Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
B 19 Bilag 3
Offentligt
960505_0001.png
960505_0002.png
960505_0003.png
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 23. februar 2011
Udkasttil
Beretningom
Forslag til folketingsbeslutning om åbenhed i pensionssektoren[af Pia Olsen Dyhr (SF) m.fl.]
1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 4. novem-ber 2010 og var til 1. behandling den 13. januar2011. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandlinghenvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2møder.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdetmodtaget en skriftlig henvendelse fra Forsikring &Pension.Økonomi- og erhvervsministeren har over for ud-valget kommenteret den skriftlige henvendelse tiludvalget.DeputationerEndvidere har Forsikring & Pension mundtligtover for udvalget redegjort for sin holdning til be-slutningsforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til økonomi- ogerhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som den-ne har besvaret.
2. Politiske bemærkningerEt flertal (S, DF, SF, RV) konstaterer, at pensi-onsbranchen ikke har leveret fuldt på den politiskeaftale fra 2008 om at sikre gennemsigtighed i pen-sionsbranchen.En stadig større del af pensionen kommer i dag fraprivat opsparing. Pension bliver dermed i højeregrad finansieret forud og i højere grad den enkeltedanskers eget ansvar. Det øger behovet for, at deomkostninger m.v., der er i forbindelse med pensi-onsopsparing, er så gennemskuelige som muligt.Forkerte valg kan få store konsekvenser for den en-kelte, der kan risikere ikke at få pension nok i sinalderdom.Derfor er der behov for en øget gennemsigtighedi pensionsbranchen med klare og sammenligneligenøgletal i forhold til omkostningerne og dermed denreelle pris for pensionsopsparingerne.Alt for længe har pensionsselskaberne meddelt, atde selv ville skabe en løsning, der vil sikre øgetgennemsigtighed og gøre det nemmere for den en-kelte dansker at gennemskue, hvilke konsekvenserde valg, de træffer i forbindelse med deres pensi-onsopsparing, vil have.Tilbage i 2005 sagde den daværende konservativeøkonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen vedpensionsbranchens årsmøde, at ”kunden skal vide,
DocIDJournalnummer
2
hvad der betales for, hvor meget der betales og tilpensionen tegnes. Omkostningsmåleren skal gældehvem”. Nogle helt rimelige forudsætninger, somfor alle kommercielle selskaber og vil også skulleenhver forbruger burde have krav på at have fuldtvære tilgængelig 1. juli 2011. Derudover er det ikkeoverblik over. Men det er altså ikke tilfældet, nårnok, at det blot er pensionsselskaberne, der skal sik-man er kunde i pensionsbranchen.re gennemsigtighed i pensionerne. Dette krav skalogså gælde pengeinstitutterne.Forsikringsbranchen har arbejdet med en frivilligløsning i forhold til øget åbenhed vedrørende bl.a.Der skal stilles klare krav til pensionsselskaberneadministrations- og investeringsomkostninger.og andre aktører, der udbyder pensioner, til gavn forDette er i overensstemmelse med den aftale, som erden enkelte pensionsopsparer. Derfor vil regeringenindgået mellem Forsikring & Pension og regeringenindgå en lignende aftale med banksektoren f.s.v.i 2008 og med frist for gennemførelse ultimo 2010.angår puljeordninger, som den, man har med pen-Ca. 96 pct. af branchen opfylder kravene i aftalen,sionssektoren, med henblik på, at sektoren er i måldet har dog vist sig, at 4 pct. af markedsandelen,i forbindelse med årsrapporterne for 2011.svarende til 3 selskaber, først kommer i mål i foråretKravene er:2011. Der er taget flere gode tiltag inden for bran-– Der skal indføres oplysningspligt om simplechen, men vi er ikke i mål. De to nøgletal ÅOK ognøgletal for prisen på at spare op til pension.ÅOP var ikke en del af aftalen med sektoren fra– Nøgletallene skal defineres ud fra både direkte2008, men branchen er selv blevet enig om en fællesog indirekte omkostninger.beregningsmetode for ÅOK og ÅOP, og flere sel-– Fremme af fair konkurrence ved at alle følgerskaber er allerede i dag klar til at oplyse ÅOK ogsamme beregningsmetode.ÅOP. Erfaringerne viser dog bl.a., at der er en frygt– Prisen skal oplyses, inden pensionen tegnes.for at oplyse nøgletallene inden for branchen, hvisI praksis kan disse tiltag sagtens lade sig gøre.andre selskaber ikke gør det samme. Alene af denMange er allerede godt på vej, og det vil være na-grund kan det vise sig, at frivillighed ikke er vejenturligt, at den løsning, der vælges, bygges videre påfrem.det forarbejde, der allerede er i gang i branchen. DetRegeringen vil indgå en aftale med branchen omvæsentlige er selvfølgelig, at den metode, der fast-at udvide aftalen fra 2008 til også at omfatte ÅOKlægges, inddrager alle omkostninger.og ÅOP og forpligte branchen til at være i mål denSåfremt pensions- og banksektoren ikke på frivil-1. juli 2011. Denne aftale skal tillige omfatte bran-lig basis formår at leve op til ovenstående, er derchens initiativ til en omkostningsmåler, som vilenighed om, at opfordrer regeringen til at fremsættegøre det muligt for potentielle kunder at orienterelovforslag herom i folketingssamlingen 2011-12.sig om priser på tværs af selskaberne forud for, atP. u. v.HELGE SANDERformand
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 19Bilagsnr.12TitelTidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslagetHenvendelse af 26/1-11, fra Forsikring & Pension
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 19Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 26/1-11 fra Forsikring & Pension, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå