Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
B 128
Offentligt
1003497_0001.png
1003497_0002.png
1003497_0003.png
1003497_0004.png
1003497_0005.png
1003497_0006.png
1003497_0007.png
1003497_0008.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
27. maj 2011Strafferetskontoret2011-730-1352LBI40973+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 om forslag til folketingsbe-slutning B 128 om dna-registrering, som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 4. maj 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 om forslag til folketingsbeslutning B 128 om dna-registrering:”Ministeren bedes oplyse, hvilke regler der gælder i Englandog i de nordiske lande for registrering af borgere i et centraltdna-profil register.”Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet via Uden-rigsministeriet indhentet oplysninger om de gældende regler i England ogi de nordiske lande for registrering af borgere i et centralt dna-profilregister.Den danske ambassade i London har oplyst følgende om reglerne vedrø-rende dna-registrering i Storbritannien:”ResuméRegler for dna-registrering af borgere i UK er uddelege-ret til lokalregeringerne. Dna-registrering ifm. terrorlov-givningen omfattes dog af fælles lovgivning for hele UK.Borgere i England, Wales og Nordirland kan registreres idna-registret, såfremt man er arresteret for en lovover-trædelse, der vil figurere på straffeattesten. Skotsk lov-givning fastsætter strengere regler for dna-registrering.På baggrund af en kendelse fra EMRD har regeringenfremsat forslag til opstramning af loven for England ogWales ad modum det skotske eksempel.Nordirland har på samme baggrund taget initiativ til enlignende reform.Detaljer1. Nuværende lovgivningRegler for dna-registrering af borgere i UK er uddelegeret tillokalregeringerne. England og Wales har et fælles regelsæt,mens Nordirland og Skotland har selvstændig lovgivning påområdet. Fsva. dna-registrering i forbindelse med terrorlov-givningen er der imidlertid fælles lovgivning for hele UK.På trods af varierende regelsæt foregår dna-registrering i UKi ét centralt dna-profil-register,National DNA Database(NDNAD).Ca. 5 mio. briter var i 2010 registreret i NDNAD.Nedenstående oversigt opsummerer de gældende regelsætfor de respektive dele af UK.England og Wales2
Gældende regler for dna-registrering i England og Wales erbestemt ved’Police and Criminal Evidence Act 1984(PACE)’[http://www.legislation.gov.uk/ukpga/1984/60/contents]. Personer kan iht.PACEregistreres i dna-registretuden samtykke, såfremt de er arresteret eller er administra-tivt tilbageholdt for en lovovertrædelse, der er en del af detbritiske kriminalregister, dvs. vil figurere på pågældendesstraffeattest (på engelsk: recordable offence).Det er således ikke et krav, at der skal rejses sigtelse ellerfældes dom, for at en person kan registreres i dna-registret.Dna-profiler taget med hjemmel iPACEmå udelukkendebruges mhp. forebyggelse og efterforskning af kriminalitetsamt terrorbekæmpelse.PACEsætter ingen grænse for, hvorlænge dna-profiler må opbevares i registret, men retningslin-jer fastlagt afAssociation of Chief Police Officers (ACPO)instruerer om, at dna-profiler kun kan slettes under ’excepti-onelle’ omstændigheder.NordirlandRegelsættet for dna-registrering i Nordirland er bestemt ved’The Police and Criminal Evidence (Northern Ireland) Or-der 1989 (PACE N.I.)’