Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
B 15 Bilag 1
Offentligt
912564_0001.png
912564_0002.png
912564_0003.png
912564_0004.png
912564_0005.png
912564_0006.png
912564_0007.png
912564_0008.png
912564_0009.png
912564_0010.png
DANS’ ÆLDRERADSocialministerietAtt. jsm.dk,p-handicap@sm .d k
24. september2010
Vedrørende høring over udkast til Forslag til Folketingsbeslutning om fremme,beskyttelse og overvågning at gennemførelsen af FNs konvention om rettighederfor personer med handicap.DANSKE ÆLDRERÅD takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkastet.DANSKE ÆLDRERÅD har intet at bemærke til udkastets indhold.
Med venlig hilsen
Marianne LundsgaardSekretariatsleder
Jernbane Allé 54, 3. th.2720 VanløseTlf. +45 3877 0160[email protected]www.danske-aeldreraad.dk
Til:
Fra:Emne:Sendt:
[email protected] (Jette Jacobsen), p.handicap@smdk (Handicapenheden, Socialministeriet)OleKjærgaard ([email protected]Høringssvar til udkast til ForslagtilFolketingsbeslutning om fmmme, beskyttelse og overvågning af gennemførelsen af FN’s konvention om rettigheder for personer medhandicap30-09-2010 13:06:41
Sendt på vegne af: Rådet for Socialt Udsatte jpost@udsattedk]
Rådet for Socialt Udsatte har ikke bemærkninger til beslutningsforslaget
Med venlig hilsenOle Kjærgaard
Ole KjærgaardSpecialkonsulent
Rådet for Socialt UdsatteSekretariatetHolmens Kanal 221060København K
Tlf. 33 92 92 65E-mail: oki(sm.dk
Danske Handicaporganisationer
•DH
Tili+oc1aim1n1ster1e,e-mail: [email protected] & [email protected]
Kløverprisvej 10 B2650 Hvidovre, DanmarkTlf.: +45 3675 1777Fax: +45 3675 1403dh1’handicap.dkwww.hendicap.dk
Hvidovre, den 30. september 2010Sag 10/828
Dok. 10071/10 SL/sih!kft
Horing over udkast til Forslag til Folketingsbeslutning omfremme, beskyttelse og overvågning af gennemførelsen afFN’s konvention om rettigheder for personer med handicapHermed følger høringssvar fra Danske Handicaporganisationer (DH) til høring over udkasttil Forslag til Folketingsbeslutning om fremme, beskyttelse og overvågning afgennemførelsen afFN’s konvention om rettigheder for personer med handicap.Fra DH’s side finder vi det stærkt problematisk, at regeringens arbejde med konventionenmere end et år efter konventionens ikrafttræden i Danmark alene omhandlerovervågningsopgaven. Vi savner en plan med angivelse af såvel langsigtede somkortfristede og tidsfæstede mål og dertil hørende budgetter for konventionensgennemførelse. En sådan plan er efter vores opfattelse en forudsætning for, at man medrimelighed kan sige, at regeringen har påbegyndt den implementering af konventionen, somratifikationen forpligter til.Kommunerne er den myndighed, der i videst omfang har ansvar for beslutninger ogopgavevaretagelse i forhold til mennesker med handicap. Vi finder, at kommunerne børnævnes særskilt under punkt 2.1(b) som en myndighed, der har til opgave at implementereog beskytte menneskerettighederne for personer med handicap. Desuden bør kommunernenævnes under punkt 2.1(c) i afsnittet under overskriften “Granskning af praksis oggenerelle udredninger“.
Ifølge konventionens Artikel 4.1(e) har staten en forpligtelse til at beskytte moddiskrimination fra private virksomheder, organisationer og borgeres side. Det bør fremgå afforslaget, at overvågningsfunktionen har en opgave i at monitorere opfyldelsen af denforpligtelse.Vi finder, at opgaven at overvåge, beskytte og fremme rettighederne for mennesker medhandicap, og dermed overholdelse af handicapkonventionen, adskiller sig og er mereomfattende, end de opgaver som CLH og Det Centrale Handicapråd hidtil har haft. Derformå der sandsynligvis tilføres flere midler, således at opgaven kan løses kvalificeret. Hvisikke der tilføres yderligere ressourcer, vil der efter DH’s opfattelse være tale om en de factonedprioritering af den samlede nationale ligebehandlingsindsats i Danmark, hvilket erkritisabelt.
