Efter det her beslutningsforslag bliver regeringen pålagt at indføre nogle klare krav til længere dyretransporter via samlestalde og desuden at underkaste 25 pct.
af de transporter en kontrol af, om dyrene har tilstrækkeligt med plads og vand, og om der er en forhåndsgodkendt logbog, når det er påkrævet.
Forslagsstillerne henviser i bemærkningerne til, at den almindelige dyrlægekontrol på samlesteder alene fokuserer på dyrenes sundhedstilstand og transportegnethed, hvorfor der er risiko for, at reglerne om læssetæthed, adgang til vand og kravet om logbøger bliver overtrådt.
Forslagsstillerne henviser også til, at politiets kontroller viser, at der sker overtrædelser af transportreglerne, f.eks.
i form af overlæs.
Forslagsstillerne har anført i bemærkningerne til beslutningsforslaget, at de gerne vil have følgende krav til længere svinetransporter via samlestalde:
Pålæsningskontrol, ved at embedslægen skal kontrollere transportegnethed, belægning, dækshøjde, strøelse, ventilation, vand, adskillelse af svin i forskellige størrelser og håndtering af svinene; særskilt håndtering og transport af søer og orner i enkeltdyrsbokse; strøelse til smågrise under 10 kg ved temperaturer under 10 grader; transport i stabile grupper; permanent adgang til halm og vand på samlestederne samt fire uanmeldte tilsyn af samlestedets drift.
Jeg er naturligvis helt enig med forslagsstillerne i, at der skal gøres en indsats, for at dyrene har gode forhold under transport, og for at de gældende regler, som vi har, bliver overholdt.
Sådan må det være.
Transportsituationen er jo uvant for dyrene og udgør ofte i sig selv en dyrevelfærdsmæssig ulempe.
Derfor er det afgørende, at dyr bliver transporteret under ordnede forhold.
Det vil sige, at dyrene er egnet til transport, at transportmidlet er hensigtsmæssigt indrettet, at der er tilstrækkelig plads til dyrene, og at dyrenes behov for vand, foder og hvile bliver tilgodeset i forbindelse med transporten.
Bl.a.
med henblik på at forbedre velfærden for dyr under transport indgik regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre i august 2008 et 4-årigt forlig på veterinærområdet.
Med den aftale blev området tilført 90,5 mio.
kr., og forligspartierne var enige om at iværksætte en række initiativer til forbedring af dyrevelfærden under transport.
Det drejede sig om en forbedret kontrol med dyretransporter, et kvalitetsløft af samlestedkontrollen, et skærpet tilsyn af afgangssøer for skuldersår, etablering af en webportal for booking af kontrol af samlesteder og en styrket vejkontrol.
Det er regeringens opfattelse, at resultaterne af gennemførelsen af veterinærforliget bør afventes, inden vi iværksætter nye tiltag.
Så kan jeg i øvrigt oplyse følgende i relation til de elementer, som beslutningsforslaget indeholder:
For så vidt angår den del af beslutningsforslaget, der vedrører klare krav til længere dyretransporter via samlesteder, kan jeg oplyse om, at reglerne om transport af dyr jo primært findes i rådsforordningen om at beskytte dyr under transport, også kaldet transportforordningen.
Den gælder umiddelbart i alle EU-medlemslande, og den giver medlemslandene mulighed for at indføre skærpede regler for transporter, der fuldt ud afvikles nationalt.
For så vidt angår transport af dyr til bestemmelsessteder uden for Danmark, er det derimod ikke muligt at fastsætte nationale skærpede regler.
Lange svinetransporter via samlesteder falder typisk i den sidstnævnte kategori, og det vil således ikke være muligt at fastsætte skærpede nationale regler for de transporter, i det omfang forholdet er reguleret i transportforordningen.
Forordningen indeholder imidlertid allerede i vidt omfang regler, der imødekommer de ønsker om krav til længere svinetransporter via samlestalde, som fremsættes i bemærkningerne til beslutningsforslaget.
Transportforordningen indeholder således krav om, at kønsmodne handyr og hundyr skal holdes adskilt under håndtering og transport, at smågrise under 10 kg skal forsynes med passende strøelse eller tilsvarende materiale, og at såkaldte lange transporter på mere end 8 timer af smågrise under 10 kg kun må finde sted, når smågrisene bliver ledsaget af deres mor.
Transportforordningen indeholder også krav om, at dyrene under transport med passende mellemrum skal tilbydes vand, foder og hvile i overensstemmelse med deres art og alder, og at der, hvis en pålæsning eller aflæsning varer over 4 timer, skal være passende faciliteter til rådighed til anbringelse, fodring og vanding af dyrene uden for transportmidlet.
Justitsministeriets bekendtgørelse om beskyttelse af dyr på samlesteder – det er den, vi også kalder samlingsstedsbekendtgørelsen – finder endvidere anvendelse, når dyr bliver transporteret via samlesteder beliggende i Danmark.
Bekendtgørelsen indeholder indretningsmæssige krav til samlestederne og krav om håndtering og vanding og fodring af dyrene.
Samlestedsbekendtgørelsen indeholder ligeledes allerede en række bestemmelser, som i vidt omfang imødekommer ønsker, der fremsættes i bemærkningerne til beslutningsforslaget.