[http://www.legislation.gov.uk/nisi/1989/1341/contents], men afviger ikke på nogen betydendepunkter fra gældende regler i England og Wales.SkotlandReglerne for DNA-registrering i Skotland er bestemt ved’CriminalProcedure(Scotland)Act1995’[http://www.legislation.gov.uk/ukpga/1995/46/contents]. Decentrale punkter i det skotske system er:1) Personer kan registreres i dna-registret uden samtykke, så-fremt de er sigtet for en lovovertrædelse, der er en del af detbritiske kriminalregister eller er administrativt tilbageholdt.Dna-profiler må udelukkende bruges mhp. forebyggelse ogefterforskning af kriminalitet samt terrorbekæmpelse.2) Kun dna-profiler fra personer, der er blevet dømt for enlovovertrædelse, der er en del af det britiske kriminalregi-ster, må opbevares på ubestemt tid. Dna-profiler fra perso-ner, der har været sigtet, men ikke dømt, skal destrueres.3) Dna-profiler fra personer, der har været sigtet for sæde-ligheds- og voldsforbrydelser, må som undtagelse opbevaresi 3 år (med mulighed for toårige forlængelser), desuagtet omder fældes dom.4) Fsva. dna-profiler taget ifm. administrative tilbageholdel-ser må de i Skotland kun bruges mhp. terrorbekæmpelse.Dna-registrering iht. terrorlovgivningen (hele UK)’Terrorism Act 2000’[http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2000/11/contents] fastsætter grundlæggende det samme re-3
gelsæt somPACEmed hensyn til dna-registrering af perso-ner, der er tilbageholdt med hjemmel i skema/bilag 7 ellersektion 41 i samme lov. Det skal bemærkes, at terrorlovgiv-ningen i UK ikke er uddelegeret til lokalregeringerne.2. Forslag til ændring af lovgivningUK blev i 2008 pålagt af den Europæiske Menneskerettig-hedsdomstol, EMRD at ændre lovgivningen vedr. dna-registrering, jf. kendelsen’S. and Marper v. The UnitedKingdom’[http://www.bailii.org/eu/cases/ECHR/2008/1581.html].EMRD fandt, atPACEvar i strid med EMRK art. 8 (respektfor privatlivets fred). Det blev især kritiseret, at lovgivnin-gen ikke tog hensyn til lovovertrædelsens art, og at der ikkevar fastsat grænser for hvor lang tid, dna-profiler måtte op-bevares. EMRD fremhævede i kendelsen den skotske modelsom en rimelig balance mellem hensynet til privatlivets fredog hensynet til kriminalitetsbekæmpelse.Den britiske højesteret har i en dugfrisk kendelse af 18. maj2011 på linje med EMRD fundet, at de nuværende retnings-linjer er lovstridige. Hele kendelsen kan findesher[http://www.supremecourt.gov.uk/docs/UKSC_2010_0173_JudgmentV2.pdf].Den britiske regering har med baggrund i EMRDs afgørelsefremsat forslag til ny lovgivning på området, jf.’Protectionof Freedoms Bill’[http://www.publications.parliament.uk/pa/bills/cbill/2010-2011/0146/cbill_2010-20110146_en_1.htm], der i skrivende stund er under behandling i parlamen-tet. Det bemærkes, at størstedelen af denne lovgivning kunvil gælde for England og Wales. Forslaget vil indføre et sy-stem, der i vid udstrækning er bygget på den skotske modelsom beskrevet ovenfor. Mest betydende forskel er, at dna-profiler fra personer, der har været arresteret (men ikke nød-vendigvis sigtet) for sædeligheds- og voldsforbrydelser, kanopbevares 3 år, men kun med mulighed for én toårig forlæn-gelse (skotsk lovgivning sætter ikke nogen grænse for antal-let af forlængelser).Protection of Freedoms Billvil i tillæg også revidere terror-lovgivningen, således at dna-profiler fra personer, der harværet tilbageholdt med hjemmel i sektion 41 iTerrorism Act2000,kan opbevares i 3 år med mulighed for toårige forlæn-gelser ud fra et hensyn til national sikkerhed. Dna-profilerfra personer, der har været tilbageholdt med hjemmel i ske-ma/bilag 7 i samme lov, kan kun opbevares seks måneder.Bemærk, at denne del af loven vil gælde for hele UK.