Herudover finder vi i hovedtræk den foreslåede struktur fornuftig, men har dog følgendekonkrete bemærkninger:DH finder det afgørende, at Institut for Menneskerettigheder gøres tilgængeligt i såvelfysisk som kommunikativ henseende. Desuden finder vi det nødvendigt, at Instituttetfremover tilrettelægger mødevirksomhed og andre aktiviteter under hensyntagen til, atmennesker med handicap til enhver tid skal have mulighed for at deltage. Dette harbetydning for belysning, akustik, pædagogisk og praktisk tilrettelæggelse m.m. Dette kræverombygning, korrektioner og tilførsel af viden.Et sådant krav om tilgængelighed må nødvendigvis opfyldes, hvis Instituttets heleindretning og funktion skal være i overensstemmelse med den opgave, Instituttet rar.Opmærksomheden henledes her særligt på bemærkningen i beslutningsforslaget underpunktet 2.1(c): “Gennemgang af eksisterende lovgivninghvori det hedder:“Overvågningsopgaven består endvidere i at gøre opmærksom på forhold i den eksisterenderegulering eller praksis, der rej ser spørgsmål om den effektive beskyttelse af individet underhandicapkonventionen, herunder især spørgsmål om tilgængelighed og ligebehandling afhandicappede.”“,
Vi finder det naturligt og nødvendigt, at Instituttet tilføres personaleressourcer fra Center forLigebehandling af Handicappede, der har stor ekspertise i forhold til vilkårene formennesker med handicap på det individuelle plan og som minoritetsgruppe. Medarbejdernefra det nuværende Center må opkvalificeres i forhold til menneskeretten generelt ogrettigheder for mennesker med handicap specifikt, da denne indfaldsvinkel er ny for dem.Ligeledes finder vi det nødvendigt, at Instituttets nuværende medarbejdere opkvalificeressåvel i forhold til handicapkonventionens indhold og betydning, som i de komplekse vilkårog muligheder, som mennesker med handicap har i hverdagen. Kun således kansynergieffekten komme til udfoldelse i den daglige udførelse af arbejdet. Dette er enforudsætning for at sikre den nødvendige kvalitet.Institut for Menneskerettigheder har allerede en del aktiviteter og uddannelsesprogrammernationalt og internationalt. Handicapdimensionen må indarbejdes i alle disse aktiviteter,således at handicapaspektet f.eks. indgår, hvor Instituttet uddanner ansatte i retsvæsenet imenneskerettigheder eller i de områder, f.eks. det etniske område og køn, hvor Instituttetallerede har aktiviteter.I forbindelse med, at Instituttet får den nye opgave at overvåge, fremme og beskyttehandicapkonventionen, må handicaporganisationerne også have en fast repræsentation iInstituttets bestyrelse, på lige fod med andre af Instituttets målgrupper.
Med venlig hilsen
57Stig Langvad2
PUVUMOJ
Ligebehandlingsnævnet
Socialministeriet, DepartementetJette JacobsenHolmens Kanal 221060 KøbenhavnK
Ad j.nr. 2010-4918Bemærkninger til udkast til Forslag til Folketingsbeslutning om fremme,beskyttelse og overvågning af gennemførelsenafFN’s konvention om rettigheder for personer med handicapLigebehandlingsnævnet er blevet bekendt med den af Socialministeriet udsendtehøring over udkast til Forslag til Folketingsbeslutning om fremme, beskyttelse ogovervågning af gennemførelsen af FN’s konvention om rettigheder for personermed handicap, fordi Ankestyrelsen, hvor Ligebehandlingsnævnets sekretariat erplaceret, har modtaget høringen den 21. september 2010.Ligebehandlingsnævnet finder det bemærkelsesværdigt, at nævnet som en vigtigaktør på ligebehandlingsområdet ikke er omfattet af listen over hørte myndigheder og organisationer.-
29. september 2010J.nr. 0000331-10AnkestyrelsenSekretariatet forLigebehandlingsnævnetAmaliegade 25Postboks 90801022 København KTel +45 3341 1200Fax +45 3341 1400[email protected]
Nævnet har valgt af egen drift at afgive følgende bemærkninger i anledning af hø-ringen:LigebehandlingsnævnetLigebehandlingsnævnet er et administrativt domstolslignende organ, som behandler konkrete klagesager over forskelsbehandling på arbejdsmarkedet i forhold tilalder, hudfarve, handicap, nationalitet, religion eller tro, social oprindelse, politiskanskuelse og seksuel orientering. Uden for arbejdsmarkedet har nævnet kompetence til at behandle klagesager om køn, race og etnisk oprindelse.Ligebehandlingsnævnet behandler således klagesager om forskelsbehandling aff.handicappede på arbejdsmarkedet 1 beskyttelsen i forskelsbehandlingsloven.Lgebehand/ingsnævnets iv/le som kla,genætrn på handicapområdet bor delor nævnes i bemærkningernetilbes/utningsforslaget.
