Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
B 23
Offentligt
950571_0001.png
950571_0002.png
950571_0003.png
J.nr. 2010-411-0038Dato: 1. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

B 23 - Forslag til folketingsbeslutning om afskaffelse af iværksætter-

skatten.

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 7. januar 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Malene Søgaard-Andersen (SF).
Troels Lund Poulsen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes vurdere beregningerne fra den danske venture- og kapitalfondsforeningDVCA, der estimerer, at Danmark på grund af iværksætterskatten i løbet af de kommende 5– 7 år vil miste risikovillig kapital for mellem 4,4 og 14,5 mia. kr. I forlængelse heraf bedesministeren redegøre for, i hvilket omfang den skønnede mistede risikovillige kapital harkonsekvenser for provenuvirkningerne ved en eventuel afskaffelse af iværksætterskatten.De i besvarelsen anvendte antagelser og beregningsforudsætninger bedes oplyst.

Svar:

DVCA offentliggjorde i august 2010 en undersøgelse blandt sine medlemmer og blandtmedlemmer af tilsvarende organisationer, om hvorledes de ændrede regler for beskatningenaf selskabers porteføljeinvesteringer fra Forårspakke 2.0 ville påvirke deres investeringer ivækstvirksomheder. Af de ca. 250 Business Angels, som spørgeskemaet blev udsendt til,deltog 53 i undersøgelsen.DVCA konkluderede på baggrund af undersøgelsen, at de adspurgte Business Angels villereducere deres investeringer i vækstvirksomheder med 39 pct. Under forudsætning af, atalle Business Angels nedsætter deres investeringer i vækstvirksomheder i samme omfangsom i undersøgelsen, beregner DVCA reduktionen i de årlige investeringer i vækstvirk-somheder til 630 mio. kr., svarende til i alt ca. 4,4 mia. kr. i de næste 7 år, når der anvendeset konservativt skøn for antallet af Business Angels på 950 og til 2.075 mio. kr. årligt, sva-rende til ca. i alt ca. 14,5 mia. kr. i de næste 7 år, såfremt maksimumsskønnet for antallet afBusiness Angels på 3.351 anvendes. Skønnene for antallet af Business Angels stammer fraErhvervs- og Byggestyrelsen, der i 2009 vurderede antallet af Business Angels.Det store spænd i beregningen af virkningen peger på, at der er stor usikkerhed forbundetmed beregningerne. Endvidere er svarprocenten i undersøgelsen på godt 20 pct. Overra-skende lav, når der henses til spørgsmålets karakter. Hertil kommer, at den lave svarprocentrejser spørgsmålet, om besvarelserne er repræsentative. Det kunne eventuelt være tilfældet,at det i særlig grad er de Business Angels, som i høj grad er blevet berørt af de nye regler,der har besvaret spørgeskemaet, mens andre, der kun i mindre grad berøres af de ændrederegler, ikke har deltaget i undersøgelsen. Herved overvurderes virkningen af nye regler.Den beregnede nedgang forekommer endvidere at være ret høj i forhold til de samlede ven-tureinvesteringer på 2,5 mia. kr. årligt, som kan anslås på baggrund af Rapporten fra udval-get om risikovillig kapital fra juni 2010. Det er på denne baggrund overordentligt vanske-ligt at skønne over den adfærdsmæssige virkning af den ændrede beskatning af portefølje-aktier.Efter undersøgelsen blev gennemført, er det i aftalen om finansloven for 2011 fastlagt, atder skal gennemføres en særlig målrettet ordning hvor afkastet af selskabers unoterede por-teføljeaktier under visse omstændigheder er skattefri for nye investeringer i små og mel-lemstore virksomheder. Lovforslaget herom ventes sendt på høring snarest muligt.
Side 2
Endvidere har økonomi- og erhvervsministeren her i januar 2011 indgået en aftale medpensionsbranchen om en markant styrkelse af mulighederne for iværksættere og små ogmellemstore virksomheder til at få adgang til risikovillig kapital.IForårspakke 2.0er der i provenuberegningerne for de enkelte elementer forudsat uændretadfærd. Dette gælder også de ændrede regler for beskatningen af selskabers porteføljeinve-steringer fraForårspakke 2.0.Isoleret set medfører adfærdsændringerne blandt BusinessAngels, at merprovenuet umiddelbart bliver mindre end angivet (idet adfærdseffekterne afForårspakke 2.0er angivet under èt). De alternative placeringer af kapitalen, der hidtil erblevet placeret i vækstvirksomheder, vil dog også give et afkast, som i et vist omfang kanvære omfattet af porteføljebeskatningen. Hertil kommer, at bortfaldet af den ubetingedeskattefrihed efter 3 års ejertid vil skærpe investorernes afkastkrav, således at placeringerne ihøjere grad bliver foretaget i de projekter m v., der giver det største afkast før skat frem fori projekter, hvor det er muligt at opnå et skattefrit afkast. Dette medfører, at kapital og ar-bejdskraft i højere grad søger hen mod de mest rentable investeringer og dermed bidragertil højere vækst og større velstand i samfundet med øgede skatteindtægter til følge på sigt.Der er ikke holdepunkter for at vurdere nettovirkningen af de modsatrettede provenubevæ-gelser.Det er vigtigt at understrege, at der således på grundlag af DVCA’s undersøgelse, hverkener basis for at forvente meget store samfundsøkonomiske tab eller tab for det offentlige,selvom det måtte lægges til grund, at ændringerne i skattereglerne fører til færre investerin-ger fra Business Angels i iværksættervirksomheder.
Side 3