4
Det bemærkes endvidere, atProtection of Freedoms Billvilfå effekt med tilbagevirkende kraft, hvilket følgelig vil bety-de, at en del af det britiske dna-register skal slettes.Regeringens betænkninger ang.Protection of Freedoms Billog EMRK kan findes i dettememorandum[http://www.homeoffice.gov.uk/publications/about-us/legislation/freedom-bill/human-rights-memorandum?view=Binary].Nordirland har med baggrund i kendelsen fra EMRD ligele-des taget initiativ til en reform afPACE N.I.Forslaget ersendt i høring indtil 7. juni 2011, men alt tyder på, at denendelige lovgivning vil lægge sig tæt op adProtection ofFreedoms Bill.Høringen kan findesher[http://www.dojni.gov.uk/index/public-consultations/current-consultations/consultation_paper_-_retention_of_dna_and_fingerprints_in_northern_ireland.pdf].Skotland har p.t. ingen intentioner om at ændre den nuvæ-rende lovgivning på området.”Den danske ambassade i Reykjavik har oplyst følgende om reglerne ved-rørende dna-registrering i Island:”Ambassaden i Reykjavik kan oplyse, at der ikke på Islandfindes centrale DNA-registre.For alle nyfødte gælder, at der bliver taget blodprøver forkontrol af eventuelle sygdomme, men DNA-profiler registre-res ikke.”Den danske ambassade i Helsingfors har oplyst følgende om reglernevedrørende dna-registrering i Finland:”Finland har ikke et centralt dna-profil register og der er ik-ke på nuværende tidspunkt nogen diskussion i Finland ometablering af et sådant register.Der eksisterer begrænsede dna-profil registre (politiet, græn-seovervågning og udlændingeservice) og neden for er linkstil den gældende lovgivning for disse:Tvångsmedelslag 30.4.1987/450http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1987/19870450Lag om behandling av personuppgifter i polisensverksamhet 22.8.2003/761http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2003/200307615
Lag om behandling av personuppgifter vidgränsbevakningsväsendet 15.7.2005/579http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2005/20050579Utlänningslag 30.4.2004/301http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2004/20040301”Den danske ambassade i Stockholm har oplyst følgende om reglerne ved-rørende dna-registrering i Sverige:”Der er tale om to juridiske regelsæt i forbindelse med dna-prøver og registrering i Sverige:Rättegångsbalken (1942:740).Polisdatalagen (1998:622).
Rättegångsbalkens (Retsplejeloven) kap. 28 § 12a og § 12bforeskriver hvem, hvornår og hvordan, der må afkræves dna-prøver. Polisdatalagen beskriver reglerne for registrering afdisse dna-data. På baggrund af en kommende reform af Po-lisdatalagen findes det relevant at omtalegældenderetsprak-sis såvel som denfremtidige.Som resultatet af et lovforslag fremsat af den borgerlige re-gering i december 2009, blev der i Riksdagen efterfølgendetruffet beslutning om ændringer af den nuværende Polisdata-lag. Den nye Polisdatalag (2010:361) træder i kraft pr. 1.marts 2012, hvorfor der på nuværende tidspunkt stadig mårefereres til Polisdatalagen (1998:622). I Sverige har mansom følge deraf pt. en overgangsperiode, hvor der ventes påreformens egentlige implementering. I Justitsministeriet be-grunder man overgangsfasen på to år med nødvendighedenaf politiets forberedende arbejde forud for det nye system.Formålet med den nye lov (nedfældet i lovens § 1) er at givepolitiet mulighed for at behandle personoplysninger på enhensigtsmæssig måde i deres retshåndhævende arbejde og atbeskytte folk fra krænkelse af deres privatliv i en sådan be-handling.I forbindelse med reformen af Polisdatalagen ændres ordly-den i de relaterede paragraffer under Rättegångsbalken(1942:740). Det er værd at bemærke, at betegnelsen ”dna-profil” fremover vil anvendes.12a §/Upphör att gälla U:2012-03-01/ Kroppsbesiktninggenom tagande av salivprov får ske på den som skäligen kanmisstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa, om syftetär att göra en DNA-analys av provet och registrerauppgifter om resultatet av analysen i det DNA-register eller6