Det fremgår således af bekendtgørelsen, at alle dyr, der opstaldes, skal have permanent adgang til frisk vand; at dyr ved ophold over 8 timer skal have adgang til foder; at dyr, som fra naturens hånd er fjendtligt indstillet over for hinanden på grund af art, køn, alder eller oprindelse, skal være adskilt; og at aggressive dyr og voksne ikkekastrerede handyr altid skal opstaldes enkeltvis.
Så overvejer Justitsministeriet og Fødevarestyrelsen for tiden som et led i gennemførelsen af veterinærforliget, som jeg omtalte før, om det er muligt at forbedre forholdene på samlesteder og forbedre kvaliteten af kontrollen, herunder synet af udsættersøer for skuldersår, og der arbejdes også på en skærpet kontrol af søer med skuldersår ved ankomsten til slagterierne.
Fødevarestyrelsen forventer, at de tiltag vil kunne være gennemført i begyndelsen af 2012.
Reglerne om transport af dyr og om indretning af samlesteder hører jo under Justitsministeriet, mens kontrollen med reglernes overholdelse hører under Fødevareministeriet, der derudover har hovedansvaret for at gennemføre veterinærforliget.
Fødevareministeriet har oplyst, at Fødevarestyrelsens embedsdyrlæger kontrollerer transportegnetheden af samtlige dyr, der ankommer til samlesteder.
Herudover fører embedsdyrlægen kontrol med velfærd på samlestedet, herunder af de indretnings- og opstaldningsmæssige forhold, håndtering og pasning af dyrene.
Embedsdyrlægerne er altså dagligt til stede på samlestederne og griber ind over for forhold, der ikke er i overensstemmelse med de gældende regler.
Fødevaremyndighederne foretager derudover en stikprøvebaseret kontrol af de transportmidler, der forlader samlestederne, og de transportmidler, der ankommer til samlestederne, kan også udvælges til stikprøvekontrol af indladningsforholdene.
Fødevaremyndighedernes stikprøvekontrol er risikobaseret.
Der lægges ved udvælgelsen vægt på risikoparametre som transportens formål og længde, hvor navnlig slagtedyr udtages til kontrol, og der lægges også vægt på, om transportvirksomheden eller eksportøren tidligere har været involveret i sager om overtrædelse af reglerne om transport af dyr.
Stikprøvekontrollen kan være rettet mod alle forhold og dermed også håndtering af dyrene, transportmidlets indretning, strøelse, pladskrav og de ledsagende dokumenter eller mod forhold, som ofte giver anledning til problemer.
Som et led i gennemførelsen af veterinærforliget er Veterinærrejseholdets bistand til politiets vejkontroller blevet styrket og målrettet, og der foretages nu specifikke målrettede kontroller mod særlige problemstillinger eller transporttyper, der forventes at være dyrevelfærdsmæssigt problematiske.
Vejkontroller vil i øvrigt fremover i et vist omfang blive udført på tidspunkter, hvor der hidtil kun sjældent har været gennemført vejkontroller, f.eks.
om natten, i weekenden eller på helligdage.
Beslutningsforlaget pålægger også regeringen at kontrollere 25 pct.
af de længere dyretransporter via samlestalde.
Kontrolordningen skal ifølge beslutningsforslaget omfatte, om dyrene har tilstrækkeligt med plads, strøelse, ventilation og vand, samt om der er en forhåndsgodkendt logbog, når det er påkrævet.
Det bør endvidere ifølge forslaget kontrolleres, at svin af forskellig størrelse holdes adskilt, og at svinene håndteres korrekt i forbindelse med pålæsningen.
Derudover er der forslag om fire årlige uanmeldte tilsyn af samlestedets drift.
Fødevareministeriet har til brug for behandlingen af dette beslutningsforslag vurderet de økonomiske konsekvenser ved en 25-procents-kontrol af længere dyretransporter via samlestalde.
Derimod har det ikke på grund af den korte tid fra beslutningsforslagets fremsættelse til førstebehandlingen, som vi har i dag, været muligt at vurdere de økonomiske konsekvenser som følge af kravet om fire årlige uanmeldte tilsyn af samlestederne.
Det er Fødevareministeriets skøn, uden altså at have haft mulighed for at lave en grundig undersøgelse, at fødevareregionerne årligt til gennemførelse af den foreslåede 25-procents-kontrol ville skulle bruge 6 mio.
til 7 mio.
kr.
til direkte kontrolaktivitet på samlestederne og 0,5 mio.
til 1 mio.
kr.
til koordinering og administration af kontrolordningen.
Den udgift skal ifølge beslutningsforslaget pålægges erhvervet via gebyrer, og regeringen har altså ikke til hensigt på nuværende tidspunkt at påføre erhvervet yderligere udgifter.
Så lad mig afslutningsvis sammenfatte, at forholdene i forbindelse med transport af dyr og på samlestederne er nøje reguleret i transportforordningen og samlestedsbekendtgørelsen, der allerede indeholder regler, der i vidt omfang imødekommer de ønsker til krav, der fremsættes i bemærkningerne til beslutningsforslaget.
I øvrigt finder regeringen, at en beslutning om eventuelle yderligere tiltag om dyretransporter og samlesteder bør afvente resultaterne af gennemførelsen af veterinærforliget for 2008-2012, og på den baggrund kan regeringen ikke støtte beslutningsforslaget.