi kan få samlet alle de aktører, der er i det her land.
Jeg mener ikke, at der er andre end folketingspolitikerne og staten til for alvor at vise, at det her er vigtigt, at det er noget, vi prioriterer.
Vi er valgt af folk i landet til at sige, at det her er vigtigt – hvis man altså synes det – og til for alvor at få det her sat på dagsordenen, få samlet den her viden og få tænkt tingene sammen.
Det kan man ikke gøre rundtomkring alene, og derfor er det vigtigt også at få en national politik på det her område.
Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at få et center, der, når vi har lavet en national politik og prøvet at få prioriteret nogle af de her ting, kan være med til at tage ud at hjælpe kommunerne med deres strategiske planlægning.
Vi stiller ikke noget krav om, at kommunerne skal gøre sådan og sådan.
Vi siger, at når kommunerne laver strategisk planlægning, vil det være et rigtig godt sted at gå ind og prøve at tænke de her forskellige tiltag, som man laver i kommunerne, sammen og sikre, at det, man gør på trafikområdet, ikke går imod f.eks.
den sociale bæredygtighed eller den økonomiske bæredygtighed.
Danmark har rigtig gode forudsætninger på det her område – både med hensyn til trafikplanlægning og cykling, vandplanlægning, spildevandshåndtering, byggeri med lavt energiforbrug, fjernvarme osv.
Som det blev fremhævet heroppefra, er der også mange kommuner, der er rigtig godt i gang.
Men der er også nogle kommuner, som synes, at den her opgave er stor, og som gerne vil have hjælp fra bl.a.
et rejsehold til specifikke opgaver med at tage nogle af de strategiske beslutninger, der kan være nødvendige ude i en kommune.
Så skal vi også prøve at tænke nyt på det her område, for det er en verden, der bevæger sig meget hurtigt.
Vi kan se, at hver gang vi ikke udvikler det, vi kan, på et område, så taber vi lynhurtigt konkurrenceevne.
Vi har senest set det med vindmøller til lands, hvor det nærmest er gået i stå med at stille vindmøller op til lands i Danmark.
Vi har efterhånden tabt den konkurrence til Kina.
Så hvis ikke vi bliver ved med at udvikle vores grønne teknologier og vores løsninger, jamen så har vi lige pludselig ikke noget at eksportere.
Så det er helt nødvendigt, at vi får styrket det her område.
Det er derfor, at vi i dag fremsætter det her forslag om at få en egentlig bypolitik på dagsordenen.
Så bare lige et par kommentarer til ministeren og de enkelte ordførere:
Jeg vil sige til ministeren, at det kunne være spændende at have en diskussion frem til 2014-15, hvor de nye planstrategier bliver lavet, om, hvorvidt vi skulle prøve at sige til kommunerne, at vi i den strategiske planlægning kan give dem en hånd med at tænke bæredygtighed ind på en ny måde.
Det synes jeg måske også vi kunne tage op i kommende drøftelser, også i udvalget.
Jeg vil kvittere for ministerens forskellige initiativer til at udvikle redskaber på det her område – det er vi helt enige om er vigtigt.
Og så vil jeg sige, med hensyn til om man skulle lave et center, at jeg jo synes, at det kunne være interessant at prøve samle en masse af de her tanker, vi har rundt omkring, i et center.
Jeg synes, at vi har brugt tid nok på Bjørn Lomborg og på hans lidt skiftende holdninger.
Han har været utrolig god til at forvirre debatten, men ikke ret god til at skubbe til nogle af de ting, der for alvor ville gøre Danmark konkurrencedygtig i en international konkurrence om nye grønne løsninger.
Der har han tværtimod forsinket tingene forfærdelig meget.
Så vil jeg sige til Venstres ordfører, at det ærgrer mig, at vi skal stå at høre på den her helt vilde politisering om, hvorvidt der er tale om centralisering.
Hvis man læser forslaget, er det meget tydeligt at se, at det at lave et center jo er noget, vi har gjort på ret mange områder.
Det er jo ikke en centralisering at lave et center og sige til kommunerne, som vi gør i al anden planlægning, at vi har en planlov, hvor vi laver nogle strategiske prioriteringer, og at vi inden for den planlov og kommuneplanstrategierne vil prøve at fokusere på en ny måde, fordi verden bevæger sig.
Det er da ikke centralisering.
Så vil jeg sige tak til Socialdemokratiet for nogle vigtige pointer og nogle vigtige perspektiver på den her sag.
Til De Radikale og Enhedslisten vil jeg takke for en rigtig positiv modtagelse, og for så vidt også De Konservative, som kom med en fin beskrivelse af, hvad bæredygtig byudvikling bl.a.
er.
Ja, så tror jeg, at jeg vil stoppe her.
Jeg synes, at der alt i alt har været en rigtig god og konstruktiv debat – en debat, som jeg synes vi skal fortsætte, ikke mindst for at vise resten af landet, at det her er noget, som vi i Folketinget tager alvorligt.