det utredningsregister som förs enligt polisdatalagen(1998:622). Lag (2005:878).12a §/Träder i kraft I:2012-03-01/ Kroppsbesiktning genomtagande av salivprov får göras på den som skäligen kanmisstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa, om syftetär att göra en DNA-analys av provet och registrera DNA-profilen i det DNA-register eller det utredningsregister somförs enligt polisdatalagen (2010:361). Lag (2010:363).Ordlyden i § 12b ændres marginalt, men foreskriver fortsat,at der ligeledes kan stilles krav om dna-prøver fra borgere,der er uden for mistanke, men hvor en prøve kan 1) letteidentifikationen i efterforskningen af en forbrydelse, der kanmedføre fængselsstraf eller 2) der er ekstraordinære grundetil at tro, at en dna-prøve vil være relevant for efterforsknin-gen af forbrydelsen.Fsva. lovgivning for registrering af dna-data findes denneunder den nuværende Polisdatalags § 23 og § 24:23 §Ett DNA-register får innehålla uppgifter om resultatetav DNA-analyser som har gjorts med stöd avbestämmelserna i 28 kap. rättegångsbalken och som avserpersoner som1. genom lagakraftvunnen dom har dömts till annan påföljdän böter, eller2. har godkänt ett strafföreläggande som avser villkorligdom. Lag (2005:877).24 §Registreringen av ett analysresultat skall begränsas tilluppgifter som ger information om den registreradesidentitet. Analysresultat som kan ge upplysning om denregistrerades personliga egenskaper får inte registreras.Polisdatalag (2010:361) erstatter de ovennævnte paragraffermed kap. 4 § 2 og § 3. Uanfægtet af den kommende reformvil det dog fortsat kun være muligt at registrere folk, der 1)idømmes straf (dog ikke bøde) eller 2) har godkendt et straf-feretligt påbud/bødekendelse.Den svenske lov foreskriver dermed fortsat, at registreringalene er forbeholdt dømte personer. Det kan herunder oply-ses, at kriminalitetskravet er blevet lempet de seneste år, daman tidligere alene kunne registrere borgere, der var dømtfor en forbrydelse, der kunne medføre mere end to års fæng-sel.7
Som det også kan læses af ovenstående, findes der overord-nede bestemmelser for registrering af borgere i dna-registeret, som er gældende d.d. og vil fortsætte uændret afreformen pr. 1. marts 2012.Den gældende Polisdatalag (1998:622):http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980622.htm.Den nye Polisdatalag (2010:361)(ikrafttrædelsesdato: 1.marts 2012):http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100361.htm.Rättegångsbalken (1942:740) (ligeledes med reference til denye bestemmelsers ordlyd):http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.htm.Baggrunden for reformen af Polisdatalagen kan læses iregeringens proposition 2009/10:85: ”Integritet och effekti-vitet i polisens brottsbekämpande verksamhet”:http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/76/19/f0fb01a9.pdf.”Den danske ambassade i Oslo har oplyst følgende om reglerne vedrøren-de dna-registrering i Norge:”Norge gennemførte i 2008 en dna-reform. Reformen og er-faringerne med den er nærmere beskrevet i vedhæftede fak-taark.Reglerne for dna-registrering findes istraffeprosessloven§ 160 a [http://lovdata.no/all/hl-19810522-025.html]påtaleinstruksenkap. 11 a [http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19850628-1679.html]Riksadvokatens retningslinjer af 15. august 2008 (ved-hæftes).Hvad angår dna-prøver i udlændingesager henvises til § 87 iutlendingsloven[http://www.lovdata.no/all/hl-20080515-035.html].”Det faktaark og de retningslinjer, som er nævnt i udtalelsen fra den dan-ske ambassade i Norge, er vedlagt denne besvarelse.
8