Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
B 2
Offentligt
909641_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
j.nr. 400.A.Jur.11
Besvarelse af FEU-spørgsmål nr. 1 ad B 2 af 29. oktober 2010 vedrørende ratificering.
Spørgsmål:
Ministeren bedes - som opfølgning på førstebehandlingen af B 2 - oversende et notat, der
beskriver, hvorvidt regeringen ville kunne deltage i en regeringskonference i EU uden at
forelægge sagen for Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg - f.eks. ved kun at
forelægge sagen til orientering – og efterfølgende gennemføre eventuelle beslutninger truffet på
regeringskonferencen, uden at indhente Folketingets samtykke ved vedtagelsen af et
beslutningsforslag?
Svar:
Det følger af Europaudvalgets første beretning fra 29. marts 1973, at regeringen skal forelægge
Folketingets Europaudvalg sager af ”større rækkevidde” til forhandlingsoplæg. Hvorvidt en sag
er af større rækkevidde beror altid på en konkret vurdering af substansen og konteksten i hver
enkelt sag. Sager, som ikke er af større rækkevidde, men som ikke desto mindre er af væsentlig
betydning, forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
Fsva. spørgsmålet om indhentelse af Folketingets samtykke fremgår det af Grundlovens § 19, at
regeringen ikke uden Folketingets samtykke kan foretage nogen handling, der forøger eller
indskrænker rigets område, eller indgå nogen forpligtelse til hvis opfyldelse Folketingets
medvirken er nødvendig (typisk i situationer hvor handlingen efterfølgende kræver tilpasning af
dansk lovgivning), eller som i øvrigt er af større betydning. Om en handling er af ”større
betydning” i Grundlovens § 19's forstand, afgøres ud fra en konkret vurdering af både indhold
og kontekst.
Det følger heraf, at en handling – herunder deltagelse i regeringskonferencer i EU - som
konkret vurderes ikke at være af ”større rækkevidde”, og som heller ikke er omfattet af
kriterierne for at indhente samtykke i medfør af Grundlovens § 19 vil kunne vedtages i EU
uden indhentelse af forhandlingsmandat og efterfølgende gennemføres uden indhentelse af
Folketingets samtykke.
Det bemærkes dog, at dette ikke nødvendigvis vil medføre, at Folketinget ikke inddrages i
sådanne sager. Regeringen skal – fsva. Folketingets Europaudvalg – forelægge sager til
orientering, hvis sagerne er af ”væsentlig betydning”. Fsva. Folketingets samtykke, kan
Regeringen vælge at indhente Folketingets samtykke ud fra en politisk vurdering, selvom den
ikke retligt er forpligtet hertil. Det er således fast praksis, at regeringen indhenter Folketingets
samtykke ifm. ratifikation af ændringer af EU-traktaten.