Det er jo ikke længe siden, vi havde nogle beslutningsforslag, som ligner det, vi debatterer i dag, og her tænker jeg på de tre forskellige beslutningsforslag fra Enhedslisten, B 52, B 53 og B 54, omkring bl.a.
ministres pensionsvilkår, vilkår for folketingsmedlemmer og selvfølgelig det om eftervederlag for folketingsmedlemmer, som eventuelt vælger at træde ud af Folketinget før tid.
Man kan sige, at debatten ikke har flyttet sig meget siden da, og det har Dansk Folkepartis holdning til det her heller ikke, for det, som vi sagde ved behandlingen af de forslag, der blev fremsat af Enhedslisten, og som jo er nogenlunde identiske – i hvert fald det ene af dem – med det her, var jo, at vi sådan set havde stor sympati for ideen om, at vi selvfølgelig skulle lave en lovgivning, som præciserer, at tilbagetrækningsalderen og de aldersmæssige vilkår, der skal være for lønmodtagere, også skal være de samme alderskriterier og krav, som gælder for folk, der er medlem af Folketinget, eller som bestrider en ministerpost og ikke sidder i Folketinget.
Det er sådan set det, som også er min dagsorden, i hvert fald i forbindelse med det forslag, som vi i dag har her fra Liberal Alliance, og jeg har måske også lidt en formodning om, at Liberal Alliance har ønsket at fremsætte det her beslutningsforslag en ekstra gang, fordi man måske de sidste par måneder har været lidt kede af den manglende interesse fra de danske mediers side, og så har man tænkt, hvad man dog skulle tage op af Liberal Alliances skattekiste, og så fandt man så et par beslutningsforslag, vi har kunnet behandle her i Folketinget i dag.
Men det gør sådan set ikke intentionen dårlig, overhovedet ikke, det vil vi fra Dansk Folkepartis side gerne anerkende, vi synes faktisk, det er fair nok, at vi får den her diskussion og den her debat i Folketinget igen i dag, for det er noget, som vi også kan se mange borgere engageret har fulgt meget med i.
Og det er netop, fordi det jo har virket ganske besynderligt, at man har kunnet lave ændringer med negativt fortegn for mange lønmodtagere, mens vi samtidig lidt smidigt og gelinde har sørget for, at der ikke kom de helt store ændringer, hvad angår os selv her på Christiansborg.
Og det er ikke noget, vi skal være stolte af, det er noget, som jeg faktisk synes vi er nødt til at tage grundigt op til genovervejelse.
Det er da rigtigt, at Dansk Folkeparti har støttet den aftale, som der er forhandlet på plads omkring en tilbagetrækningsreform, som kan blive til virkelighed efter et valg, såfremt de partier, der er med i den, har et flertal til den tid, og selvfølgelig er det også sådan, det skal være, men netop med hensyn til de her konkrete vilkår, som der er for Tingets arbejde og de arbejdsvilkår, som vi som politikere har, synes vi også sagtens man kan tage en rigtig god diskussion om, også i Folketingets Præsidium, og det glæder mig da, at hr.
Helge Adam Møller fra starten af det her punkt nævner, at de selvfølgelig også lytter til den debat, der er her i dag.
For jeg tror ikke på, at der er nogen herinde, der har en dagsorden, som går ud på, at man sådan set ikke er interesseret i at få gjort det mere up to date i forhold til den måde, det fungerer på uden for Christiansborgs tykke mure.
Der var også flere ordførere, der var inde på, at som det er i dag, er der jo nogle, som eksempelvis vil komme i klemme, fordi de har været medlem af Folketinget, men ikke er det mere, måske er blevet stemt ud ved sidste valg eller forrige valg, og så er der nogle, for hvem der er nogle andre regler og krav til, hvad de med hensyn til at opnå folkepension kan forvente, den dag de eventuelt bliver 60 eller 62, og der har vi selvfølgelig et juridisk spørgsmål, som man er nødt til at have belyst, og det er da noget af det, som jeg har en klar formodning om vi vil få undersøgt i forbindelse med udvalgsarbejdet omdet her punkt.
Men hvis vi kigger på de befolkningsgrupper, vi har i dag, og som har forskellige ordninger, kan vi jo se, at der er mange tjenestemænd, som har været ansat under specielle vilkår, som indebærer, at de faktisk har krav på at kunne trække sig tilbage før tid.
Jeg synes også, at det, når vi kigger på Folketingets arbejde, er vigtigt, at vi også kigger på alle de andre, som er ansat i det offentlige system.
Vi har fængselsfunktionærer, som kan gå på pension som 63-årige i dag, vi har politibetjente, vi har folk ansat i forsvaret, som er pålagt, at de
skal
gå på pension til den tid, selv om de faktisk ikke er nær pensionsalderen overhovedet, og vi har også folkeskolelærere, som har et krav på nedsat arbejdstid, men selvfølgelig stadig væk med fuld løn.
Nogle af de her aftaler er der blevet ændret på, men selvfølgelig vil det tage nogle år at få det ud af verden, fordi de her medarbejdere selvfølgelig skal have lov til at gennemføre den sidste del af deres aktive virke på arbejdsmarkedet.
Men gennemgående vil jeg sige, at vi støtter intentionen i det her beslutningsforslag, men det er der ikke noget nyt i, for det gjorde vi også, dengang Enhedslistens forslag, der omhandlede det samme, kom, og vi håber også på, at der vil være flertal for, at vi får kigget grundigt og seriøst på hele den her problematik.