www.ast.dkBAN-nr: 57 98 000 35 48 21Eksp.tid:man-fre kl. 9.00-15.00
Rådgivningsopgave tillagt MenneskerettighedsinstituttetLigebehandlingsnævnet hilser det velkomment, at Institut for Menneskerettighederfår til opgave at udøve generel rådgivning om klagemuligheder til personer, derføler sig udsat for diskrirnination på grund af handicap, som beskrevet i bemærkningerne til beslutnings forslaget.Ligebehandlingsnævnet finder imidlertid, at opgaven med at udbrede kendskabet tilklagemulighederne blandt andet med hensyn til diskrimination overfor handicappede primært bør varetages af Ligebehandlingsnævnets sekretariat.Det skal bemærkes, at før Ligebehandlingsnævnet blev oprettet, eksisterede derikke et administrativt klageorgan, som i henhold til lovene kunne behandle klagesager om alle diskriminationsgrunde herunder handicap.Sekretariatet for Ligebehandlingsnævnet har kun modtaget ganske få sager vedrørende klager over forskelsbehandling på grund af handicap. I 2009 traf nævnet 32afgørelser om køn, 22 om etnicitet, 8 sager om alder og 2 sager sig om handicap.Nævnet er første og eneste klageorgan på området, og nævnet har således mulighedfor i det omfang det modtager klagesager at medvirke til at tegne en praksis på etområde med mange uafklarede felter.Nævnet finder det derfor særdeles væsentligt at kendskabet til nævnet udbredesnavnlig i forhold til de diskriminationsgrunde herunder handicap, som ikke tidligere har været omfattet af en administrativ klageadgang.Ligebehandlingsnævnet anser det for én af sine opgaver at udbrede kendskabet tilnævnet generelt i befolkningen men også specifikt i forhold til de grupper, sombeskyttelsen omfatter, herunder handicappede. Det er også væsentligt at forebyggeforskelsbehandling i form af rådgivning og information. Nævnets sekretariat vilgerne kunne udføre mere tnålrettede informationsindsatser eksempelvis i forholdtil arbejdsgivere gennem arbejdsgiver- eller brancheforeninger. Sekretariatets medarbejdere har hidtil kun i begrænset omfang haft mulighed for at løse disse opgaver.Årsagen er, at der kun er afsat lønressourcer til Ligebehandlingsnævnets sekretariatsvarende til 2 sagsbehandler årsværk, og det er kun muligt indenfor den ramme atløse sagsbehandleropgaver og de allermest nødvendige informations- og vidensops amlingsopgaver.Ligebehandlingsnævnet mener derfor, at det vil kunne medvirke til at fremme ogbeskyttelse rettighederne for personer med handicap, hvis der bliver afsat flereressourcer til Ligebehandlingsnævnets sekretariats indsats for målrettet vejledningsog informationsarbejde.Venlig hilsen
ErlingLatrupLigebehandlings nævnets sekretariat2
Hjerneskadeforen ingen�Gs
Protektor: Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary
Rødovre den 30. september 2010Høring over udkast til Forslag til Folketingsbeslutning om fremme, beskyttelse ogovervågning af gennemførelsen af FN’s konvention om rettigheder for personer medhandicap
Hjerneskadeforeningen kan tilslutte sig det af DH fremsendte høringssvar med følgendetilføjelse:I det oplæg medlemmerne af Det Centrale Handicapråd i sin tid blev gjort bekendt med, skrevministeren, at sekretariatsfunktion, som lå i Center for Ligebehandling, ville fortsætte som enselvejende institution.Det fremgår imidlertid, at det ny DCH bistås af et selvstændigt sekretariat, hvor det erSocialministeren, der ansætter og dermed også kan afskedige lederen.-
Sekretariatets arbejde skal dog udføres under ansvar overfor det nye råd, der ud over at væreet dialogforurn også har til formål at rådgive i handicapspørgsmål.
Som rådgivende organ for blandt andet regeringen og ministerierne er reel uafhængighed heltcentralt. Det lægger det fremsatte forslag desværre ikke op til.Hvordan kan man være “selvstændig” i forhold til Socialministeriet, når ansættelses/afskedigelseskompetancen er placeret hos ministeren?For Hjerneskadeforeningen er sekretariatsfunktionens uafhængighed helt afgørende for vorestillid til, at sekretariatet altid vil løfte sine opgaver objektivt og baseret på et højt fagligtniveau og uden påvirkning af den til enhver tid siddende regering.
Sekretariatets objektivitet må nemlig aldrig kunne beklikkes! Det vil kunne ske med denforeslåede organisering. Samtidig med at det vil kunne stille lederen i meget vanskeligesituationer, at have “2 herrer”.
