Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
B 15 Bilag 1
Offentligt
912566_0001.png
912566_0002.png
912566_0003.png
912566_0004.png
912566_0005.png
912566_0006.png
SocialministerietHandicapJ.nr. 2010-5899Jet
5. oktober 2010
Høringsnotat om udkast til Folketingsbeslutning omfremme, beskyttelse og overvågning af gennemførelsen afFN’s konventionom rettigheder for personer med handicapHørte myndigheder og organisationerUdkastet til Folketingsbeslutning blev sendt i høring den 21. september 2010med svarfrist den 28. september 2010 til følgende myndigheder:Kammeradvokaten, Ankestyrelsen, Det Centrale Handicapråd, Center for Lige-behandling af Handicappede, Dansk Flygtningehjælp, Folketingets Ombuds-mand, Børnerådet, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, DanskeHandicaporganisationer, ATP, Den Uvildige Konsulentordning på Handicap-området, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde, DanskeÆldreråd, Dansk Selskab for Psykosocial Rehabilitering, Institut for Menne-skerettigheder.Udkastet til Folketingsbeslutning har tillige været lagt på Høringsportalen.Modtagne høringssvarSocialministeriet har modtaget høringssvar fra Danske Ældreråd, Rådet forSocial Udsatte, Danske Handicaporganisationer, Ligebehandlingsnævnet, Hjer-neskadeforeningen, Institut for Menneskerettigheder.Fire - Danske Handicaporganisationer, Ligebehandlingsnævnet, Hjerneskade-foreningen, Institut for Menneskerettigheder – har fremsendt bemærkninger.De modtagne høringssvar vedlægges som bilag til notatet.Ændringer på baggrund af høringsrundenDer er ikke sket indholdsmæssige ændringer i beslutningsforslaget, men der erforetaget enkelte præciseringer i de særlige bemærkninger, jf. nedenfor.
Bemærkninger til forslaget til FolketingsbeslutningDanske Handicaporganisationer, Hjerneskadeforeningen, Institut for Menne-skerettigheder hilser generelt den kommende struktur omkring opgaven medfremme, beskyttelse og overvågning af gennemførelsen af FN’s konvention omrettigheder for personer med handicap velkommen.
Side1af6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@c80ee01b\@[email protected]
Danske Handicaporganisationer finder, at den foreslåede struktur er fornuftig,og at det er naturligt og nødvendigt, at Institut for Menneskerettigheder tilførespersonaleressourcer fra Center for Ligebehandling af Handicappede.Hjerneskadeforeningen tilslutter sig Danske Handicaporganisationers bemærk-ningInstitut for Menneskerettigheder ser frem til, sammen med Det Centrale handi-capråd og Folketingets Ombudsmand, at løfte de meget vigtige opgaver, derfølger af artikel 33, stk. 2, i FN’s konvention om rettigheder for personer medhandicap.Ligebehandlingsnævnet hilser det velkomment, at Institut for Menneskerettig-heder får til opgave at udøve generel rådgivning om klagemuligheder til perso-ner, der føler sig udsat for diskrimination på grund af handicap.De fire organisationer har derudover en række bemærkninger, som gennemgåsog kommenteres i det følgende.

Bemærkninger fra Danske Handicaporganisationer

1. Danske handicaporganisationer finder, at kommunerne bør nævnessærskilt under pkt. 2.1.b, som en myndighed, der har til opgave at im-plementere og beskytte menneskerettighederne for mennesker medhandicap. Baggrunden er, at kommunerne er den myndighed, der i vi-dest omfang har ansvar for beslutninger og opgavevaretagelse i forholdtil mennesker med handicap.KommentarPå baggrund af høringssvaret er det præciseret i bemærkningerne under pkt.2.1.b. ”Beskyttelse af personer med handicap”, at kommunerne spiller en vigtigrolle i at implementere og beskytte menneskerettighederne for mennesker medhandicap.2. Danske Handicaporganisationer finder, at kommunerne bør nævnesunder punkt 2.1.c i afsnittet under overskriften ”Granskning af praksisog generelle udredninger”.KommentarPå baggrund af bemærkningen er det tydeliggjort under punkt 2.1.c ”Gransk-ning af praksis og generelle udredninger”, at den offentlige forvaltning omfat-ter både centralt og lokalt niveau.3. Danske Handicaporganisationer finder, at det under hensyn til konven-tionens artikel 4.1(e) bør fremgå af beslutningsforslaget, at overvåg-ningsfunktionen har en opgave i at monitorere opfyldelsen af statensforpligtelse til at beskytte mod diskrimination fra private virksomhe-der, organisationer og borgeres side.
Side 2 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@c80ee01b\@[email protected]
KommentarOvervågningsopgaven omfatter hele FN’s konvention om rettigheder for per-soner med handicap, herunder forpligtelserne ifølge artikel 4.1. Denne artikelbør ikke fremhæves frem for de øvrige artikler.4. Danske Handicaporganisationer finder, at de opgaver, der følger af op-gaven med at overvåge, beskytte og fremme rettighederne for menne-sker med handicap er mere omfattende end de opgaver, som hidtil harligget i Center for Ligebehandling af Handicappede og Det CentraleHandicapråd, og at der derfor sandsynligvis bør tilføres flere midler,således at opgaven kan løses kvalificeret.KommentarUdgangspunktet er, at opgaven kan varetages inden for de eksisterende res-sourcer. Desuden ligger der en synergieffekt i at placere opgaven i Institut forMenneskerettigheder, idet opgaven kan indgå i sammenhæng med Instituttetsøvrige opgaver på menneskerettighedsområdet.5. Danske Handicaporganisationer finder det afgørende, at Institut formenneskerettigheder gøres tilgængeligt i såvel fysisk som kommunika-tiv henseende, samt tilrettelægger mødevirksomhed og andre aktiviteterunder hensyn til, at mennesker med handicap skal have mulighed for atdeltage.KommentarUanset placeringen af overvågningsopgaven i Institut for Menneskerettighederbør Instituttet i lighed med andre offentlige institutioner leve op til tilgængelig-hed for handicappede.6. Danske Handicaporganisationer finder, at de medarbejdere, der overfø-res til Institut for Menneskerettigheder fra Center for Ligebehandling afHandicappede, bør opkvalificeres i forhold til menneskeretten genereltog rettigheder for mennesker med handicap specifikt. Ligeledes finderDanske Handicaporganisationer det nødvendigt, at Instituttets nuvæ-rende medarbejdere opkvalificeres.KommentarDet er op til Institut for Menneskerettigheder som et uafhængigt institut selv attilrettelægge de nødvendige efteruddannelsesaktiviteter for Instituttets medar-bejdere.7. Danske Handicaporganisationer finder, at handicapdimensionen børindarbejdes i alle aktiviteter og uddannelsesprogrammer i Institut forMenneskerettigheder.KommentarVed at placere overvågningsopgaven i Institut for Menneskerettigheder kanhandicapområdet indgå i sammenhæng med instituttets arbejde med de øvrigemenneskerettighedskonventioner. Det er op til Institut for Menneskerettigheder
Side 3 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@c80ee01b\@[email protected]
som uafhængigt institut selv at tilrettelægge organiseringen af varetagelsen afopgaven, og således at handicapdimensionen kan indgå i Instituttets øvrigeopgaver.8. Danske Handicaporganisationer finder, at handicaporganisationernebør have en fast repræsentation i bestyrelsen i Institut for Menneskeret-tigheder på lige fod med andre af Instituttets målgrupper.KommentarDa opgaven med fremme, beskyttelse og overvågning af gennemførelse afFN’s konvention om rettigheder for personer med handicap nu placeres i Insti-tut for Menneskerettigheder, bør handicaporganisationerne fremover repræsen-teres i bestyrelsen. Konkret forslag om ændring af lovgrundlaget for Institut forMenneskerettigheder på dette punkt vil snarest blive fremsat for Folketinget.9. Danske Handicaporganisationer problematiserer, at regeringens arbejdemed konventionen mere end et år efter konventionens ikrafttræden iDanmark alene omhandler overvågningsopgaven. Danske Handicapor-ganisationer savner en plan med angivelse af såvel langsigtede somkortfristede og tidsfæstede mål og dertil hørende budgetter for konven-tionens gennemførelse. En sådan plan er efter Danske Handicaporgani-sationers opfattelse en forudsætning for, at man med rimelighed kansige, at regeringen har påbegyndt den implementering af konventionen,som ratifikationen forpligter til.KommentarRegeringen er efter Danmarks ratifikation af FN’s Handicapkonvention forplig-tet til at sikre opfølgning på konventionen. Da Danmark ratificerede FN’s kon-vention om rettigheder for personer med handicap vurderedes det, at Danmarkopfyldte forpligtelserne i konventionen, herunder de borgerlige og politiskerettigheder.Det er et grundlæggende princip i konventionen, at de økonomiske, sociale ogkulturelle rettigheder i konventionen gennemføres gradvist.

Bemærkninger fra Hjerneskadeforeningen

10. Hjerneskadeforeningen anbefaler, at det nye sekretariat for Det Centra-le Handicapråd fortsætter som en selvejende institution med en besty-relse for at sikre sekretariatsfunktionens uafhængighed.KommentarForslaget til Folketingsbeslutning om fremme, beskyttelse og overvågning afgennemførelsen af FN’s konvention om rettigheder for personer med handicapregulerer ikke den fremtidige organisering af sekretariatet for Det CentraleHandicapråd. Hjerneskadeforeningens bemærkninger til organiseringen af se-kretariatet vil i stedet blive medtaget som et høringssvar til de nye bekendtgø-relsesbestemmelser om Det Centrale Handicapråd, som blev udsendt i høringsamtidige med beslutningsforslaget. Det skal dog bemærkes, at Socialministe-
Side 4 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@c80ee01b\@[email protected]
riet har i forvejen en række råd med selvstændige og uafhængige sekretariatersåsom Børnerådet og Frivilligrådet, som ikke er oprettet som selvejende institu-tioner.

Bemærkninger fra Ligebehandlingsnævnet

11. Ligebehandlingsnævnet finder, at nævnets rolle som klagenævn overforskelsbehandling af blandt andet handicappede på arbejdsmarkedetbør nævnes i bemærkningerne til beslutningsforslaget.KommentarPå baggrund af bemærkningen er Ligebehandlingsnævnet blevet tilføjet underpkt. 2.1 i Særlige bemærkninger.12. Ligebehandlingsnævnet finder, at opgaven med at udbrede kendskabettil klagemulighederne blandt andet med hensyn til diskrimination over-for handicappede primært bør varetages af Ligebehandlingsnævnetssekretariat. Ligebehandlingsnævnet finder det tillige særdeles væsent-ligt, at kendskabet til nævnet udbredes navnlig i forhold til de diskri-minationsgrunde, herunder handicap, som ikke tidligere har været om-fattet af en administrativ klageadgang. Nævnets sekretariat vil gernekunne udføre mere målrettede informationsindsatser, eksempelvis iforhold til arbejdsgivere gennem arbejdsgiver- eller brancheforeninger,men med de lønressourcer, der pt. er afsat til Ligebehandlingsnævnetssekretariat, er det kun muligt at løse sagsbehandleropgaver og de al-lermest nødvendige informations- og vidensopsamlingsopgaver. Lige-behandlingsnævnet mener derfor, at det vil kunne medvirke til atfremme og beskytte rettighederne for personer med handicap, hvis derbliver afsat flere ressourcer til Ligebehandlingsnævnets sekretariatsindsats for målrettet vejlednings- og informationsarbejde.KommentarForslaget til Folketingsbeslutning om placering af overvågningsopgavens efterFNS handicapkonvention i Institut for Menneskerettigheder ændrer ikke påhverken karakteren eller omfanget af de opgaver, der ligger i Ligebehandlings-nævnet.Spørgsmålet om flere ressourcer til Ligebehandlingsnævnets sekretariat børderfor tages op i anden sammenhæng. Ligebehandlingsnævnet hører underBeskæftigelsesministeriets ressort.

Bemærkninger fra Institut for Menneskerettigheder

13. Institut for Menneskerettigheder bemærker, at opgavevaretagelsen måses i lyset af de ressourcer, der er tilkendt området og understreger der-for, at opgaven alene kan varetages inden for de rammer og med de be-grænsninger, der følger af ressourcerne, og at større udredninger oganalyser vil kræve tilførsel af supplerende ressourcer.
Side 5 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@c80ee01b\@[email protected]
KommentarUdgangspunktet er, at opgaven kan varetages inden for de eksisterende res-sourcer. Desuden ligger der en synergieffekt i, at opgaven kan indgå i sammen-hæng med Instituttets øvrige opgaver på menneskerettighedsområdet.14. Institut for Menneskerettigheder bemærker, at det nye mandat stillerøgede krav såvel fysisk som digitalt til tilgængelighed, som der ikkemed beslutningsforslaget er taget stilling til.KommentarOffentlige institutioner, herunder Institut for Menneskerettigheder, skal leve optil tilgængelighed for handicappede – både fysisk og digitalt. Beslutningsfor-slaget stiller ikke øgede krav til Instituttet i den forbindelse.15. Institut for Menneskerettigheder præciserer, at instituttet ikke med be-slutningsforslaget bliver forpligtet til at yde rådgivning i sager om dis-krimination på grund af handicap på samme måde, som instituttet gørpå området for race og etnisk oprindelse.KommentarDet fremgår af beslutningsforslaget, at opgaven alene omfatter generel rådgiv-ning om rettigheder og klagemuligheder til personer, der føler sig udsat fordiskrimination på grund af handicap. Instituttet forpligtes således ikke medbeslutningsforslaget til at yde rådgivning i sager om diskrimination på grund afhandicap på samme måde, som instituttet gør på området for race og etniskoprindelse.16. Institut for Menneskerettigheder bemærker, at instituttet ud over atrådgive regeringen vil afgive sin egen beretning, en såkaldt parallel-rapport.KommentarDet fremgår af de særlige bemærkninger til beslutningsforslaget, pkt. 2.1.c”Overvågning af gennemførelsen af handicapkonventionen”, at overvågnings-opgaven bl.a. omfatter udarbejdelse af uafhængige rapporter om gennemførel-sen.
Side 6 af 6Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@c80ee01b\@[email protected]