Hjerneskadeforen ingen skal derfor anbefale, at det nye sekretariat, som oprindeligt stillet iudsigt, vil fortsætte som en selvejende institution med en bestyrelse. Om man så afressourcemæssige grunde vil placere de rent administrative funktioner i f.eks.socialministeriet, vil være helt fint.At der vil blive tale om et ganske lille sekretariat på 6-7 medarbejdere kunne medførefrygtfor manglende dynamik. Dette mener Hjerneskadeforeningen nemt vil kunne imødegås ved atsekretariats medarbejdere i langt højere grad kommer ud “i marken” hos de organisationer,der møder hverdagens problemer.ed ven ig ilsen(
Niels-Antd St’end’n-Landsformand
Brøndby Møllevej 8DK-2605 Brøndby[email protected]www hei nskadeforening n dk
Tlf+45 4343 2433Fax+454342 2430CVR. 12 25 96 70(uro 95 00 %
The DanishBrain Association.DBIAMed]cm af De Sarnvrkende lnvalideoro,anisationei; DSIM:clkmaf Incrnatiorial Brain Assoction, BlAMc cl] rr at 3raiiIiijujad 6HrniIi s [SIF
OSocialministerietDepartementet
INSTITUT FORMENNESKERETTIGHEDERSTRANDGADE 56DK-1401 KØBENHAVN KTEL. +45 326988FAX +4532698800[email protected]WWW.MENNESKERET.DKWWW.HUMANRIGHTS.DKDATO30092010
Holmens Kanal221260 København K
JNR.
540.10123906/nmk
beskyttelse og overvågning af gennemførelsenaf FN’s konvention om rettighederfor personermedhandicapSocialministeriet har ved e-mail af 21. september2010 til Institut for Menneskerettighederfremsendt udkast til forslag til folketingsbeslutning om fremme, beskyttelse ogovervågning af gennemførelsen af FN’s konvention om rettigheder for personer medhandicap med anmodning om eventuelle bemærkninger.Indledningsvis skal instituttet bemærke, at instituttet ser frem til, sammen med detCentrale Handicapråd og Folketingets Ombudsmand, at løfte de meget vigtige opgaver,der følger af artikel 33, stk. 2 i FN’s konventionom rettigheder for personer medhandicap.Generelt skal instituttet bemærke, at opgavevaretagelsen må ses i lyset af de ressourcer,der er tilkendt området. lnsituttet skal derforunderstrege, at opgaven alene kanvaretages inden for de rammer og med de begrænsninger, som følger af ressourcerne.Instituttet tænker i den forbindelse særligt påde opgaver, der ligger under punkt c“Overvågning af gennemførelsen af handicapkonventionen”, herunder tidlig indsats iforhold til rådgivning af regering og Folketing i beslutningsprocesser samt granskning afpraksis og generelle udredninger, cia det er ressourcetunge opgaver. Instituttet kan derforikke udelukke, at større udredninger og analyser vil kræve tilførelse af supplerenderessourcer.Det bemærkes endvidere, at det nye mandat stillerøgede krav såvel fysisk som digitalt tiltilgængelighed, som der ikke med beslutningsforslaget er taget stilling til.
Vedrørende hering over udkast til forslagtil folketingsbeslutning om fremme,
INSTITUT FOR MENNESIÇERETTIGHEDERER OPRETTET VED LOV AF 6.6 2 OM ErASLERING AF DANSK CENTER FOR INTERNATIONAMENNESKERETT1GHED€R. INSTITUTTET ER E1A&ERI.E STUDIER OGET SOM NATIONAL MENNESKERETTIGIIEDSINST1TUTION HENHOLD TIL FNS PARISINSTITUTTET VIDEREFØRER DE AKTMTETER,PRINCIPPER.DERSIDEN 1987 BLEV VARETAGET AF DET DANSKECENTER FOR MENNESIIERETTIGHEDER.INSTITUTTET VARETAGERFORSKNING,ERORMETION. UNDERVISNING. DOKUMENTATIONOG INTERNATIONALE PROGRAMMER
Det fremgår af udkastet, at beskyttelsesopgavenomfatter generel rådgivning omrettigheder og klagemuligheder til personer, der følersig udsat for diskrimination på grundaf handicap, og at der således ikke oprettes enny klage- og rådgivningsindsats forenkeltsager i instituttet. Instituttet præciserer, at instituttet ikke er forpligtet til at yderådgivning i sager om diskrimination på grundaf handicap på samme måde, sominstituttet gør på området for race og etriisk oprindelse ifølge artikel 13 i EU Direktiv2000/43/EC af 29. juni 2000 om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alleuanset race eller etnisk oprindelse.I forhold til nationale beretninger skal instituttet bemærke, at instituttet udover at rådgiveregeringen vil afgive sin egen beretning, en såkaldt parallelrapport.Der henvises til j.nr. 2010-4918.
Med venlig hilsen//
Joras Çh?fferertDirektør
O
INSTITUT FORMENNESKERE111GHEDER